Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Håper ikke det er Samson du har maskert?

Ja, du kjent'n igjen, GeirFrode?

 

He-He! :lol:

 

FØR:

samsonsombaatbygger800x600.jpg

 

ETTER:

t23_hvaerdet.jpg

 

;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nei hør her Walter_S - har du tenkt vi skal bli helt "tussete i hovve" som vi sier i Bergen ? :diving:

 

Du tenker ikke på at vi skal opp i morgen tidlig ? Uten søvn ? For det er jo bare du som får sove nå ---- :nonod:

 

Vi kommer jo til å ligge å kaste oss i sengen - i halvsøvne - vel vitende at det står en sjark hos Walter_S som han nekter å vise oss :nono:

 

* setter meg ned foran skjernem --- og venter *

Link to post
Share on other sites

...Du tenker ikke på at vi skal opp i morgen tidlig ? Uten søvn ?

* setter meg ned foran skjernem --- og venter *

 

Det DER kalles vanligvis for utpressing, Nils1!


 

Har ikke klargjordt flere bilder før i morgen. Det er en del jobb med sortering, forminskning, navngivning og opplasting også, folkens.

 

:nono: Flere enn 1 føljetong per kveld er det kun på Julaften og til 17. Mai!!

 

"Pssst!" Et lite gløtte inni styrhuset, slik det var for noen dager siden, tåler vi vel, så kan Nils1 gå og legge seg etterpå :lol:

t23_malehvitinnvendig0.jpg

 

:lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Dagens bilde - tatt for en par timer siden...Men, hva er nå det da?"


Ja, spørsmålet igår var: "Men, hva er nå det da...?" -

 

t23_hvaerdet.jpg+samsonsombaatbygger800x600spv.jpg

 

Og den som kom nærmest svaret var selvfølgelig GeirFrode, :wink: som med sikker ørneblikk kjente igjen profilen til 'Samson' :yesnod: . Etter å ha gravd litt og funnet igjen bikkja mi, satt jeg igjen med denne toppede haugen full av nettopp fjernet maskeringstape oppå bøtta.

 

 

t23_malehvitinnvendig1.jpg

Spøk til side. Til denne operasjon "Male hvit innvendig" gikk det med ca 100meter (!!) med maskeringstape. Og slik ser 100 meter tape i brukt tilstand ut.

 

Når vi først er inne på maskeringstape, så vil jeg gjerne dele litt av min erfaring med BP-medlemmer. Til å begynne med kjøpte jeg Biltema sin maskeringstape fordi jeg ofte reiser dit uansett for å kjøpe andre ting. Bruker vanligvis 25mm og 38mm på slike 50-meter ruller.

 

Biltema sin tape irriterte meg etterhvert fordi den leker 'korketrekker-leken' :boxing: med deg. Tapen 'krøller seg selv' når du river av en litt større lengde, da forter tapen seg å krølle seg om sin egen akse. Det vil si, den liker ikke å bli rettet ut, den prøver å opprettholde status quo av viklingen fra rullen - med det resultat at den selvfølgelig klistrer seg til seg selv! :smash: Den som har prøvd å dele maskeringstape hvor gummisiden har klistret seg i-hverandre skjønner nå tegningen - ikke sant? Kjempeirritasjon og en del svind!

 

Forrige uke slapp jeg opp for tape og ba derfor kona mi ta med 2 ruller av hver, 25mm og 38mm, fra Clas Ohlsson - siden hun likevel skulle dit. Det var noe helt annet. Selve tapen er noe tynnere, men man kan dra av 2 meter (hvis du har så lange armer) og tapen holder rett fassong - den krøller seg ikke!! For en lettelse å oppdage slike bagatellmessige, men dog så viktige egenskaper.

 

 

t23_malehvitinnvendig2.jpg

Alle hvite flatenen...

 

 

t23_malehvitinnvendig3.jpg

...har fått de samme 3 strøkene med...

 

 

t23_malehvitinnvendig4.jpg

...DRYGOLIN Vindus- og dørmaling...

 

t23_malehvitinnvendig5.jpg

...i samme fargen som sjarken ellers har på utsiden.

 

 

t23_malehvitinnvendig6.jpg

Som man ser på bildet, så var jeg nødt til å ta ned himlingsplatene for å kunne male helt ut i skottet.

 

t23_malehvitinnvendig7.jpg

Fargen er ikke ren hvit men mere et slags elfenben / eggeskall-aktig varm-hvit, som på fagspråket heter...

 

 

t23_malehvitinnvendig8.jpg

...Jotun / Penguin 3032 SIV. Denne fargen har jeg nå brukt flere ganger og...

 

 

t23_malehvitinnvendig9.jpg

...jeg er veldig fornøyd med den. Og så har den etter min smak en passe, og ikke alt for påtrengende glans.

 

 

t23_malehvitinnvendig10.jpg

Også har den akkurat den riktige varmen i hvitfargen som jeg er ut etter og som 'komplimenterer' og fremhever den rød-brunaktige teakfargen i drager og stendere, på en særdeles fin måte.

 

 

t23_malehvitinnvendig11.jpg

Himlingsplatene - 12 stk tilsammen - tar jeg med i kjelleren for 3 strøk med maling, det er bedre tørk der enn ute i båten. Har dog bare plass til 9 stk av gangen der. Så jeg må tar de i flere omganger.

 

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

HVordan regner du med at det blir med kondens innvendig på veggene, siden de er uisolerte?

 

Som ok67 er inne på - innerveggen er 12mm kryssfinér med glassfiber på utsiden. Jeg har tilbragt 2 vintrer i et lignende styrhus (<MORILD>) og der var det sjeldent et problem med kondens på skottene.

 

Taket derimot var det værre med, der fikk jeg et kalt drypp isvann (kondens) i nakken, rett som det var. Men taket i <MALAIKA> er dobbelt, med mulighet for å legge i ekstra isolering pluss at jeg har lufting i taket i tillegg, så jeg tror det skal gå bra!

:o)

 

 

:wflag:

P.S.: Mysteriet med den røde kula ute og den beige kula inne skal vi komme til bunns med, litt senere på kvelden - må bare spise først! :cool:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når Sleipner93 idag spør om denne 'kulen' på 'dingsen' inni styrhuset....

 

Walter_S : Hva gjør den kula som sitter på denne dingsen på dette bildet. Og ikke minst hva er dingsen for noe?

t23_malehvitinnvendig2.jpg

Ja, ka i aille daga e det du har fuinne på her, fjernstyring av inntakskranen? dieselpeiling? oljepeiling?
...godt hjulpet av hengefjes sin nyskjerrighet... :wink:

 

Da kan jeg opplyse at denne kulen, inntil for noen uker siden, egentlig var rød! Mysteriet om en lignende rød kule, på dørken ute, begynnte egentlig allerede i Innlegg #275 og TMe sitt spørsmål om...

 

Hva er stanga med rød kule som stikker opp av dørken?
og...
Har vi fått svar på hva den røde kula er for noe
og...
...Tråden er ikke komplett før hensikten med den røde kula (klovnenesen ? :wink: ) er forklart.

clownenese.jpg Så nå må vi vel nesten komme til bunns i "Det røde kule-mysteriet!" ;o)

 

 

t23omstyringsroerinne.jpg

Først så har vi 'Sleipner's' kule (som før var rød), på innsiden av døren, over motor-åpningen.

Kula er her i øvre stilling. Den er festet (90º) til en annet, tynnere rør på innsiden av det stor svarte som vi ser her. Kula og det indre røret kan heves og senkes. Den loddrette bevegelsen av kula blir så, via den bøyen i ytre føringsrøret, overført til en vannrett bevegelse.

 

Derfra...

t23_omstyringsroermotorkasse.jpg

...går det dette røret i en bøy innover / akterover motorrummet...

 

 

t23_omstyringsroeruteoginne2.jpg

...forsvinner så nedi-der-et-sted, og kommer så opp igjen i akterkant av motoren, med en ny rød kule i den andre enden.

 

 

t23_omstyringsroeruteoginne1.jpg

Her er faktisk begge de to røde kulene med på samme bilde. Når f.eks. den indre kula går ned (det er en langsgående sliss i røret, som kula kan bevege seg opp-ned-i) så går den ytre kula opp, og omvendt!

 

Under dørken:

t23_omstyringsroer2ute.jpg

Går vi over på babordside og kikker nedi motor-rummet, så ser vi at den røde kula har forbindelse med noen ledd nedi der...

 

 

t23_omstyringsmekanikk2.jpg

...som ser ganske så intrikat ut. De er leddet både vann- og loddrett, og er kobblet til...

 

 

t23_omstyringsmekanikk1.jpg

...selve KOBLINGEN på Sabben!

 

Så enkelt er det. En slags "fjernstyring" av koblingen. Når den grå hendelen står omtrent på kl. 2 - så er koblingen inne - propellakslingen begynner å svive. Når man "drar" den grå hendelen akterover så hopper koblingen ut, propellakslingen har ikke kontakt med motoren, men sviver litt hvis den ikke har motstand.

Når den grå hendelen peker på kl. 5 - så låses propellakslingen og den stopper helt opp. Hele bevegelsen er på ca 25-30cm og kan nå utføres inne-ifra såvel som ute-ifra.

 

Før ombyggingen var det at jeg måtte løfte på motorkasse-lokket og skyve denne grå hendelen manuellt for- eller akterover. Den gang var hendlene blå og hadde en svart Sabb-kule ytterst. Sabb-folket vil kjenne seg igjen. Etter ombygging til selvlensende dørk, når dørk-nivå'et ble hevet ca 200mm - og en tett motorkasse, kunne jeg ikke leve med dette lenger. En ny løsning måtte finnes. Derfor denne "Reodor Felgen fjernstyring".

 

Ja, jeg vet at Sabb i Bergen selger slike fjernstyringer til Sabb-motorene, men til hvilken pris? De er 'grisedyre' og helt urealistisk for en slunken pensjonist-konto. Så isteden ble det å diskutere 'løsninger' i båtforeningens kranbua, sammen med 'gutta-bøys' og sammen kom vi opp med denne løsningen. Det vi ser her er utgave 3 (MkIII). De første 2 løsninger var med en del stålstenger som pekte hit-og-dit og som for det meste var i veien.

 

Siste løsningen er laget av ting jeg fant bak kranbua. Vannrør i 2 dimensjoner. Det går et rør-i-rør fra kula til koblingen. Det ytre røret som vi ser inni styrhuset er egentlig bare et "føringsrør" som skal styre det indre røret og overføre den loddrette bevegelsen til en vannrett 'skyv-og-dra-bevegelse'. Ute på dørken er det mest det indre røret med kula, som synes. Føringsrøret der med en liten bøy i, er kanske så kort - ca 150mm - og er innfellt og innplastet slik at ute-nivået på den er litt over dørknivå, for å unngå at vann renner ned gjennom.

 

Inni det indre røret er det noe avstiving av enda et annet rør av en annen plast-type, for å beholde fasongen og for å bli stiv nok til å kunne "dytte" koblingen på plass (krever litt makt).

 

Det ble mye prøving-og-feiling til vi endte opp slik!

 

Mysteriet er løst...

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja genialt var det, men en ting jeg ikke forstår Walter. For og ha nytte av dette innvendig må du vel også ha laget til noe for og vri propellvingene? Det vil vel ikke være noen vits i og koble ifra inne når du ikke kan vri vingene inne? Hva slags genialt system har du lagt til på vridningen? :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...noe for og vri propellvingene? Det vil vel ikke være noen vits i og koble ifra inne når du ikke kan vri vingene inne?
+
...hva har du gjordt med spaken for å stille propellvingene? ...

 

Selve omstyringen (stigning på propellvingen) hadde jeg fjernbetjening på fra før - og gassen, selvfølgelig.

 

t23_halvskottstyrbord.jpg

Her er spaken med den svarte Sabb-kula på. Man ser den her på dette gamle bilde, før jeg rev ned halve båten. :rolleyes:

 

Har jo selve spaken og vaieren til det, må bare finne en ny plass å montere det på.

 

:tongue:

 

Når det er sagt, så må jeg jo understreke (som politikerne pleier å si...) at denne løsningen ikke kommer fra meg alene. Dette er noe som ble "sammenkokt" av flere av oss. Kaller løsningen for "Walter & Walther" - etter en av bidragsyterne, Walther A. (med 'H') som egentlig hadde alle delene til disse leddene liggende og som sveiset hendelen for meg.

 

Vi er en 4-5 stykker i foreningen som 2x uken møtes i kranbua for sosialt samvær, masse juging og kaffedrikking. Vi kaller oss selv for "Brygge- og stolpekjører-foreningen" - fordi vi gjennom mesteparten av vinteren "henger" fortøyd i brygga foran og i stolpene bak og kjører motoren (Sabbene)varm... :lol:

 

 

.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Smart løsning Walter, men....

 

Mulig jeg har litt tung for det, men for meg blir det en liten logisk brist fordi...Når man står ute må man trykke kula NED for å utføre samme oppgave som man innenfra må trekke kula OPP for å utføre.

 

Dersom du hadde laget en liten horisontal vippearm, slik at røret utenfra gikk inn på ene siden av armen, og så koblet du andre siden av armen inn der koblingen står nå. Da vil du snu bevegelsen på det utvendige røret slik at du ved å trekke oppover utfører den samme manøveren uavhengig av hvor du befinner deg. Dersom du bestandig gjør ting sakte og veloverveid kan dagens løsning fungere, men i en krisesituasjon handler man ofte instinktivt. Da ville det være en fordel om det å f.eks slå spaken i bunn frembringer samme reaksjon fra båten.

 

Du får tenke over det. Du fikser det enkelt med en vertikal stang skrudd i motorbjelken og ett flattjern på toppen....

 

Barer ett forslag. Ellers må jeg som de andre bøye meg i støvet for fremdriften og "staheten" du tydeligvis er i besittelse av.. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...