Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

joda, det kommer seg. var ute en tur nå og skrapa litt på innsiden av skroget og treverket er som nytt under den brun-sorte olja, så ser frem til å bli ferdig med det. det blir en helt annen båt når man har gjort en sånn jobb..

 

Er nesten så jeg får litt abstinens når jeg ikke jobber med båten, må liksom ut og skrape/pusse litt hele tiden :giggle: men så blir det jo forholdsvis fint synes jeg og da.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Så bra at jeg kan være til inspirasjon da:) Å skrape et skrog innvendig er en tolmodighetsprøve, serlig hvis du skal skrape bort maling. Men er man nøye her, så blir man mye mer fornøyd i etterkant. For ofte blir det sånn at man tenker " hvorfor gjorde jeg ikke det der litt mer nøye når jeg først var igang?"..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Kjempe bra arbeid. Jeg kjørte forbi deg når toivo sto på land ,med en gammel redningsskøyte å det så veldig bra ut. Jeg ser den marnaen du har er en 8-11 og jeg snakket med en som hadde byttet ut den gamle marnaen for han fikk ikke tak i manifoil til 8-11 lenger fordi de hadde sluttet å produsere dem.

Link to post
Share on other sites

Kjempe bra arbeid. Jeg kjørte forbi deg når toivo sto på land ,med en gammel redningsskøyte å det så veldig bra ut. Jeg ser den marnaen du har er en 8-11 og jeg snakket med en som hadde byttet ut den gamle marnaen for han fikk ikke tak i manifoil til 8-11 lenger fordi de hadde sluttet å produsere dem.

 

Har gått mange skøyter forbi her i år, men hvis du legger ut et bilde så kanskje jeg kjenner den igjen..

Det kan stemme det med at de ikke lager manifoildene lenger, jeg fant ingen hos marna, men finnes nok fortsatt noen brukt i god stand..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg endelig igang med å lage ny bakk, eller rettere sagt bjelkene til bakken forran. En del jobb dette, men jeg får god hjelp av båtbyggeren jeg snakket om tidligere.

Tok noen bilder idag, og man begynner å kunne få et inntrykk av hvordan det blir til slutt. Begynner og se det berømte lyset i enden av tunellen :smiley:

 

nytt_dekk.jpg

 

nytt_dekk_2.jpg

 

nytt_dekk_ny.jpg

 

nytt_dekk_4.jpg

 

nytt_dekk_5.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja det er litt av en jobb skal jeg love deg. Får se om båten kommer på land når jeg skal begynne med dekket, eller om jeg venter med det til vinteren.

Har ikke hatt noe regn til nå, er faktisk veldig bra vær her nå.

Er egentlig ikke så mye jobbing jeg rekker om dagen siden jeg jobber til 5 hver dag og har 45 min reisetid hjem :sweat:

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her nå. Har fått høvlet en del på dekksbjelkene, så de begynner og nærme seg ferdige. Er vel ikke så mye mer og si her, annet at jeg måtte søke ly inne her nå for det kom et heftig tordenvær rett over oss..:)

Legger ved noen bilder jeg tok idag med mobilen.

 

Igår var jeg på trebåtfestivalen, mye fint å se på der, og fikk en del inspirasjon. Gikk innom standen til Asdal trading, de hadde en veldig fin lakk som heter Rylard, som er basert på kinesiskolje og linolje. Denne lakken var kjempeblank, og skal visst nok ha god holdbarhet. Noen som har erfaringer med dette produktet?

 

Her kommer litt bilder:

 

09082009_ja.jpg

 

09082009004.jpg

 

Blir litt spon når man driver å høvler..

09082009003.jpg

 

 

Her har jeg fått sponset inn en bit da det var brekt av litt fra dolbordet, dette var det trebåtbyggeren min som gjorde for meg.

09082009002.jpg

 

09082009001.jpg

Redigert av Lars Nicolay (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Tar litt tid dette med høvlingen ja, har gått noen timer bare til det.

Angående lakken så hadde de stand på trebåtfestivalen med bl.a. et bord som de hadde lakket, noe så blangt er det lenge siden jeg har sett for og si det sånn, så er veldig spendt både på resultatet og holdbarheten..

 

Må si jeg er litt stolt nå, har klart å inspirere en litt ute i slekta til å kjøpe seg trebåt som sin første egne båt, en grimstadsnekke med sabb diesel:) må nok overtale han til og legge ut litt bilder her på plassen:)

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Blir litt spon når man driver å høvler..

09082009003.jpg

 

Det gleder en gammel sløydlærer å se at det fremdeles finnes høvelspon og ikke bare elektrisk kutterspon. :yesnod::yesnod:

-synes jeg kjenner den gode lukta av furu ("sløydfuru" eller PE som det heter nå for tiden..)

Jeg er imponert, -og så mens den ligger på sjøen og da mann... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jo takker osa:) har likt sløyd helt siden barneskolen, og har bygd alt fra stasfjøler til olabiler og båter(landbåter).

Synes det er ganske koselig å ligge og duppe i vannet mens jeg jobber, men nå står den på land når jeg skal legge dekket..

Var og fikk tak i lakk idag og gleder meg virkelig nå til og begynne å lakke. Fikk også hentet materialene til dekket; kant skjært malmen furu av beste kvalitet, slik at det skal bli så likt oregon pine som mulig..

Bilder kommer imorgen.

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Jo takker osa:) har likt sløyd helt siden barneskolen, og har bygd alt fra stasfjøler til olabiler og båter(landbåter).

Synes det er ganske koselig å ligge og duppe i vannet mens jeg jobber, men nå står den på land når jeg skal legge dekket..

Var og fikk tak i lakk idag og gleder meg virkelig nå til og begynne å lakke. Fikk også hentet materialene til dekket; kant skjært malmen furu av beste kvalitet, slik at det skal bli så likt oregon pine som mulig..

Bilder kommer imorgen.

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...