Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

hei du i gjen. har kommet frem til at jeg mest sansynlig kommer til å gå for samme "design" i akter, da jeg har kommet frem til at det gir en del ekstra lagringsplass til dregg osv. som ikke akkurat trenger å ligge å slange i båten. trangt nok som det er selv i en snekke på 24 fot. vurderer også å "kasse" inn de andre krakkene langs rekka.

 

har du tegninger på motorkasse? jeg trenger det da kassa på båten min var borte da jeg hentet den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt båt. Den skal etter sigende være produsert i 1965, den har Marna R2 og ser ut til å være samme type som din, så det var veldig interessant å lese denne tråden.

 

Kanskje jeg tar litt flere bilder og oppretter en egen tråd for å vise litt mer av båten og hva jeg gjør med den.

 

95_658186353.jpg

95_52093707.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei du i gjen. har kommet frem til at jeg mest sansynlig kommer til å gå for samme "design" i akter, da jeg har kommet frem til at det gir en del ekstra lagringsplass til dregg osv. som ikke akkurat trenger å ligge å slange i båten. trangt nok som det er selv i en snekke på 24 fot. vurderer også å "kasse" inn de andre krakkene langs rekka.

 

har du tegninger på motorkasse? jeg trenger det da kassa på båten min var borte da jeg hentet den.

Hei. hyggelig at det har vært aktivitet i denne tråden, da jeg for det meste har holdt på med høyttalerbygging den siste tiden:)

Veldig praktisk med dette rommet i akter ja. Bruker det veldig mye da det er ganske stor plass der. F.eks. til puter dregg jakker osv.

Når det gjelder motorkasse, så må du bare måle deg frem. var det jeg gjorde. Lag først sidene, styrbord og babord. Og så lager du front og bakvegg etterpå. Dette er hvis du skal vinkle sideveggene innover, så er det lettere å se hvor mye plass du må beregne på sidene. Om du skjønner. Er absolutt penest med skråe vegger.

 

 

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt båt. Den skal etter sigende være produsert i 1965, den har Marna R2 og ser ut til å være samme type som din, så det var veldig interessant å lese denne tråden.

 

Kanskje jeg tar litt flere bilder og oppretter en egen tråd for å vise litt mer av båten og hva jeg gjør med den.

 

95_658186353.jpg

95_52093707.jpg

Ja se her ja:) Litt vanskelig å se om den er lik til min ut fra bildene, men hvis du hadde tatt et bilde fra siden, så kan man se det på formen på det fremste av vinduene på sideskjermen. Se også etter inngravert årstall i toppen av akterstemmen!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ok, det tok litt tid men her er et par bilder av min båt etter vårpuss.

 

Jeg la om til ferskvannskjøling og tørr eksos (med potte). Satte ny vannlinje og la nytt akterdekk.

Har vært noen turer ute og liker båten veldig godt. R2-motoren går veeldig stille og rolig og lett til 7 knop (GPS). Fortere skal det jo ikke gå så det prøvde jeg ikke på:)

 

Nå gleder jeg meg til neste tur, og neste :yesnod:

 

Er du på vannet med båten din?

 

imag0053.jpg

Til sjøs.

 

imag0067.jpg

Litt senere:)

Link to post
Share on other sites

Se her ja, dette så jo meget pent ut:) Ser ut som du fikk til vannlinja ba også.

Når det gjelder min så blir det vanlig vårpuss i år. To støk med lakk og bunnstoff. Skal ut i garasjen og begynne akkurat nå:) Nok en gang, båten din ser veldig pen ut!

Link to post
Share on other sites

Mange takk.

 

Synes jeg var heldig - liker den snekka veldig godt. Man sitter bra, bra sikt, den kjører bra og R2-motoren er veldig rolig, men med bedre kraft enn de eldre 1-cylindrede jeg har erfaring med. Jeg bygget om til ferskvannskjøling (slynge under båten og ekspansjonstank fra en dele-Lancia jeg har stående), og tørr eksos med potte. Det var gjort på noen timer og ble bra. La nytt akterdekk og bør nok ta fordekket etterhvert. Akkurat det ser ut til å være litt svak konstruksjon originalt. Pent men litt vanskelig å holde tett ("nater" av furulister). Jeg la akterdekket med natemasse.

 

Lykke til med vårpuss og sjøsetting.

 

Har du tenkt deg på trebåtfestivalen i år også?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Hoi. Her var det lengesiden oppdatering gitt :p Jeg har bodd et par år i Oslo, så har ikke blitt mye tid til pussing. Kun det mest nødvendige. Men har jo lagt et greit grunnlag da jeg pusset ned alt, så skal ikke behøve å gjøre så mye heller.

 

Hun har ligget på vannet siden 2. juli nå (kom sent ut grunnet ferieturer). Brukte som vanlig vannsprederen i et par uker, så var ikke noe fare for mer sprekking. Var også heldig med at det regnet mye i den perioden. (stod i garasjen før jeg trillet den ut for å vanne)

 

Idag hadde jeg første prøvestart i år. Trakk inn et par runder med bensin uten tenning. Så på første sveivet var den igang ;) Helt utrolig til å være en '47 modell.

 

Siden vi nå har 3 sjekter, vuderer jeg å selge Toivo :( Håper å selge til noen som tar godt vare på henne i mange år til. Finn-annonse kommer om ikke så lenge.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...