Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Men dekningen er bra den. Båndbredden og, så lenge jeg ikke bruker den mer enn tre øyeblikk. Skikkelig bra blir det nok når det går enda fortere. Da går det nok bare ett øyeblikk før jeg ikke har fått det innholdet jeg ville ha og er strupet ned til enda saktere. Alternativer ? Nope, ikke ICE, selv om jeg både vil og kan betale mer for mer.

Og mobile bredbånd fra Netcom, Tele2 og Telenor er bedre enn ICE? ...godt utenfor byene? ...fordi der får du gjerne maksimalt "utrolige" 200 kbps (EDGE) eller 384 kbps (UMTS) inn og enda mere "fantastiske" 128 kbps UT? Hvis det finnes BEDRE alternativ er det vel riktig å fraråde andre ICE, men om ICE faktisk totalt sett (dekningsområde, hastighet, pris og datamengde) for mange vil fungere best (de som ikke trenger mer enn 5GB/mnd) blir da dette feil...? Sist påske brukte faktisk vi også mellom 2 og 3 GB over ICE på bare ca en uke (altså grovt regnet mellom 8 og 12 om vi hadde vært der i en måned). Men da var vi 2 familier med til sammen 8 mennesker der. 4 voksne samt ungdommer på 15, 18, 22 og 24 (alle ungdommene med egne bærbare PC'er). For oss er Telenor og Netcom utelukket i sammenligningen med ICE. Der hytta ligger er det bare EDGE-dekning og tenk 8 personer som skal dele på knapt 200 kbps linje :nonod::sleep::headbang: Med ICE på hytta erfarer vi mellom 6- og 8- dobbel hastighet av det vi har oppnådd med EDGE.

Link to post
Share on other sites

Nå blir jeg usikker.

Blir mest sansynlig båtboer i løpet av våren. Da er mobilt bredbånd en selvfølge

Hadde nesten bestemt meg for ICE, med Tele2 som en utfordrer.

Har ikke peiling på dette.

 

Mitt behov.

Blir stort sett alene i båten. Men med tenårings overnattere med jamne mellomrom.

30 dager ombord 30 dager på jobb.

Dekning Norge - Sverige. Er noe i Danmark, men ikke i så mange dagene av gangen..

Hvor mye jeg vil bruke nettet er jeg usikker på, men at det blir lesing av aviser, BP, noe lasting av film regner jeg med.

 

Hvor mange timer daglig, må jeg sitte for å bruke opp 5 GB på en måned?

 

Ser at Tele2 har 4GB på sitt large abonenet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå blir jeg usikker.

Blir mest sansynlig båtboer i løpet av våren. Da er mobilt bredbånd en selvfølge

30 dager ombord 30 dager på jobb.

Dekning Norge - Sverige. Er noe i Danmark, men ikke i så mange dagene av gangen..

 

Ikke godt og si, har brukt dette for å kartlegge forbruket. det logger dag. uke og mnd. skiller på opp og ned.

 

http://www.dumeter.com/main.php

 

oktober. 5,92GB , nov. 7,10GBdes. hitentil 4,19GB

 

Burde gå hvis du får de 30 på to mnd.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra jeanneauklubben:

 

Ice setter ned prisen på sitt alltid abonnement, men fortsetter å sende ut fakturaer med gamle priser til sine eksistrerende kunder!

 

Da jeg tirsdag mottok den månedlige fakturaen på vårt Ice abonnement var prisen satt til kr 399,- til tross for at prisen gikk ned til kr 299,- pr mnd allerede i oktober. Jeg ringte kundeservice, som straks krediterte meg for beløpet som jeg hadde betalt for mye. Dette er 2. gangen Ice.net setter ned prisen uten å si fra til eksisterende kunder om at prisen er gått ned. Ifølge Country manager Eivind Helgaker er dette vanlig i telecombransjen - og dette gjør oss virkelig bekymret.

 

I en epost skriver Helgaker i dag at: "Vi krediterer ikke historisk, men tilbyr vår introduksjonspris også til eksisterende kunder"

 

Vi oppfordrer våre medlemmer som har bredbånd fra Ice.net om å ta kontakt med leverandøren for å få redusert fakturaen. Ifølge Helgaker er ikke dette noen enkel sak for selskapet å gjøre for alle kundene, så det enkleste/raskeste og billigste for deg som kunde er å ta kontakt med kundeservice hos Ice.

 

Telefonnummeret er 08200 åpningstiden er 09.00 - 17.00

 

Dårlig stil fra Ice. Men bruker de fortsatt i mangel av alternativer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå endelig fått rota meg til å bestille Ice Alltid.

Ser ut som om de er gått bort fra 5kb begrensningen de tidligere har hatt.

 

Nå står de i stedet!

"Kundens benyttelse av tjenesten forutsetter normal bruk. Dersom opp- og nedlastingsvolumet blir unormalt stort, eksempelvis ved server-hosting, fildelingstjenester og annen spesielt kapasitetskrevende bruk, kan dette påvirke tjenesten for andre kunder i nettet. Nordisk Mobiltelefon kan i slike tilfeller redusere hastigheten/prioriteten i nettet for enkelte trafikktyper og for kunder med unormalt bruksmønster/unormal høy bruk".

 

Da er det bare å vente å se hva Nordisk Mobiltelefon annser som unormalt stort nedlastingsvolum.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt operer de med 10 GB/mnd for "alltid på nett" mot bare 1 GB/mnd for "ofte på nett". Til sammenligning snører Telenor mobilt bredbånd igjen sekken til 0,1 Mbps når man passerer 5 GB/mnd (Hentet fra telenor.no mobilt bredbånd: "Dag&Natt er abonnementet for deg som surfer mye. Dag eller natt, hverdag eller helg; regningen blir den samme uansett hvor mye du surfer på Internett. Minste totalpris for 12 måneder er 4177 kroner. Etter 5 GB nedlasting per måned reduseres hastigheten til 100 kb/s.")

 

ICE begynner vel også i løpet av året å oppgradere fra CDMA "revision A" til "revision B". I dag med "A-standarden" er vel teoretisk maks hastighet 3,1 Mbps inn og 1,8 Mbps ut. Med "B-standarden" løftes teoretisk makshastighet inn fra 3,1 til 14,7 Mbps

Link to post
Share on other sites

Har du hørt noe om en må kjøpe nytt modem/router ved overgang til rev.B slik en måtte gjøre da rev.A kom?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å skaffe meg ICE alltid på hjemme for så å kunne ta det med meg i båten når jeg er på ferie, men er litt skeptisk med tanke på hastigheten.

Jeg bor slik til at jeg har gode mottaksforhold, men er vel blitt litt bortskjemt de siste årene med raske ADSL+2 linjer.

 

Hvordan oppleves hastigheten for dere som har dette allerede? Det er snakk om normalt bruk uten alt for mye opp og nedlasting av veldig tunge filer. Streeming av video og lyd, facebook, surfing og slikt blir det primære.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har et D35 modem m/ekstern antenne og ukes abonenement, og er meget skuffa over hastigheten!

 

Den varierer sterkt fr 40 til 800 kB, Vanligvis ligger den på 200-300 kB. Erfaringene er gjort fra i sommer og frem til i dag, her inne i nordmørs fjordene samt uti Smøla og rundt Hitra! Har enda ikke målt hastigheter over 1 MB.

 

Mildt sagt skuffende, og ikke minst kostbart (175,-kr/uka)

 

Er det mulig å øke hastigheten på noen måte? Vil en D35 software oppdatering hjelp??

 

Har også erfart at den eksterne Ice-antenna stjeler mottak fra det digitale TV-signalet når vi ligger på grensen for mottak.

Når Ice modemet slåes av så får vi TV signalene tilbake.

Må tilføye at Ice antenna er plassert rett bak den aktive Glomex antenna, så det er kanskje ikke så rart??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har du hørt noe om en må kjøpe nytt modem/router ved overgang til rev.B slik en måtte gjøre da rev.A kom?

Det har jeg dessverre ikke hørt noe om. Men det jeg har hørt rykter om er at det nå visstnok er Sony-Ericsson som har fått avtale om utbygging/oppgradering av ICE-nettet slik at Huawei er "sparket ut".

 

Det er ikke kjapt, greit nok til surfing og nettradio, youtube er stort sett hakkete og jævlig,

Er delvis enig med SamH mht hastighet. Sammenlignet med gode ADSL-linjer og ikke minst fiber er dette tregt. Selv har jeg pt ADSL 2+ hjemme der jeg i praksis faktisk har 21 Mbps / 1,4 Mbps ved ned- og opplasting av store filer mot raske FTP-servere. I feriehuset har jeg imidlertid bare en 2 Mbps ADSL-linje og den oppleves ikke som så mye raskere enn ICE.

 

Jeg har et D35 modem m/ekstern antenne og ukes abonenement, og er meget skuffa over hastigheten! Den varierer sterkt fr 40 til 800 kB, Vanligvis ligger den på 200-300 kB. Erfaringene er gjort fra i sommer og frem til i dag, her inne i nordmørs fjordene samt uti Smøla og rundt Hitra! Har enda ikke målt hastigheter over 1 MB.

Mine erfaringer mht mottak er ved hytta på fjellet (Søvasskjølen) samt ulike steder på Sunnmøre og jeg erfarer vanligvis mellom 700 kbps og 1,5 Mbps. Jeg har retningsbestemt antenne som jeg benytter når signalene er svake.

 

...og ikke minst kostbart (175,-kr/uka)

Månedsprisen for alle fire ukene i en måned er vel 199 for ofte på og 299 for alltid på... og det er vel ikke dyrt om man sammenligner med Telenor - ganske likt egentlig :lol:

 

Er det mulig å øke hastigheten på noen måte? Vil en D35 software oppdatering hjelp??

Retningsbestemt antenne vil i mange tilfeller hjelpe på hastigheten, men ikke alltid. Noen ganger kan det være basestasjonen som er hardt belastet med andre brukere. Hastighetsbedring med firmwareoppdatering... vet egentlig ikke, men jeg tviler.

 

Har også erfart at den eksterne Ice-antenna stjeler mottak fra det digitale TV-signalet når vi ligger på grensen for mottak. Når Ice modemet slåes av så får vi TV signalene tilbake. Må tilføye at Ice antenna er plassert rett bak den aktive Glomex antenna, så det er kanskje ikke så rart??

"Stjele mottak"... :confused: Det er vel en kjent sak at trådløst utstyr av ulike typer (WLAN, trådløse telefoner osv kan påvirke hverandre) Så dette kan kanskje ha sammenheng med at modemets WLAN signaler kanskje interferer til en viss grad med TV-signalene/mottakeren? Altså at WLAN-signalene fra modemet som står så tett på TV-antenna påvirker mottaket med TV-antenna.

Link to post
Share on other sites

F eks LA6OP Sindre bruker ice til fjernstyring av amatørradiostasjoner, og i en demo hørte vi litt (men ikke meningsforstyrrende) hakking på radioens utsignal når ice ble brukt fra kontroll-enheten til Internett.

Selv har jeg brukt ice uten merkbar reduksjon av de tjenestene jeg bruker på Internett, men har ikke prøvd f eks skype telefoni og heller ikke med webkamera. Skal teste igjen noe sør for DK/D-grensa senere i vår.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

.............

"Stjele mottak"... :confused: Det er vel en kjent sak at trådløst utstyr av ulike typer (WLAN, trådløse telefoner osv kan påvirke hverandre) Så dette kan kanskje ha sammenheng med at modemets WLAN signaler kanskje interferer til en viss grad med TV-signalene/mottakeren? Altså at WLAN-signalene fra modemet som står så tett på TV-antenna påvirker mottaket med TV-antenna.

 

Kan ikke være tilfellet hos meg !!!

 

Hos meg er D35 modemets WLAN funksjon deaktivert og modemet er tilkoblet en Siemens trådløse router via kabel . På den måten opprettholder jeg datanettverket , kablet og trådløst, uavhengig om Ice routeren (D35) er påslått eller ikke!

 

Når det gjelder den eksterne Ice-net antenna til D35 modemet så har den ingenting med WLAN funksjonen å gjøre ! Den er jo der for å motta/sende over 450 Mhz frekvensen (Ice-nettet) !

 

ankerlys.jpg

Ice-net eksterne antenna sammen med Glomex antenna såvidt synlig til venstre på dette bildet.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er nok sending på bredbåndsnettet til ICE som forstyrrer TVen din. Frekvensen her ligger like under DVB-T båndet (450 MHz) i motsetning til WLAN båndet som ligger mye høyere (2,4 GHz).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan bare bekrefte at ICE kan forstyrre digital-TV. Jeg har modemet, så det er ikke WLAN som forstyrrer. Men dette skjer hos meg kun når TV-signalet er helt på grensen til å falle ut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke være tilfellet hos meg !!! Hos meg er D35 modemets WLAN funksjon deaktivert og modemet er tilkoblet en Siemens trådløse router via kabel . På den måten opprettholder jeg datanettverket , kablet og trådløst, uavhengig om Ice routeren (D35) er påslått eller ikke!

Da er det nok signalene modemet sender på 450 GHz til basestasjonen som skaper forstyrrelsene ja. Legger meg flat på den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
5-10 GB, jeg var ute av skammekroken sist for 14 dager siden..
... to-tre uker med normal bruk og jeg er strupet ned til 200Kb i èn uke.

Sitter her på hytta (påskestart) og surfer med ICE igjen og sjekket et par ting på leverandørens webside. I følge websiden til ICE er det 10 GB pr måned som gjelder mht grense for datanedlasting: "Mobile bredbåndsløsninger hos ICE har en maksgrense for nedlasting på 10GB per måned"

 

10 GB tilsvarer:

 

- over 3000 bilder fra mitt 10 Megapixels kamera

eller

- ca 14 stappfulle CD-plater med musikk

 

10 GB holder i massevis for meg som har ICE som fritidsabbonement på hytte og i båt (har ADSL 2+ og snart fiber hjemme). Men jeg skjønner at enkelte av dem som har ICE som sitt eneste bredbånd kan synes 10 GB kan bli lite. Burde vel vært mulig for slike å abonnere på et "storbruker"-abbonement kanskje?

Link to post
Share on other sites

Ice gav ingen connect ute i vadehavet, cirka 30 km sør for Danmark (i motsetning til på fastlandet rett innafor). Måtte finne en usikret lokalnett-WiFi-sone; greit å være FONero, da, men litt kjølig å sitte ute i vinden.

Jeg får vel skaffe meg en retningsantenne for 450 MHz.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
...10 GB holder i massevis for meg som har ICE som fritidsabbonement på hytte og i båt (har ADSL 2+ og snart fiber hjemme). Men jeg skjønner at enkelte av dem som har ICE som sitt eneste bredbånd kan synes 10 GB kan bli lite. Burde vel vært mulig for slike å abonnere på et "storbruker"-abbonement kanskje?

Ice endrer grensene sine, fikk info-brev fra dem i går. De går litt motstrøms(?), og SENKER grensen fra 10Gb til 6Gb pr måned som maksgrense. Begrunnelsen er å få bedre kapasitet til hver enkelt. Jeg er litt splittet i forhold til dette, på den ene siden er det alltid ergelig med begrensninger. På den annen side - jeg er ingen storbruker (båt og hytte) - og med de kapasitetsproblemene som gjorde det nærmes umulig med bruk i noen perioder langs Vestfoldkysten sist sommer, så er jeg egentlig glad for alle tiltak som gir meg bedre kapasitet.

 

Et tankekors: Trådløse bredbåndsleverandører har (alle) en kapasitetsgrense totalt sett, og denne skal deles på alle kunder. Samtidig ønsker man - og streber etter - flere kunder. Det i så fall stadig mindre på hver enkelt. Totalkapasiteten kan imidlertid økes for å bøte på det, enten ved å sette opp flere master/sendere, eller ved nyere teknologi. Her er jeg litt skeptisk til framtiden for ICE, fordi a) utbygging i form av sendere er dyrt, og det er spørmål om Ice har ryggrad til det (de gikk jo konk etter forrige massive utbygging), og b) de har lagt alle eggene i samme kurv ved å satse alt på den ene teknologien de nå benytter (sånn ser det i alle fall ut) - ergo vil det bli frytelig dyrt (umulig?) for et selskap av deres størrelse å skifte/oppgradere til ny "kjerneteknologi". Kanskje....?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...