Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Ser veldig bra ut!

Men du stoppet litt for tidlig... sitter her og lurer på hva du skal ha i midten mellom spilene? Eller skal du la det være spiler over det hele?

Fortøyningspullert? Hvordan har du tenkt det?

Blir ikke mye tid til arbeid med maset vårt men... :lol:

 

 

Hvordan går det med ditt prosjekt wasco? har ikke sett noen oppdatering i det siste :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med ditt prosjekt wasco? har ikke sett noen oppdatering i det siste :confused:

Beklager at jeg låner tråden din Lars....

Jeg holder på å gnikker og gnir, skraper og pusser for å få innsiden av skroget reint for Black Varnish og gammal blymønje......

Ikke så mye å ta bilde av akkurat :lol:

 

Men jeg skal ta noen bilder i morgen....

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei hei, får vel ta meg tid til og ta litt bedre bilder idag:P

Skal selvfølgelig ha noe i midten, en mahogny-midtfisk med en "fortøyningspåle" igjennom som det også er bak på hver side..

 

Spørsmålet er vel heller hva jeg skal bruke som natemasse... Står mellom Sika og Simson.

Noen som har erfaringer med disse to?

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt sika og simsons. På den nye brukte jeg sisons "deck shalck" eller noe i den duren.. :lol: (Tror du skjønner hvilke jeg mener.)

Jeg la i "dyttestrimmel" i skum som jeg fikk fra KSH på stoa. Det var veldig greit.

Mitt inntrykk er at simsons sin er bedre på de aller fleste områder, selv om jeg ikke kan gå god for holdbarheten enda. Det jeg imidlertid kan si er at når jeg boret ut til dekspumpen prøvde jeg og rive fra værandre spilene i avkappet, som da bare hang i natemassen. De hang noe helt utrolig, og slapp i fuga og ikke fra treverket. ( Jeg måtte virkelig jobbe for å rive dette fra værandre.) selv om fugen bare var ca fire-fem mmm dyp.

 

Bruker konsekvendt den anbefalte primeren, når jeg nater. Uansett treslag og natemasse.

 

Sika føler jeg blir litt hard ettervært, men kanskje en tanke lettere og få fint, Ettersom simsons er mer flytende enn sika.

 

Dette er det like mange meninger om som med lakk, så dette er sef bare min mening...Jeg velger simsons ved neste korsvei også...

Lykke til med valgenes "kvale"

Link to post
Share on other sites

Hei ! den nye båten din kan være ei Thaule - sjekte, men jeg kan gi deg en kontakt som har god greie på dette

Alf Arnesen på Hisøya har bygget sjekter i over 50 år og har sett de fleste ring han på 37011690 eller 482 71 585

 

Mvh Trebbådinteressert

Link to post
Share on other sites

Hei, er det meg du snakker til nå eller er det killmeister?

Selv er jeg ikke så mye i tvil om at min er ei borøysjekte. kjennetegnet er serlig stolene benkene og vindskjermen.

 

Fikk ikke tatt noen bilder igår heller da det ble litt hektisk når regnet kom, men skal prøve og fo ut noen idag.

Men jeg ble hvertfall ferdig med grovkapping av alle spilene igår, så nå kan man se hvordan det kommer til å bli når det blir ferdig:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig rota meg til og ta litt bilder. prøvemonterte vindskjermene idag, og jeg må si det begynner å se ganske bra ut:)

 

Fikk også lakket et strøk med den nye lakken, og jeg skal si dere det ble hi gloss finish! Litt vanskelig å gjengi blanke overflater på foto innendørs, men man får et inntrykk...

 

Så da er det bare og nyte bildene her:) blir en liten stund til neste gang da jeg har et paralellprosjekt med en bil i helgen:)

 

 

img_9180_copy.jpg

 

img_9181_copy.jpg

 

img_9183_copy.jpg

 

img_9184_copy.jpg

 

img_9185_copy.jpg

 

img_9192_copy.jpg

 

img_9193_copy.jpg

 

PS: er som vanlig åpen for kommentarer:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Ser supert ut!

Infridde lakken til forventningene? Det ser jo veldig bra ut her, men det er ikke godt å bedømme på bilder...Var den grei å jobbe med?

Er enig...mahogny er for sjekter... så får vi tenke miljø i andre sammenhenger :yesnod:

 

Fått tak i fin mahogny? Synes det "lovlige" plantasje trevirket blir litt lyst... Jeg liker best den varme rødfargen man får når sola skinner i det..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen båtfolk.

Kan nå stolt vise frem litt godt håndtverk her:)

Brukte simson som natemasse og den var veldig fin og jobbe med, og grei og pusse, satt seg ingenting igjen i pussepapiret og det er jo en fordel.. men tok langt tid og pusse det vekk.

Lar bildene tale for seg selv ikveld også:)

 

bruk_6.jpg

bruk_7.jpg

bruk_8.jpg

bruk.jpg

bruk_2.jpg

bruk_3.jpg

bruk_4.jpg

bruk_5.jpg

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Jeg bøyer meg for utførelsen!!! :smiley:

 

Det er et flott prosjekt, og veldig likt det jeg selv holdt på med som 17-18-åring.

Det var tider... :lol:

 

Det er litt mindre tæl nå oppe i åra gett

Link to post
Share on other sites

Jo takker for tilbakemeldinger:)

Har vært stopp et par dager her nå på grunn av skikkelig drittvær, håper det blir bedre til helga. Nå blåser det nok stiv kuling her, så ble temmelig våt når jeg kulle over i båten her ista:S

Er veldig fornøyd med resultatet selv, og har fått god hjelp av båtbyggeren jeg kjenner. Men nå kan jeg det, så neste blir vel og legge nytt dekk bak:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Er det din første natejobb? -eller har du erfaring med andre natemasser? Ingen taping mot natespora?

Uansett; dette ble svært bra!

Jeg blir imponert over både arbeidsmengde og den gode utførelsen. Det er ikke alltid så lett å få det SÅ

fint ved første forsøk (selv om du har fått gode råd og litt hjelp) Når alt kommer til alt blir det gjerne til

at du må gjøre jobben selv.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er min andre natejobb, og den gangen så la jeg tape før jeg natet, mens denne gangen ikke, synes det var mindre jobb uten egentlig. Fikk et par tips av Jarle på Sandøy båtdekk om at jeg skulle dra massen utover med en sparkelspade for og være sikker på og få det helt ned i sporene. så pusset jeg med båndsliper og vips så ble det egentlig utrolig pent om jeg skal si det selv :tongue:

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...