Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Kanskje det også har noe med en selv og ens egen oppførsel/holdninger å gjøre? :rolleyes:

Det har nok mye med hvor en ferdes å gjøre. Det er først og fremst oss som prøver å bevege oss litt rundt som opplever dette.

Området rundt Kragerø stiller i særklasse. Jeg tror forøvrig dette er et typisk øst/sørlandsfenomen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel bare Sverige vi i en viss grad kan sammenligne oss med, og der er det masse bebyggelse jfr egen tråd om Svenskekysten.

...

Ingen europeiske land har sammenlignbar skjærgård med Norge.

 

Sverige.

Finland inkl Åland. (men begrenset allemannsrett på Åland, f eks fiske i sjøen er en grunneierrett der)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Båtfolk har sosial inteligens , de er vant til å bo trangt og å overnatte tragnt osv , dvs de tåler å ha andre rundt seg , disse er nok ikke misshandlet men mange av deres båter er det , en del båt folk har for mye penger og for lite tid og med bare noen timer på sjøen i året uten båtførerbevis så er det og forståelig att de hytteeierne som stadig kryper nermere marbakken føler truet av disse , se bare

 

her :

 

b_tulykke_i_bod__584078c.jpg

Link to post
Share on other sites

¤¤ Jeg kommer med båt til en lun vik med fritidseiendommer ned mot sjøen. Har jeg lov å ankre opp der?

 

Den private eiendomsretten strekker seg ut til marbakken (brådypet). Midlertidig oppankring utenfor marbakken er som regel uproblematisk. Midlertidig oppankring innenfor marbakken mot land er i utgangspunktet også tillatt hvis dette ikke er til unødig ulempe eller fortrengsel for grunneier. Vis hensyn ut fra de konkrete forholdene på stedet.

 

¤¤¤¤ Kan jeg midlertidig feste båten til en privat bøye som ikke er i bruk?

 

Hvis det ikke er til fortrengsel for eieren, eller at eieren uttrykkelig forbyr det, kan du midlertidig benytte bøyen.

¤¤

 

 

 

http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuide...iluftsliv/39585

 

 

 

Jeg finner det litt merkelig at man kan bruke bøyen med tanke på at den kanskje er laget til en 10 fots pioner :) .. kan man også bruke andre folks krabbeteiner som ligger ute i offentlig farvann ? hehe

 

 

 

Har også ett spørsmål :

 

Mine foreldre Har hytte med strandlinje og brygge ca 40 m strandline hvor kaianlegg dekker ca 15m av strandlinjen resten er svaberg med anlagt plen opp til hytte (ca 30m)

 

Har i alle år vært folk som bruker eiendommen deres til å "raskere" komme seg til butikk osv.. Dette har aldri vært problem i det hele tatt ..før nå

Mye nye folk har flyttet til områfet og det er til tider stor trafikk gjennom tomta , og det har skjedd hærverk på gjenstander 2 ganger bare i år.

 

Kan mine foreldre lage gjerde rundt tomta ? eventuelt "tvinge" folk til å gå på oppsiden av hytta , der det ikke er til sjenanse for noen og er område man kan legge i kategorien Utmark?

 

Mvh Karsk

Link to post
Share on other sites

Kan jeg midlertidig feste båten til en privat bøye som ikke er i bruk?

Hvis det ikke er til fortrengsel for eieren, eller at eieren uttrykkelig forbyr det, kan du midlertidig benytte bøyen.

 

Det betyr at jeg kan bruke bøyer og bolter og regelen om at hvis jeg ikke eier den er det noen andre som eier og da er det forbudt. Det er bare regelverket hytteeierene forsøker å innbille oss. Er bøyen ledig og hytteeieren bortreist er det bare å fortøye hvis ikke annet er angitt .

 

 

p8240579oo3.jpg

 

 

Og denne

 

p8240593mo4.jpg

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvis bøye/moring og tau ikke er beregnet for den båten man har og hele dritten ryker så skriver man bare en lapp som legges ved nærmeste hytte og der står det: Shit happens, you sucker! Og så tegner man en laaaang nese.

 

ps

huskjk å bruke vannfast tusj da det innimellom kan komme en regnbyge, og det ville jo være trist om denne grinete strandbaronen skulle gå glipp av litt god humor!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og hvis bøye/moring og tau ikke er beregnet for den båten man har og hele dritten ryker så skriver man bare en lapp som legges ved nærmeste hytte og der står det: Shit happens, you sucker! Og så tegner man en laaaang nese.

 

Da ville jeg saksøke hytteeieren for å legge ut bøyer som ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

Dette blir stadig mer underholdende.

 

Eiendomsretten gjør stygge ting med nordmenn, ca 50% av ALLE sivile rettsaker i Norge er om hekk, gjerde og trær. 50%!

 

Har ikke hørt om en eneste hytteeier som har saksøkt en båteier, men de saksøker hverandre over en lav sko. Det skulle bevise hvem som er kranglefantene.

 

Men ellers er det fint å se at det også er juridisk OK å låne en bøye, ikke bare moralsk. Og husk, moral står over lover.

Link to post
Share on other sites

Har skumlest denne tråden, og min menig her er at jeg glatt fortøyer i en blåse om jeg føler for det og tidspunktet er riktig.

 

Regner med at etter 21-22 så kommer ikke båten inn, og om noen mener at blåsen skal være ledig uansett, så gir jeg en lang f**n i det. Båtfolk vet å behandle hverandre, og da kan folk med båt holde på så lenge de vil.

 

Dette kan da umulig være et stort problem???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Regner med at dette er ment som en god vits. Håper jeg ikke tar feil ?

 

jeg vil nok bare saksøke om det ble skade på egen båt...

 

Forøvrig kan man få skrapet opp bunnen på båten hvis man går inn på en sandstrand med en hytte i nærheten. Mye skarpe steiner. Eller man kan få en blåse i propellen siden de ligger på rekke og rad

 

p8240586ut3.jpg

 

 

Og er man gående kan man sette seg fast i gjerdet

 

p8240583hl1.jpg

Link to post
Share on other sites

Regner med at etter 21-22 så kommer ikke båten inn, og om noen mener at blåsen skal være ledig uansett, så gir jeg en lang f**n i det.

Om noen fortøyer i min blåse er det helt ok for meg :yesnod: så lenge de oppholder seg i nærheten og er våkne slik at jeg kan få igjen blåsen med en gang jeg kommer tilbake. Jeg vil imidlertid synes det er frekt som F... dersom noen fortøyer i min blåse og deretter forlater båten/strandkanten slik at de ikke ser at jeg kommer hjem og vil ha plassen min ...forsåvidt også dersom de legger seg til å sove fortøyd til min bøye. ....for ja, jeg kommer en del ganger hjem etter 21 til 22. Da er det faktisk mindre til ulempe for meg at de fortøyer ved min brygge selv om de da ligger fortøyd 3 til 7 meter fra husveggen min og soveromsvindu etc...som vel heller ikke er så hensynsfullt akkurat. Dersom noen hadde spurt meg om lov til å fortøye i min blåse for å overnatte når ikke noen av mine båter ligger på sjøen (det hender jo også) hadde jeg selvsagt svart ja. Jeg har imidlertid aldri opplevd at noen har spurt om det. Mange har imidlertid spurt om å få fortøye i min brygge eller flytebryggen (de aller fleste bare for et kort ærend) og så langt har jeg alltid svart ja. Det har alltid vært høflige folk som har spurt og jeg har ingen problemer med å være behjelpelig til høflige personer. Men med den surmulende og storforlangende oppførselen enkelte antyder her, virker det slett ikke fristende å være like hjelpsom tilbake. Tenk litt på det!

 

Høflighet vil nok oftere medføre at du opplever høflighet og hjelpsomhet tilbake. Er man bråkjekk og tar seg til rette kan man nok også forvente tilsvarende grinete behandlig tilbake.

Link to post
Share on other sites

Dette kan da umulig være et stort problem???

Nei det er ikke noe stort problem.

 

Jeg fortøyer normalt ikke i andres bøyer, men ingen regler uten unntak. Vet om ei bøye som tilhører en båt som er på jordomseiling og den bøya har jeg benyttet et par ganger. Sansynligheten for at eieren kommer hjem fra jordomseilingen samtidig som jeg bruker bøya anser jeg for å være veldig liten. :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig på sør/østlandet at en også låner ledige båser i båthavner og sånn?

Jeg har alltid trodd at de låste dørene og piggtråden ved inngangen til bryggen var for å hindre uvedkommende å komme inn på bryggen, men begynner nå å lure på om det er like mye for å hindre tilfeldige båslånere å komme på land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...