Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Thrane er jo som Simrad,

 

Nei, det er de ikke. Det er tvers gjennom kvalitetsprodukter. Og andre setter gjerne sitt navn på produkter derfra. De er nesten enerådende på SatCom.

Jeg plukket engang fra hverandre en engelsk Mini-M som ifølge reklamen og omtale skulle være særs framifrå.

Alt inni kom fra T&T.

 

 

Fødestedet, Mulligan, fødestedet.

 

Jada.

T&T har kjøpt opp Sailor. Det produseres friskt i Aalborg. Men SatCom produktene som det står Sailor på kommer fra Lyngby.

Sailor er et merkenavn hos T&T for marine produkter. Aero og mobilt selges som T&T.

Men den kompromissløse Sailorkvaliteten er der. Og godt er det.

Problemet jeg begynner å få er service. Siden alt billigkrammet begynte å oversvømme oss, begynner det å bli vrient å finne en som har greie på Sailor, ihvertfall her på Østlandet. De som har litt peil, vil kun ha med proffbrukere å gjøre.

 

Gammelt jungelord:

 

All radio fra Sailor, resten fra Furuno.

Link to post
Share on other sites

.....Gammelt jungelord:

All radio fra Sailor, resten fra Furuno.

 

Det er mulig at det gjelder i jungelen, men det gjelder ihvertfall ikke ombord hos meg.

Med Furuno NavNet som bare er noe fordømt "ræl" og VHF, HF og MF fra Furuno har jeg fått nok av den sorten . . .

Takke meg til grønnmalte stålbokser fremfor all verdens plastikkdippedutter!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var da svært.

 

Enig i VHF, MF, HF i grønne bokser. :wink: Jeg sa jo det.

Og jeg forstår at Nintendoen til Furuno fremdeles ikke er ferdig utviklet. Og hva man skal med 3D så lenge det ikke finnes 3D kart begriper jeg ikke.

 

Men i et så stort skip som ditt: Originalen. Maxsea Navnet på PC.

 

Er ikke du klasset forresten? Skal ikke du ha rattmerket utstyr?

Link to post
Share on other sites

Furunoen Poseidon har er en Navnet VX1 blackbox model og så vidt jeg kan huske er det også en konvensjonell antenne (ikke kakeboks). Med fare for å spore av tråden så synes jeg denne radaren er helt ok, eneste jeg savner er flere dedikerte knapper/skruknotter.

 

Jeg tror ikke radarbildet hadde blitt bedre med grønt metal :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Mmhhhh.... dette må det vel gå an å finne ut av?

Jeg sitter på all dokumentasjon til RT144, oversikt over alle kretskort, m.m. hvis du trenger dette.

Noe sier meg at her skulle Per TK på banen ... tror han har oversikten over Sailor-innmat bedre enn noen her..

hva med en IM til ham?

Uansett, jeg skal kikke litt mer her.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg startet litt enkel feilsøking her, har nok glemt litt siden jeg gikk på skolen :confused: , men det kommer sigende sakte tilbake :yesnod:

 

Heldigvis hadde apparatet ikke tatt skade av feil spenning (sikringa var ikke der :crazy: )

 

Den som så verst ut utvendig ser ut som ny på innsiden, mens den som ser ren og pen ut i fronten har åpenbart vært utsatt for fukt :diving:

 

Har sålangt konstatert:

* defekt effektforsterker på 144b (lyd i håndsettet men ikke i høyttaler)

* ukjent kortslutning på +12V kretsen på 144c

 

Nå gjenstår bare å rydde opp før sjefen kommer hjem, tipper jeg ikke blir særlig populær om hun ser at spisebordet er omgjort til elektronikkverksted (men sånn er det å bo i ei lita leilighet) Ønsker meg et eget hobbyrom...

dsc00654.jpg

 

Går og å venter på en til RT1444b (med selecall) fra danmark :tongue:

Link to post
Share on other sites

Har kun den til RT144, men ser ut som det meste er uforandret på B og C

Eneste forskjellen jeg ser med første øyekast er DW i to utgaver

Jeg mangler egentlig etpar knotter til C en,(volum og dimmer) og pot-meter til dimming, så hvis noen har dette liggende, eller vet hvor man får kjøpt er jeg taknemlig.

Link to post
Share on other sites

Nå gjenstår bare å rydde opp før sjefen kommer hjem, tipper jeg ikke blir særlig populær om hun ser at spisebordet er omgjort til elektronikkverksted

Det kan vel ikke være så farlig? Det var verre en gang hos meg da fruen kom overraskende hjem mens naboen og jeg satt og hadde båttoalettet i smådeler på salongbordet! Jeg også nesten samme type måleinstrument. Jeg har et MIC 37, robust, rimelig nøyaktig, hele 0-20A område for strøm og har aldri feilet. Og jeg har hatt det leeeenge.

 

mic37.jpg

 

Lars H. :cheers:

(Sailor fan)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...