Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Da var endelig det første strøket lakket på styrbord side:)

Elendig mobilbilde, men får et inntrykk av hvordan det ser ut. ser ut som om det blir mørkere lenger frem, men er omtrent som til venstre i bildet hele veien..

toivo_lakket_2.jpg

 

toivo_kakket5.jpg

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

blåveden har jeg gitt opp for mange år siden, er ikke så ille på denne båten heller(ser verre ut på bildene). synes det blir en litt falsk farge med hydrogenperoksid eller hva det heter, en slags bleiket farge...

Det viktigste for meg nå er å få skroget ferdig og få den på vannet fort som fy, for så begynner sprekkene og bli store!

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel en fare for at det kan gi en "unaturlig" farge hvis en prøver å fjærne blåveden. Resten av skroget har jo en fin patina. Så får du trøste deg med at "blåveden" i hvert fall er naturlig :yesnod:

 

Ellers er det nok viktig å få båten på sjøen så fort som mulig. Ingen trebåter like å ligge på land for lenge om gangen.

Lykke til og godt seilas :sailing:

Link to post
Share on other sites

alt er vel egentlig pent så lenge det er strøkent:) det ble grønt bunnstoff fra gøko, en merkelig grønnfarge spør du meg, men blir vel kanske litt annerledes når det er kopperstoff? legger inn et bilde av resultatet på slutten av dagens økt:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Planen nå er og forte meg ganske mye og få båte ut på utsiden av garasjen, spenne opp en presenning mot sola og sette på vannsprederen. Nå begynner sprekkene og bli enorme, men det er jo utrolig hva som kan tette seg når det kommer litt vann på... sprekkene er så store at farm 100 renner igjennom :eek: og når det i tillegg er 27 grader i skyggen så hjelper ikke akkurat det på konsistensen på farmen..

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Planen nå er og forte meg ganske mye og få båte ut på utsiden av garasjen, spenne opp en presenning mot sola og sette på vannsprederen. Nå begynner sprekkene og bli enorme, men det er jo utrolig hva som kan tette seg når det kommer litt vann på... sprekkene er så store at farm 100 renner igjennom :eek: og når det i tillegg er 27 grader i skyggen så hjelper ikke akkurat det på konsistensen på farmen..

 

Kjenner til dette med sprekkene og det er skummelt :nonod: Hele skroget blir ødelagt av all det tørre og varme klimaet. Jeg har filler/tøy liggende opp langs skroget innvendig som jeg spyler med vann hver dag, fyller også en god mengde med vann i hver dag. Jeg anbefaler deg også sterkt til å gjøre dette, men skal du ha vann i kjølen er det viktig og støtte opp godt under.

 

Om det gror mindre på kobberstoff vet jeg ikke, men det som gror på det selvpolerende dette uansett av. Det som er hele poenget med selvpoleringen. Det som er så fint med selvpolerende er at det ikke bygger seg tykkere og tykkere lag for hver gang du smører på nytt bunnstoff... Selvsagt forsvinner ikke alt, men det blir ihvertfall ikke tykke lag for hver sesong.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

En stund siden oppdatering, men det betyr ikke at jeg ikke har jobbet, tvert imot. er ferdeg med bunnstoff, nesten ferdig med hvit vannlinjestripe. Også lakket jeg det siste strøket idag.

Så imorgen skal Toivo ut av garasjen og se dagslys for første gang på nesten et år.. Tar den ut og setter den under sprederen, satser på regn i tilleg. Hvis det blir sol så spenner jeg opp en presenning over den og har sprederen under.

Var i byen idag for og handle en del ting til båten blandt annet lakk kost(er). Tidligere har jeg bare kjøpt sånne billigkoster som jeg bruker en gang og hiver den. Ikke så veldig økonomisk og ikke minst ikke miljøvennlig. Så da bestemte jeg meg for å kjøpe en skikkelig lakkost som jeg kan ha en stund, noe jeg ikke angrer på. Det var noe helt annet å lakke med og resultatet ble mye bedre, nå kan jeg speile meg i skrogsiden :smiley:

Satser på og få båten på vannet til søndag hvis alt går etter planen.

Bilder kommer imorgen når jeg har fått båten på utsiden.

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Gleder oss til å båten din ute i dagslyset.

 

Hvilke lakk-koster brukte du?

Kjøpte selv noen billige på Sparkjøp til 35 kr.

Syntes de var helt greie å bruke og resutatet ble bra. Og selv om de var billige så kaster jeg dem ikke. Er så gjerrig jeg skjønner du at jeg renset dem og har dem liggende klar til neste vår :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gleder meg jeg og :smiley:

Husker ikke navnet på den, var ikke jotun, men noe annet. Den kostet 100,- på en lokal butikk som heter Total, samme som "genial shopping" andre steder, bare at han tar inn en del andre ting i tillegg.. det var med helsyntetisk bust, sølte nesten igenting. (er vel egentlig det som er fordelen med en litt nyere kost.)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...