Jump to content

ICE mobile broadband

Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg fikk nylig problem med min ICE D-35 router.

God kontakt mellom PCer og routeren både trådløst og med ethernetkabel men ingen signalstyrke inn til modemet.

Jeg jobbet med dette i lang tid.

Ringte til og med til Lars H. som har introdusert meg for ICE.

Trodde først at ICE hadde falt ut, men Laholm fortalte meg under middagen at hans system virket godt.

Etter mye feilsøking hvor jeg etter hvert ikke fikk kontakt med adressen 192.168.0.1 - som benyttes for å sette opp hele routeren - begynte jeg å se på selve routeren (den er plassert på overdekket inne i et "teknisk" rom.

På undersiden var det en "reset" knapp. Etter at denne var aktivert fungerer alt helt strålende med god hastighet.

Godt at det er noe som heter "reset"-knapper.

Hvordan fester dere magnetfotantenna ombord (bortsett fra de som har stålbåt :lol: ?

Jeg har nå klippet med et stykke vanlig magnetisk blikk og skal feste det på en måte ombord og unngå at rusten etterhvert medfører stygge effekter.

Er klar over at det finnes magnetisk, rustfritt material, men det finnes neppe ved hvert gatehjørnet

Hei.

Jeg hadde også tidligere i sommer problemet med modemet mitt som måtte slåes av og på. Da dette skjedde vel ofte, kontaktet jeg ICE og fikk nytt modem tilsendt kostnadsfritt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har vi tråla nordmøre på kryss og tvers!!

ICE net download ligger på rundt 6-700 kB med ekstern antenne.

Har sjekka Skype fra Anderskogssvalen på Hitra (Ikke Netcom dekning) og funka helt bra via ICE.

Har D35 router som er tillkoblet Siemens trådløse router. D35 trådløse funksjon disablet.

Styrrer hele pakka via siemens routeren som har unike funksjoner som D35 ikke har!!

God natt!!

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Litt problem i smøgen. Første dag vi ligger venstre brygg, det er ok magneantenne og 35 D. Neste dag vi flyttet andre høyre side av Smøgen, det er ikke funger . Så jeg prøvde ta med barbær og antenne til topp fjell Smøgen. det er ok.

Nå ligger vi strømstad. Det er ok signal med antenne :flag: .takk larsh.

At-le :wink:

Etter hvert er jeg mer og mer overbevist om at ICE sliter i områder med "press". Har selv den gamle routeren, D20, men tror ikke det spiller inn. Har vært kunde nesten siden de startet opp, og har derfor litt "sammenligningsgrunnlag". De siste to ukene har jeg brukt det daglig. Kjørte Oslo-Nordmøre, og hadde utvendig magnetfortantenne på bilen. Fubngerte over all forventning, selv om det selvsagt var "hull" en del steder. Mye bedre enn tidligere år, så antennen hadde (naturlig nok) god effekt. Ei ukes bruk på Smøla og i Kr.sund ga også bare gode erfaringer.

Så tilbake til "pressområdet" (på denne tiden), kysten av Vestfold: Masse problemer, mange omstarter, og ofte kommer man ikke gjennom selv om alle lamper på router er OK. Tre av frem streker skal være bra nok, har vært det tidligere år (fra samme adresse). Sånn er det ikke lenger, og problemene som er beskrevet av mange foran her kjenner jeg igjen. Selv ved signalstyrke fire av fem har jeg ofte problemer (ja, med utvendig anntenne får jeg nå stort sett såpass bra signal). Bedre om natten, og helt ok også vår og høst. Men nå er det ikke bra nok, basta. Hastigheten, når det virker, er som regel også for dårlig.

Jeg tror rett og slett ICE har møtt litt "veggen" i pressområder som følge av sprengt kapasitet.

Ronald.

Selv om jeg nok er en "ICE-fan", må jeg nok innrømme at hastigheten etter hvert er et mye større problem en tilgjengelighet. Over alt der jeg ferdes (Oslofjorden og svenskekysten til Göteborg) har jeg god dekning, men i urbane strøk går hastigheten ned. Men som et mobilt alternativ til å ha kontakt med baatplassen.n, er ICE uovertruffent. Da tåler jeg hastigheter under 1000.

Men her hjemme på Skjetten ved lillestrøm, klarer jeg ikke å få denne hastigheten. Hadde jeg klart opp mot 2000, hadde jeg kuttet ut Telenor ADSL med 3500 og brukt ICE hjemme også.

Men som sagt, i båt er ICE suveren. Og glem ikke dere som seiler både i Sverige og Danmark: Det er samme prisen der som her hjemme.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Problemene som dere beskriver er helt typiske for trådløse nettverkstilkoblinger. Løsningene fungerer helt ok opp til en viss grense. Da faller plutselig "alt bort". Kan nesten sammenlignes med et batteri. Det gir 12v spenning til en har brukt opp 55-60 %, da faller den plutselig veldig fort ned og batteriet blir "dødt".

Denne type problemer har en i "vanlige" trådløse nettverk, i 3G (GSM/UMTS) nettverk og i CDMA (ICE og tilsvarende) baserte systemer. Eneste måten er å lage mindre celler, dvs ferre enheter oppkoblet mot samme sender og derfor også lavere sende-effekt og mindre overlapping.

Telenor og Netcom har vært gode til dette i storbyene. Hvis ikke hadde 3G vært tilnærmet ubrukelig. Det samme gjøres når en bygger ut trådløse bedriftsnett. ICE må, for å unngå dette, sette opp flere sendere i det som blir definert som pressområde. Men en får da problemstillingen: Er dette økonomisk forsvarlig ?

/Øystein

Hei.

Den største fordelen ICE har er at de har klart å "få kloa i" frekvensområdet 450MHz som har svært stor rekkevidde. Dermed er de suverene i "grissgrente" strøk, langt utenfor pressområder som Stavanger eller Oslo sentrum. Dermed er ICE båtfolket og fjellvandrernes internett. At det fra Stjelenor, Telehor ol. finnes turbo, turbo, turbo nettverk rundt Oslo sentralbanestasjon, er meg interessant langt inn i et hull jeg ikke vil nevne.

Lars H.

2 dager og 12 timer til båtferie

Selv om jeg nok er en "ICE-fan", ...

Lars H.

Det er jeg også ;-)

Men ærlige skal vi også være. Og det ICE p.t. leverer i "mitt" område er ikke godt nok. Det har gradvis blitt dårligere år for år (i høysesongen), og i år er det i tillegg alt for mange perioder helt uten kontalt. Også på oss blir det båttur om været bedrer seg - da regner jeg periodevis med bra dekning igjen.

Hei.

Bedre vet jeg ikke, men Tele2 skryter av god dekning både på sørlandskysten og den svenske vestkysten og med god hastighet.

Klarer en seg med å bruke nettet i helgene og hverdager mellom 1700 0g 0800, koster fritidsabonnementet kr.99,- pr md + kr.49,- pr. md for modemet (som en får uten ekstra kostnad). De to første månedene er månedsavgiften gratis, og etter et år bortfaller avgiften for modemet. Så dermed er minstebeløpet (1 års bindig) kr.1579,- det første året, og deretter kr.1188,- pr. år. Og det som er litt viktig er at de på samme måte som ICE har samme pris i Norge som Sverige.

På dagtid (0800 - 1700) med dette fritidsabonnementet, må en imidlertid betale kr.5,- pr. MB.

Hadde jeg ikke vært en "fattig" pensjonist, skulle jeg gjerne tegnet et slikt abonnement i tillegg til ICE for å sammenligne litt.

Er det noen andre som har dette abonnementet fra Tele2 og som kan si noe om dekning langs kysten og hastighet?

Ellers vil jeg minne om at for vanlig mobiltjeneste (tale), har også Tele2 samme priser i Sverige som Norge (de har kjøpt opp Comviq i Sverige og har derfor sitt eget nett der). Så om svigermor ringer deg og lar skravla gå når du er i Sverige eller om admiralinnen ombord vil ha en lang prat med en venninne hjemme i Norge (eller i nabobåten), blir du ikke flådd som du ville blitt med Telenor! Og her er det ikke snakk om helg eller kveld, samme pris døgnet rundt.

Ps. Jeg har ingen tilknytting til Tele2, jeg er bare gjerrig.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Er det noen andre som har dette abonnementet fra Tele2 og som kan si noe om dekning langs kysten og hastighet?

Jeg har dette abonnementet og er godt fornøyd. Fra Åros tidligere i sommer via Østfold og svenskekysten til Gøteborg og tilbake samme vei og en tur innom Vestfold fant vi ikke et eneste sted uten dekning. Hastigheten varierte, men den var stort sett ganske god. Jeg er ikke avhengig av Internet-forbindelse på dagtid i ferien (man-fre) så denne fornøyelsen koster meg totalt snaue 1200 kroner pr. år.

Eivind

Jeg er ikke avhengig av Internet-forbindelse på dagtid i ferien (man-fre) så denne fornøyelsen koster meg totalt snaue 1200 kroner pr. år.

Er du nå sikker på det? Med Netcom og Telenor koster det vel skjorta å være på Internett fra Sverige og Danmark uavhengig av hverdager eller helg... er Tele2 annerledes?

ICE kjøres felles over Norge Danmark og Sverige så det er det ikke noe pristillegg for iinternettbruk i Sverige og Danmark.

Med Netcom og Telenor koster det vel skjorta å være på Internett fra Sverige og Danmark uavhengig av hverdager eller helg... er Tele2 annerledes?

Ja, de har eget nett i Sverige (kjøpt opp Comviq), så egentlig burde de være dyrere med Tele2 i Norge hvor de leier plass hos Netcom. Se klipp fra dere egne nettsider (understreking og pil av meg).

tele2fritid.png

Lars H.

ICE fan!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...