Jump to content

Bygging i strandsonen


Concorde

Recommended Posts

Om vi kikker litt på de store talls lov,

vi har ca 4,5 mill innbygger i Norge, hvorav 1 mill i sentrale østland områder.

Kjernefmilien bestå av 3 personer, da får vi ca 1.1 mill husstanser, korrigert for Østlandet.

 

Norge har ca 100 000 km kystlinje.

 

Hver husstand har da små 100 m kystlinje til disposisjon.

 

Her bør være plass til alle ?

Link to post
Share on other sites

Vel, som regenstykke er det ok. Det kan også være at regnestykket holder oppover kysten, men det holder ikke så godt i forhold til Øst- og sørlandskysten

 

Jeg traff en svenske i Tyskland i vår. Han hadde seilt i Middelhavet i mange år og sa følgende " Allmannsretten er den viktigste lovbestemmelse vi har i de Skandinaviske land. En forstår ikke hvor viktig dette er før en som båtmann opplever land som ikke har det".

 

På Øst-og Sørlandet har hodeløse lokalpolitikere gjennomført frislepp med dispensasjoner fra byggningsloven i flere 10-år. Resultatet er at viker og naturlig landstignings- og fortøyningsplasser er okkupert av hytter, brygger og ulike private arrangement som gjør att en selvfølgelig ikke fristes til å gå i land. Riktig nok har noen kommuner har lagt ut noen friområder for båtfolk, det er bra, men resultatet er at disse områdene blir overbelastet og naturlig fauna blir nedslitt.

Vi ender snart opp med to muligheter for å komme i land:

1. Legge seg i en marina og betale for det

2. Ankre opp og bruke jolle for å finne en plass å gå iland.

Noen vil vel si - er ikke det helt ok? Vi som har levd med båtlivet i noen 10-år synes nok ikke det, og det som erger mest er at denne situasjonen er helt unødvendig, for loverket har vært på plass hele tiden og hytteeierne kunne sikkert ha hatt et utemerket hytteliv noen meter lenger fra sjøen, men lokalpolitikeren har sviktet.

Link to post
Share on other sites

Resultatet er at viker og naturlig landstignings- og fortøyningsplasser er okkupert av hytter, brygger og ulike private arrangement som gjør att en selvfølgelig ikke fristes til å gå i land.

 

Jeg er meget overrasket over at du, og enkelte andre her, fortsatt velger å ha båt når dere anser dette å være den riktige beskrivelsen av situasjonen! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et tåpelig og aldeles håpløst utsagn spør du meg. Det må være lov å klage på veiene her i landet uten å bli møtt med utsagn som å selge bilen og heller ta tog eller bruke beina.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget overrasket over at du, og enkelte andre her, fortsatt velger å ha båt når dere anser dette å være den riktige beskrivelsen av situasjonen! :rolleyes:

 

 

Jeg vil nok forsette å ha båt selv om jeg må via marina og/eller jolla for å komme i land da båtlivet har selvfølgelig andre aspekter ved seg en å gå på land. Og det er ikke særlig synd i meg heller, har alt jeg trenger i båten. Det går faktisk mest ut over barnefamilier i modrate båter, for disse er å komme i land helt nødvendig for at ungene skal kunne røre seg. Og det fleste synes nok at det er godt å strekk på beina på land.

Link to post
Share on other sites

Er dette alt Pettersand, eller mangler det forurensning av fosile drivstoffer etc. i dette bilde? Så lurer jeg på om båtfolk har gjennomsnitlig mindre sko enn hyttefolk?

"resultatet er at disse områdene blir overbelastet og naturlig fauna blir nedslitt".

Jeg har seilbåt ( det burde alle ha) og bruker relativt lite brennstoff i løpet av en sommer. Ja, alle båtfolk har små nette føtter, hyttefolk går i tresko.:wink: Nå mener jeg kommunale friområder tilrettlagt for båtfolk (Porsgrunn og Bamle er et godt eksempel) - her blir slitasjen stor.

Link to post
Share on other sites

sitat (ole petter): Jeg er enig med deg Duoro, men det går an å få til begge deler uten å rive ned idyllen først.

Et kompromiss vil gjøre det mulig å tilrettelegge eller modifisere strandsonen slik at båtfolket kan benytte områdene fullt ut og trives bedre.

 

Hvorfor skal man være nødt til å oppsøke sentrumsnære havner for å tømme septiktank, fylle vann og diesel? Fordi noen få sjøhus ikke skal få lov å henge opp gardiner?"

 

Tømmer du septiken din i naturhavnene :confused: Fy skamme seg!! :boxing:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Et tåpelig og aldeles håpløst utsagn spør du meg. Det må være lov å klage på veiene her i landet uten å bli møtt med utsagn som å selge bilen og heller ta tog eller bruke beina.

 

Ja, men da klager man over veier som finnes, ikke over veier som ikke finnes! For meg en vesentlig forskjell, for andre kanskje ikke? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det går faktisk mest ut over barnefamilier i modrate båter, for disse er å komme i land helt nødvendig for at ungene skal kunne røre seg. Og det fleste synes nok at det er godt å strekk på beina på land.

 

Og min ringe påstand er at moderate båter ikke burde ha problemer med å finne et egnet sted i de aller fleste områder og til stort sett alle tider. Et av områdene som har flest hytter ved sjøen er Kragerø (4000), men allikevel er det totalt ca 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer sikret for almenheten. Hvis man ikke da klarer å finne seg en plass å legge seg med båt av moderat størrelse så spørs det om det er mangel på egnete plasser som egentlig er problemet, etter mitt syn!

Jeg slutter heller ikke å undres over hvor mange fine plasser man kan ligge for natten på kysten av Telemark og Agder (det området jeg kjenner best), men til tross for bra vær og midt i den mest hektisk perioden, ja så klumper man seg sammen på de samme plassene, enten dette er inne i en by eller i en uthavn som er nevnt i alle bøker og avmerket på alle kart, det finnes altenativer, men disse blir lite brukt om overhodet! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fikk nesten kaffen i vrangstrupen når jeg leste dette om bygging i strandsonen. Tydelig at det foregår mye rart i denne kommunen ,når det gjelder byggetillatelser. Se link: http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...1060/1063/NYHET

Hadde selv en byggesøknad inne vedrørende oppføring av et anneks på 15 m2 med 40 mtr. avstand til sjøen, men den ble elegant avslått, men det har alltid vært forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

Link to post
Share on other sites

En slik glipp mener jeg burde bli grundig etterforsket slik at noen ble stilt ansvarlig. Aller helst burde prosessen bli reversert og det burde bli bekostet en rivning av bygningen av den som har ansvaret for feilen.

(Det finnes mange Jørgen hattemakere i vår strandsone som har blitt pålagt å fjerne bagateller av byggverk, og da finner myndighetene av en eller annen grunn alltid den skyldige).

Om loven ikke er lik for alle burde den allikevel være omtrent lik uavhengig av hvor mye penger hver enkelt av oss har.

Link to post
Share on other sites

Ille, men ikke særlig værre en mye annet rukkel som er satt opp i strandsonen og forsøpler hverdagen for folk flest.. Riv det ned, og presenter regningen for hytteeieren når bygget er ulovlig oppsatt. Er slike ting lovlig oppsatt bør kommunen umiddelbart blitt fratatt retten til å gi disp fra byggeforbudet i strandsonen, og selv bekoste riving.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en byggesøknad inne vedrørende oppføring av et anneks på 15 m2 med 40 mtr. avstand til sjøen, men den ble elegant avslått, men det har alltid vært forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

 

 

Om loven ikke er lik for alle burde den allikevel være omtrent lik uavhengig av hvor mye penger hver enkelt av oss har.

 

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Det er kapitalen og kapitalistene som rår. Og penger avler penger. Og er man kritisk til at pengesterke personer får innvilget dispensasjoner, blir man ofte møtt med disse ordene fra de som besitter pengene: misunnelse, jantelov osv.

Link to post
Share on other sites

Og min ringe påstand er at moderate båter ikke burde ha problemer med å finne et egnet sted i de aller fleste områder og til stort sett alle tider. Et av områdene som har flest hytter ved sjøen er Kragerø (4000), men allikevel er det totalt ca 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer sikret for almenheten. Hvis man ikke da klarer å finne seg en plass å legge seg med båt av moderat størrelse så spørs det om det er mangel på egnete plasser som egentlig er problemet, etter mitt syn!

Jeg slutter heller ikke å undres over hvor mange fine plasser man kan ligge for natten på kysten av Telemark og Agder (det området jeg kjenner best), men til tross for bra vær og midt i den mest hektisk perioden, ja så klumper man seg sammen på de samme plassene, enten dette er inne i en by eller i en uthavn som er nevnt i alle bøker og avmerket på alle kart, det finnes altenativer, men disse blir lite brukt om overhodet! :yesnod:

Jeg tror du ser dette mest fra grillen din ved hytta, og det kan være da være både hyggelig og enkelt :wink:

Jeg har feriert med seilbåt i dette området i en årekke. Det er selvfølgelig mange plasser en kan stikke inn baugen, men leter en etter en trygg natthavn for en 33 fots båt er det kun ett antall plasser som er brukbare. Det er svært mange flere plasser som kunne ha vært bra, men her ligger en eller flere hytter. En båtforening har utarbeidet kartblad over brukbare overnattingsplasser så disse er vel kjente blandt båtfolk. I ferietiden er det derfor naturlig at en "klumpe" seg sammen på de plasser som er tilgjengelig som trygge natthavner.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du ser dette mest fra grillen din ved hytta, og det kan være da være både hyggelig og enkelt :wink:

 

Fra min hytte, brygge og grill så ser jeg egentlig svært få andre. Og det til tross for at det kunne ha ligget flere båter like i nærheten uten å være til sjenanse for oss eller andre, med gode tillegningsmuligheter og med god beskyttelse mot vind og sjø. Har en del venner på besøk som kommer med båt og har ikke vært noe problem å få inn og fortøye båter opptil 50 fot.

 

Forøvrig så er jeg også forholdsvis aktiv bruker av kysten med egen båt så jeg har hatt gleden av å se dette fra to sider, noe som flere her kunne ha hatt godt av å oppleve! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ut fra det lille som står i BT så synes jeg byggverket som sådan så pent og passende ut men det er jo ganske dårlig taktikk å bygge etter å ha fått avslag på byggesøknaden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke man skulle holde seg til prinsippet om at bygg satt opp på tross av avslag på byggesøknaden(hvis det er tilfelle), er ulovlig, så ville det vel blitt passe ville tilstander eller?

Kunne vel bygget en modell, hvis han ville vise frem hvor fint det ville bli.

Link to post
Share on other sites

Hvis ditt innlegg Gullfisk var ment til meg så er jeg helt enig med deg, men poenget mitt er at jeg kan faktisk ikke skjønne, utifra de bildene som vises, at man ikke kunne tillatt denne bryggen i utgangspunket!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, det handler vel mere om hvor vidt det skal være tillatt med mere bebyggelse i strandsonen eller ikke. Bygget i seg selv var jo ikke skjemmende på noen måte. Når regelverket brytes på en slik måte, så må det bare slåes ned på, ellers kan man ikke vente noen respekt for loven. Fikk forståelsen av av du syntes det var feil å ville fjerne det jeg skjønner du :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er et naust. Her har Bergen kommune startet jakten som vil få nausteiere til å sette sommerpilsen i halsen. Hver meter kystlinje blir trålet for ulovligheter.

 

Sitat:

 

– Flere steder er den naturlige strandsonen bygget ned. Det er ikke bare bygget en brygge i tilknytning til naustene, det er det en må kalle rene oppholdsområder, som bidrar til en privatisering, sier Sæle.

 

Følge sakene helt ut

– Et naust har i motsetning til en hytte ingen innmark. Friluftsloven gir alle rett til å ferdes i strandsonen, også rundt naustene. Når bruken av et naust er lik en hytte, blir allmennhetens ferdselsmulighet begrenset, sier Are Eidesen som er med i Fylkesmannens prosjektgruppe mot ulovlig bygging.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper de som foretar seg ulovlige ting i strandsonen må stå for kostnadene med å avdekke dette selv, for det må jo koste litt for skattebetalerne hvis ikke.

Forklaringen med fiskesløyingen og behovet for flisene synes jeg var god.

 

Det er vel bare i fiskeindustrien slike investeringer kan forsvares mot et annet alternativ for hygiene som kanskje er et vaskevannsfat eller to for oss andre.

 

Fliser ja, et trekkfullt sjøhus til garntørke og tørrfisk nei.

 

Minner litt om: Teakdekk ja, kartplotter ja, landstrøm ja, arbeide ulovlig med eget elektrisk anlegg ja MEN SKILLETRAFO NEI.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...