Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Uffda, dette var vel i så fall dårlig nytt. Om det verste skulle skje, så overtar forhåpentligvis andre utstyr m.ml. og drifter videre. Da kan vi også håpe på at de av oss som hjar kjøpt utstyr fortsatt får lov til å bruke det. Forhånndsbetalte abonennementer kan det kanskje spøke litt for? Ukes-abonnementet er mindre farlig å så måte, på den annen side har man jo ingen garanti for at et slikt tilbud i så fall blir videreført.

 

Vi får håpe at ikke verst tenkelige utfall slår til - krysser fingrene for det.

 

(I mitt bakhode surrer en bekymring for at enda en norsk it-bedriftt skulle gjenta sukessen fra hjemlandet i andre skandinaviske land. Jeg aner jo ikke om det er årsak av betydning i denne sammenheng, men om så skulle være tilfelle så er slett ikke ICE den første som har fått en dyrekjøpt erfaring av det slaget. Så langt i fra.)

Link to post
Share on other sites

ICE har slitt med økonomiske og administrative problemer en tid nå så det bør ikke overraske noen om det kommer en konkurs i disse tider preget av finansuro og mangel på frisk kapital. 30. juli i år stod det om problemene i ICE i Dagens Næringsliv og VG, ref. innlegg nr. 273. En del rykter skal ha det til at flere kunder aldri eller sjelden har fått faktura fra selskapet...

Link to post
Share on other sites

Om det verste skulle skje, så overtar forhåpentligvis andre utstyr m.ml. og drifter videre.
Hei.

 

Det skal en ikke være for sikker på. Frekvensområdet rundt 450MHz regnes som rene "indrefileten" for så mange typer bruk. At ICE fikk konsesjon for mobilt bredbånd i dette frekvensområdet må regnes som et virkelig kupp! Nå vet jeg ikke hvilke myndigheter som har tildelt ICE frekvensområdet, og heller ikke om området er fastlåst til mobilt bredbånd i fremtiden, men vi kan jo håpe at ICE klarer å skaffe millionene eller at andre overtar og forsetter med mobilt bredbånd.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstod det slik at ICE var suverent best der de hadde dekning men når dekningen ble dårlig gikk hastigheten ned til 0 omtrent uten noen mellomhastigheter. I praksis for meg som bruker både Telenor Mobil Smalsti (som TNM kaller bredbånd) er jeg i alle fall ikke i tvil om at ICE er suverent best av disse to spesielt litt utenom allfarvei.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går "TV2 hjelper deg" i reprise, eller kan det spilles av gratis fra nettet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har visst også skrevet dette i en annen tråd: Jeg har benyttet ICE og Mobilt Bredbånd i hele sommer. I de farvannene jeg har seilt har jeg hatt god dekning på ICE hele tiden - med unntak av Anholt (der fikk jeg annet nettverk). I Oslofjorden har ICE hele tiden vært bedre på hastighet sammenlignet med Mobilt Bredbånd - ombord i vår båt. Det er synd om Ice eventuelt forsvinner - håper det blir en erstatning til neste sesong som virker like bra for oss som skal ferdes i Kattegat og Skagerak.

Link to post
Share on other sites

...En del rykter skal ha det til at flere kunder aldri eller sjelden har fått faktura fra selskapet...

Jeg kan i alle fall bekrefte at noen fakturaer har kommet veldig sent, nesten et halvt år på etterskudd. Og jeg mener bestemt det er en uke eller to fra tidlig i vår jeg enda ikke har sett regningen på. Men jeg tipper nok sånt blir småpenger i forhold til hva det koster å satse storstilt i andre land. Så et sted at det var det svenske selskapet som hadde store problemer, og dro med seg resten. Om det er riktig må gudene vite.

Link to post
Share on other sites

Nei dette var ikke bra!!! :nonod:

Og jeg som hadde planer om å investere i ICE kommende sesong :rolleyes:

Får håpe at det blir en finansiell løsning slik at de kan fortsette!!

Tror ikke det er noen som kan tilby tilsvarende bredbåndspakke for ferierende båtfolk og samtidig ha brukbar dekning til havs!! :nonod:

 

:flag:

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Som dere som føler avhengighet til ICE...les ovenfor så ser dere at dekningen til Telenor er upåklagelig, nesten uansett hvor du befinner deg.

 

Kan dere fortelle hvor mye dyrere Telenor er, slik at vi kan se hvor store økonomiske problemer dere vil få når ICE trekker inn årene?

 

For det første Nimbuster..... så er ICE alene om å ha ukesabbonnement slik at de av oss som har fast bredbånd hjemme og bare bruker det "mobile" bredbåndet eksempelvis 9 uker i året faktisk KUN betaler for de 9 ukene.

 

For det andre - selv om Telenors dekning er bra totalt sett når man teller med BÅDE Turbo3G, UMTS og EDGE så er Telenordekningen svært dårlig for Turbo3G alene når man sammenligner med ICE ute langs kysten for oss båtfolk, ikke minst oppover vestlandet og Trøndelag. Jeg snakker av egen erfaring da vi i min familie har både ICE (privat) og Telenors mobile bredbånd gjennom jobb.

Link to post
Share on other sites

TV2 hjelper deg i samarbeid med et IT-selskap hadde testet Ice, Netcom og Telenord mobilt bredband. Ice kom dårligst ut når det gjaldt hastighet og dekbingsområdet. Telenor var vinneren.

 

Nå så ikke jeg testen, men du glemmer nok en vesentlig ting; NMT450 båndet går MYE lengre enn 900/1800 nettet. Dvs at når de som har Telenor/NetCom mister dekingen over Skagen, kan du kose deg med nett fortsatt. Jeg merket dette godt i sommer faktisk.

Link to post
Share on other sites

Nå så ikke jeg testen, men du glemmer nok en vesentlig ting; NMT450 båndet går MYE lengre enn 900/1800 nettet. Dvs at når de som har Telenor/NetCom mister dekingen over Skagen, kan du kose deg med nett fortsatt. Jeg merket dette godt i sommer faktisk.

 

Helt enig!

Og hva hjelper det oss båtfolk om Telenor har god dekning oppi alle fjellheimer og innlandsdaler. Gamle NMT systemet har jo kjempe dekningsradius i forhold til 900/1800/1900, 3G bånd og hva nå alle heter.

På 90 tallet snakket vi hjem fra Supplybåt ute ved Oseberg A ved hjelp av NMT. Det er nå et stykke ut fra kysten!

 

Er det noen her inne som vet dekningsradiusen på NMT systemet kontra GSM?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det var tider det, like før NMT450 ble bærbar,

da Dancall og Simonsen var kongen på haugen.

Men ha og i tankene, på de tider var vel sende effekten 10-15W.

Utgjorde nok en viss effekt det og !

 

:-)

 

Ja skal si teknologien har forandret seg :yesnod:

De første bærbare var jo som å bære på et bilbatteri i veska :lol:

Men de var jammen kjekke i båt med den rekkevidden, og det var ikke mange plasser langs kysten uten dekning!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Og hva hjelper det oss båtfolk om Telenor har god dekning oppi alle fjellheimer og innlandsdaler. Gamle NMT systemet har jo kjempe dekningsradius i forhold til 900/1800/1900, 3G bånd og hva nå alle heter.

 

Hm... 1900 båndet er vel neppe i Europa.... Eller har jeg sovet i timen? Mente at det var bl.a. USA?

Link to post
Share on other sites

Nyt om ICE/NMT: De har vist alvorlige problemer: :nonod:

 

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?Arti...mp;sectionid=IT

 

 

Andy

 

 

Uhu, og jeg som kjøpte modem til 2500 kr i går. Skulle det ikke vært opplyst at dem var i færd med å gå konkurs ?. Det er jo ikke sikkert jeg rekker å få brukt det før dem er konkurs. Mony back garanti ?.

Hilsen Xbox

Link to post
Share on other sites

Pratet med salgsmann hos dem i månedskiften juni/juli og skulle han selge meg 2stk telefonabonnement og 1stk nettmodem. Ingenting gjørdest før han plutselig ringte meg i siste uke og spørte hvort jeg skulle ikke ha den pakke! Jo, han hadde vært i ferie og meget styr men han kunne ordne dette med en gang og ble næsten desperat. Dette hørtest litt mistenkelig ut og best jeg venter mer og ser hvort dem overlever. Ikke rart dem blir konkurs hvis firma er drift på den måten... :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...