Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Hjelper ikke et pøkk med praktisk opplæring så lenge problemet er at noen driter i at de lager farlige situasjoner. Empati er som regel medfødt, det kan ikke læres. Praktisk opplæring hjelper på det å ikke sette seg selv i farlige situasjoner men der synes jeg Darwin's teorier skal få boltre seg fritt istedet.

Link to post
Share on other sites

 

båtfører prøve og en masse annet fordyrende opplæring for en jolle på 8 ft og 4 hk, er jeg ikke fullt så begeistret for om det skulle bli aktuelt.

 

Helt enig, båtførerprøve slik den er i dag er meningsløs sågar idiotisk etter mitt syn og kan like gjerne vært frivillig som tidligere. Her har Knbf gjort en slett jobb i sin håndtering og forhandling med myndighetene. Det finnes, etter det jeg vet, ikke en eneste statistikk som viser til at denne prøven har båret frukter.

 

Etter mitt syn burde det være praktisk prøve og utvidet båtførerprøve på båter over 35-40 ft. Båter under behøver ikke de obligatoriske kunnskapene.

 

Nå får jeg sikkert mye pepper :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Empati er som regel medfødt, det kan ikke læres.

 

 

Er vel egentlig motsatt, barn fødes uten empati og læres til å få det :smash:

 

 

Uansett båt man har så må man regne med litt bølger grunnet andre mennesker på sjøen, noen tar ikke hensyn men mange av bølgene kan strengt tatt ikke bli lavere hvis båtene ikke skal ligge stille....

 

Er det litt side vind og du har en stor flybåt må du faktisk ha litt gass på i gitte situasjoner for å ha styring , da kan bølgene bli litt større enn ønskelig men alternativet er at man kjører en båt "uten styring" med enorm avdrift ved litt øknig i vindkastene.

 

Tror sjalusi ofte har litt innvirkning på hvor mye man henger seg opp i bølgene og... kommer det en 30 ft halvplanende snekke brøytende i 10 knop forbi og rett etter en 50 ft princess i 6 knop som lager litt mindre bølger enn snekken, er det gjerne de i princessen som blir hengt ut.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Må læres til å bruke det.

Da er det noen andres feil. Og hva må vi se på da? Oss selv.

 

Mulig det ligger der som du skriver men det må uansett læres inn , har man noen selvsentrerte foreldre blir gjerne avkommet det og...

 

Tror ikke en båtførerprøve hjelper en døyt på holdningene til de eldre som gir f... i andre ferdende på sjøen , blir som med billappen hvor folk kjører som noen idioter med omfattende opplæring og.

 

Skal man endre adferd og holdninger må dette begynnes med i lav alder....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vært på båttur i dag.

 

Nå slutter jeg å hilse - folk ser jo bare dumt på en...

 

Hehe samme sier jeg,var ute på vannet på fredag,strålende vær i Langesund og storkoste oss på sjøen,smilet gikk helt rundt så fornøyde var vi.

 

Men omtrent annenhver vi ga ett hils til latet som han ikke så det snudde seg rundt og latet som han var opptatt med alt annet :rolleyes:

Hver gang man fikk øyekontakt under passering/møte så ble det stort sett himlet litt med øyet til vedkommende :nonod:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Polarn, jeg forstår ikke...

 

Jeg har hilset i hele dag, men kun ca hver 5. båt hilste tilbake.

(Og ja, jeg kjørte 5 knop nesten hele dagen)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ikke så jeg noen andre med bp vimpel heller.

 

Jeg hadde en tur med en GH 11/30 hk på i dag.

En nyere (hvit/blå) Baltic krysset 30 meter foran meg, og ga på fra ca 5 til 25 knop akkurat idet han passerete.

Altså, jolla forsvant i bølgedalene, de båtene lager skremmende store bølger, jeg håper jeg klarer å ikke plage for mange med båten min...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det med power kan være svært så viktig og nødvendig, er du sikker på at det ikke var en pinnebåt merket katamaran som fløy forbi :giggle:

 

 

Imponerende utsagn!

 

Her er det en trolig yngre kar som skjønner at det er greit å vise hensyn til andre og når han deler litt av en frusterende opplevelse så kommer slike uttalelser ? Håper jeg misforsto noe her....

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til når, eller hvor jeg har gjort det, din dust?

:sweat:

 

Til saken:

Det ser ut til at hekksjøen er det som plager de fleste mest. Jeg synes også farten i seg selv ofte er et større og farligere problem. Rundt marinaen vår i Hankøsundet (der der er maks 5 knop) piler det fem og tilbake småbåter i fullt plan. Det er særlig en som stadig runder brygga i full fres. Det blir lite bølger, men vi blir lett litt nervøse av slikt.

 

I går kveld var jeg ute med Tora i Oslo. Like utenfor 5 knopsgrensen kom en stor rib (ikke båt!) bakfra i full fres med hojende folk ombord. Det var en del båter rundt oss så det ble trangt å passere så den tok en sving bortom oss og passerte noen få meter ifra. Vi ble vettskremte og dyvåte av spruten. Folket ombord syntes tydeligvis det var veldig morsomt. Ellers er det også hele tiden mange å se i fullt plan innenfor 5 knops grensen. Dette er i Norges hovedstad. Hvor er politiet?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ukvemsord man bør holde seg for god til å bruke . :tongue:

 

Jeg har det fra høyst kvalifisert hold at det ikke er å anse som et ukvemsord og noen synes sågar å trives med å bli omtalt på en slik måte. Når det i tillegg er helt sant, for vi lyver jo ikke gjør vi vel, så er slik tiltale bare med på å kryde tilværelsen og gi forumet en god aroma.

 

ps

for ordens skyld - dette var et ironisk innlegg og bruk av ord som f.eks tufs eller dust burde slås ned på av moderator med nulltoleranse, etter mitt syn! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...