Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg leste nettopp en artikkel vedrørende utviklingen i en straffesak som gjaldt ulovlig import av større båter i mangemillionersklassen i Stavanger. Her er det snakk om avgiftsunndragelser, moms-unndragelse, CE-svindel, dokumentforfalskning, mulig bedrageri, m.m.

Jeg antar de øvrige ca. 700.000 båteierne i landet ikke kjenner seg helt igjen?

 

Eller kan jeg like gjerne med bakgrunn i denne saken påstå at når det gjelder ærlige båteiere;

"er det ikke svært mange av når det kommer til stykket." (ref. Rem) ?

 

Det er faktisk mulig at en eller flere av disse innsmuglede båtene til og med var Princess, Rem.

Gjør det deg til kjeltring?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint, da vet vi om en hytte hvor dette er tilfelle. Siden det i alt er en sånn ca 400.000 fritidshus/hytter i Norge så venter jeg i spenning på dokumentajsonen på de øvrige 399.999! :wink:

 

He, he.... jeg ville bare komme med dette ferske eksempelet, siden slike var blitt etterspurt. Kan dessverre ikke hjelpe med de resterende.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fint, da vet vi om en hytte hvor dette er tilfelle. Siden det i alt er en sånn ca 400.000 fritidshus/hytter i Norge så venter jeg i spenning på dokumentajsonen på de øvrige 399.999! :wink:

På tross av " :wink: " - hvis det er 400000 hytter i landet, så er jo likevel ikke alle de ved sjøen med strandlinje.

Jeg har ikke tenkt å komme med konkrete eksempler, men bare i 'min' kommune er det sannsynligvis mange 'sjikanøse stengsler' (jfr friluftsloven) som det neppe er søkt byggetillatelse for. En del klarer kommunen å følge opp, og andre må man snuble over eller få allmennhetens tips om for å kunne følge opp.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

...hvis det er 400000 hytter i landet, så er jo likevel ikke alle de ved sjøen med strandlinje.

Vel, om vi sier det kun er 1 for hver 100 hytter i Norge som ligger i strandsonen (ville tro det var mye mer, men det vet jeg altså ikke) så er det ca 4000 hytter i strandsonen i Norge og det er vel fremdeles veldig mange.

 

For at utsagn servert i denne tråden som

"så nå begynnner det å bli regelen mer enn unntaket"

og

""lovlig opparbeidede" og de er det ikke svært mange av når det kommer til stykket."

skal være noe i nærheten av berettigede burde vel da flesteparten av hyttene i strandsonen ha oppført brygger, gjerder, naust eller annet ulovlig. Jeg har INGEN tro på at over halvparten av hytteeierne har foretatt ulovlige utvidelser eller nybygg det være seg at det skulle være 2000 hytteeiere eller enda flere.

Link to post
Share on other sites

Vel, om vi sier det kun er 1 for hver 100 hytter i Norge som ligger i strandsonen (ville tro det var mye mer, men det vet jeg altså ikke) så er det ca 4000 hytter i strandsonen i Norge og det er vel fremdeles veldig mange.

 

Det er fire tusen hytter i strandsonen bare i Kragerø kommune i følge kommunenes hjemmeside! Men det er også 6500 dekar med skjærgårdspark og friarealer i kommunen! Skjønner egentlig ikke problemet til alt båtfolket siden de uansett ligger klumpet sammen der det er tilgang til internett, vaskemaskin, WC, ferskvann, strøm, kafe osv osv For hva er vel bedre enn å ligge inne i Kragerø by om kvelden/natten å klage over støy, dårlig service og høye priser? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er fire tusen hytter i strandsonen bare i Kragerø kommune i følge kommunenes hjemmeside! Men det er også 6500 dekar med skjærgårdspark og friarealer i kommunen! Skjønner egentlig ikke problemet til alt båtfolket siden de uansett ligger klumpet sammen der det er tilgang til internett, vaskemaskin, WC, ferskvann, strøm, kafe osv osv For hva er vel bedre enn å ligge inne i Kragerø by om kvelden/natten å klage over støy, dårlig service og høye priser? :lol:

'

*knis* :cheers:

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Men dette med hytter har du tydeligvis god greie på, Rem, siden du gjentatte ganger forfekter at stort sett alt

som står langs sjøen er ulovlig bygget (..."lovlig opparbeidede" og de er det ikke svært mange av når det kommer til stykket.).

 

Jeg antar du kan dokumentere dette på skikkelig måte,

eller er det bare antagelser, påstander, og udokumentert tøv?

 

Båtplassen er et av de få forum som har klart å opprettholde en høy terskel for kunnskap og troverdighet,

men utsagn som over er flåsete dersom du ikke er mer etterrettelig i hva du serverer.

Hvor har du dette fra, Rem? :crazy:

For de som gidder å se etter vil en fort finne at media til tider flommer over av saker hvor det aksjoneres mot ulovlig bygging i strandsonen. Dette har vi sett i mange år, sjøl om sakene nok har tiltatt de senere åra etter at myndighetene har blitt oppmuntret av fellende dommer mot hytteeiere i rettsapparatet.

 

Allikevel, det vi ser i media er bare toppen av isfjellet.

"I dag er det stort sett bare de groveste tilfellene av ulovlig bygging som politianmeldes, og bøtene kan ligge fra 100 000 kroner til 250 000 kroner. Etter ilagt bot er det likevel bare unntaksvis at kommunen får fjernet det som er bygget ulovlig. Dermed hindres ofte allmennheten i å ferdes fritt i områder som er blitt bebygget." (Ref Økokrim)

 

De som fortsatt etterlyser eksempler og nekter for at problemet eksisterer må enten ha en skjult agendaq eller være både blind og døv.

 

For å ta dommen det refereres til over. Tror virkelig noen at dommeren ville ordlegger seg han gjør ved eksklusivt å referere til lovlige oppførte...osv. hvis problemet med ulovlig bygging ikke eksisterte?

 

Jeg har aldrig påstått at alt som er oppført i strandsonen er oppført ulovlig. Skulle bare mangle. Mye er ulovlig oppført og mye er lovlig oppført. Det som er ulovlig oppført bør rives og tilbakeføres til opprinnerlig tilstand. Regningen for dette bør presenters hytteeieren sammen med en bot på tilsvarende beløp.

Det som er lovlig oppført, men til hinder for fri ferdsel i befolkningstette områdfer bør kjøpes opp og fristilles av myndighetene. Det er min mening.

 

Appropos mening, dette er en diskusjonsklubb og en arena for meningsutveksling. Skulle en kreve at alt som yttres på forumet må kunne bevises og dokumenteres ville vi ikke hat mange innleggene har på dette utmerkede forum.

 

Avslutningsvis til Mouche. Jeg personlig er ikke mye plaget av bebyggelse (lovlig og ulovlig) I strandsonen som båteier og –bruker. Som jeg har sakt tidligere velger jeg meg ganske enkelt et annet sted å legge til. I Oslofjorden er dette forholdsvis enkelt hvis man legger turen sør for Asker. I feriene på langturer legges turen til Svenskekysten.

 

Det er som fotturist og turgåer jeg og mange med meg føler oss plaget. Jeg bor på Bjerkås I Asker og kunne hatt en av Norges fineste kyststier fra Sjøstrand og nordover rett utenfor stuedøra.. Prøv den Mouche, så må du nok si deg enig i at det er en stor vits å kalle den Kyststi.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mange politikere vil tilegne seg den eneste private eiendommen med strandlinje på Krsand strandpromenade øst.

 

Synes at denne eiendommen bør eksproprieres og verdien settes på basis av jordtakst!

 

 

Da var eiendommen kjøpt for 19 millioner. Beklager Mouche, du har tydeligvis ikke påvirket samarbeidsparterne Høyre/ Ap i denne saken.

 

Er vel en av de dyreste hagene i Norge........

 

Jeg er mer enn skeptisk til denne påstanden:

Ved et eventuelt videresalg, så vil prisen på huset ligge rundt 14-15 millioner kroner. Det vil si at ved et videresalg, så vil kommunen sitter igjen med en utgift på rundt 4-5 millioner for å ha sikret seg hagen.
Link to post
Share on other sites

Appropos mening, dette er en diskusjonsklubb og en arena for meningsutveksling. Skulle en kreve at alt som yttres på forumet må kunne bevises og dokumenteres ville vi ikke hat mange innleggene har på dette utmerkede forum.

 

Dine meninger har jeg stor respekt for, Rem,- så godt kjenner jeg deg gjennom dine tidligere innlegg.

Men forumet blir neppe bedre av udokumenterte påstander hvor du stigmatiserer, generaliserer og kriminaliserer store deler av fritidsfolket som har valgt hytte og ikke båt.

Det er vanskelig å lese innleggende dine på annen måte enn at hyttefolket med noen få unntak stort sett er lovovertredere og kjeltringer.

....."lovlig opparbeidede" og de er det ikke svært mange av når det kommer til stykket.

 

.....Noe av dette kan selvfølgelig være lovlig satt opp.

 

Vi er ganske enige om at det som er ulovlig er uønsket enten det er på sjøen eller på land,

og vi er enige om at det er dri***ekker som tar seg grovt til rette i begge elementer.

 

Jeg ønsker videre ikke å angripe din meningsytring når du mistenkeliggjør stort sett alle med hytter langs kysten (jeg ser du har unntatt noen), men du har muligens et troverdighetsproblem inntil du setter fakta og tall som dokumenterer omfanget bak denne påstanden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som gidder å se etter vil en fort finne at media til tider flommer over av saker hvor det aksjoneres mot ulovlig bygging i strandsonen.

 

Jeg bor på Bjerkås I Asker og kunne hatt en av Norges fineste kyststier fra Sjøstrand og nordover rett utenfor stuedøra.. Prøv den Mouche, så må du nok si deg enig i at det er en stor vits å kalle den Kyststi.

 

Ingen tvil om at det sikkert er hundrevis av saker som har vært omtalt i diverse aviser opp gjennom årene, de fleste av dem blir sågar omtalt gang på gang på gang på gang! Men hundrevis av saker blir fortsatt bare promille og svært langt fra de påstander du fremsetter hvor du hevder at flertallet av hytteeiere er kjeltringer. Sånne påstander faller på sin egen urimelighet! Som hytteeier selv så vil dine påstander faktisk bety at du mener at det er minst 50% sannsynlighet for at jeg er en kjeltring og har foretatt ulovlig utbygging/påbygging el på min hytte, eller tror du jeg tilhører det ærlige mindretallet?

 

Joda, siden jeg bor i Asker og har jobbet på Bjerkås og går mye turer både i skog, mark og langs sjøen så er jeg vel kjent med Kyststien. Jeg har også hørt noen tall om hvor mange kilometer strandlinje vi er så heldige å ha i Asker og hvor stor del av denne som er ubebygget og tilgjengelig for almenheten. Mener å huske at andelen som er åpen og tilgjengelig er rundt 40/50 prosent, ganske fantastisk sett i sammenligning med andre kommuner i området!

 

At du er så overrasket at det er bygget en del i strandsonen fra gammelt av forundrer meg litt og vitner egentlig om litt mangel på historiske kunnskaper om ditt eget nærområde og kommune?

 

[Jeg er mer enn skeptisk til denne påstanden:

 

Vel, omtrent akkurat det samme ble gjort i Lillesand, Strandgata 10, og der ble noe tilsvarende hevdet og det holdt faktisk mål det! :yesnod:

 

Så aldri si aldri og la oss nå se hva slutten på historien blir før vi feller noen endelig dom?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er imidlertid ikke bare hytteeierne som er grinete. For tiden skjer det en ganske kraftig utbygging av havna ved Son-sør (den gamle kugrava hvor bl.a. Son Marina hadde tilholdssted). Det blir et Spa-hotell med endel båtplasser (jeg er "forvist dit"). Kommunens politikere ønsker å lage gangvei langs hele området i Son, men her kan man lese de fastboenes reaksjoner: SV slakter saksbehandlingen i strandsonesak http://www.oblad.no/article/20080904/VESTB...129/1011/VESTBY . Det er vel ikke lett å gjøre alle til lags.

Jeg lette litt etter et innlegg som viser at Frogn får skryt for god strandsonehåndtering - men finner desverre ikke innlegget. Det er 3 -4 dager gammelt.

Link to post
Share on other sites

For de som gidder å se etter vil en fort finne at media til tider flommer over av saker hvor det aksjoneres mot ulovlig bygging i strandsonen.

Jada det er nok til tider "alt for mange" slike saker eller for mange som altså urettmessig har tatt seg til rette. Men jeg må si meg enig med Mouche i at også jeg betviler STERKT at det skal være et FLERTALL av hytteeiere i strandsonen som har gjort slike ulovligheter. De er nok mange - det burde være svært få (ingen). Men det er laaaaaaangt fra det å være mange til å være et flertall av tusenvis av hytteeiere.

 

De som fortsatt etterlyser eksempler og nekter for at problemet eksisterer må enten ha en skjult agendaq eller være både blind og døv.

Jeg for min del nekter så langt i fra for at slike ulovligheter i strrandsonen er et problem. Om det er hundrevis av saker ER DET et problem. Men det er som sagt to forskjellige ting om det er hundrevis av saker kontra om flertallet av mange tusen hytteeiere har oppført ulovligheter!

 

Det som er lovlig oppført, men til hinder for fri ferdsel i befolkningstette områdfer bør kjøpes opp og fristilles av myndighetene. Det er min mening.

Jaha.... så du mener at det i følge kommunen verneverdige huset til min far som ble bygget i 1886 og som min far har arvet etter sin far og før han sin farfar (barndomshjem) bør (tvangs?-)kjøpes opp av myndighetene? Huset er i høyeste grad til hinder for fri ferdsel nede i strandsonen inne på et relativt sett ganske befolkningstett område da det ligger ca 6 -7 meter fra vannkanten på flo sjø. Men det tenkte man ikke på i Norge i 1886 gitt... og dette huset regnes nå lokalt som en kulturarv og som folk lokalt har uttrykt takknemlighet for at min far har tatt så godt vare på og holdt i så god stand (gammelt/originalt utseende) gjennom de 50 år han har hatt ansvaret for dette huset og den eiendommen. Ta det fra ham nå ja.... :crazy:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som fortsatt etterlyser eksempler og nekter for at problemet eksisterer må enten ha en skjult agendaq eller være både blind og døv.

 

Min hukommelse er sikert ikke allverdens, men jeg kan i allefall ikke huske at noen her har nektet for at problemet eksisterer? Du gjentar og gjentar at bare de færreste "tiltak" som grunneiere har gjort er lovlige og det må da nødvendigvis bety at du mener at kun et mindretall er lovlydige og det synes nå i allefall jeg er såpass kraftig kost at litt mere dokumentasjon enn forsiden på VG midt i agurktiden kunne være på sin plass, men skjønner at du mener at det får holde hvilket er notert!

 

Ser at du, nok en gang, tar til orde for ekspropriasjon, men at du fornuftig nok unnlater å bruke ordet, kanskje ikke uten grunn?

 

 

For å støtte synspunktet til rem: I Vestby kommune er det stadig vekk saker som ender i rettsapparatet hvor hytteeiere i strandsonen har tatt seg til rette og bygd både det ene og det andre uten godkjenning.

 

Og det er det vel ingen som forsvarer? Vel, sånn bortsett fra en del advokater og da mot god betaling! :wink:

Diskusjonen her går vel først og fremst på ulovlige tiltak som er/vil være til hinder for almenheten og tar man hensyn til dette så vil nok en del av sakene være av mindre interesse for båtfolket såvel som turfolket for det er fortsatt noen rettigheter igjen for grunneier hva angår hva han selv disponerer til sin egen ekslusive bruk. Jeg bryr meg forøvrig heller ikke om om naboen har søkt og fått godkjent, eller ikke, en fasadeendring som går på å sette sprosser i et vindu hvor det før ikke var sprosser, at gjerdet er 10cm for høyt, at terrassen har blitt fire kvm større enn søkt for osv osv

 

Nå har du jo bommet stygt allerede i denne saken vedr prisen... :lol:

 

Selv etter en god natts søvn så har jeg ikke helt skjønt denne, mulig jeg har glemt et eller annet dumt jeg har skrevet for en tid tilbake som jeg nå blir påminnet? :confused:

 

Ellers interessant å se/høre at man i Råde kommune har hatt så gode erfaringer med frivillighet og dialog med de fleste av grunneierne, kanskje frivillighet og dialog fortsatt har noe for seg i dette samfunnet selv om det stadig påstås at pisk er mye bedre enn gulrot? Selvfølgelig finnes det en del dri...sekker blant grunneierne enten det er fritidsbolig eller helårsbolig, som det også gjøre det blant eiere av bestemte båtmerker, båtstørrelser eller folk som har etternavn på bokstavene D, K eller S? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis man har som utgangspunkt at bygging av hindringer for ferdsel i strandsonen ikke har vært lov de siste tiårene, og uansett er ulovlige i dag, kan man ikke legge bevisførselen for at det er lovlig på hytteeierne?

 

Hvis jeg går en tur i strandsonen i ett hytteområde, men stoppes av feks et gjerde, eller tilsvarende, som er trukket ned og ut i vannet, da må jeg ta for gitt at det er ett ulovlig hinder, eller har jeg misforstått totalt?

 

Jeg har alltid tatt for gitt at menneskekonstruerte ferdselshindringer i strandsonen, i hytteområder, er ulovlige. Og sånne hindringer er det overalt. Er alle lovlige, eller er det opp til turgåer å vite om de er ulovlige. Spiller ingen rolle, han har lov å ferdes forbi allikevel, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hytte i et område som er under lupen men opplever dette som uproblematisk. Det er vel naturlig at folk verner om sine interesser så godt de kan. Jeg tror at det er hensiktsmessig å åpne for fri ferdsel i strandsonen mens man fremdeles har en mulighet for dette, men at man samtidig bør respekterer at det er en grunneier til stede. Han har kanskje ikke samme mulighten som for eks. en båteier å legge seg til en uskjenert plass.

 

Jeg ser allikevel i denne tråden at noen ønsker å teoretisk tøye grensene for normal folkeskikk til tross for at de med stor sannsynlighet kommer fra et møblert hjem.

 

Heldigvis er det slik at de fleste av oss egentlig ønsker ro og fred og føler ubehag med å spise matpakken på fanget til en vilt fremmed enten det er på en hytteterrasse eller i en båt.

Link to post
Share on other sites

Ellers interessant å se/høre at man i Råde kommune har hatt så gode erfaringer med frivillighet og dialog med de fleste av grunneierne, kanskje frivillighet og dialog fortsatt har noe for seg i dette samfunnet selv om det stadig påstås at pisk er mye bedre enn gulrot? Selvfølgelig finnes det en del dri...sekker blant grunneierne enten det er fritidsbolig eller helårsbolig, som det også gjøre det blant eiere av bestemte båtmerker, båtstørrelser eller folk som har etternavn på bokstavene D, K eller S? :rolleyes:

 

 

Joda det finnes untak. Vi går ofte turer når vi ligger i havner. Her i sommer møtte vi på en langt gjerde som strakk seg helt ned til vannkanten. Vi ønsket å gå videre og turde ikke klatre over . Vi belaget oss på å gå inn i skogen og rundt den store eiendommen. Like ved kom vi til en port hvor det stod et skilt.

 

Husk å lukke porten . det var jo en invitasjon til å passere gjennom.

 

Så enkelt kan det gjøres. Jeg trodde et øyeblikk jeg var i Sverige men det var faktisk Hvaler

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med de som kjøper en sau. og dermed inngjerder hele hyttesulamitten? må vel kansje søkes på lik linje i slike tilfeller , men hvis jeg traff på ett gjerde som ruslet helt ned til vannet , ville jeg klatret over, med mindre det førte til skade på meg eller gjerdet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det skal mer enn en sau til for å bli godkjent som gårdriver, men hvis flere dum som en sau eller sta som et esel klatrer over gjerdet og ikke kommer ut igjen, ja da kan vel grunneieren sende inn en ny søknad.

Ellers beskrives vel bruksområdene, og det vil vel neppe bli tillatt å drive gårdsdrift i et regulert hytte eller fritidsområde.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...