Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...Og vinduene er vel snart for tur nå ?

 

:nonod: Ser ikke slik ut, Nils1 - det med glassmesteren falt i fisk. Glassmester Ohlsen i Fredrikstad fulgte ikke opp min forespørsel når jeg leverte pappmalene til vindusrutene, nesten 3 uker siden.

 

Er nå nye 3 uker forsinket.... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...finns vel flere glassmester i området?

Joda, men det er det med tiden. Blir fort nye 3-4 uker, også var jeg ikke klar over at prisen skulle bli såpass høy - mellom 7 og 8 båtlapper :nonod:

 

...Og nå da ? Ny glassmester eller ?

 

Jeg tror det blir "eller" i første omgang. Har en del uforutsette utgifter nå i forbindelse med styringen (må ha ny og kortere styrekabel) og nå dette med rutene - var ikke klar over at det skulle bli sååå mye...

 

Må i tenkeboksen ang. det finansielle og så må jeg snart være realist og se på tiden jeg har igjen, før vinteren kommer.

 

 

Det er nå faktisk en reell fare for at jeg må ta en "BASTARD" :wink: og vente med sjøsetting til neste år... :rolleyes:

 



For de som er nye her og som ikke skjønner den, kjenner antageligvis heller ikke til Prosjekt: M/S Bastard - den lengstlevende og mest omtalte prosjekt-tråd noensinne. Til disse har jeg en forklaring på begrepet: "Å ta en BASTARD". Det er, ifg Wikipedia, en årviss gjentagelse av visse optimistiske spådommer om å sjøsette "til våren, neste år"... :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dersom du bestandig gjør ting sakte og veloverveid kan dagens løsning fungere, men i en krisesituasjon handler man ofte instinktivt. Da ville det være en fordel om det å f.eks slå spaken i bunn frembringer samme reaksjon fra båten.

 

Ikke noe problem! En Sabb kopler du ikke ut før du er hjemme i havna igjen. Underveis bruker du kun vridningen, selv for å ligge stille...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...Dersom du hadde laget en liten horisontal vippearm, slik at røret utenfra gikk inn på ene siden av armen, og så koblet du andre siden av armen inn der koblingen står nå. Da vil du snu bevegelsen på det utvendige røret slik at du ved å trekke oppover utfører den samme manøveren uavhengig av hvor du befinner deg...

 

For såvidt et interessant forslag, Honduras - bare jeg "ser det ikke for meg" av beskrivelsen din - er litt uvant med å tenke 'teknisk'. Hadde vært interessant å se en lite skisse?

 

Uansett, så er det ikke det problemet som du tegner. For det første så har jeg montert dette selv sånn at jeg i søvne kan rekkefølgen og retningen hhv ute / inne. Jeg behøver ikke å tenke en gang. Men jeg ville være betenkt med å låne bort båten til noen fremmed med dette, ja. Fordi det ikke er logisk, som du sier.

 

For det andre så er det stort sett 2 ganger per dag man betjener denne hendelen. Om morningen etter oppstart av motor, og sent på ettermiddag, etter at man har førtøyd. :o)

 

Skønner?

 

Takk for innspill - alltid interessant hvordan andre tenker. :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er nå faktisk en reell fare for at jeg må ta en "BASTARD" :wink: og vente med sjøsetting til neste år... :rolleyes:

 

:blush:

 

Tja - men er det så stor katastrofe Walter_S ? :crazy:

Bortsett fra at du mister en "vinter" sesong på sjøen og dertil hørende torskemiddager --?

Du vil jo ha hele vinteren på å "pusle " med innredning - tekniske installasjoner -

og ikke minst - lengte deg neste ihjel etter å komme på sjøen - :yesnod:

og når da våren kommer - eller skal vi si senvinteren -

da er "MALAIKA" klar - mye klarere enn den vil være nå. :smiley:

 

Høres sikkert nesten irriterende ut for deg som er midt oppi det - men sett uten fra .........:seeya:

 

ikke sikkert det er så dumt :flag:

Link to post
Share on other sites

Så at det ble foreslått lexan lengre opp som alternativ vindusmateriale. Lexan, eller polykarbonat, er veldig lett å jobbe med. Kan skjæres med stikksag og files under tilpasning. Den er så å si uknuselig siden den er seigere enn plexiglass. Bakdelen med polykarbonat er at den får riper forholdsvis lett, og vil ikke være venner med vindusskrapa di om vinteren. Jeg ville nok gått for herdet glass, men det er jo, som sagt her tidligere, svindyrt.

Link to post
Share on other sites

Er det gummlist som dette du skal ha Walter 62 pr. meter+ låselist til 20 pr.meter.

:nonod: Nøtter'nte.

Lista til Maritim har 5mm spor på begge sider. Trenger en som har 5mm (til glassruten) og 13mm eller 15mm på andre siden til "godset" i styrhuset.

 

...hvilke type glass er det du skal bruke ? Er det med pakninger,aluminiumsrammer?

Neida, ikke noe spesialglass. Vanlig 5mm tykk, men herdet glass. Pakninger er det disse vanlige gummipakninger av billigste sort. Aluminiums-rammer kan jeg bare drømme om... :rolleyes:

 

 

Rorhusvinduer ? Kan dette være noe ?http://home.c2i.net/cbp-2res1/per-gunnar/vedlegg10.html

Hvis jeg vinner i Lotto så skal jeg ringe til han! Spesiallaget aluminiums-profil - sikkert kjempebillig det... :rolleyes: ...og så kommer jo glasset i tillegg, da er jeg værre ute enn jeg er nå.


 

Angående Lexan, så har jo hengefjes helt korrekt kommentert de manglende vinter-egenskapene til den. Har hatt Lexan-vinduer i en båt en gang. Aldri mer. De riper og krakelere ganske fort. I Frontvinduene er de helt umulige, p.g.a. vindusviskerne.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har du vært innom sidene til http://www.seasea.no/ ?

 

Har litt utvalg i Glasslister!

 

Artikkel 5802 er for 13mm "gods" og 4,5mm glass.

 

litt OT men er det noen som har erfaring med denne forhandleren? Blir litt engstelig når jeg ser slike uproffe sider (prisene er ikke gramatisk korrekt eks 79,50,- skal skrives 79,50 og det er mye svorsk). Ellers er det jo endel overkommelige priser, jeg er ikke vanskelig men får litt dårlige vibber når jeg ser slike elementere feiler på en side som skal selge meg varer :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Mer spennende dette her enn siste nummer av "Båtliv"! Driver selv og river snekka i filler, med det formål om å ha den sjøklar i mai 09. Så stoffet til Walter er gull verdt for oss i samme "båt"! :smiley:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

litt OT men er det noen som har erfaring med denne forhandleren? Blir litt engstelig når jeg ser slike uproffe sider (prisene er ikke gramatisk korrekt eks 79,50,- skal skrives 79,50 og det er mye svorsk). Ellers er det jo endel overkommelige priser, jeg er ikke vanskelig men får litt dårlige vibber når jeg ser slike elementere feiler på en side som skal selge meg varer :-)

 

SeaSea holder til på Rud i Bærum og er i høyeste grad seriøse. Jeg handler stort sett alt jeg trenger til båten på Rud og er kjempefornøyd med både service og priser.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

t23_kobleinnfremdriftbp.jpg

Jeg setter'n i fri og avventer



 

Jeg har nå bestemt meg for å vente med å sjøsette til våren 2009.

 

Spesiellt etter at 'Glassmester' Olsen somlet bort 3 1/2 uker av mitt allerede fra før så trange tids-skjema, og ikke fulgte opp sin del av avtalen, ble denne tanken om å vente til neste år, mer og mer realitet. Jeg var ganske enkelt nødt for "å stikke fingern i jorda" og kjenner etter...

 

Det er lovlig sent på året å gjøre klar båten til å møte det våte element. Det er ennå 1000 småting som skal på plass før jeg føler at <MAKAIKA> vil være skikkelig sjøklar - og sjøklar er for meg en ganske så omfattende tilstand. Jeg er av den typen 'sjøfolk' som ikke føler meg vel hvis ikke alt er på plass, alt er klart og alt er gjennomprøvd og sjekket minst 2 ganger!

 

Jeg har de siste ukene følt en slags missnøye med fremdriften i arbeidet ombord og rett som det var, ble tanker om å 'ta en short-cut' for å få fremgang, eller å velge en lettvindt-og-rask løsning, fortrengt. Bare det at slike tanker entrer nettverket mitt og farer rundt i skallen, er varsel nok til å slå på nødbremsen.

 

Jeg skulle liksom gjøre spådommen til en del av medlemmer i båtforeningen, om at båten ikke blir ferdig til over hummerfiske, til skamme og hadde lyst til å presse på for å få fremgang nok til at båten skulle kunne sjøsettes til november. Etter litt fundering og en god del selvransakelse fant jeg ut at motivet var feil. Det er jo ikke spådommen til 'gutta' i båthavna som skulle diktere fremdriften men min egen tilfredsstillelse av å kose meg med arbeidet, hver dag, som var viktig - samt at omtanken for <MALAIKA> måtte komme først!

 

Å sjøsette et kompromiss er ikke aktuellt!

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er både litt surt og tilfredstillende samtidig Walter !

 

Men tenk på sjøsettingen til neste år, du kommer til ha god tid til å perfeksjonere og være 100% fornøyd, det blir vel ikke bedre enn det. Så får du heller ta imot litt mobbing fra gutta på sjøbua imellomtiden. :discuss:

 

Håper du fortsetter å oppdatere tråden innimellom utover vinteren også!!

 

mvh morten

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje bli en noe lang vinter....men du har min fulle forståelse og støtte..........!

Synes du har jobba som en helt . Til tross for ditt noe knappe tidsskjema har du jo også tatt deg tid til å dele dette med oss andre på forumet .

Det står respekt av det du har gjort Walther!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestemt meg for å vente med å sjøsette til våren 2009.

 

Til stor glede for oss som har gruet oss til slutten av prosjektet ditt. Jeg synes det er en klok avgjørelse.

Man skal ikke forhaste seg, det straffer seg som regel. Ellers synes jeg dette ser meget bra ut. Designmessig er det mange båtbyggere som har mye å lære :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det kan være lurt å drøye det til våren ja! Da har du jo båten i hagen i hele vinter, og har mulighet til å gjøre den ferdig innvendig også før sjøsetting. Så får vi bare håpe at kompisene i båthavna forbarmer seg over deg, og tar deg med på en fisketur i ny og ne sånn at du ikke får for mye abstinensproblemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Real og realistisk avgjørelse Walter_S.

Ganske sikker på at du gjør det rette her . :yesnod:

Og . for oss "tilskuere" - så får vi nå - forhåpentligvis - en hel vinter

med jevnlige oppdateringer av den meget detaljert og grundig sluttføring av et

fantastisk prosjekt -

Et prosjekt som fortjener en grundig og nøye sluttføring - som det nå får

og ikke en "haste slutt" - som det lett kunne blitt.

 

Tusen takk så langt Walter_S - og lykke til videre. :cheers:

 

Nyt arbeidet - kos deg - og gled deg til våren. :sailing:

 

Hilsen en bergenser som vet akkurat hvordan du føler. ( been there - done that )

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...