Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

hehe, går greit det: :smiley: jobber fortsatt daglig på båten, idag har jeg beiset dolbordet og lakket skottdøra en gang til:) har begynt å bruke gjøko sin båtlakk 90 istede for ravilakk. ble så irritert på at det ble klumper i lakken hele tiden. gjøkoen er helt klumpefri og flyter godt ut, bygger godt per lag, men det gjenstår å se hvor lenge den holder i bruk:)

 

Fremgang ja, skrev dette over:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt den siste tiden ja, ingenting i helga for da har jeg "fri" fra båt puss.. gar fått lakket dolbordet og halve dekket bak, har også fått skrapet og pusset ned den ene stolen. har bestemt meg for å bli ferdig med den ene siden av båten før jul og den andre etter, så jeg ligger ganske godt ann etter skjemaet:)

her er et par bilder av arbeidet, flere kommer imorgen.

stol.jpg

 

detalj.jpg

 

boks.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

jaja, den oppdaget jeg for noen år siden:) tenker jeg tar meg en tur ut i garasjen igjen imorra. på torsdag var jeg ute og lakka vindskjermen og en puller. er litt usikker på hva jeg skal bruke på skroget.. Ravilakk eller clipper 2, noen som kan gi tips/ erfaringer med fordeler og ulemper med de forskjellige?

vet jo av egen erfaring at ravilakken blir steinhard og bland som et spiel, men blir jo et h**** og få bort igjen når den tid kommer da?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hei, da er jeg igang med arbeidet på Toivo igjen. føler jeg er i god rute nå med tanke på at det er vel seks mnd til den skal ut, har en god følelse om at dette skal gå veien.

Idag har jeg pusset ned benken på styrbord side, først med båndsliper så med eksentersliper for å få lukket porene litt mer. så la jeg en rand med sika mellom den ytterste planken på menken og lista som går på utsiden av den, er ganske fornøyd med resultatet. så imorgen blir det og olje og beise denne, og forhåpentlig vis får jeg lakket i overimorgen.

 

Den store utfordringen nå før jul blir og legge dekket/bakken forran. jeg har tenkt til å legge det på gamlemåten med bjelker under og lekter rett oppå det, ingen plate og liming. Fikk også støvsugd skuta oppi, noe som hjalp betraktlig på inntrykket man får ab båten.

 

Er det noen som har tips om hvilken type tre jeg bør bruke? furu, fran, eik? Nå så heller det mest på furu. synes det virker som et godt alternativ.

 

Legger ved noen bilder av båten sånn som den ser ut nå

Ble litt støvete etter pussingen=)

 

front.jpg

 

bak.jpg

 

akterdekk.jpg

 

benk.jpg

 

detalj_benk.jpg

 

skrog_innvendig.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok brukt furu..

 

Skal du legge dekket slik at du må dreve det også? Når jeg la dekk på sjarken brukte jeg not og penn og lagte mellomrom som jeg natet etterå. Men om det ble helt tett vet jeg ikke. Jeg fikk derimot problemer med at jeg brukte så breie bord at når de truttnet/tørket løsnet natene fordi Tec7'en ikke var elastisk nok... Tror dette ville blitt bedre om jeg hadde brukt smalere bord?

 

Syns forøvrig motorfundamentene dine så litt dårlige ut, har du planer om og lage disse nye eller?

Link to post
Share on other sites

Tror den aktre bakken er laget i furu, det er hvertfall mahognynater i den, noe jeg tor blir litt vanskelig å lage? nye motorfundamenter må jeg lage nye når jeg skal flytte de for og få plass til den nye motoren, men det regner jeg med at jeg tar når jeg har fått båten ut, bare gjør det klar til tilpassing.. en annen ting jeg lurer på er om noen har noen tips og triks til å få vannlinja helt vannrett? det har jeg slitt veldig med på den andre sjekta..

 

PS: motorfundamentene er ikke råtne som de kan se ut som på bildet, de er steinharde:)

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Ang lack sa anvente jag ravilack utblandad med benarolja o det ser fortnatt kanon ut efter snart ett år.

Ja blanda i ca 20% benar uv. Lacken blir ikke lika hård o krackelerar inte lika lätt när båten jobbar i trät

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...