Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Da har jeg endelig vært å hentet den nye båten min, som jeg faktisk fikk mot at jeg hentet den. Jeg er ikke sikker på typen, men kanskje noen kan se det? den er 660cm lang og 188 brei. Bildene jeg legger ved er veldig dårlige(mobilkamera) så den ser veldig mørk og sortflekkete ut, noe den ikke er.

Flere og bedre bilder kommer etterhvert når været blir bedre her nede på sørlandet.

12082008002.jpg

 

12082008.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Legger til et par bilder til, fortsatt bare mobilkvalitet, har ikke orket å ta med kamereat bort til båten siden det regner så mye her. har fått kikket en del mer på båten og det ser ikke så ille ut med sprekker som jeg trodde, de fleste vil tette seg med en del olje. fant også ut av at alt intreøret var av mahogny, pluss dolbord og vindskjermen. jeg har tatt ut tiljene for å få bedre oversikt når jeg skulle vanne båten for å se hvor mye det lakk.

13082008007.jpg

 

13082008006.jpg

 

13082008003.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Har skjedd ting i det siste her. Har nå fått skrapet den ene siden av skroget og skal begynne og pusse dette. har også pusset ned den ene siden av vindskjermen, samt aktre dekk. noen forslag på hvordan jeg effektivt kan pusse utsiden av skroget? kan jo ikke bruke så mye maskin da dette tar klinkene, har begynt med pussepapir og pussekloss, noe som går greit bare velddig slitsomt. forslag?

 

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her nå, har fått pusset ned skroget med eksentersliper, ble en gjevn og fin overflate etter det. har etter det oljet 16 strøk med linolje. regner med at jeg går for ravilakk over hele båten, både skrog, dekk og skjerm. har god erfaring med denne fra tidligere.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Her kommer litt bilder fra arbeidet som er gjort den siste uka.

 

Skroget ferdig skrapet

21082008.jpg

 

Prøvepussing på skroget

21082008003.jpg

 

Pussing av akterdekk

_mg_7166.jpg

 

Her er vidunderet som etterhvert skal få sin plass i midten av skuta:) en Marna type K 8-11 fra 1947

28082008002.jpg

Redigert av mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut, blir flott :smiley:

 

regner med at jeg går for ravilakk over hele båten, både skrog, dekk og skjerm. har god erfaring med denne fra tidligere.

Om du skal bruke Ravilakk, vil jeg anbefale å blande den 50/50 med Benar. Du får da de beste egenskapene fra begge, blank og slitesterk overflate, tørker raskt og den blir mer fleksibel som gjør at den ikke sprekker når treverket beveger på seg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, Båten heter Toivo ja, oppkalt etter skuta til min oldefar Erik Eriksen clipper er nok god til det meste, inneholder imprignering også. men det jeg brukte på furuen i min båt, eller skroget var rå kaldpresset linolje blandet med witesprit. dette trakk godt inn og jeg hadde på ca 16 strøk med dette vått i vått til det ikke trakk inn lenger. tørket av det overflødige med en tørr klut. kan også bruke terpentin i steden for witesprit. Det anbefales også og blande i en skvett med soppdreper

Redigert av mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering her. har siden sist demontert fronten på vindskjermen og dekket i baugen. Pluss litt mer skraping av skroget som jeg håper og bli ferdig med fortest mulig for å få båten linn i garasjen. legger ved noen bilder under arbeidet.

 

En ting jeg må spørre dere her på forumet om er hvordan dere synes jeg skal ha skottveggene(eller hva det heter) skal jeg beise disse eller vil det være fint med lyst treverk der i og med at det er så mye annet som skal beies? legger ved bilde av dette.

 

vindskjerm_nede.jpg

 

dekk_borte.jpg

 

Beiset eller lyst??

Dette e rforøvrig under akterdekket.

skottvegg.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Beiset.

 

Jeg synes det ser mye ekslusivt og vakkert ut med mahognybeisede flater.

 

Dette basert på egne erfaringer med egen tresnekke. Slipte denne båten helt ned i 2001 og oljet og lakket uten beis fordi noen ga meg inntrykk av at dette var å anse som juks, men har senere skiftet mening og er langt mer fornøyd med resultatet etter at jeg begynte å tilsette beis i lakken.

 

Dessverre har jeg ikke hatt tid til å slipe ned til bart tre igjen for å beise ordentlig, men hadde jeg hatt muligheten til det ville jeg absolutt ha beiset.

 

Først beis, så D1, så lakk...

 

Mvh Colin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...