Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Hei og hopp. Da har det skjedd mye siden sist. Gjort ferdig bunnstoff med vannlinje, lakket ferdig.

 

Fikk båten på utsiden på torsdag kveld:

 

09072009001.jpg

 

09072009005.jpg

 

09072009006.jpg

 

Og så var båten på hengeren:)

 

11072009002.jpg

 

På vei til utsettingsstedet:

 

11072009003.jpg

 

Båten flyter!

 

11072009004.jpg

 

Flyter fortsatt:

 

11072009006.jpg

 

Ikke

 

11072009007.jpg

 

Båten ligger nå på en strand til trutning i noen dager, så får vi se hvordan det går. Den lakk faktisk mindre enn forventet, dikk vel hvertfall et kvarter før den lå under vannlinja..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Neida så.... Det skrider fremover. Har nå fått av de gamle motorfestene, var ikke så ille jobb som jeg hadde trodd...

Har et spm. angåde motorfester, jeg tenker på høyden på motoren iforhold til akslingen, er den lik på alle motorer eller kan det være forskjellig? det var en marna som satt i før og, og før det en fm, uten at de har forandret noe på festene.

Grunnen til at jeg må flytte på de er at min motor er en del breiere enn det som har sittet der før..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Liten stund siden oppdatering her igjen nå. har siden sist fått tak i en sabla eikestikk i dimmensjonen 175x75x4500mm denne har ligget til tørk og den skulle jeg få! Hadde jeg skulle kjøpt denne av en trelast så hadde det kostet mangfoldige tusen..

Har også kommet i kontakt med en båtbygger som skal høvle og kappe til de nye motorfestene ut fra denne stokken/bjelken.. Kan tok også på seg oppdraget med og høvle og frese spor i staver til bakken forran. Så det begynner å ligne på noe her nå. Fikk også hentet akslingen fra motoren for tilpassing til båten. og her begynner problemene. Hvordan skal jeg få kappet denne akslingen, den er jo ikke bare kappet fra før, er jo mye gjenger og styr med kopp til zimmering er det vel og spor til flensen mot motoren.. noen som har forslag til dette, for her sitter jeg virkelig fast..

 

Legger ved et par bilder tatt med et "litt" mer ordentlig kamera enn mobilen:)

 

baat_bakfra.jpg

 

dekk_bak_paa_vannet.jpg

 

dekk_bak_paa_vannet2.jpg

 

langdrager.jpg

 

aksling.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Bunnstoffet ja, forandra farge etter ca 3-4 dager så var det egentlig den grønnfargen jeg ønsket:)

Kan se ut som vannlinja er alt for høy bak der, men når det kommer 250kg med pur sørlandsnostalgi så er den som den skal være :wink:

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Idag har vært en begivenhets fyllt dag. Har vært på sjekte treff med sjekter her fra Lyngør, var 14 sjekter til sammen :smiley:

Fikk ble så inspirert av den strøkne borøysjekta som lå ved siden av oss idag at jeg måtte til og skrape litt på innsiden av skroget, og jeg må si jeg ble overasket over hvor lys og fin veden var på innsiden der.

 

23072009006.jpg

 

23072009008.jpg

 

Et bilde av noen av båtene, våres er den 2. fra venstre og ved siden av der ligger en strøken sjekte som er helt lik til min..

23072009003.jpg

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Da har endelig arbeidet med nye motorfester begynt. Masse arbei, noe jeg var forberedt på. Heødigvis får jeg hjelp av en gammel båtbygger som er langt ute i familien, en stor takk til han!

Vi har valgt å legge langliggerene i "v" form iforhold til de gamle som lå rett. Dette pga motoren er godt og vel 115cm lang med smalere labber bak på girkassa.

Jeg måtte også bestemme meg for og la reverseringen gå siden jeg har gir på motoren, eller så hadde motoren blitt nærmere 140cm lang og tatt omtrent all plass i båten.

 

Gårdagens arbeid gikk ut på og fjerne den fremste av bunnstokkene som de gamle langliggerene var festet til, og heller forsterke den bunnstokken forran den for og få flytte motoren langt nok frem. Deretter skrudde vi syrefaste skruer fra utsiden og inn i alle bunnstokkene som har med motoren å gjøre for og stive av båten enda mer.

 

Idag har vi igrunn hatt den værste jobben, det tok godt og vel 5 timer og lage de nye langliggerene med tilpassing iforhold til høyda på akslingen, litt av en jobb, men det ble veldig bra til slutt. Fikk også malt litt i bunnen der før vi skal feste langliggerene.

 

Imorgen begynner tilpassingene til motoren da jeg må lage plass til svinghjulet og bunnkassa.

 

Synes vi har hatt god fremgang her på ca 7 timers arbeid..

 

gamle_motorfester.jpg

 

 

 

Det ble som vanlig litt dårlig mobilbilder, men det får vi leve med. langliggerene ser litt skjeive ut på det ene bilde der for jeg har ikke stått helt midt i båten og tatt de:)

 

bedding_fordra.jpg

 

beddingen.jpg

 

Noen som kjenner igjen denne? kjørte igjennom lyngør idag.. veldig pen båt!

trawler.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg også fått gjort en del, måtte jo det for imorgen er det meldt ekstremt mye vind her nede...

Fikk laget spor i langliggerene til svinghjul og bunnkassa til motoren. også fikk jeg boltet fast langliggerene i bunnstokkene med syrefaste gjengestenger. så nå skal det meste være klart til og prøvemontére motoren, tror jeg skal prøve og få gjort dette på fredag.

 

Må også få skrudd inn en del skruer langs kjølen før jeg setter ut båten for og få den helt tett.

Lurer på hva jeg skal finne på imorgen når det blir så dårlig vær? blir vel et par timer på "båtplassen" regner jeg med:) ellers så skal jeg ta siste strøket på tiljene, maler der med oxan gulvmaling som jeg har hatt god erfaring med på den andre sjekta.

 

Fortsettes etter høststormen :seeya:

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake igjen og har overlevd stormen så langt.

Fikk faktisk sneket meg ut et par ganger for og få skrudd i skruene langs kjølen, fikk inn ca 30 tilsammen, men mangler nok 10-12 stk til på den ene siden midt på..

Er ganske sikker på at dette hjelper, jeg kunne se at bordet dro seg inntil kjølen.

 

Blir desverre ikke noen bilder idag heller, måtte omtrent løpe ut for og rekke og skru i alle skruene, så da ble det ikke mye tid til bilder før den neste skuren kom.. Men det kommer bilder når jeg skal ha i motoren, forhåpentligvis til lørdag.

 

Synes det har vært litt dårlig respons fra dere her på forumet i det siste, er det i det hele tatt noen som følger med på denne tråden?

 

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Endelig begynner det og bli litt båt ut av sjekta mi:) har jobbet iherdig de siste dagene for å få i motoren, og nå er den i!

Dette var masse jobb, men det ble veldig bra til slutt. Nå gjenstår bare og tilpasse akslingen og eksosen så er det bare og tøffe ivei:)

Idag orker jeg faktisk ikke skrive så mye, så jeg lar bildene tale for seg selv..

 

Nå venter det heldigvis masse kosearbeid på meg i tiden fremover, så det er bare og glede seg til lekre detaljbilder..

 

davit.jpg

 

bensintank.jpg

 

batteri.jpg

 

marna_bakfra.jpg

 

marna_forfra.jpg

 

marna_fra_siden_bak.jpg

 

marna_fra_siden_forran.jpg

 

marna_fra_siden_forran2.jpg

 

marna_merke.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...