Jump to content

Bygging i strandsonen


Concorde

Recommended Posts

Det spiller stor rolle. En slik bruksendring lovlig eller ulovlig gjør at sonen rundt blir mindre tilgjengelig.

 

Du etterspør konkrete eksempler. Det innebærer at man i praksis navngir eller identifiserer. Det er vel ikke helt i tråd med retningslinjene her.

 

 

Enig med Blanco.

 

Forsøk for eksempel med "ulovlig sjøbod flekkerøy" på Google, så får du noen treff.

 

Det var ikke min mening at noen skulle navngi steder med gnr/bnr og eier på innehaver, beklager eventuell misforståelse på det punktet. Men tolker det dithen at dere har konkrete steder i tankene, steder hvor dere tidligere la til med båt eller på annet vis beveget dere (lovlig og uten å være til sjenanse) hvor dette ikke lenger er mulig på grunn av lovlige eller ulovlige oppsatte bygg hvor det intet var fra før av?

 

Jeg har fortsatt til gode å se at noen her på forumet hevder det, men skal selvfølgelig ikke utelukke at så er tilfelle. Men om dette er noe problem i praksis? :nonod:

 

ps

jeg har ikke tenkt på innland/innsjø (som jeg kjenner svært lite til), men sjøen/saltvann hvor jeg ferdes med båt

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har man en eiendom med skjøte så kan det svare seg å sjekke om det er tinglyst rettigheter uten at det står ført opp i eget skjøte.

Det hender at man på grunn av slurv har en rettighet tinglyst på eiendommen parsellen er skilt ut fra.

Hvis de som solgte eiendommen antyder en slik rett til for eksempel en båtplass, så er det verdt å sjekke.

Litt på siden av det som her blir diskutert kanskje, men vært noen kroner for de det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt til gode å se at noen her på forumet hevder det, men skal selvfølgelig ikke utelukke at så er tilfelle. Men om dette er noe problem i praksis? :nonod:

 

Jeg har et eksempel i fra en Sunnhordlandskommune. En plass på en liten ubebodd øy vi i 2 tiår har lagt til med jevne mellomrom ble solgt. Eneste bygning på øyen var en gammel sjøbu og en liten kai fra 30 tallet like ved. Denne boden er nå plutselig utstyrt med gardiner og alt som hører med inkl overnattinger nesten hver helg. Forøvrig er ingenting endret utvendig. Jeg har tatt dette opp med kommunen det gjelder, men de har ikke båt å komme ut med for å se dette med egne øyne. Kanskje de burde samarbeide med kystvakten. :smiley: Denne kommunen er LNF definert.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

jeg legger meg aldri inntil hyttetomtene\strand heller hvis det kan ungåes. er jeg på sjøen vil jeg ikke bli beglodd av mouche og artsfrender. :-) altså for min del tar en hytte opp mere enn de 50 meterne som den har som strandlinje.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et eksempel i fra en Sunnhordlandskommune. En plass på en liten ubebodd øy vi i 2 tiår har lagt til med jevne mellomrom ble solgt. Eneste bygning på øyen var en gammel sjøbu og en liten kai fra 30 tallet like ved. Denne boden er nå plutselig utstyrt med gardiner og alt som hører med inkl overnattinger nesten hver helg. Forøvrig er ingenting endret utvendig. Jeg har tatt dette opp med kommunen det gjelder, men de har ikke båt å komme ut med for å se dette med egne øyne. Kanskje de burde samarbeide med kystvakten. :smiley: Denne kommunen er LNF definert.

Nå tolker jeg det jeg leser at du misliker å bli fratatt retten til å bruke noe du selv ikke eier, og jeg undres på om det var lurt av deg å opptre som angiver.

Jeg ville ikke valgt å gjøre noe slikt ut fra den filosofi at jeg setter pris på å disponere det som er mitt, og alle andre har trolig den samme holdningen.

AS Norge må vedlikeholdes, og en driftsbygning som er utgått på dato bør fa en mulighet også i fremtiden.

 

At kommunene nekter bruksendring føles feil for meg, for det er en ulogisk måte å opprettholde verdier på hvis den eneste godkjente og praktiske løsningen er naturlig forfall.

 

Jeg mener at hvis kommunen ikke tillater en slik bruksendring, så burde de også tatt kostnaden med å fjerne hele bygningsmassen inkludert brygge og det som måtte finnes av skrot.

 

Det er kun ved slike regler man klarer å opparbeide en gjensidig forståelse av hva verdier er, og vi ønsker vel ikke å leve med et falleferdig bygg i 100 år for offentlig skue. Strandsonen ville i så fall ikke bli et pent syn for kommende generasjon, og da er jo hensikten med strandsoneloven bortkastet mange steder

Link to post
Share on other sites

jeg legger meg aldri inntil hyttetomtene\strand heller hvis det kan ungåes. er jeg på sjøen vil jeg ikke bli beglodd av mouche og artsfrender. :-) altså for min del tar en hytte opp mere enn de 50 meterne som den har som strandlinje.

 

Normalt sett gjør jeg det samme som deg og er helt enig........... bortsett fra om jeg hadde kommet over hytta til Mouche kanskje he he. Det hadde da vært hyggelig å beglo han litt da :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nå tolker jeg det jeg leser at du misliker å bli fratatt retten til å bruke noe du selv ikke eier

Ja, men det er vi nok mange her i Norge som vil mislike! I Norge er så godt som all grunn, både i skjærgården og i innlandet, eid av privatpersoner.

 

Men vi nordmenn har heldigvis helt fra vikingetiden utviklet en i internasjonal sammenheng genuin rettighet: Allemannsretten. Derfor kan vi ferdes fritt på holmer og skjær, langs stranda og i skog og fjell, uten å spørre grunneier om lov.

 

 

Og jeg kan garantere deg, Ole Petter, at dersom noen tar fra nordmennene allemannsretten, uavhengig av hvem som eier eiendommene, ja så er det noe som vil bli sterkt mislikt. For å si det mildt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg Duoro, men det går an å få til begge deler uten å rive ned idyllen først.

Et kompromiss vil gjøre det mulig å tilrettelegge eller modifisere strandsonen slik at båtfolket kan benytte områdene fullt ut og trives bedre.

 

Hvorfor skal man være nødt til å oppsøke sentrumsnære havner for å tømme septiktank, fylle vann og diesel? Fordi noen få sjøhus ikke skal få lov å henge opp gardiner?

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten står sterkt i Norge, både legalt og i folkesjelen/grasrota, hvilket er veldig bra. Samtidig er det få land, om noen, hvor så stor prosentandel av befolkningen eier sin egen bolig, også veldig bra.

 

Sånn sett er det, etter mitt syn, en rimelig balanse mellom eiendomsrett og retten til å bevege seg fritt i naturen, både til lands og til vanns. Dette er en, for meg, meget viktig "egenskap" i det norske samfunnet og er en av mange grunner til at jeg bor her og fortsatt vil gjøre det.

 

Fortsatt ingen som har mistet favorittplassen sin i skjærgården fordi noen har bygget, lovlig eller ulovlig, "noe" hvor det tidligere intet var? :rolleyes:

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Håper denne kystvaktbåten tar seg en tur hit til Fredrikstad og Hvalerkysten, her er det hytter og brygger med privat skilt på nesten alle holmer og skjær.Nå blir det sikkert ikke bedere med FRP. styre i begge kommuner.

 

... og hvor lenge har skiltene stått der med AP-styre uten at noe har skjedd? :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
... og hvor lenge har skiltene stått der med AP-styre uten at noe har skjedd? :lol:

 

Har ikke all verdens sans for FRP, men en evt. satsing på lov og orden, hvis de får noen makt etter valget, ser jeg faktisk frem til. Om de er i stand til å sette penger bak alle løftene, og følger opp gjeldende lover på en ordentlig måte så vil det bli ryddet opp langs strandsonen. Da kan nok mang en ulovlig bygger og nausthytte eier se fremtiden utrygt i møte.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hvordan er det å legge til der? Virker som de har laget en fin rampe ned mot sjøen. Kan jo være at det er greit å hoppe i land og slå ned en kile imellom blokkene ned mot vannet. Første som legger inn bilde av egen båt og kile i marmoren får evig respekt... :cool:

 

:tongue:

 

i'm on it :wink:

 

å fillern... båten ligger på land ja.. æsj.. får ta det til neste år da.. :lol:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...