Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...jeg hadde håpet på at det skulle bli flere fine arbeids bilder før jul..
...Vi håper du vil bruke litt av jula på oss også.. :yesnod:Det har ikke så mye å si om det ikke skjer noe. Skriv om det lell.. og ta bilder..
Helt enig. VI VIL HA BILDER, VI VIL HA BILDER! Det er jo Jul Walter

 

Ja, hvem kan ignorere slik innbitt masing da? Ikke jeg ihvertfall. Men all den stund det ikke har blitt noen reell forandring i båten siden sist, så er jeg pokker nødt til å finne på ei historie.

 

Fra før har vi her diskutert hva båt-nissen spiser på Julekvelden. Og så var det disse innleggene med "mas" om - "VI VIL HA BILDER" - og: "Det har ikke så mye å si om det ikke skjer noe. Skriv om det lell.." - kombinert med: "Det er jo Jul Walter ", at jeg kom på den (tynne) idéen med å lage en JULEFORTELJING...ut av det!


:tongue:


Pleier nå alltids å starte et innlegg slik.....(og idag skal det ikke være noe unntak)......selv om det jo ikke er noe "ORNDTLI" føljetong, men en JULE-Fortelling-Føljetong... :rolleyes:

 

Fortsettes fra: "Og slik ser det ut nå da. Styrhuset har fått adskillig mere ferdig-preg på seg, etter at de malte himlingsplatene kom på plass"


 

Og slik ble Historien om nissefar og de tre små nisseunger til - jeg måtte ha en unskyldning til å gå ut i båten og ta en masse bilder, av noe dere allerede har sett! Da får vi bruke fantasien! Vi skal ut og lete etter Nissefar og de 3 nisseungene og de gjemmer seg selvfølgelig i båten min! Historien er egentlig ganske så tynn (du snakker om å koke suppe på en spiker...) men noe må vi jo finne på!! Dessuten blir det faktisk en noe tragisk høydepunkt også utpå her - bare følg med!

 

01jul_nissefar_01.jpg

Slik ser nå ihvertfall nissefar ut! D.v.s. slik SÅ nissefar ut, mens han enda levde... :sad:

 

 

02jul_nisseungene_05.jpg

...og slik ser nisseungene ut - men borte er de, allesammen, og vi skal ut å lete etter de! :rolleyes: Og nisseungene har Kari laget selv av saltdeig.

 

 

 

03jul_ute_45.jpg

Vi får vel begynne å lete rundt båten, der den står i kulda, med stivfrossen presenning over. Men, vent litt! Det lyser oppi båten jo! Vi klatrere oppå stigen for å ta en titt...

 

 

04jul_ute_43.jpg

Men her slo autofokusen seg vrang og fokuserte på tauet istedenfor styrhuset!

 

 

05jul_ute_44.jpg

På sia var det litt bedre. Riktignokk er det lys inni styrhuset.

 

 

 

06jul_ute_38.jpg

Da må vi gå kjøkkenveien for å se...

 

 

 

07jul_ute_40.jpg

Ja, vi får vel åpne døra og se oss omkring inni også.

 

 

 

08jul_ute_41.jpg

Forsiktig åpner vi døra...

 

 

09jul_ute_42.jpg

...og stikke hode innenfor. Kan de være her?

 

 

10jul_styreposisjon_22.jpg

NEIMEN, se!! der er de jo allesammen!

 

 

11jul_styreposisjon_20.jpg

Vi får gå litt lenger inn for å se på dem...

 

 

12jul_styreposisjon_21.jpg

Rundt-omkring står de, og minstemann har kommet seg ned på styrepallen, hvor Walter skal sitte og styre - en gang i (nær / fjern: Stryk det som ikke passer!) fremtid!

 

 

14jul_inngangsparti_26.jpg

Vi går lenger inn og snur oss og ser på inngangspartiet....

 

 

15jul_inngangsparti_27.jpg

...med styreposisjon og styrepallen. MEN, der borte, mellom selve styrepallen med den fine mahognyplata på og selve døren, ligger det noen ferske høvlspon, jo! Der har det kommet noe nytt som ikke vi har sett før!

 

 

16jul_skap_13.jpg

Og nisseungene skynder seg dit for å undersøke...

 

 

 

17jul_skap_12.jpg

Joda, her bygger 'n Walter et skap, lissom.... :rolleyes:

 

 

18jul_skap_19.jpg

Men, sier nisseungene, plata oppå skapet er jo bare av papp! Skal det være slik da? Nei, nei, sier nissefar, det er jo bare en MAL, dere. Til den riktige plata skal skjæres til. Fordi, plata oppå skal være av mahogny, så må man være forsiktig og ikke skjære feil! Derfor klipper han føsrt ei plata av papp for å passe til den. Det er så mange rare vinkler der, dessuten går styreveieren lukt, tvers gjennom plata. Har du sett på makan! Åh nei, åh nei...!

 

 

 

19jul_mahognyskuffer_15.jpg

Men, se på de fine mahogny-skuffene da, nissefar!

 

 

20jul_styrepall_06.jpg

Nissungene skynder seg bort dit...

 

 

21jul_styrepall_07.jpg

Ja, detta er gode greier - sier nissefar, etter å ha inspisert skuffene inne-i-fra.

 

 

22jul_styring_17.jpg

Og se på de fine knagg-ratt da, nissefar - roper de tre små(jævler)unger i kor!

 

 

13jul_styreposisjon_09.jpg

Nissefar hopper opp dit, undersøker knagg-rattet og og breier seg på "Dæsjen" foran tavla hvor alle instrumentene en gang skal stå.

 

 

23jul_tommestokk_11.jpg

Mens 2 av ungene har stikke av med den ene tommestokken...

 

 

22jul_minstemann_14.jpg

...greier ikke Minstemann å flytte på den andre tommestokken som ligger på styrepallen!

 

 

29jul_styrbordskott_25.jpg

Derfor klatrer han opp til de to andre - på styrbord-skott.

 

 

24jul_daesjen_29.jpg

Etterhvert så har dem samlete seg og kommet seg opp "Dæsjen".

 

 

25jul_daesjen_28.jpg

De utforsker dasjbordet og rusler omkring. Oiii så høyt under taket - sier dem...

 

 

26jul_daesjen_30.jpg

Og nissefar forklarer at "...nå er vi kommet over på babord-siden"...

 

 

27jul_daesjen_31.jpg

og de føler seg ganske så må....

 

 

28jul_daesjen_32.jpg

...der det ser seg omkring og oppi taket - eller under-dekk som det jo egentlig heter!

 

 

30jul_overbygget_35.jpg

Mens nisseungene utforsker lenger inn under overbygget...

 

 

31jul_overbygget_37.jpg

...og Minstemann tør å gå lengst inn...

 

 

32jul_akterskott_24.jpg

...går nissefar på egen hånd og er på andre siden....

 

 

33jul_akterskott_23.jpg

...og har klatret oppå akterkott...

 

 

34jul_doedsdassen_33.jpg

...og drister seg lenger og lenger innover, til han plutselig står fast oppå ei smal hylle inne på "dass-huset"! Han er litt for overmodig og skal vise seg... :eek:

 

 

 

36jul_nisseungene_08.jpg

Plutselig hører nissungene et fælt brak---- :sweat: --- hva var det?

 

 

35jul_braadoed_34.jpg

 

Og der lå nissefar på dørken, i flere biter! Han har ramla av den smale hyllen og detti nedpå eksosrøret, som jo er av rustfri stål mens nissefar ikke var det. Nissefar var jo bare en figur av porselen, som egenlig kona til Walter har kjøpt for å pynte oppi stua! Og nå er'n knust! Oi oi hva gjør vi nå? Det blir ikke lett å forklare! Vi har jo en tube Karlsons-Lim, men deler av den røde topplua er borte vekk - antageligvis sklidd nedi kjølen og under motoren!!!

 

 

Enden på visa er nå at han Walter har pakket inn nissefar i en stor remse papir og gjemmer'n. Kanskje Kari ikke en gang merker at den ene nissen er borte? Det kryr jo av nisser i huset, uansett. Og nisseungene har Kari laget selv av saltdeig.

 


 

Med denne - litt triste - slutten på julefortellingen, ønsker Walter_S alle medlemmer her på baatplassen en riktig God Jul!

 

bp_godjuljulekort_030.jpg

 

...og vel møtt i det Nye året!

:seeya:


 

Og herved har vi slått den gamle rekorden med antall bilder per innlegg - dette innlegg her har 38 bilder!!!

:eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har nå brukt litt tid på å oppklare dramaet med nissefar i sjarken.

 

Det stor spørsmålet er jo HVORFOR nissefar skulle klatre innover lektene i dasshuset?

 

Som vi alle vet er det jo unaturlig at sjarknissene drar på oppdagelsesferd mitt i jula. Nei, et eller annet var de nok på søken etter.

 

Som vi vet fra tidligere i tråden, har de bare hatt grøt med inn blandet tran til julemat.

 

Nissefar var selvfølgelig på leting etter nysalta kveitskolta.

 

Han omkom på samme måte som folk og nisser har gjort i alle tider, på jakt etter mat til seg og sine.

 

Jeg ser for meg at han nå er kommet hjem til sjarknissehimmelen og mesker seg med kveitskolta.

 

Vil til slutt lyse fred over hans minne.

 

God jul

 

 

Høvdingen

Link to post
Share on other sites

En ny baatplassentradisjon er blitt til: Walters Julehefte. :santa:

 

Gleder meg allerede til neste år....... :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

God Jul Walter.

 

Har fulgt trådene dine lenge, og er blir imponert gang på gang.

- For en dyktig kar du er

- For et pågangsmot

- For en sympatisk kar du er som deler dette med oss.

- For en båtmann du er.

 

Slike som deg gjør turen innom baatplassen til kveldens høydepunkt.

 

Kos deg med dine i julen, så skal jeg atter en gang se om jeg ser deg på vei forbi Tangen ;-)

 

:santcheer1:

 

mvh

Kristiane.

Link to post
Share on other sites

Var et spark i ræva denne Julehistorien. Fikk en sterk trang til å sjekke mitt eget prosjekt for Nisser og annet utøy. Så da setter jeg strek for julefreden for i år, og henter frem igjen arbeidsklærne. Fortsatt god Jul og et godt nyttår til deg Walter, og takk for tråden din i året som gikk. Måtte den strekke seg langt inn i det nye året.

Link to post
Share on other sites

Ja du Walther du Walther!

Det var en fin julehistorie, nesten rørende! Også alt det fine snekkerarbeidet, kjenner nesten lukta av fersk høvelspon. Ærlig talt så er det like før jeg overveier å konvertere til trebåt folkets rekker. (Joda-jeg vet at det er en trebåt du egentlig har i tankene når du jobber med dette plastskroget!)

:smash:

Takk igjen for at du har lagt så mye arbeid i å produsere BP's fineste og mest lærerike tråd!

Fortsatt god jul og lykke til videre i det nye året!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for at du har lagt så mye arbeid i å produsere BP's fineste og mest lærerike tråd!

Huk dere ned, her kommer en gjentagelse, nå opphøyet til et forslag:

Vi skulle faktisk hatt en intern kåring av "Årets tråd" her på BP - i tillegg til den allerede eksisterende som kårer årets entusiast.

Hva synes dere?

Hilsen Hekksjø/som tidligere har omtalt nettopp denne tråden som "tread of the year"

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Et godt forslag, hr Hekksjø, er aldeles enig!

Tråden skulle vært redigert litt og utgitt som lærebok i båt-ombygging!

Forbilledlig framstilling av saksgangen etter min ( og fleres) mening.

-konstaterer og beskriver problem

-beskriver ulike løsningsalternativer

-velger og begrunner løsningvalget

-beskriver gjennomføringen

-evaluerer/vurderer resultatet

-dokumenterer med flotte bilder

Og sist men ikke minst,tar seg tid til å dele hele prosessen med oss som stadig kikker etter neste kapittel.

med begeistret hilsen, spesielt til Walther og andre likesinnede.

JanS :flag: :flag: :flag:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Halloen, folkens!

 

Vel overstått Jul og Nyttårsfeiringen er vi også ferdig med. Ingar med baatplassen.no har gjort ekstra stas på denne tråden med en opplysning om kåring av Årets prosjekt - og jeg har allerede knipset over 2000 opptak med det nye kamera som vi (vi - det er båten og jeg...) ble foræret.

 

Både sjarken, sjarknissen og jeg er ekstase over denne flotte og storartede presangen! Derfor, bilder skal det bli også i fremtiden. Mulig at Walter kommer til å gå litt ekstra "berserk" med bilder til å begynne med - og tråden kommer naturlig nok til å fortsette i sin nåværende form frem til sjøsetting en gang i månedskifte mai / juni.

 

Takker alle for vennlige ord og lykkønskninger i den forbindelse.

 

Kanskje du nå har et (kjøl)svin med nisselue? :lol: Godt nytt år!

 

Når vi først snakker om sjarknissen, så er det vel på sin plass å fortelle litt om hvordan det står til med han nå.

 

35jul_braadoed_34.jpg

Etter at han led denne grusomme skjebnen å dette ned fra dasshusets smale hylle og slå seg forderva på eksosrøret. Og etter at vi samlet ihop de allerfleste delene av ham - bortsett fra noen røde nisselue-biter som fremdeles er på "vidvanke" i de aller mørkeste og utilgjengeligste delene av kjølen...

 

 

nissefar2.jpg

...så tilbrakte han Julen innpakket i hvitt (førstehjelps-)papir inntil "pasienten" var såpass at han tålte synet av tuben med Karlsons-Lim (Universalklister). I ettermiddag la vi ut alle de små bitene for å få oversikt over brudd-skadene. Nettopp det faktum at nisseluen jo fra før skjulte begge øynene hans gjorde sitt til at selve sammenlimingen....

 

 

bp_nissefar3.jpg

...forløp uten skrik og de store problemene. Pasienten er allerede på bedringens vei, det merket jeg, fordi i ettermiddag var han allerde fælt til å mase om "resten av nisseluen" som han gjerne vil ha på plass, før vi tok disse bildene av han. Som plaster på såret lovte jeg ham å ta bildene slik at de kun viste han fra hans 'beste' side - noe han gikk med på!

 

Slik ser han ut nå og i overskuelig fremtid, inntil et eventuellt ekstra-søk nedi kjølen utpå her, muligens vil skaffe frem restene til en komplett nisselue.

 

:seeya:

 

Igjen, hjertelig takk for oppmerksomheten, alle oppmuntringer og vennlige ord her i tråden og det flotte baatplassen-kamera jeg fikk foræret av dere alle sammen!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du har tatt på deg ein krevjande jobb, men det ser ut som om du klarar deg uforskamma bra! Å byggja om båtar utan at dei vert sjåande ut som flytande fugleskremslar er slett ikkje enkelt! Eg undrast likevel på om både du og andre som har tilsvarande båtar (t.d. Carat, HB, Enes, Tromøy, Innvær...) om dekksplassen vert for liten? Eg meine jo ofte at båten min vert i minste laget når eg fiskar mykje sjølv om eg ikkje har anna enn motorkassa til innreiing, og styehussnekkene har jo toppen halve den den dekksplassen eg har. Kva tenkjer du om det?

 

Ellers; Godt nyttår, og eg gler meg til å sjå bilete av båten når du kjem deg utpå!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...