Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg synes å ane at noen av oss hytteiere (bla Mouche og undertegnede) har brukt flere :wink:, :cool: og :lol: på slutten av våre innlegg enn enkelte profilerte båteiere.

 

Det er vel kanskje sånn at det finnes Hyttefolk og Folk i Hytte, samt Hyttefolk med Båt og Folk i Hytte med Båt... Ikke noe rart det blir krig i verden... :flag: .. Der kom det en til.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen, i den grad man kan kalle det det, blir bare mere og mere komisk, ja nærmest patetisk når man ser hvordan "enkelte" klarer å hive inn det ene avisoppslaget etter det andre som faktisk ikke har noe med trådens tema å gjøre overhodet, en ikke hverken ny eller ukjent taktikk når man ellers har sluppet helt opp for vettuge argumenter, i den grad man noen gang har hatt noen sådanne! Enda godt at enkelte trives så godt på den svenske vestkyst til tross for at jeg forstår at denne også nå er kjøpt opp av rike nordmenn? :crazy:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dagens plan var å dorge etter makrellen (er i Lillesand), men det bøtter ned her så har litt ledig tid! :wink:

 

 

Noen som har noen gode råd mot klegg?

 

 

Ikke så lett å forsvare seg mot denne kleggen hvis jeg skal stole på hva Caplex sier ..

regn-k.(legg) og blinding flyr lydløst og angriper mennesker.

 

 

Nei Havgaapet, du får si som nynazisten "jeg skal flytte til ett land der det ikke finnes en eneste j%¤#a utlending !..." :lol:

 

 

Det er sikkert mulig å kjøpe opp "Sealand" og grunnlegge en ny, egen stat. http://www.sealandgov.org/

Da er man forskånet for hytteeiere og annet pakk. :lol:

 

 

Man slipper grinete hytte-eiere. Pakket slipper man ikke unna, for de har båt og null respekt for andres eiendom...

 

 

Enkelte kranglete båteiere leder den "konkurransen", men ser gudskjelov ut til å holde seg på "arre sia te fjorden"

 

 

Jeg vedder i mot! :lol:

 

 

i den grad man noen gang har hatt noen sådanne! Enda godt at enkelte trives så godt på den svenske vestkyst til tross for at jeg forstår at denne også nå er kjøpt opp av rike nordmenn? :crazy:

 

 

Her er de seriøse svarene som Mouche etterlyser.

Link to post
Share on other sites

Havgaaapet, Hvis du skal sitere Mouche og undertegnede, bør du få med Smiley'ene på slutten av settningene, slik at de som leser ditt innlegg skjønner at det vi skrev var med en god porsjon humor, om det så var ironisk, satirisk eller annet. Hvis ikke oppfattes sitatene annerledes enn de var ment. Hvis ikke DET var hensikten med ditt innlegg da?

 

Over til flagging, det stemmer faktisk at mange norske hytte-eiere på den svenske vestkysten heiser norsk flagg. Om det ikke er i strid med flaggreglene (som jeg ikke kjenner noe særlig ut over at det skal ned kl 21.00 på sommeren) så er det vel i strid med alminnelig høflighet ovenfor landet de gjester.

At nordmenn snart har kjøpt tilbake de landområdene vi tapte i ett tidligere oppgjø (Brömsebro-freden?) er snart ett faktum.. :flag:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man ser da også her i landet at det flagges med andre lands flagg? For egen del har jeg bare sett på det som en slags kuriositet i den forstand at jeg har tenkt at de som bor der har statsborgerskap i det landet de flagger for. Synes personlig at det er helt problemfritt! Men på 17.mai er vi alle norske! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, men jeg tror du finner flest av den koselige typen mer enn 100 meter fra strandkanten ?

Der tror jeg du tar grundig feil. Jeg kjenner mange hytteeiere både helt nede i vannkanten og lengre inne på land - sågar oppe på fjellet. Jeg har ikke merket noen forskjell på hvor trivelige eller fornuftige de er. Så og si alle de jeg vet av eller også kjenner gjennom flere år er trivelige, tolmodige og fornuftige mennesker. Men nå kjenner jeg bare noen svært få nede i sør da og har de fleste bekjentskapene blant hytteeiere i Trøndelag og Møre og Romsdal. Men du mener vel ikke (-- reference to evil site removed --)... at det spesifikt er hytteeiere nede i vannkanten i sørlige deler av Norge det er noe galt med :lol:

Link to post
Share on other sites

Som eneste fastboende i strankanten ,med ca 30 -40 hytter som naboer så må jeg nok ver enig i att hytteeiere normalt er noen rare skapninger og verst er di som kommer fra storbyene der alt,till og med klæsvasken må låses fast om den ikke skal bli stjælt.

Hytteeiere som kommer fra slike strøk tror vi andre også er slik så det er helt naturlig for disse å sette opp 2-3 m høge pigptrågjerder med kamera overvåkning og alarmer på sine eiendomer.

 

Tror problemet er det samme for hytteeierne som for dyrene , de som er oppvokst i bur /fangenskap bør ikke slippes løs ut i natturen da tillpasningene i frihet blir for vanskelige for dem og derfor blir de og sure og grinete og prøver da også å gjøre livet surt for andre om de kommer for nært , det kan jo hvære en hytte eier som seg selv. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Er dette virkelig sant, eller bare en grov spøk?

Hørtes veldig rart ut, eller er det helt som det skal være?

(sitatet gjelder norske hytteeiere som flagger norsk på sine hytter i Sverige)

Det er sant.

Og etter min ringe mening helt feil, og ikke som det skal være. (Med mindre hytta er en ambassadebygning, da.)

De burde nok ha flagget med både svensk flagg og norsk, f eks på en 'signalmast'. Om Sverige har noen bestemmelser om slikt, aner jeg ikke, men jeg synes det er manglende respekt for vertslandet.

 

Men noe eksempel på "grinete hytteeiere" eller vansker for allemannsretten er det ikke.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at eiendomsretten for bøyer ol utplassert i utmark ikke er like sterk som på privat område. Jeg ser jo absolutt muligheten for at noen kreative kan plassere ut bøyer og så kreve høy leie på disse av båteiere på søk etter båtplass. Eller simpelt hen plassere dem ut i i uthavner med mye trafikk og kreve døgnleie.

 

 

Da må det i tilfelle bli på utsiden av hyttene til grinete hytteeiere .

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Man ser da også her i landet at det flagges med andre lands flagg? For egen del har jeg bare sett på det som en slags kuriositet i den forstand at jeg har tenkt at de som bor der har statsborgerskap i det landet de flagger for. Synes personlig at det er helt problemfritt!

 

<klippet>

 

Vi har ei hytte i grensetraktene til Sverige, Finnskogen. Kan vel si det slik at det er en tendens til økt flagging nært grensa. Mye norske flagg på norsk side, men også flere tilfeller hvor man har både norsk og svensk flagg på hver sin balkongflaggstang.

 

Kan ikke huske å ha sett svensk flagg alene på norsk side, noe som jeg ville syns var både upassende og "rart", med mindre det var en eller annen svensk flaggdag da.

 

Et utenlandsk balkongflagg fra ei blokk i "byen" blir noe annet enn flagg i stang ved enebolig. Å konsekvent flagge med utenlandsk flagg i flaggstang blir jo en markering. Uansett grunnlaget for markeringa så viser man jo at man har rangert det utenlandske flagget over nasjonalflagget.

 

Men jeg syns vel nesten det er mer problematisk at folk bruker hyttevimpel ved sin faste bolig, enn det at noen velger å markere sin egen nasjonalitet ved å flagge med utenlands flagg, men syns det er noe "ufint" over å gjøre det, skjønner ikke vitsen.... Men det er vel ikke helt uventet at nordmenn benytter en slik anledning til å markere seg, mangler ikke selvtillit for tiden akkurat :flag:

Link to post
Share on other sites

Er sjøen å betrakte som "Utmark", ref innlegg over?

Man snakker om innmark og utmark, men det er hele tiden snakk om "mark". På landejorden er det bestandig en eier av innmark/utmark, om det er privat eller offentlig. Har aldri vært borte i at noen har hevdet eiendomsretten til ett spesielt vannområde i sjøen. Det tilhører vel vår "felles arv" og forvaltes av havnevesen, miljødepartementet, forsvaret osv i forhold til avgrensede områder, resten er til fri benyttelse. Man kan hevde eiendomsrett til det som ligger i vannet av båter, flåter, bøyer osv, men ikke til "marken" dvs bunnen det ligger på. Eller tar jeg feil?

 

PS, jeg snakker om det som er utenfor 2m, så dypt hesten kan vade og alt det der.

 

Så lenge det som er grunnere enn 2m tilhører grunneier, og det utenfor tilhører den norske stat, kan jeg ikke se hva utmarks-begrepet har i denne diskusjonen å gjøre, men som sagt, dette har jeg ikke greie på. De som VET svaret kan komme med det. De som MENER ett eller annet kan vente litt til de som VET har svart :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da må du vente lenge det ikke finnes klare svar og lover om dette, men dette er under utredning nå spessielt pga intektsrettigheterne for utleiefortøyningsblåser som ønskes utlagt .

Grunneies retigheter slutter ikke ved -2m på sjøgrunn som er her et bedre utrykk en utmark.

 

Det er 100 meters sonen som er overordnet strengt , men hvor den starter , ved -2m ved normalvannstand kanskje. usikker på det , den går bare mot land og ikke utover i sjøen , der er det havnevesenet eller kommunens plan for området som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Det tilhører vel vår "felles arv"

Det samme som strandsonen gjør i så godt som samtlige europeiske land.........unntatt Norge. På sikt vil og må strandsonen i Norge få en tilsvarende status som i våre naboland. Vi har alle muligheter i form av penger og egnet lovgivning, nemlig ekspropriasjonsloven. Foreløpig er det bare det poluitiske motet som mangler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det samme som strandsonen gjør i så godt som samtlige europeiske land.........unntatt Norge.

Så godt som SAMTLIGE europesike land?? Untatt Norge??

Jeg har reist mye i Europa (og mesteparten av verden). Har sjelden opplevd så god tilgang til strandsonen som i Norge og resten av Skandinavia.

Når det gjelder Norge, så har jeg som båtturist aldri hatt noe problem med å finne plass langs strandkanten. Selv i indre Oslofjord i beste sommervær. Hva er da vitsen med å begynne å ekspropriere strandeiendommer? Har heller aldri følt noe behov for å trenge meg på eller legge meg ut med hytteeierne.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og til hvilken pris mener du en eiendom skal eksproprieres? Markedspris?

Tja, kanskje det? Skjønt hva er markedspris i et slikt tilfelle hvor det bare er en kjøper? En evt. reduksjon av eiendomsprisen etter ekspropriasjon, vil sansynligvis bare være av forbigående art. Mitt tips er at selv uten strandparsell tillagt tomten, vil omsetningsprisen på hytteeiendommen ikke ligge nevneverdig under dagens. Husk at dette da vil bli standarden i hyttemarkedet langs kysten. Det vil ikke lenger være mulig å erverve seg hytte med strandparsell som en del av eiendommen. De fleste hytteeiere vil merke liten forskjell da de jo selvfølgelig vil ha full tilgang til strandparsellen som før. Det nye vil være at også andre vil ha tilgang og rettigheter, og det vil bli uomtvistelig ulovlig å sette opp gjerder og andre hindre.

 

Prisen? Tja? Selv ble vi (min far) gitt et tilbud han ikke kunne avslå på kr 18,-/kvm. da kommunen overtok deler av hyttetomta vår for å bygge vei og legge vann og fjernvarme. Vi kunne selvfølgelig ønsket oss en bedre pris, men ble da rimelig fornøyd når alt kom til alt. Ikke kan vi se at avståelsen på noe vis har redusert prisen på eiendommen vår heller. Snarere tvert om.

 

Hilsen rem

 

(strandbaron med 200m strandlinje)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært mye nedover svenskekysten, første gang for 19 år siden og det er kun 2 år vi ikke har vært her nede, men har sannelig ikke sett mange norske flagg ved hytter. Men norske vimpler blir det bare fler og fler av. Så hva med vimpler, er det greit?

 

Lars H.

pt. Dyrön N

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi synes det er greit at svenske, tyske, nederlandske, danske hytteeiere eller hytteleiere har hjemlandsvimpler på sine flaggstenger, så burde det være ok nok. Men det kan jo hende at de svenske ortsborna også synes de norske vimplene er plagsomme.

Jeg synes det er underlig hver gang jeg kommer sørover fra Hamburgsund og ser hytta med norsk vimpel.

Jeg ville vel hatt en 'signal'-flaggstang med norsk flagg eller vimpel under tverrstanga, og svensk flagg i toppen (evt svensk vimpel i toppen om det norske ikke er et flagg). Men jeg har ikke hytte i nabolandet; jeg har ikke hytte i det hele tatt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ekspropriasjon kanskje man kunne begynne med næringsbygg.

 

Hvorfor har det seg slik at de beste sjøeiendommene kun blir benyttet i tiden 08.00 til 17.00?

 

Og kun på hverdager :crazy:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det har vel å gjøre med at kommunene ønsker å lokke til seg, og beholde industriarbeidsplasser i kommunen. Kråkerøya utenfor F'stad er et eksempel i så måte. Nå blir imidlertid industribedriftene tilbudt alternative tomter. Biobe mfl. er på vei ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som eneste fastboende i strankanten ,med ca 30 -40 hytter som naboer så må jeg nok ver enig i att hytteeiere normalt er noen rare skapninger

Jaha...? "hytteeiere normalt" kan vel ikke forstås annerledes enn at de FLESTE er rare skapninger. Når du fortsetter med å skrive at det er "helt naturlig for disse å sette opp 2-3 m høge pigptrågjerder med kamera overvåkning" så går du langt i å antyde at svært mange av dine 30-40 hyttenaboer monterer opp slikt??? Jeg har vanskelig for å tro at de fleste... altså mer enn 15 - 20 av dine hyttenaboer er grinete og håpløse folk. Men, men det er ikke jeg som bor der :lol:

 

 

...og verst er di som kommer fra storbyene der alt,till og med klæsvasken må låses fast om den ikke skal bli stjælt.

Dette skulle jeg likt å se :yesnod: hengelås på hver underbukse, kjetting rundt våtdrakten.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...