TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Dette er ikke et trafikkseparasjonssystem som det henvises til i sjøveisregel nr 10. Et trafikkseparasjonssystem er noe annet.... ta en titt på et kart for den engelske kanal så forstår du hva jeg mener. Et trafikkseparasjonssystem består av soner for trafikken i begge retninger, med soner på utsiden av disse som fritidsbåter kan benytte. Ved kryssing av "sonene" skal det foregå mest mulig på tvers av trafikksonene..... I Oslo fjorden har vi lov til å seile f.eks en kurs fra Huk til Steilene og dermed krysse separasjonslinjen i en vinkel på 20-30 grader... I et trafikkseparasjonssystem, som den Engelske kanal, er en slik "skrå" kryssing av sonene forbudt... Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Det er akkurat hva jeg viser. Komplett med pil som viser retningen i sonene og det hele. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Mulligan, mener du at det er forbudt å seile sørover langs Nesoddlandet ? redigert 20:30: eller at det er forbudt å seile sørover langs Jeløya, Rauer osv.. (siden ditt kartutsnitt er fra det området) Redigert 2.April.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Ja. Inni sonen. Du har ikke lov å være der i det hele tatt. Du kan krysse den tvers over. Utafor sonen kan du seile hvor du vil. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Selvfølgelig er dette et fullverdig trafikkseparasjonssystem som man kun skal krysse i tilnærmet 90 grader. Jeg har ikke kartene for meg men mener å huske at systemet starter S for Drøbaksundet og går ut forbi Ferder og Thorbjørnskjær. Nord om sette, i indre fjord, ved Huk og Steilene som det refereres til gjelder vanlige regler. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 hur ser kartet ut runt Jeløya.........med begrensningslinjerna... jag har alltid trott att det var en Trafikkseperasjon in mot Oslo.....det er så markert på kartet ! (har alltid trott att VTS Horten o kystvakten i Norge er litt mer "fleksible", annet enn England!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Korrekt rem, det starter rett nord om Drøbak. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Ja. Inni sonen.Du har ikke lov å være der i det hele tatt. Du kan krysse den tvers over. Utafor sonen kan du seile hvor du vil. Kartutsnittet ditt viser ikke "soner" kun en skillelinje som som skiller nordgående og sørgående hovedled i Oslofjorden. Det er ingen steder det er forbudt for fritidsbåter å være, hverken på den ene eller andre siden av ledmarkeringen. Og du har lov til å seile sydover langs Jeløya, til tross for at dette er på "feil" side av leden.... Hvor mener du "yttergrensen" av leden går, jeg finner ingen slik markering i mine kart.... Sitér dette innlegget TMS Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Og seperasjonssystemet i Oslofjorden opphører/begynner ved Hollenderbåen i syd: Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Her er seperasjonslinjen ved Gullholmen. Men nå er vi langt unna Gule Humpen. Når jeg seiler fra Son til Skagen/Skagerak følger jeg ofte seperasjonslinja, og på korrekt side. Jeg har aldri blitt ringt opp av Horten VTS. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 I følge mit Bluechart er der trafiksepareringszone fra Hollenderbåen i syd (!) til lige syd for Drøbak. Andy Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Bildet over viser en trafikkseparasjonslinje, bildet under viser et trafikkseparasjonssystem: Som dere ser er det områder på hver side av sonene som er for fritidsbåter. Slike soner finnes ikke mellom Drøbak og Son.... Her er en forklaring på trafikkseparsjonssystem ala den Engelske kanal (og ikke drøbaksundet): The different zones used in a Traffic Separation Scheme Traffic Separation Schemes have 3 types of area. There is an area designated as an Inshore Traffic Zone and there are the opposing traffic lanes with a Separation Zone (or Separation Line) between them (see Fig 1). Inshore Traffic Zones Inshore traffic zones may be used by vessels less than 20 meters or sailing vessels. They are also frequently used by fishing vessels when fishing. Large vessels may use an inshore traffic zone when en route to a port, offshore installation or structure, pilot station, or any place situated within the inshore traffic zone, or to avoid immediate danger. Traffic Lanes Lanes are usually at least 3 miles wide and often more than this. The traffic lanes are normally only used by larger vessels. I cannot think of any circumstance when I would choose to use a traffic lane in a small vessel. If you do, remember you are not allowed to impede the safe passage of any vessel following a traffic lane. Separation Zones (or lines) The separation zone is an area like the median of a divided highway that separates the opposing traffic lanes. Small vessels only use the separation lanes when crossing the area though fishing vessels often use this area for fishing. Most Separation lanes are at least 2 miles wide though where there is not sufficient room to have a wide separation zone it may be reduced to a line. Redigert 2.April.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Her er seperasjonslinjen ved Gullholmen. Men nå er vi langt unna Gule Humpen.Når jeg seiler fra Son til Skagen/Skagerak følger jeg ofte seperasjonslinja, og på korrekt side. Jeg har aldri blitt ringt opp av Horten VTS. tror bare det gäller fartyg över en viss störelse o anmälla til VTS'n sånn er det her i Gbg....(högerklikke på en rapporteringspunkt på "dig.kartet" så ser du.......... nu har jag ikke allverdens erfaring av trafikkseparasjonssoner.... men trur ikke att det er förbudt för lystfartöy, men vi må fölge IS.....dvs i rett riktning! trur att norske o svenske 'kystvakter' er veldi "fleksible" med oss lystbåter.... annet er det i Tyskland o England...der dom 'radar-recorder' oss o bötfeller hvis vi ikke fölger reglerne till 'punkt o prick'!! (av kartet runt Jelöy ser man att man kan gå söröver i en 'kysttrafikkson' ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Utkikken Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Kan du være litt mer konkret og fortelle hva jeg har misforstått ? Når mener du at et seilfartøy har vikeplikt for en motorbåt ? Jeg forholder meg til din fremstilling. Du har utelatt ganske mye i din oppsummering. Folk bør lese sjøveisreglene selv for å unngå misforståelser. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 En trafikkseparasjonssone i et trafikkseparasjonssystem (traffic separation sheme) separerer fartøystyper i separate soner og "kjørebaner/retninger" "separasjonslinjer", som dere snakker om, separerer hovedretningene i leden uansett fartøystype. I "kjørebanen" i et trafikkseparasjonssystem skal bare store fartøy være, her skal ikke båter mindre enn 20 meter og seilfartøy være. Utenfor disse "kjørebanene" skal mindre fartøy og seilfartøy være, her skal ikke store fartøy være. Unntakene er ut og inn av havner og kryssing av sonene... Sitér dette innlegget TMS Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Jeg forholder meg til din fremstilling. Du har utelatt ganske mye i din oppsummering. Folk bør lese sjøveisreglene selv for å unngå misforståelser. Enig Sitér dette innlegget TMS Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 I "kjørebanen" i et trafikkseparasjonssystem skal bare store fartøy være, her skal ikke båter mindre enn 20 meter og seilfartøy være. hvor leser du dette TMS??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Utkikken Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Enig Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 hvor leser du dette TMS??? bl.a. her: Traffic separation rules Sitér dette innlegget TMS Link to post
roaldbj Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Hvorfor henviser dere ikke til sjøveisregel nr 10? (Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer ) her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Hvorfor henviser dere ikke til sjøveisregel nr 10? (Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer ) her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html Fordi separasjonslinjen i Oslofjorden kun er en separasjonslinje og ikke et trafikkseparasjonssystem i den betydning som er ment i sjøveisregel nr 10. Praktisk vil forskjellen bli at en seilbåt som krysser den Engelske kanal har vikeplikt for skipene som går i trafikksonene. Men en seilbåt som krysser fra Østfold til Vestfold ikke har vikeplikt for danskebåten... (selv om jeg ville valgt å endre kurs tidlig og tydelig og ikke stått på min rett) Redigert 2.April.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 bl.a. her: Traffic separation rules er det denne? (j) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TMS Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) er det denne? (j) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane. Ja og i sammen med dette: A vessel shall not use an inshore traffic zone when she can safely use the appropriate traffic lane within the adjacent traffic separation scheme. However, vessels of less than 20 meters in length, sailing vessels and vessels engaged in fishing may use the inshore traffic zone. Notwithstanding subparagraph (d)(i), a vessel may use an inshore traffic zone when en route to or from a port, offshore installation or structure, pilot station or any other place situated within the inshore traffic zone, or to avoid immediate danger. A vessel, shall so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow. .... er det tydelig at båter over 20 meter skal holde seg til "traffic lanes" mens båter under 20 meter skal holde seg til "inshore traffic zone" i et trafikkseparasjonssystem. Redigert 2.April.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Men en seilbåt som krysser fra Østfold til Vestfold ikke har vikeplikt for danskebåten... (selv om jeg ville valgt å endre kurs tidlig og tydelig og ikke stått på min rett) Dette er en farlig påstand! Jeg tror man i det minste skal ha passert Bolærne før man kan anta at en stor ferge anser seg å være utenfor en trang led. Jeg har selv ligget og drevet i stilla en nattseilas utenfor Larkollen, og en tysk containerbåt endret kurs noen grader for at vi skulle slippe å starte jerngenoaen - men for meg var det ingen selvfølge at de skulle vike for oss. Redigert 2.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.