Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Uten tvil en klok manns avgjørelse! :wink:

For, som du selv sier, det er jo enda litt igjen før alt er på plass, og et så gjennomtenkt og ryddig gjennomført prosjekt fortjener ikke å få en "halvferdig" avslutning.

 

- og ikke minst: Vi trofaste lesere kan glede oss over flere kapitler i prosjektbeskrivelsen utover vinteren.

En skikkelig "win-win"-situasjon, med andre ord! :cheers:

 

Lykke til med det som gjenstår!

Link to post
Share on other sites

Jeg har herdet Lexan takluke. Ingen problemer med riper i den ihvertfall.

Tror jeg nok, Slagskibet - men hvor ofte er det du bruker isskrape på den om sommeren? Har et litt spesiell bruksmøsnter hvor jeg bruker båten året rundt, og faktisk har flere motortimer i januar, februar og mars, enn i juni, juli og august!

 

Å komme nedi båthavna tidlig en fabruar-morgen for å dra på fiske, krever faktisk at du svinger isskrapa hver dag. Det er da Lexan virkelig viser hvor mykt (i forhold til glass) det er. Det blir garantert riper etter en stund.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men trenger du herdet glass? Er det ikke godt nok med laminert glass? Eller kanskje det er like kostbart?

Det var glassmesteren som mente jeg 'måtte ha' herdet glass i en båt. Laminert er visstnok like dyrt og passende ikke ombord i en båt (ifg. han). Har ikke no' greie på det, vet ikke en gang hva herdet glass er bedre til enn vanlig glass. Jeg tenker at jeg går for vanlig vindusglass i 5mm - det får duge. Har ikke råd til 7-8 tusen for stas-ruter, herdet eller ikke... :nonod:

 

...pleier å tenne i Pyroen kvelden i forveien.

Det å ha fyr i Refleks'en min natten over mens jeg ikke er ombord tør jeg ikke. :nonod: jeg vet det er mange som gjør, men jeg har ikke nerver til det. Ville vel ikke få sove heller da... :rolleyes:

 

Hvorfor ikke lage en plastluke imed glideskinner bakover. Tåler alt.

Nå tror jeg vi er ute og 'sykler på prærien' et eller annet sted :crazy: hva mener du? Vi snakker om at herdet glass til alle vindusrutene er så dyrt - hvor kommer glideskinner inni bildet her... :confused:

 

 

 

.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Diverse sitater de siste dagene:

 

- Så får du heller ta imot litt mobbing fra gutta på sjøbua imellomtiden. Håper du fortsetter å oppdatere tråden innimellom utover vinteren også!!

 

- Det kan kanskje bli en noe lang vinter...

 

- Til stor glede for oss som har gruet oss til slutten av prosjektet ditt.

 

- Da har du jo båten i hagen i hele vinter, og har mulighet til å gjøre den ferdig innvendig også før sjøsetting.

 

- Og . for oss "tilskuere" - så får vi nå - forhåpentligvis - en hel vinter med jevnlige oppdateringer av den meget detaljert og grundig sluttføring av et

fantastisk prosjekt

 

- ....ryddig gjennomført prosjekt fortjener ikke å få en "halvferdig" avslutning.

 

- Det ville være synd å gjøre det med harelabb, da blir du bare missfornøyd i ettertid


 

- Gutta i bua skal ikke få 'has på meg' - nei! :lol: Jeg skal nok takle dem.

 

- Yepp - det blir en lang vinter med masse småting som skal på plass. Men så har jeg jo god tid, da... ;o)

 

- Prosjektet er ikke ferdig før <MALAIKA> er på vannet, ferdig innredet!

 

- Det er dét som er poenget, båten skal være ferdig innredet også, før jeg sjøsetter - ellers blir det bare tull! Da blir man aldri ferdig, liksom.

 

- Inge fare, folkens. jeg kommer til å fortsette med prosjekt-rapport som før - det blir bare de litt mindre interessante tingene som skal på plass.

 

- Jo'a, det er viktig å gjøre det skikkelig - jeg hater slurv og hastverk!


 

Takker så mye for oppmuntrende og vennlige ord fra så mange. Jeg er ikke trist eller lei meg på noen måte, fordi jeg må vente til over vinteren. Hvis noe, så er jeg faktisk lettet over at jeg nå får bedre tid på meg til å gjøre jobben ferdig i ro og fred, og ikke minst, gjennomtenkt. Har allerede merket at roen har senket seg over 'skibet' når jeg er ombord, jeg koser meg med småpusling, uten å tenke på dato og klokka! En herlig og god følelse! :yesnod:

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vanlig glass ville jeg ikke valgt, går i mange biter om det knuses. Laminert glass vil fortsatt henge sammen om det knuses, og herda glass skal vel ikke knuses. Men vet at det har vært eksempler på at herda dusjglass har blitt pulverisert. Tror faktisk jeg hadde satsa på laminert glass, det var det jeg brukte i båten min.

Link to post
Share on other sites

Vanlig glass ville jeg ikke valgt, går i mange biter om det knuses. Laminert glass vil fortsatt henge sammen om det knuses, og herda glass skal vel ikke knuses. Men vet at det har vært eksempler på at herda dusjglass har blitt pulverisert. Tror faktisk jeg hadde satsa på laminert glass, det var det jeg brukte i båten min.

Vanelig glass knuser i store og små biter. Får du en bølge over overbygget, kommer med stor sannsynelighet hele ruta inn. Vil foresten ikke være med i så store bølger.

Herdet glass tåler allverden, knuser lett hvis det dunkes inn i fra kantene. det er den typen glass jeg ville ha valgt.

Laminert klass tåler også mye, men ikke fukt. Hvis ikke kantene der lammineringen er forseilet i fra fukten, kommer den før eller siden inn i mellom lamminatene.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobber endel med glassbytte på større fartøyer (ferger/trålere etc) Der brukes det kun herdet glass, mellom 10 og 22 mm tykkelse avhengig av størrelse på lysåpning. Når disse glassene knuses, kan det virke som ruta eksploderer og ender opp i en million biter. Disse bitene ligner mye på sukkerbiter, altså ikke så skarp i kantene og mindre farlig for omgivelsene.

Herdet glass tåler enorme påkjenninger før det brister. Det som er viktig er at glasset ikke er i berøring med selve skroget/skottene.

Det absolut beste glasset er herdet og laminert. (Gjerne med varmetråder)

Link to post
Share on other sites

Vanlig type glass er det man har i vinduene i huset. Hvis man skulle få en stor sjø inn vinduet, ville ikke jeg stått innenfor, da store skarpe skår hadde blitt spylt i mot meg...

Herdet glass er den typen man har i SIDErutene i bilen. Tåler veldig mye, men har den svakheten at treffer noe glasset på feil måte, på kanten eller noe skarpt på flaten, sier det POFF, og du kan støvsuge glassbiter i båten i evigheter... Er den typen jeg ville gått for. Burde ikke være så himla dyrt. Gå til en bilglass-sjappe med malene av vinduene, så skjærer de ut rutene og herder dem etterpå...

Laminert glass er den typen som brukes i FRONTruter i biler. To lag glass med plastlaminering imellom. Skal man ha ruta skuddsikker, har man flere lag glass og laminering. Disse rutene hvitner i kanten når fukt trenger inn mellom laminering og glass, og er man uheldig og får en sprekk i et av glassene, går det ikke lang tid før man alltid ser ei stripe med "tåke", som ikke er nevnt i værvarselet :wink::lol: ...

 

Tror at det er verdt å gå for skikkelig løsning med det samme, altså herdet. Og glasset kan man jo få i flere tonede farger :cool: ... Shop litt rundt etter bra priser. En bliglass-leverandør jeg snakket med for en tid siden, kunne levere grønntonede ruter til min gamle DS for ca 500 pr stk, det var ikke ille gæli det synes jeg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ref til M/S Bastard....."bruk 5 mm vanlig glass......"

 

Da ville jeg ha valgt LEXAN i stedet da disse vil tåle mer enn vanlig glass. LEXAN kan vedlikeholdes ved å polere med AUOTOSOL chrome-glans. Bruker selv Autosol på ALT som kan poleres, glass, plast(cd-plater !!) stål, aluminium, rustfritt (ta en runde på kjøkkenbeslaget før jul). Til dere som sliter med saltbelegg på egne båtvinduer, rubb og poler med Autosol og glassene blir bedre enn nytt. Det kan kanskje bli liggende et "fettbelegg" igjen etter polering, men dette har ingen negativ betydning på noen ting. Det kan heller virke positivt på glass(vinduer), da vannet vil prelle av og en vil ha god sikt.

 

Når det gjelder LEXAN, brukes dette til midlertidige vinduer i gitte tilfeller på større båter, da gjerne i 10-12 mm tykkelse.....har selv tilvirket slike med godt resultat.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller bruke "RainX" som man får kjøpt på bilforretninger etc. Helt suverent! Polerer opp rutene på våren, og de holder hele sesongen der vannet bare preller av (dersom jeg ikke bruker viskerne så mye da, men det er helt unødvendig). Bruker det på bilene også selvfølgelig... :yesnod:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

RainX er såvidt jeg vet kun et middel som legger en film på glasset for å få vannet til å prelle av. Står utrykkelig klart på flasken at glasset må VASKES godt før RainX påføres.

Jeg snakker om glass som har FÅTT et belegg av salt......da kan en med stor fordel bruke Autosol.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Også har den akkurat den riktige varmen i hvitfargen som jeg er ut etter og som 'komplimenterer' og fremhever den rød-brunaktige teakfargen i drager og stendere, på en særdeles fin måte"


 

Vi er nå ferdig med å male innvendig i styrhuset - noe som var tema i siste episode av denne "never ending story". Prosjektet er kommet inn i en ny fase, etter at undertegnede bestemte seg for å IKKE sjøsette et halv-ferdig produkt, men heller venter med sjøsetting til våren 2009. Den nye fasen går ut på å sette >MALAIKA< i sjødyktig stand. D.v.s. det er nå innpå 1000 ting, små men viktige brikker, som skal på plass før man kan si at båten er klar til å møte det våte element.

 

Det ligger i sakens natur at de kommende episodene ikke på langt nær kan måle seg med det vi har vært gjennom hittil, sett med sensasjon-kåte øyne. Ikke missforstår meg, men jeg mener at det kan bli litt kjedelig heretter fordi spranget fra uferdig til ferdig ikke blir så voldsomt stort, som f. eks. da jeg snekret styrhuset. Det blir mere å småpusle for det meste inni styrhuset, pluss noen monteringer ute.

 

Noe av det første som absolutt må på plass er selve styreposisjonen.

 

Men først et lite tilbakeblikk:

 

t23_styreposisjon0.jpg

Opprinnelig styreposisjon - før jeg begynnte å 'herpe' båten...

 

 

t23_utenvindskjerm.jpg

Utover høsten 2007 ble det noen synlige forandringer i båten...

 

 

etter_640x480.jpg

...direkte utrivelig ble det først etter at jeg skar et digert hull i dekket! The point of no return. :eek:

 

 

t23_kappettakakter.jpg

Etterhvert skifte fokus fra å ødelegge og rasere båten til det å bygge den opp igjen. :smiley:

 

 

t23_halvskottstyrbord.jpg

Helt til de siste restene av det som en gang var en styreposisjon...

 

 

t23_halvskottstyrbordbortevekk.jpg

... også måtte vike for 'framdrifta'!

 

 

t23_styreposisjonbortevekk.jpg

Sett inne-ifra så det nå slik ut - Ingentin å se på mere. Jo, forresten, et sabla rot! :rolleyes:


 

Og det var nå statusen for hvordan det var for bare noen uker siden.

 

t23_styreposisjon1.jpg

Her skulle den nye styreposisjon gjenoppstå. De blå streken var resultat av noe ønsketenkning, foretatt av en syk og fortvilet sjel i ren desperasjon. :wink: Hvor skal man begynne - hvordan angripe dette!

 

t23_styreposisjon2.jpg

...ut-i-fra ingenting, og ingenting å feste 'ting' i heller!

 

t23_styreposisjon3.jpg

Her måtte jeg begynne. Oppunder sidedekket ble det først slipt vekk gelcoat og siden støpt fast noen lekter stikkende ut mot midten av båten, slik at jeg hadde noe å skru i. Morsom erfaring, det å støpe oppunder dekk, Polyesteren følger også tyngdekrafta og man må se litt stort på det med ryddigheten og å holde det pent. Mye polyesterdrypp og klissne flekker og løse glassfibertråder....

 

 

t23_styreposisjon19.jpg

Jeg legger ut noen bilder av 'tingenes tilstand' underveis i forskjellige stadier, fordi jeg egentlig bare små-puslet med styreposisjonen innimellom malingens-sjauene, både ut- som innvendig, mens malingen tørket. Jeg hadde ikke noe konkret å jobbe etter. Ingen planer, ingen gjennomtenkte idéer, bare tok det 'på sparket' etterhvert og prøvde meg frem. Det ble til litt etter litt. Så ble det også sånn som det ble. Noe rart.

 

 

t23_styreposisjon20.jpg

Jeg ville ha en mest mulig åpen løsning, uten stengende skott.

 

 

t23_styreposisjon5.jpg

Etterhvert begynte noe mere solid å vokse frem. Laminering på gang...

 

 

t23_styreposisjon9.jpg

Plassering av rattet må bli her på denne skråstilte (7º) frontplate i 15mm kryssfinér. Bruker dette først for å få til alle disse rare vinklene. Vinklene er litt spesielle, selvfølgelig, det er jo båt vi snakker om. Ikke mange 90º 's der! :smiley: Nøyaktig plassering av hull til styreakselen bestemmes selvfølgelig av plassen til styresnekke på baksiden av frontplata, og 'løpet' til styrekablens inn og ut av -snekka. Mye å tenke på, før man lager hull! :o)

 

 

t23_styreposisjon18.jpg

Etterhvert fant jeg frem noen biter solid mahogny jeg hadde liggende og skar til etter kryssfinér-malen i forrige bilde. Et 60mm hull til rattsnekken skjæres ut for gjennomføring av rattstammen. Det blir nok penere når jeg laserer denne mahogny'en med mahogny-beis og lakker den!! :yesnod:

 

t23_styreposisjon17.jpg

Prøvemontering av rattet - bare for fotografen...

 

 

t23_styreposisjon11strek.jpg

Så var det å konsentrere seg om hylla over instrumentpanelet. Det var her jeg i sin tid skar av dekket tvers over. For å få en pen hylle måtte jeg skjøte en del av den gamle glassfiberdekket innpå her med en pen avslutning i akterkant. Skjøten går der hvor den blåe streken er. Masse sliping, sparkling, sliping, etc. etc... :sweat:

 

t23_styreposisjon112.jpg

Og slik ser det ut etter lakkering med 2-komp. maling. Kan ikke se skjøten. :o)

 

t23_styreposisjon16instrumenter.jpg

Her er det meningen at instrumentene skal plasseres. Om en ikke nøyaktig slik. Bare som illustrasjon.

 

t23_styreposisjon12.jpg

 

t23_styreposisjon15.jpg

 

 

t23_styreposisjon21.jpg

Og her et blikk på baksiden. Legg merke til styresnekkens 'visning' for styrekablene. Se på de sinnsyke vinklene a gitt! Alt tilpasset båtens linjer og vinkler. Styreposisjonen skal føye seg inn i båtens linjer, og ikke omvendt.

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Et tips når man skal støpe under dekk er å finne seg en plate der man sauser på polyester, så legger du duken på med den "glatte" siden ned. Så sauser du på og fortsetter med så mange lag man ønsker. Så tar du forsiktig tak i en side å slenger det opp samtidig som du ruller det oppunder. Det blir mye lettere, mindre søl samt mye lettere å få duken gjennomvåt av poly. Men det gjelder å være litt rask for ellers går dukene fort i oppløsning. Men er mann noelunde kjapp går dette veldig greit.

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...