Kosmix Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk. Hanse bruker også TPS. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
knutza Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 D1 og D2 er noe japanske greier som Shibaura har "snekret sammen", i samarbeid med Perkins blant annet som er medeier og Yanmar som også er "share holders"... På min D1 står det Perkins på dieselpumpa, Volvo Penta- made in England på eska, på seildrevet står det Volvo Penta på eska og ZF made in Italy på selve drevet. Så dette er nok riktig Sydvesten. Om Shibaura har noe med dette å gjøre vet jeg ikke, men det skulle ikke forbause meg. (jeg var sikker på at jeg bestilte en svensk motor og gear ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (jeg var sikker på at jeg bestilte en svensk motor og gear ) og en av de mest effektive Toyota fabrikkene ligger i Tyrkia Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Tror det sto Perkins på et skilt på blokka på min motor som er en MD2030D Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 En skal ikke ha særlige profetiske evner for å se at det ikke kommer noe godt ut av denne tråden.... Synes tråden har fungert fint jeg. Relativt ordnede former på diskusjonen, og andre tråder på dette forumet har vært nesten fritt for Bavaria avsporinger de siste dagene. Det er jo deilig! Jeg har stor respekt for at eierne av Bavariaene er kjempefornøyde med båtene sine. Ingenting er bedre enn det! Å fremheve båtene sine gode egenskaper er jo greit. Å fremheve de gode egenskapene gjennom å snakke nedlatende om andre båter er ikke greit! Enkelte Bavaria eiere har virket litt såre, og det må de få lov til, selv om jeg synes det er litt pussig at det virker som om de har et sterkt behov for å få aksept fra alle at de har gjort et kjempelurt valg. For eierne av andre båter har valgt bort Bavaria, og er selvsagt ikke enig i at Bavaria var det lureste valget. Men jeg tror nesten alle skribentene på denne tråden er enig i at byggekvaliteten og Bavaria båtene generelt holder en god standard. Ikke premium segmentet, men det var jo ikke meningen heller. Bra båter til fornuftige priser. Hvem vet, hvis de får ansatt en designer, så kanskje jeg blir en lykkelig Bavaria eier en gang jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Kort oppsummering av tråden så langt 1) Bavaria, Bavaria, , 2) Bavaria er , 3) Helt feil Bavaria er 4) Feil det er Bavaria eiere som er og veldig, veldig og ikke minst :nono: 5) Tull det er de som ikke ha Bavaria som er 6) Omvendt de som ikke ha Bavaria er Enig? Redigert 6.August.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Voff Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 En sak som kan være viktig er da også å tenke på at i en båt er installasjonen av komponentene vel så viktig som de store komponentene i seg. Så vidt jeg har skjønt, er hovedårsaken til at Baviara og Jeanneau er så "billig" er at det er brukt moderne design og produksjonmetoder. Gjerne computeorptimalisering og bruk av roboter. Tradisjonelt fører jo slike ting til en markant kvalitetsforbedring. F.eks i bilindustrien er jo de tradisjonelle håndlagede bilene verdens dårligste. Ferrari, Maserati, Aston Martin, og sist men ikke minst, Lamborghini var verdens desidert dårligste biler helt til storkapitalen grep inn, og graden av håndverk avtok...Lederen a Ferrariklubben I Sverige har jo lakonisk uttalt at Ferrari må være verdens dårligste produkt... Noe å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Mange delte meninger her ja. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Sjøtummel Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Når noen forteller Bavaria-eiere at de har båter som knirker [...] I store deler av oppveksten min har jeg bodd i trehus, og et og annet knirk fra både hus og båter er da bare koslig. Sjekk ut hvor tingenen er produsert - jeg vet ikke - men hadde ikke blitt overrasket om en hel del er Made in PRC Om noen undersøker nøye så har også underleverandører med anerkjente merkenavn en del produkter som produseres i lavkostland. Som eksempel, ta den velkjente seil-diskusjonen. Standardseilene lages nok i lavkostland. Flere leverandører av seriaproduserte båter tilbyr dyrere seil som en opsjon. Jeg er sannelig ikke sikker på hvem som egentlig kjøper disse, for de aller fleste jeg kjenner som vil bruke såpass mye penger på seil får dem levert av seilmaker. Da får jeg gjort nøyaktig de tilpasninger jeg ønsker meg. Jeg tror parallellene mellom Bavaria og Toyota har noe for seg. Ikke pga. kvaliteten, eller jo - kanskje. Jeg tror det holder med kanskje. Innenfor kvalitetsstyring har Toyota gjort ganske mye nybrottsarbeid. Jeg tror ikke båtprodusentene er kommet helt dit ennå. Hanse, som er en av Bavarias mindre konkurrenter reklamerer ikke med å være "Båter for folk flest". Alle Hanse-annonser er preget av design-elementer, og treffer derfor en smalere kundegruppe. Mulig at det er markedsstrategien. Slik jeg har oppfattet det så har hanse lagt opp til en litt større fleksibilitet med hensyn til å velge innredningsløsninger og farger på skrog. Det øker prisen litt, og med høyere pris er det ikke noen overraskelse at kundegruppen blir smalere. De lager en god del båter i epoxy, som også gir noe høyere pris. Andre materialer, andre egenskaper, andre kunder. Så langt har de heller ikke forsøkt å markedsføre noen modeller eller varianter beregnet på regatta, men de har laget en og annen spesialutgave. Uansett, det er ganske vanskelig å lage gode sammenligninger med likt utstyrte båter. En ting er hva produsentene faktisk tilbyr som standard og som valgmuligheter. En annen ting er at hver enkelt båteier har sine egne preferanser. For min del ble regnestykket ganske enkelt at en Hanse var billigere enn en Bavaria ut fra hvordan jeg ville ha utstyrt båten. En annen person har andre ønsker og ville fått et annet regnestykke. Og, jeg aner ikke hva regnestykket ville blitt i dag ettersom alle produsenter gjør endringer fra år til år. (Ok, pga dollarkurs er det slett ikke umulig at jeg ville hatt råd til å kjøpe en 37' Tartan, men det er antagelig bare tull å trekke inn epoxyskrog og karbonrigg i en Bavariatråd.) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hva med denne løygangen? Er det ok at den er bøyd og løsnet. Eller var det for svakt? Hvis det er det jeg tror det er, så er det et båtplassenmedlem som startet i Watski Twostar med nye Carbonseil. Han utalte etterpå at han var overrasket hvor stumme Carbonseilene var i forhold til de tidligere seilene.Det var bra en snudde nesa inn mot Stavern på WS2S. Vi hadde dratt av løye gangen til storseil skjøte nesten. Den står bøye oppover som en pyramide. I tillegg gikk det en blokk og sjakkel på storseil skjøte også. Dette er et resultat av at en har gått fra Kevlar og over til Carbonseil fra Quantum. Carbonseilene er så lette, har en slik form som slipper luften så bra, at dem er helt "stumme". Så en rever litt senere en vanlig, som med cevlaren. Dette har resultert i at en har forskyvet belastningen ned til storseilskjøte blokker,sjakler og løyegangen. Boltene som var festet i dekk fra løyegangskinna var også revet av. En erfaring rikere En annen faktor her er at det var nokså ekstreme forhold. Resultatene kan sees her. 70 båter fullførte (blandt dem flere Bavariaer) og 59 brøt (blandt dem også flere Bavariaer). Det var også rigghavari o.a. i den regattaen, så det var muligens ikke den værste skaden Sun Flyer hadde klart å finne fram? Men han fant jo en skade som skjedde på en av Bavariaene da. Det er jo alltids noe. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Stigt:-) Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 På den samme regattaen var det en båt som fikk rorhavari. Er det ok at det løsnet. Eller var det for svakt? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hva med denne løygangen? Er det ok at den er bøyd og løsnet. Eller var det for svakt? Sun Flyer, stemmer dette at denne skaden var under slike forhold at det var både masteknekk og lignende på andre båter? Det er jo hyggeligt at du stiller strengere krav til Bavaria enn andre, masteknekk helt naturligt, bøyd skinne Hva syntes andre om å slenge inn slike bilder med slik kommentar? Men som sagt før, så koker de fleste tingene bort i kålen når man titter litt etter. Dette er nok et eksempel på klikk og klipp ut og triks til for å få ting til å stemme med sin virkelighet, er interesert i erfaringer og forslag til forbedringer men dette blir for dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 (redigert) Roret "løsnet" ikke det brakk rett av og stammen var karbonfiber så det der er et mysterium og jeg tror det må ha vært en svakhet eller noe fra tidligere skader der , eller er det noen som har andre teorier ? Ser bruddflaten er hvit,lys grå ?? Redigert 7.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Jeg tror det holder med kanskje. Innenfor kvalitetsstyring har Toyota gjort ganske mye nybrottsarbeid. Jeg tror ikke båtprodusentene er kommet helt dit ennå. Her peller du frahverandre avsnittet jeg skrev og ilegger det ny mening. Det jeg mener er at begge har høy kvalitet på serviceapparatet. Slik jeg har oppfattet det så har hanse lagt opp til en litt større fleksibilitet med hensyn til å velge innredningsløsninger og farger på skrog. Det øker prisen litt, og med høyere pris er det ikke noen overraskelse at kundegruppen blir smalere. De lager en god del båter i epoxy, som også gir noe høyere pris. (...) For min del ble regnestykket ganske enkelt at en Hanse var billigere enn en Bavaria ut fra hvordan jeg ville ha utstyrt båten. Epoxy eller ikke epoxy. Fleksibilitet på innredningsløsningene. Det er en del av Hanses design og markedsføring. Jeg mener aldeles ikke å rakke ned på Hanse, og Hanse markedsfører seg ikke som en båt for "alle og en hver" - eller som "mest båt for pengene" som Bavaria gjør. Hanse i sin markedsføring er ikke uriktig for noen på en eller annen måte, og provoserer derfor ikke. Bavaria, som sier de gir mest båt for pengene er for noen/mange uriktig. Det viser du med ditt valg av båt. Bavaria traff ikke ditt behov, og var derfor ikke mest båt for dine penger. Når Bavaria i sin markedsføring sier de likevel har den beste båten for deg er det klart det provoserer, men for dem som har valgt Bavaria faller slagordet helt naturlig - mest båt for pengene. Bavaria og Hanse konkurrerer i billigste nybåt-segment, men det betyr ikke at båtene er dårlige. De sparer pengene i produksjonen, og det gir flere muligheten til å velge en ny båt. Det er selvfølgelig kjempefint for oss forbrukere! At man må inngå noen kompromiss er helt naturlig. Som en eller annen amerikansk bilprodusent uttalte: 10 kr spart på hver av 100.000 produserte biler er 1 million kr tjent. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sjøtummel Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Her peller du frahverandre avsnittet jeg skrev og ilegger det ny mening. Det jeg mener er at begge har høy kvalitet på serviceapparatet. Jeg beholder trykket på kanskje, uansett. Når Bavaria i sin markedsføring sier de likevel har den beste båten for deg er det klart det provoserer, men for dem som har valgt Bavaria faller slagordet helt naturlig - mest båt for pengene. Nja, Bavaria og forhandlerne deres provoserer ikke akkurat. Lett hårsåre eller påståelige eiere kan derimot være litt slitsomme enkelte ganger. Jeg er fristet til å bruke seil som eksempel igjen. Det er helt klart du får de billigste seilene fra lavkostland, og du kan også får relativt gode, målsydde seil direkte fra disse leverandørene. Jeg foretrekker likevel å bruke en seilmaker som tar seg tid til å se på båten min, kontrollmåle riggen, og om nødvendig blir med på en prøvetur for å se på seil og trim. At folk handler seil på forskjellig måte betyr ikke mer enn at de har forskjellige ønsker og prioriteringer. Det man faktisk kan si om bavaria er at de gir flest båt for pengene, og det er ikke noe galt i å lage båt for folk flest. Det som blir feil er å påstå at det beste kjøpet for en hver smak og behov er en båt for folk flest. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Nja, Bavaria og forhandlerne deres provoserer ikke akkurat. Lett hårsåre eller påståelige eiere kan derimot være litt slitsomme enkelte ganger. På meg selv kjenner jeg andre Du er en som blir ikke provosert, men noen andre blir det. Det merkes i debatten. Noen eiere blir også provosert - det kan jeg være enig i. Men det er en menneskelig/personlig greie, og man begynner å sammenligne båtene. At folk handler seil på forskjellig måte betyr ikke mer enn at de har forskjellige ønsker og prioriteringer. Helt enig! Det som blir feil er å påstå at det beste kjøpet for en hver smak og behov er en båt for folk flest. Det var en fin oppsummering Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sun Flyer Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 En annen faktor her er at det var nokså ekstreme forhold. Hva er ekstreme forhold? Jeg ville vært ekstremt misfornøyd dersom båten min ikke tålte stiv/sterk kuling på kryss. 70 båter fullførte (blandt dem flere Bavariaer) og 59 brøt (blandt dem også flere Bavariaer).Det var også rigghavari o.a. i den regattaen, så det var muligens ikke den værste skaden Sun Flyer hadde klart å finne fram? Men han fant jo en skade som skjedde på en av Bavariaene da. Det er jo alltids noe. Rigghavari forekommer. Sånn er det bare. Vanligvis er det manglende vedlikehold, feil riggtrim eller dårlig båthåndtering som er årsaken. Sun Flyer, stemmer dette at denne skaden var under slike forhold at det var både masteknekk og lignende på andre båter? Det er jo hyggeligt at du stiller strengere krav til Bavaria enn andre, masteknekk helt naturligt, bøyd skinne Jada det stemmer. Løygangen var et eksempel på dekksutstyr som ikke er skikkelig dimensjonert. En båt skal tåle å ha karbonseil. Men som sagt før, så koker de fleste tingene bort i kålen når man titter litt etter.Dette er nok et eksempel på klikk og klipp ut og triks til for å få ting til å stemme med sin virkelighet, er interesert i erfaringer og forslag til forbedringer men dette blir for dumt. Bildet var vel ikke noe triks? Fyren har selvfølgelig fått ny løygang som er kraftigere. Hva som koker bort hvor, bryr jeg meg lite om.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 På den samme regattaen var det en båt som fikk rorhavari. Er det ok at det løsnet. Eller var det for svakt? Jeg skal finne ut av det rorhavariet slik at du fremdeles tør å være mannskap hos meg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hva er ekstreme forhold? Jeg ville vært ekstremt misfornøyd dersom båten min ikke tålte stiv/sterk kuling på kryss. Jeg vet at vi krangler for kranglingens skyld her sååå Sun Flyer - du har sikkert seilt regatta i hard vind og krapp sjø før, ikke sant? Da vet du også at utstyr går i filler om man tar i for hardt? Jeg har erfaring fra dette fra f.eks X-362 Sport, Comfortina 35 og andre båter som ikke faller inn under Bavaria-segmentet men havner en klasse eller to 'ovenfor'. Om man gir jernet hardt nok så begynner ting å gå i filler. Ved en 12-15 m/s og oppover må man begynne å skåne båten til en viss grad. Eller mener du at båten skal tåle alt, uansett hvor hardt man seiler den? Den båten har i såfall ikke jeg seilt med. (Nå snakker jeg om regattabåter her, ikke Saxe Arctic e.l. som er bygget som stridsvogner). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
SRA Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Sun Flyer er glad for at du klarte dette opp: da har jeg lært: Rigghavari: "Rigghavari forekommer. Sånn er det bare. Vanligvis er det manglende vedlikehold, feil riggtrim eller dårlig båthåndtering som er årsaken." Kan skje i stiv/sterk kuling på kryss Bøyd løygang: "Løygangen var et eksempel på dekksutstyr som ikke er skikkelig dimensjonert. En båt skal tåle å ha karbonseil." Her kan det ikke være feil på utstyr eller seilhåndtering. Skal ikke skje stiv/sterk kuling på kryss Takk for oppklaringen og det var nok derfor du ikke nevnte de andre skadene da de helt naturligt kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Jada, jeg er klar over at ting ryker når man kjører på. Og det er det svakeste leddet som hele tiden ryker. I dette tilfellet var ikke tauverket og seilet det svakeste leddet. Så da gikk løygangen.. Hadde bommen røket hvis løygangen var kraftigere? Who knows.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Sun Flyer er glad for at du klarte dette opp: da har jeg lært: Rigghavari: "Rigghavari forekommer. Sånn er det bare. Vanligvis er det manglende vedlikehold, feil riggtrim eller dårlig båthåndtering som er årsaken." Kan skje i stiv/sterk kuling på kryss Bøyd løygang: "Løygangen var et eksempel på dekksutstyr som ikke er skikkelig dimensjonert. En båt skal tåle å ha karbonseil." Her kan det ikke være feil på utstyr eller seilhåndtering. Skal ikke skje stiv/sterk kuling på kryss Hva kan brukeren ha gjort feil, da? For stramt skjøte, eller for mye seil oppe? Har man for mye seil oppe kaster båten styringen slik at man er nødt til å reve. Men så har jo akkurat denne seileren bygd om roret slik at båten tåler mer før styringen ryker. Så da er det kanskje selvforskyld likevel... Gjør man oppgraderinger må man sikre at båten er dimensjonert for det. Er glad for at min båt er ferdig oppgradert. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hadde bommen røket hvis løygangen var kraftigere? Who knows. I know (seiling er til tider en kostbar hobby...) Jeg er for øvrig helt enig i å skille mellom mastebrekk og f.eks. en løygang som ryker. Trimmer du masta feil så kan du svekke styrken katastrofalt på selv den kraftigste rigg. Løyganger, skinner, fotblokker, bryteblokker og annet dekksutstyr skal være riktig dimensjonert og tåle arbeidslasten. Et lite forbehold er at men ofte ønsker å velge med omhu hva som er svakeste ledd i en konstruksjon.Det er kanskje bedre en blokk eller line ryker før løygangen bøyes eller river hull i dekket. Bøyd løygang er nok foretrekke framfor bombrekk. Brekker bommen risikerer du at den ødelagte bommen skader skipper eller mannskap, skade på storseil, sprayhood, teak og gelcoat. Er det blokker eller skjøte som er svakeste punkt risikerer du at en bom i fri dressur knekker masta. Uansett, noen svakeste ledd er billigere enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Stiv kuling/skarp kryss/kryss, det er klart jeg vil spare løygangen min for disse påkjenningene i "midtposisjon. Da tror jeg mange vil ryke. Det er vel heller ikke seilteknisk riktig å trekke løygangen mot midten ved kryss? Min erfaring er i hverfall at løygangen skal i le for å flate ut seilet på kryssen. Men mine kunnskaper svikter kanskje litt her? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Enzo Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 På kryss så er løygangen der for å trimme seilet og den flyttes både til lo og le alt ettersom hva man ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.