Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Hei Walter.

Du har forbløffet meg med sjark prosjektet ditt og jeg er mektig imponert over dyktigheten i ditt arbeid. Opprinnelig er jeg fra Drammen, men bor for tiden på Karlsøy ved Skjebegkilen da jeg er avgangselev ved ingeniørhøgskolen i Sarsborg. Til saken, jeg er i ferd med å bytte motor i min comet 26 noe som medfører litt plastrearbeid. Mine kunnskaper om dette er svært labert, det er kun lesestoff som har vært min lærermester så langt.Hadde det vært mulig for meg å tatt en kjøretur til deg for å titte på vidunderet samt få noen lærdomsord fra mesteren?

 

Mvh Fredrik

Link to post
Share on other sites

Har du hurtigomstyring på denne maskinen? Vet du noen om hvordan man setter opp en ekstra styrekonsoll ute, med ratt, omstyring og gassregulator?
:yesnod: = hurtig- eller 90º-omstyring.

 

Det med ekstra har jeg vel svart på i mellomtiden?


 

...Personlig syns jeg en tromøy skal ha det smale fiske overbygget eller være åpen , men du har satt et nytt syn på saken.... Veldig dristig prosjekt, men du har tatt den helt ut, og jeg syns virkelig du kan være stolt........

Der ser du, fikk til-og-med omvendt deg! :lol: Fin båt er det uansett, om det er smal fiskeoverbygg eller ikke. Helt åpen båt er sef greit når sola skinner, litt mindre praktisk når det er 2 kalde ute og det sludder...


 

 

...Hadde det vært mulig for meg å tatt en kjøretur til deg for å titte...

Er som regel hjemme hver dag, det er bare å komme innom. Vil du være sikkert på at jeg er der (kan jo være ute og går tur med bikkja mi, eller jeg er en snartur i Sverige for å kjøpe "båtbygger-dop") send meg en mail / IM eller telef. på forhånd.

 

Når det er sagt, så er jeg hverken mester-med-visdom :rolleyes: eller en utpreget lære-bort-type. Har selv lest meg frem til det jeg vet / kan (det meste faktisk her på BP), men vi kan jo alltids diskutere løsninger. Dessuten er det som regel hyggelig å få besøk av et BP-medlem.


 

Jeg sier det igjen til dere alle som tror at jeg er så fryktelig flink med mine fingrer og attpåtil kan så mye - "Jeg er ikke flink, bare fryktelig sta!"

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg sier det igjen til dere alle som tror at jeg er så fryktelig flink med mine fingrer og attpåtil kan så mye - "Jeg er ikke flink, bare fryktelig sta!"

samme gjaldt Edison da han laget glødepæra. Hadde knekt ørten glødetråder før han endelig fikk en til å lyse. Også Henry Ford var en sta mann og se hvordan det gikk :-) Stahet kan være bra!

 

BAVARIA32SPORT

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

:lol:

DEN skal jeg huske, Høvdingen - neste gang kona kaller meg for sta - og det er ikke sjelden :wink: - så skal jeg simpelthen svare:

"Neida - bare FOKUSERT"!

(...for det har Høvdingen sagt)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fortsettelsen fra: "Dørken er hevet, samtidig som jeg nå har et solid fundament under, til å bygge innredning vidre på."


Det er her vi slapp forrige gang...

t23_hevedoerkenstbord12.jpg

...og det er snart 14 dager siden. Og her skal vi førtsette en stund. Det er her styreposisjon er, helt til venstre, i forkant av bildet og sittepallen til "skipper Walter" skal stå oppå dette forhøyete platå.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen fra: "Dørken er hevet, samtidig som jeg nå har et solid fundament under, til å bygge innredning vidre på."


Det er her vi slapp forrige gang...

 

...og det er snart 14 dager siden. Og her skal vi førtsette en stund. Det er her styreposisjon er, helt til venstre, i forkant av bildet og sittepallen til "skipper Walter" skal stå oppå dette forhøyete platå.

 

Det som har skjedd nå er at jeg trykte på "Legg til svar" uten å tenke noe særlig over det og så kom denne :headbang: 10-minuttern og stengte meg selv ut!!! men vi får vel fortsette og legge ut et nytt innlegg...

 

:wink:

 

Tålmodhet folkens, resten kommeR i kveld...

 

:lol:

 


 

...og han JRO tror jeg befinner seg i feil tråd!

 

:sleep:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen fra: "Dørken er hevet, samtidig som jeg nå har et solid fundament under, til å bygge innredning vidre på."


Det er her vi slapp forrige gang...

t23_hevedoerkenstbord12.jpg

...og det er snart 14 dager siden. Og her skal vi førtsette en stund. Det er her styreposisjon er, helt til venstre, i forkant av bildet og sittepallen til "skipper Walter" skal stå oppå dette forhøyete platå.


 

t23_styrepall1.jpg

Platået deles...

 

t23_styrepall2.jpg

..i 2 dørkseksjoner og en "pallseksjon".

 

 

t23_styrepall3.jpg

Deler til pallen skjæres, limes og skrus..

 

 

t23_styrepall4.jpg

Det vokser...

 

 

 

t23_styrepall5.jpg

...sakte men sikker...

 

 

t23_styrepall7.jpg

...oppover.

 

 

t23_styrepall6.jpg

Gamle kryssfinerplater brukes der hvor det skal males likevel. Må vær økonomisk skal det rekke til hele båten!

 

 

 

t23_styrepall15.jpg

Skuffer i kryssfinér.

 

 

 

t23_styrepall8.jpg

Først så sparer vi og så sløser vi i samme slengen! På toppen av pallen kommer selve "kremen"! :cool: Her sløses det med 3/4" massiv mahogny for å bygge ei skuffekasse.

 

 

 

t23_styrepall9.jpg

Andektig skjærer vi og tilpasser dette edle materiale. Solid lokk over og (nesten) ferdig...

 

 

 

t23_styrepall10.jpg

Så blir det noe eget da...

 

 

t23_styrepall11.jpg

Skuffefronter i samme materiale. 3/4" solid mahogni.

 

 

t23_styrepall12.jpg

Så blir det beising...

 

 

t23_styrepall13.jpg

...med Herdins oljebeis.

 

 

t23_styrepall14.jpg

Nå begynner det å "henge sammen" - så smått - hvis man ser bort i fra alt rotet i forskipet da... :rolleyes:

 

 

t23_styrepall16.jpg

Nesten flott syn vel?

 

 

Mahogny_01_BP.jpg

Og her er mahogny-kilden min. En gammel mahognysnekke fra 1938 ble plukket ned.

 

mahogni.jpg

Forteller litt om "Mahogny-sanking" i innlegg # 223 om det

 

 

t23_styrepall17.jpg

Og her gjennomgår mahogny'en forvandling fra gammelt treverk til nyhøvla flott mahogny-emner...

 

That's it folkens - for idag... :smiley:


Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bare svarer på innlegg 527...

 

Skjønnte ikke det, JRO - beklager at det er jeg som "sov" her men gir deg skylda... :cheers_wine:

 

...hurtigomstyring, hvis det er det det heter når man ikke har sveiv, men bare en spak man tar frem og tilbake

Joda, det er vel det det heter, hurtigomstyring eller 90º-omstyring.

 

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror Walter_S nå har satt en høy standard på interiøret også...

 

Du! :nonod: Det er ihvertfall ikke tilsiktet.

 

Har aldri hatt planer om det og har vel heller ikke hverken det rette håndlaget eller god nok snekkermaskin-park (har kun det mest elementære og simpleste (billigste) av el. verktøy) til å lage det sååå jæ** fint. Men, hvis du antyder at bruken av 3/4" tykk mahogny er ensbetydende med 'høy standard' så må jeg vel gi deg rett. Men det har kun sammenheng med at disse mahognymaterialene er, for meg, billigere enn det simpleste konstruksjonsvirke i gran! :tongue: Gran må jeg kjøpe hos MAXBO til kr. 11,30 + MVA for 30x48-lekter, mens 3/4" mahogny ikke kostet meg mer enn en dags jobb - se ---> Mahognysanking på Kråkerøy (se innlegg #130).

 

 

t23_mahongy_tilvirkes_1.jpg

 

 

Så må jeg jo si at det er en egen god følelse når jeg jobber med denne, til dels 80 (Åtti!!)-år gamle veden. Den eldste snekka jeg plukket mahogny fra, var bygget i 1938 og fyller således 80-år i år! :cheers_wine: Og da må det jo være ekstra gledelig, på sin åttiårsdag, å kunne få et nytt liv - riktignokk bare som innredning - ombord i en amatør-bygget kombisjark på Kråkerøy.

 

Jeg plukker frem den ene biten, etter den andre, og prøver å få mest mulig ut av dette flotte og langveisreisende treslag.

 

t23_mahongy_tilvirkes_2.jpg

Denne Lidl-posen på veggen, er forresten fyllt med sagspon. Ingenting (eller så lite som mulig) går til spille. Har også noen bokser med fin-fin mahogny-slipestøv som jeg tar vare på. Bruker det, blandet ut med snekkerlim, til å lage min egen sparkel for å fylle stygge hull i mahognien med.

 

 

t23_mahongy_tilvirkes_3.jpg

 

Det er nok en god del som må skjæres bort og vrakes. Dels fordi det har vært noe råte som måtte fjernes, og dels fordi det meste var både limt og skrudd. Skrudd med forsenkede messingskruer og plugget igjen så det nesten ikke er mulig å se hvor skruene sitter. Må borres ut og trekke ut skruene. Limet som er i skjøtene er forbausende bra ennå - etter 80 år - og ødelegger en del av den fine vede, når jeg prøver å dele den opp i håndterbare biter.

 

 

t23_mahongy_tilvirkes_4.jpg

Denne delen her, har jeg satt til side for å bruke senere. Har tenkt å se om jeg kan integrere dette i MALAIKA's innredning. Bruke det som pantry-front, ferdig med skapdører og alt! Må bare vaskes, slipes litt og lakkes - da blir det god som nytt! :o)

 

 

t23_mahongy_tilvirkes_5.jpg

Som man ser her, er hele gulvet (det var like før jeg skrev "dørk"!) i garasjen dekket med rødbrun sagflis. Pleier å ta opp litt av gangen for å ta vare på.

 

 

t23_mahongy_tilvirkes_6.jpg

Rødbrun sagflis. Noe annet man kunne bruke det til? Det er jo av edleste sort! Har noen prøvd å røke fisk med mahogny-spon? :lol:

 

...at han lurer på om han kan benytte den til fisking

Akkurat det er jeg ikke redd for. For det første så skal jo ikke fiske inni styrhuset! Dertil har man jo selvlensende dørk ute. :cool:

 

Dessuten så prater jeg jo med amatør-fiskerne her på Tangen og det ser ut som det er svart hav rundtomkring i området. Det er nå bare sild om vinteren og makrell om sommeren. Torsken og seien er så å si helt borte og da blir det jo ikke noe å gjør for meg på sjøen! Da må det bli mere tur-båt enn fiske-sjark av MALAIKA etterhvert...

 

 

:seeya:

Prækas!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Da må det bli mere tur-båt enn fiske-sjark av MALAIKA etterhvert...

Kanskje jeg like greit skulle anskaffe meg blazer, først som sist? :cool:

 

 

Kunne ikke dy meg! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dø Walter, hær kommer en innmari liten parrantes, men likkavæl:

Jæi kjennær en som ær føtt i 1938, å han ær bara 70. Men de' ær kanskje forskjell på føtt å bygd?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...