Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

På en måte er det bra at Seiljåtten gir så konkret beskrivelse av hendelsen - det gir grunnlag for at noen av oss kan puste lettet ut og tenke at "dette var heldigvis ikke meg". På den annen side beskriver Seiljåtten et forhold jeg tror man må være forberedt på når man ferdes i Bohuslen om sommeren. Jeg har seilt i dette farvannet i mange år og området har alltid vært preget av mye fart i sommermånedene. Jeg skal ikke fordele skyld, men ett inntrykk jeg har er at lokale ferierende som kjenner farvannet godt er de som seiler med størst hastighet. Jeg skal være forsiktig med å gi råd om hvordan man skal unngå hekkbølgene i Bohuslen-området. En mulighet er å seile utaskjæres. Når man vurderer de hekkbølgene som skapes i Bohuslen er de imidlertd betydelig mindre enn de som skapes av ferja Bohuslen som anløper Strømstad.

Link to post
Share on other sites

Skal man krysse Sekken, så kommer det alltid e Sandefjordferje (Bohus eller Color Viking), eller Langesundferja i vegen. Man holder bare unna; ingen grunn til å kline seg opp i dem; da kan de ikke se deg. Det er god plass, og de går ikke med vilje fem meter fra deg. Dessuten svarer de på anrop.

Men den hvite sigaren som innhentet oss sørfra skulle pine seg mellom oss og den røde staken i sørenden av Herfølrenna i går i 35 knop, og som både skulle ha veket, og dessuten gått aktenom i stedet for foran, kunne ha gått der det var bedre plass. Joda, jeg fikk svingt opp mot sjøene uten fare for å gå i grunna bakom den røde staken.

(Om sigaren holdt seg til 5 knopgrensa i Herfølrenna kunne jeg ikke observere)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt .De kom en stor viksund ved santangen i drammensfjorden kanske nærme meg jeg prøvde og gi teng til at han skulle dempe farten men han la seg på innsiden av meg mot land og der var de grunt så først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt .De kom en stor viksund ved santangen i drammensfjorden kanske nærme meg jeg prøvde og gi teng til at han skulle dempe farten men han la seg på innsiden av meg mot land og der var de grunt så først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned.

 

Mener jeg hørte på VHFen at en taubåt hadde dratt en av grunn i nærheten av Svelvik i ettermiddag. Skippern på ferja hadde sett endel rar kjøring fra denne tidligere i dag. De lærer vel...

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Regner med at du ga han assistanse.? :wink:

 

Jeg befant meg på Storsand, 2 timers gange rundt Hurum. Litt for langt å gå. Men i landmil var jeg kun 1 mil unna i luftlinje. Jeg hjelper alltid til så sant jeg er i nærheten av en som roper på VHFen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg mitt ønske oppfylt . først lagde han store bølger til meg .man fikk betale med og gå på grund 50 meterlenger ned.

 

Da jeg var "liten gutt" og lånta pappas Joda 24 med 36hk BMC, ble jeg forbikjørt, rettere sagt forsøkt forbikjørt på styrbord side på vei fra Tømmerstø brygge ut mot det smale sundet "på skrå" mot Dvergsnestangen.

Jeg tenkte "å nei..." og hørte smellet... Var en Tresfjord 29 som sikkert gikk 3-4 knop fortere på toppfart enn jeg gjorde. Etter den stjernesmellen lå han i mitt kjølevann helt til vi var i havn på Korsvik.

Det er IKKE gøy å se at en matriell skade, kanskje personskade kommer til å oppstå noen sekunder etter, og ikke ha en sjans til å avverge det.

 

- - I sånne situasjoner føler man seg veldig veldig maktesløs. - -

 

Tips til dupern:

Man skal aldri ønske at hekksjøgeneraler går på grunn! Det kan være dyrt, farlig, skremmende og svært ubehagelig.

Det man kan gi hekksjøgeneraler er en liten smak av deres egen medisin, bølger...

"Få deg snekke som en halvplaner ei kan knekke" :diving:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig jeg var ute en dag i snekka sola skinte og sjøen låg stille bare helt stille med fin dunk dunk lyd frasabben plutselig kommer det en sånn båt og velter alt brus chips cola det verste var att det var 5 knop sånne folk skulle man mesten heve stein etter eller :smash: inn noe båtvett og folkeskikk sånn oppførsel som det er vil jeg rett og slett :puke: av

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...