Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelse fra: "Etterhvert kom også de nå tørkede og slipte sidevangene på plass..."


 

Etter å ha snudd den "prefabrikerte" buen riktig vei og fått skrudd den ordentlig nedpå takbjelkene igjen, var det å forberede støping (lag2 + 3) av buen:

t23_prefabrikasjonbuen.jpg

 

.....men før dét, måtte hulkilen på innsiden av buen sparkles nøye for at glassfibermatten hunne ligge godt inntil emnet, og for å unngå luftblærer i støpet:

t23_hulkil.jpg

 

Buen plastes...

t23_taketstoep1.jpg

 

...med mindre biter glassfiber, slik at...

t23_taketstoep2.jpg

 

...hele buen er skjøtet sammen av 6 biter. Glassfiber-veven dekker forsiden av buen, øvre kant pluss buens innside og et stykke nedpå "flata" innenfor buen. I neste omgang passer man på å stable skjøtene slik at de ikke kommer oppå hverandre. Selve bue-fronten og øvre buekant får etterhvert 3 lag med glassfiber, fordi her blir det mye slitasje - det skal bli sterkt! :smash:

t23_taketstoep3.jpg

 

Så er turen kommet til akterkant av taket. Her forberedes disse glassfiberbitene jeg snakket om før. Husk på at de skal - i ett stykke - dekke bretten på undersiden av takutspringet, selve akterkant av karmen pluss øvre kant av karmen pluss innsiden av karmen og et stykke nedpå selve flata på taket på innsiden av karmen. Alt dette for at hele taket skal bli helt pottetett! Det er mye tenking og tilpassning involvert. Og så skal det 2 lag med glassfiber oppå hverandre, MEN skjøten må hele tiden flyttes (kan ikke ha 2 skjøter oppåhverandre)! :sweat:

 

t23_taketkantstoep1.jpg

 

..ferdig klippet, nummerert og plassert slik at selve støpingen går smertefritt. Legg merke til "formklipping" av nedre høyre hjørne her som....

t23_taketkantstoep2.jpg

 

..blir seendes ut slik: (de hvite flekkene er sparkel)

t23_taketkantstoep3.jpg

 

Samme på babordside....

t23_taketkantstoep4.jpg

 

..og sett nærmere på her. Slike "hulganger" (har ikke noe bedre ord - så da lager jeg ett!) med avrundinger er komplisert å støpe. Veven skal "formklippes" slik at alt blir dekket av glassfiber. I tillegg kommer "bretten" på undersiden (opp-ned) slik at tyngdekrafta av-og-til spiller en et puss!

Legg også merke til at alle kantene er godt avrundet for at glassfiberen skal kunne ligge tett inntil. Skarpe kanter lager luftlommer (og svakhet) i støpen!

t23_taketkantstoep5.jpg

 

Her ser vi tydelig den lange hulkilen som går langsmed babordside...

t23_taketkantstoep6.jpg

 

...og her på styrbord vang:

t23_taketkantstoep7.jpg


Når så hele karmen har fått 2 lag med glassfiber rundbaut, og er ferdig herdet, kommer turen til selve det flate taket innenfor karmen. Først skal underlaget vaskes grundig med aceton (dette p.g.a. oljen som er i Meranti-veden og som vil hindre godt feste mellom treverket og polyester) og glassfiber-veven klippes til. Her er alle glassfiber-bitene til 1. laget, lagt utover....

t23_taketstoepflata1.jpg

 

...ferdig nummerert og forsynt med retningspil hvilken vei de skal peke...

t23_taketstoepflata2.jpg

 

..samme rutemønster som glassfiber-bitene er, tegnes på treverket under, slik at man vet hvor man skal smøre polyesteren når man så støper bit for bit bortover. Her innsiden av buen:

t23_taketstoepflata3.jpg

 

Så er det å ta av glassfiber-bitene (unntatt # 1) igjen og stable de lagvis i riktig rekkefølge....

t23_taketstoepflata4.jpg

 

..slik at man bare kan snu seg og ta opp neste bit for å legge den på plass. Man har begrenset tid p.g.a. polyesterens gel-tid og hele taket skal støpes i ett. Alt må være skikkelig forberedt og innen rekkevidde!

t23_taketstoepflata5.jpg

 

Her i kjelleren er mitt "blandebord" hvor jeg blander polyesteren i riktig forhold...

t23_blandebord.jpg

 

...og her er mitt kutte-bord hvor jeg skjærer glassfiber av en stor rull (som nå har minket betraktelig!):

t23_glassfiberkuttebord.jpg

Over: Legg merke til tykkelsen av grunnmuren (ved vinduet) som er 0,8 meter solid Østfold-granitt!!! Dem byggde solide grunnmurer på 30-tallet....

 

 

Jeg har tatt med en skjematsisk fremstilling av hvordan glassfiber / polyester dekker de forskjellige delene av taket. Det grønne er skråskjærte lister, gul-og-rød er glassfiber / polyester og det blå er glassfiber-sparkel. Egentlig er det enda mere komplisert med flere brett og overlapp, men det får da være grenser for hvor detaljert vi skal være her!

Dette til orientering - hvis noe lurær...

taktegning3.jpg

 

..og her er "originalen" - til sammenligning.

t23_takutspringvinkel1.jpg

 

Nå er vi snart ajour, folkens!


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke bestemt helt ennå!?

På Morild hadde jeg en 1/2" dekks skrog-gjennomføring med et 90º bend nederst på hver side, for å lede bort vannet. På motsatt side satt en slange i enden på bendet og festet inntil styrhusveggen.

 

taketpaamorild.jpg

 

På Malaika må jeg nok ha større drenering siden taket er 1,83 x 1,96 (!!!) - jobber med saken, rogeri!

 

:o)

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Regna nok med du hadde det i tankene!

Lurte faktisk om du hadde plastet inn i ytter/bakkanten av sideskottene. Så på et av bildene at du hadde fin avrunding på kanten her!

Det hadde kanskje ikke vært så dumt det, å bare la den følge denne kanten helt ned mot dekket?

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel spandere bilde på deg også, Hekksjø.... ;o)

 

Takker så meget for kjeksboksbildet! Vurderer nå å skrive det ut og ta med til Nordby, så kan de bare "bippe" strekkoden og finne ut om de har nok på lager. Jeg er nemlig medeier i en fritidssjark som trenger å få reparert (og kanskje utvidet og forbedret) styrehuset sitt. Riktignok er det sikkert familierederiets hovedkonstruktør/reparatør som kommer til å konstruere og reparere. Men min jobb er å stå like i nærheten og si "ja, sikkert", "fint", "jasså" og "det går nok bra" og sånt - samt stå for cateringen.

Link to post
Share on other sites

Takker så meget for kjeksboksbildet!

...ta med til Nordby, så kan de bare "bippe" strekkoden og finne ut om de har nok på lager...

...samt stå for cateringen.

Hei igjen, Hekksjø!

 

Fant ut at det var direkte uhøflig å by på en tom kjeksboks til kjentfolk, så da tok jeg meg en tur til Nordby igår -

 

Værsågod...

baatbyggerdop2.jpg

...bare ta og smak.

 

Du kan nå spare deg turen - etter at jeg reiste fra Nordby Supermarkedet var det støvsugd for Smålandskringler der... :blush:

 

Å stå for cateringen er en av de viktigste oppgavene (for drikkevarer kommer vel inn under catering?) ved et slikt prosjekt - Du vet, "uten mat og drikke, duger båtbygger'n ikke"

 

 

N.B.: Nå har hadde jeg 7 bokser igår (6 idag... :tongue: ) så nå skjer det vel snart noe på båten min igjen. Fare for en ny oppdatering i denne prosjekt-loggen her er "imminent"!

:lol:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen fra: "Man har begrenset tid p.g.a. polyesterens gel-tid og hele taket skal støpes i ett..."


Sist så forberedte vi taket for støping til lag 1:

t23_taketstoepflata5.jpg

 

Og her er hele takflaten støpt ferdig, inkludert oppover-hulkilen...

---> (klikk her hvis du lurer på hvorfor og hva dét er)

taktegning3.jpg Hulkilen er den øvre grønne listen og med skikkelig overlapp av glassfiber + polyester oppå her blir det garantert pottetett tak!
...på sidene + på innsiden av buen foran...

t23_taketstoepflata8.jpg

 

...med 2 lag glassfiber og polyester. Ferdig herdet:

t23_taketstoepflata6.jpg

 

Legg merke til at de mørke-blå strekene er lag 1 mens de oransje strekene er glassfiber-bitene i lag 2:

t23_taketstoepflata7.jpg

 

Etter en slik støpeprosess, som er mest ubehagelig p.g.a. gassene, klisset på fingrene og stresset med å få alt på plass innen polyesteren "geller" og klumper seg, samt å få rullet ut alle luftlommer, dét å blande "passe mye" (eller lite) polyester for å mette det man har klippet til av glassfibervev - hverken mer eller mindre - så kommer den mest "kjedelige" (hvis man kan kalle det dét) delen, nemlig å...


...sparkle og slipe!! :wflag:

Det er en slags Sisifos-jobb som egentlig aldri tar slutt - litt avhengig av hvor nøye man er med slettheten på støpen. Sparkle - slipe - sparkle - slipe - sparkle - slipe - "er det bra nå? - Nei! Litt til...) sparkle - slipe - sparkle....o.s.v. :sweat:

 

t23_taketslipeflata1.jpg

 

Den jobben er også fysisk krevende. Nettopp p.g.a. at det er høyt oppe (klatre, klatre...) og...

 

t23_taketslipeflata4.jpg

...det er trangt oppunder presenningen! Man får lov til å krype rundt på ømme knær, slik at ryggen sier ifra, rett-som-det-er.

 

Og så er det dette evindelige støvet da... :diving:

t23_taketslipeflata2.jpg

 

...som fyker rundt og som i tillegg må fjernes hele tiden. Noen som har prøvd å feie opp slipestøv? Vel, man lykkes bare delvis p.g.a. støvet's fremste egenskap - flyktighet!! Og støvsugeren sliter forferdelig. Slepe en gammel tung støvsuger oppå der og håndtere den, mens man "vasser" i støv er også en av gledene man får ved å bygge om sin gamle snekke - fordi man har lyst på kombisjark!!! :wink::fishing:

t23_taketslipeflata3.jpg

 

Men, vi står han av - som vi Østlendinger sier (!!!) - det er jo lystbåt man har.

 

Slik slipestøv har den morsomme egenheten at den ikke bare holder seg i nærområder, men er meget flink til å spre seg utover allt den kommer over. Og er det litt trekk oppunder presenning-gavlen, så bærer den langt, skal jeg si deg!

 

Så som her ved inngangen til styrhuset...

t23_taketslipestoev1.jpg

 

..og innover til båtens sentralområdet - selveste "broen"...

t23_taketslipestoev2.jpg

 

..og ikke har den respekt for den intime (sic!) og så velutstyrte sove-kabinen heller:

t23_taketslipestoev3.jpg

 

Man "slåss" og feier, støvsuger og støvsuger igjen (fordi støvsugerposen er blitt tett) og klør noe aldeles grusom :cryin: av glassfiberstøvet som har sneket seg innenfor kjeledressen - og til slutt så ser man litt lysere på det, :smiley: fordi man tross alt gjør det frivillig og ikke minst fordi det går fremover.

 

Man ser resultatet!

 

Så som her, når vi nå kan lene oss tilbake og se på et (nesten) helt ferdig snekret, limt, skrudd, støpt oppå med 2-3 lag, sparklet og slipt X-antall ganger sjarktak!

t23_taket_ferdig2.jpg

 

Og det er jo en av grunnene...

t23_taket_ferdig3.jpg

 

..til at jeg holder på med dette.

t23_taket_ferdig4.jpg

 

Gleden med å få det til...

t23_taket_ferdig5.jpg

 

...kan ikke kjøpes for penger!

t23_taket_ferdig1.jpg

Prækas!


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....om du har glemt drenering av taket... ?

Du har nå bare delvis rett, bernt - det at det per idag ikke er satt i noen drenering, men drenering skal det bli. Se forresten her f.eks. - det er på planleggingsstadiet. Vil bare vente til polyesteren er skikkelig gjennomherdet før jeg borer ut drenering i karmen.

:o)

 

N.B.: Takker alle for vennlige ord og oppmuntring!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Værsågod... ...bare ta og smak.

Og takk og takk! Ser jättegoda ut. Kaffekokern ble igangsatt med en gang jeg så bildet. I mangel av Smålandskringle spanderer jeg noen biter mørk sjokolade, som jeg nok har litt dilla på - men uten at det er blitt noe båtbyggeri av det. Familierederiets konstruktør/bygger er forresten forlengst tipset om tråden din, Walter S.

Link to post
Share on other sites

Jo, hei igjen - riosport - og takk for sist!

 

Var hyggelig å møte deg ansikt-til-ansikt.

 

Hadde besøk av Slagskibet idag, da. Han var på gjennomreise med båten sin i "Østerled" - som han kaller den "riktige siden av fjorden" :wink: på - og både han, dattern og "banangnageren" var på omvisning. Thor hadde med seg et brukt 12V kjøleskap som gave til "MALAIKA" (Takk Thor!). Førøvrig så ble bikkja mi, en 6-år gammel hannpuddel i lommeformat, ordentlig forelsket i Slagskibets banangnager, en forførerisk tispe av Bichon Frisé-slaget.

 

Dette gjelder andre også. Hvis noen har lyst til å se på MALAIKA, der hun står foran garasjen min, så er det bare å stikke innom. Er som oftest i båten og jobber, eller er ute og handler materialer!

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fortsettelse fra: "...når vi nå kan lene oss tilbake og se på et (nesten) helt ferdig snekret, limt, skrudd, støpt oppå med 2-3 lag, sparklet og slipt X-antall ganger sjarktak!"


Nja, jeg har nok ikke sluppet opp for mine Smålandskringler (båtdop) - kona vet at jeg ikke fungerer uten min daglig "dose", så hun forsyner meg stadig vekk med påfyll fra Sverige -

 

- men jeg har brukt sommer-ukene til å ordne en del smådetaljer, som ikke akkurat er så voldsomt spennede å vise frem. En slik "total ombygging" som jeg har satt igang her, har jo ikke bare de store og spennede forandringer å by på, men produserer også en hel drøss av små, kjedelige detaljer som skal på plass. Noen litt mere interessante og fotogene, enn andre.

 

Fotlist og haifinne må flyttes:

t23_listernedeveddekk1.jpg -

Her, f.eks. har jeg hele våren irritert meg over hvor trangt det er mellom hjørnet av styrhuset og denne aluminiums-fotlist.

 

 

t23_glassfiberstoep_3.jpg

I tillegg stengte denne haifinnen, som jeg i vinter har brukt for å støtte ut presenningtaket med, for den nye passasjen akterover. Det var 2 steder - en på hver side - som var vanskelig tilgjengelig. Her noen illustrasjonsbilder som viser babordsiden...

 

t23_detaljbabord0.jpg

...og her på styrbord. Det ligger ikke akkurat an til å svinge slipeklossen der!

 

t23_detaljbabord1.jpg

Flytter både fotlisten og haifinnen en halv meter frem, slik at det går an å jobbe der (sparkle - slipe) og å passere styrhuset på vei til / fra cockpitten.

 

t23_detaljbabord2.jpg

I og med at denne fot-listen flyttes lenger fremover, så blir det mere bue på den, derfor måtte alu-røret bøyes etter skrogfassongen. Borre nye hull til holderne, bøye røret, få på plass bolten underifra (!!!) og finne gjengen i holderen, uten hjelp og med bare 2 hender - ikke alltid like enkelt. Men, tar man tiden til hjelp, så går det.

 

 

t23_detaljbabord3.jpg

Nå går det endelig an å komme ordentlig til dette hjørne for å sparkle og slipe alle disse utstikkerne, krinker og kroker. Det er slike hjørner som er mest vrient å få til pent. For å sparkle pent må man ha bevegelse i sparkelen - alltid bevegelse - med en gang du stopper opp så bukler det seg! Å sparkle slike trange steder og ikke minst å slipe (for hånd, fordi man ikke kommer til med maskin) så må man ha tålmodighet og god tid...


 

En annen ytterst viktig, men kjedelig sak var å sparkle skjøten mellom taket og styrhuset for at alt skal bli "hermetisk" tett. Skjøten måtte først slipes og vaskes godt med aceton.

 

 

t23_sparkleoppundertaket1.jpg

Første sparkelomgang var med glassfibersparkel (brun) med glassfibertråder i, for god heft og styrke. Har du noen gang prøvd å sparkle oppover? Oppunder takskjegget. Bare det å få sparkelen opp dit var en tålmodighetsprøve....

 

 

t23_sparkleoppundertaket2.jpg

...så var det å få denne hulkilen slett og godt avrundet.

 

 

t23_sparkleoppundertaket3.jpg

Dagen derpå var det å slipe (for hånd) og sparkle oppå der med finsparkel (hvit) og slipe igjen....

 

 

t23_sparkletakavslutning1.jpg

...og igjen og igjen, som her ved takavslutningen,....

 

 

t23_sparkletakavslutning2.jpg

...hvor taket til slutt møter akterkanten av sideskott i en bue. Det må bli en pen avslutning og buen må være harmonisk i forhold til de andre profil-linjene.

 

t23_buensomavslutter1.jpg

Avsluttende bue i nedkant på akterskott.

 

t23_buensomavslutter2.jpg

Sammen skal de liksom danne en helhet.


 

 

Og så kom varmen! :sweat:

t23_varmen1.jpg

Det ble nokså heftig med pluss-grader under denne presenningen, kan du tro.

 

t23_varmen2.jpg

Sol fra tidlig om morningen til 4-5-tiden på ettermiddagen....

 

t23_varmen3.jpg

...og termometeret steg til over 35º :sweat:


 

Samtidig med varmen kom "marerittet" mitt...

 

 

t23_doerenute1.jpg

At noe så enkelt som en dør skulle skape så mye trøbbel? Formskjærte (168 x 53 nederst) døren utav 12mm meranti-finér - og angret allerede at jeg brukte Meranti og ikke furu- eller bjørkefinér da døren var utskjært. Den krøllet seg umiddelbar etter at den ble skjært ut av moderplaten (244x122) - ikke så mye, men dogt, det var svei i den. Ikke noe problem, tenkte jeg, jeg bare skrur på 2 lengder med 48x32 lekt på høykant langs med dørbladet så drar den seg nok inn igjen, når jeg har plastet platen ferdig.

 

 

t23_doerenute2.jpg

Som sagt så gjordt - spennte og skrudde fast lekten på langs, og plastet imellom lektene...

 

 

t23_doerenute3.jpg

...og så over det hele på baksiden.

 

t23_doerenute4.jpg

Tok av lektene for å skru dem på forsiden og plaste tvers over baksiden. Ingenting hjalp!! Det var riktignok mindre svei i plata, :headbang: men likevel såpass for mye slik at døren ikke ville slutte plant inntil dørkarmen. :smash: Hmpftttt!!

 

t23_doerenute5.jpg

Til slutt måtte det sterkere lut til. Fant frem noen stål-veggskinner som jeg passet til og skrudde fast på dørens innside for å tvinge døren plant.

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke sett denne tråden før, hadde vi hatt et prosjekt forum hadde jeg sikkert sett den rimelig fort :tongue:

Bare tuller litt med deg her... Skulle egentlig si det at jeg synes du er utrolig flink med treverk og glassfiber, makan til håndverk er det lenge siden jeg har sett. Det første bildet i i tråden din, den sjarken synes jeg hadde et utrolig pent skrog og det er ikke noe rart man kan bli glad i en båt. Stå på videre du og jeg følger spent med på sågaen om Walter_S's snekke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "...Til slutt måtte det sterkere lut til. Fant frem noen stål-veggskinner som jeg passet til og skrudde fast på dørens innside for å tvinge døren plant."


 

Mens alle dere andre var tvunget til å dra på slik kjedelig ferie-tur med båten i dette knallværet, fullasta med god mat og drikke ( :nonod: usjameg!!) og ferie-pungen stinn av feriepenger - så fikk jeg lov til å (kose meg med) konsentrere meg om de resterende kjedelige (men nokså givende da :rolleyes: ...) oppgavene som var igjen, og samtidig lure på om jeg hadde råd til å kjøpe nok glassfiber og polyester - begge var det blitt lite av etter støping av sjarktaket - så jeg hadde det mye artigere enn dere ihvertfall!! :yesnod:

 

Hvor artig, skal du få høre her:

 

Bunnstoffet på MALAIKA lå i tykke lag, noen porøse og noen seige, noen røde og noen blå og litt svart var det også innimellom alle lagen. Typisk for en båt som har levd en stund og hvor eieren ikke er så hypen på å skrape gammel tiloversbliven bunnstoff. Det bare kaker seg oppåhverandre - det så ikke ut!

 

t23_skrapebunnen_2.jpg

Jeg var bare nødt til å ta i et tak....

 

 

t23_skrapebunnen_1.jpg

...båten måtte jo bli ren under vannlinjen, hvis den skal sjøsettes!

 

 

t23_skrapebunnen_3.jpg

Heldigvis for meg, så forsnakket min gode venn og båtkompis Willy seg, en dag han var innom og ville vite hvordan det går med prosjektet og hvor mye jeg hadde igjen (han sa det etterpå, "...jeg angret med en gang jeg sa det!"). Jeg talte opp rest-oppgaven (taket, døren, dørken, motorkasse og å skrape bunnstoff da... for han - og det var da han Willy forsnakket seg og sa - "bunnstoffet kunne jo jeg skrape for deg" - (og angret i samme sekund, men da var det for sent). Jeg hadde ikke så mye å innvende mot det, selvfølgelig.

 

Og slik ble det. Willy kom innom i 4 dager og lå under båten og skrapte, og skrapte, og skrapte...mens jeg gikk etter med diverse slipemaskiner av ymse størrelser og fassong + metervis med slipeark og en øm skulder, for å få vekk resten. Dette er ordentlig "kosejobb" - liggende i ubekveme arbeidsstillinger og jobbe oppover... :sweat: ...mens dere var på båtferie!

 

Helt ferdig er jeg ennå ikke!


Uteplassen / selvlensende dørk:

Så var det på tide å tenke på dørken ute (cockpitt'en) igjen. Det var liksom den siste store plastjobben som var igjen. Selve dørken, bjelkelaget og finérdekke lagde jeg jo før (12. juni -08) og grunnen til at jeg ikke fortsatte med å plaste da jeg var ferdig med snekringen, var at jeg måtte ha tid til å tenke gjennom hvordan jeg skulle løse dette med disse luken først.

 

Husk at det så slik ut, da jeg var ferdig med å snekre:

t23_lukeaapenstyrbord.jpg

t23_lukeneigjen.jpg

 

I forbindelse med støping av taket hadde jeg dekket til hele dørken med dobbelt lag av tykk grå-papir og plast der hvor jeg klatret ombord - jeg måtte for all del ikke få fuktighet nedpå platene som lå der, eller det som ville vært enda værre, tråkke oppi noe olje / fett ell. lignende. Iallefall, før jeg tok av dette papiret så benyttet jeg anledningen til å mattslipe hele innerskroget.

 

t23_slipeinnerskrog_ute2.jpg

Det var bare å sette slipepapir i og sette igang!Jeg måtte jo tenke på at når jeg kom så langt å skulle male den nystøpte dørken, så må jeg jo fortsette å male oppetter innerskroget, og da må toppcoat'en / gelcoat'en der være matt for å få heft.

 

t23_slipeinnerskrog_ute1.jpg

Det var bare å sett i gang på begge sider, og få det overstått. Masse støv og sviner blir det uansett. :smiley:


 

Nå var det siste mulighet for å komme til alle steder under dørken, før jeg plaste alt sammen igjen - :rolleyes: - derfor benyttet jeg meg av muligheten til å stue noe ballast...

t23_ballast1.jpg

høyt oppe (ved vannlinjen) og ytterst ut mot skroget.

 

 

t23_ballast2.jpg

Lagde også noe "sperre-anordning" slik at jeg sener, med adkomst gjennom lukene, kunne komme til å legge flere slike 5-lit. plastkanner, fylt med avbalaserings-bly dit, og samtidig "låse" disse ballast-kannene fra å rulle att-og-fram eller i værste fall, bli slengt omkring... :eek: ...eller slengt ned mot midten og knuse noe på veien ned i kjølen (de ble jo ganske så tunge da...).

 

Jeg må innrømme at selve den selvlensende dørken, eller rettere sagt, luken(e) til dørken, og hvordan jeg ville ha det der, har jeg nok ikke tenkt skikkelig gjennom før jeg begynte å konstruere og snekre underlaget - men mer om det i neste avsnitt i "Soga om den oppskjærte snekka" ;o)


Fortsettes:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...