Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Lauer , en av de beste havnene på Hvaler, hvor man kan ligge i all slags (u)vær. Nordenden av havna er nå reservert og bare 2 plasser er igjen til fritidsbåter . Kan det være hytteeierene eller Oslo friluftsråd som har reservert plassene ? ( en liten hytte for utleie - ca 30 kvm)

 

11 bøyer lagt ut

 

p9220759va2.jpg

 

 

p9220760nz7.jpg

Link to post
Share on other sites

Lauer , en av de beste havnene på Hvaler, hvor man kan ligge i all slags (u)vær. Nordenden av havna er nå reservert og bare 2 plasser er igjen til fritidsbåter.

Jeg vil tru at det er til hyttene på Lauer, pluss en plass til kystledhytta. Det kan jeg finne ut av på onsdag. Skal prøve å huske det.

Men friluftsloven tillater ikke å fortøye i brygge uten uttrykkelig samtykke fra eieren. Den nordre moloen på Lauer ville jeg sammenlikne med ei brygge.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Moloen er bygget av Staten, og er overtatt fra Kystverket av kommunen sammen med en hel del andre statlige havneanlegg i de siste årene.

Som sagt, jeg skal få rede på det i morgen (onsdag).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

kinder, kinder, bitte bitte roe roe :lol::lol::lol:

 

Vi har da nok strandsoner, Rem er naturligvis litt vanskelig til tider men det vet vi alle her på forumet alt om. :wink:

 

la det bygges litt her og der, men ikke i skjærgården og er det ikke stort sett der vi er når vi drar til sjøes ???. :wink:

 

kinder kinder, roe roe, la også hytte eierne som har beholdt og pusset opp stedene sine som mouche få beholde det også i de tiår som kommer........................ :smiley:

 

Fred være med dere :flag:

 

hehehe :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Regner med at Rem og andre har stor sans for FrP-politikeren Salvesen i Farsund som egenhendig bestilte en protyp på en reversibel brygge til bruk i skjærgården under mottoet; hver båteier (turist) sin brygge!

 

Fyren er attpåtil advokat og ble nesten ordfører i Farsund etter siste valg.

 

http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=33219

 

Det hele er jo bare helt genialt for nå kan sikkert hver eneste båteier bare stikke innom rådhuset i Farsund og hente seg sin egen brygge, ta denne med ut i skjærgården og hekte denne på ferdig oppsatte bolter beregnet til formålet. Og det hele er lansert under mottoet; Nei til dregg som akterfortøyning!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg ser ordet "smaksprøve" benyttet om en ulovlig oppsatt brygge. Mulig det er lov å sette opp siden det ikke er en skikkelig brygge, bare en smaksprøve....

Hva sier du Mouche, skal vi spleise på tegninger slik at vi kan få noen smaksprøver på denne siden av fjellet også.. :lol:

 

Forøvrig skinner solen i dag, og det nekter jeg som hytte-eier å påta meg skylden for, selv om ett par debatanter mener at alt som skjer i verden er hytte-eiernes skyld :cool:

Link to post
Share on other sites

Historien har lært oss at det flertallet "vet", ikke nødvendigvis er riktig... :wink:

 

Tilbake til Frp-politikeren som har satt opp en "smaksprøve" i fjæra... :crazy:

Begrunnelsen var at han skulle "åpne skjærgården for båtfolket". Så det er tydeligvis behov for brygger for at båtfolket skal komme seg ut :lol:

 

Jeg foreslår at Havgaapet og Rem spleiser på den første, så blir det i hvert fall EI brygge som er OK.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Regner med at Rem og andre har stor sans for FrP-politikeren Salvesen i Farsund som egenhendig bestilte en protyp på en reversibel brygge til bruk i skjærgården under mottoet; hver båteier (turist) sin brygge!

 

Fyren er attpåtil advokat og ble nesten ordfører i Farsund etter siste valg.

 

 

Nå må brygga til boa fjernes. En noe uortodoks saksgang, men er mer nysgjerrig på hva politikerne egentlig mener om tanken om slike "mobile" brygger. Det er jo en genial måte å lette tilgangen til skjærgården uten naturinngrep, fullt reversibel. Registerer at boa mener det er ok å legge til uten dregg........ikke alle her inne som støtter den tanken....

Link to post
Share on other sites

Jeg la, som lovet, inn et relevant svar på innlegget om Lauer-havna. Moderator har fjernet det pga siteringsreglene, som jeg ikke kan se at var brutt.

 

Jeg kan dessverre ikke klare å rekapitulere hele historien som jeg skrev i morges, men:

- seks plasser er tildelt hytteeiere som ikke har egen brygge.

- en plass er satt av til kystledhytta.

- resten er leid bort ett år av gangen, dvs foreløpig for 2008, til de nevnte hytteeierne.

 

Bestemmelsene i friluftslovens § 7 sier at eieren kan bestemme at ringer og bolter i utmark ikke kan brukes av allmennheten. Det er vel denne bestemmelsen som ligger til grunn for at disse plassene nå er reservert.

Havneforvaltningen i Hvaler anser ikke moloen, slik den ser ut nå, som "brygge" i friluftslovens forstand.

 

Eventuelle spørsmål kan rettes til virksomheten for havn i Hvaler kommune, evt med epost til postmottak.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg kan dessverre ikke klare å rekapitulere hele historien som jeg skrev i morges, men:

- seks plasser er tildelt hytteeiere som ikke har egen brygge.

- en plass er satt av til kystledhytta.

- resten er leid bort ett år av gangen, dvs foreløpig for 2008, til de nevnte hytteeierne.

 

Da kan man nesten si at adkomsten til Lauer er privatisert. Her pleier det å ligge helt fullt av fritidsbåter. Nå tar hyttefolket over ved å kjøpe plassene. Kjenner jeg hytteeierene rett vil de jakte på folk som låner bøyene.

 

En kommentar fra Mouche som er talsmann for både hytteeiere , båtfolk og folk i båt ?

Link to post
Share on other sites

De fleste av båtene som er på gjennomreise har jo medbrakt hytte, og kan legge til hvor som helst.

 

Jeg må si jeg lurer noen ganger. Når det blåser 15-20 m/s vind kan man ikke legge seg hvor som helst. Da må man velge en havn med god beskyttelse . Skjærhalden og Lauer er godt besøkte havner. Nå skal det bli kamp om plassene, men de fleste innser nok at Svenskekysten er løsningen .

 

Det er fergeanløp på Lauer og hytteeierene får innrette seg derretter . Det skal vel ikke automatisk følge med båtplass for hyttefolk?

Link to post
Share on other sites

Havgaapet, er det nødvendig å glefse etter ALLE.. :confused:

 

Du sier at tidligere kunne man ligge der med fritidsbåt. Er det ikke det hytte-eierne også har, eller finnes det særegne hytteeier-båter?

 

Hvorfor har enkelte fått tilbud om plass her.. Kan det være at det foreligger en avtale med grunneier fra gammelt av som ny eier må respektere.

 

De som nå har plass her, har de av ny grunneier kanskej blitt flyttet fra tidligere båtplass fordi man omorganiserer i havna f.eks. Det er ikke sikkert at hytte-eierne har fått en BEDRE løsning enn de hadde før. Kommunene gjør stort sett som de vil noen ganger.

 

Ta kontakt med kommunen, kanskje du kan leie en plass der du også, ikke bare være forbannet på de som leier i dag... eller mener du at du skal ha GRATIS tilgang til det andre betaler for..

 

Jeg vet ingenting om hva som foregår der ute, men er prinsipielt imot å behandle alle i utgangspunktet som kjeltringpakk.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg lurer noen ganger. Når det blåser 15-20 m/s vind kan man ikke legge seg hvor som helst. ...

 

Det skal vel ikke automatisk følge med båtplass for hyttefolk?

 

Når det blåser opp, er det alltid plass til alle, (-- reference to evil site removed --).

Uansett hvor trangt det er.

Denne regelen gjelder også på Lauer såvel som på min brygge.

Har det noen gang vært noe problem?

Ta deg en tur til de danske og svenske (ut-)havnene i stiv kuling,

så er det mulig du får en aha-opplevelse.

 

Båtplass er kanskje en nødvendighet når man har hytte på Lauer?

På mine hyttekanter er de fleste fritidsboliger på øyene eid av familier etter fiskere og kystbefolkning.

Enten er de gamle husene pusset opp eller man har bygd hytter på gamle, romslige tomter etter bestefar.

Naustet har alltid hatt bryggerett siden 3-4 generasjoner tilbake da båt alltid har vært og fremdeles er eneste adkomst til stedet.

Jeg kjenner ikke grunneierforholdene på Lauer, men jeg antar at de få bygningene som nå står der

også har fulgt gamle kystfamilier. Disse har i så fall naturlig nok alltid hatt bryggerett på øya, men disse er antagelig samlet bak moloen etter at denne er kommet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan man nesten si at adkomsten til Lauer er privatisert. Her pleier det å ligge helt fullt av fritidsbåter. Nå tar hyttefolket over ved å kjøpe plassene. Kjenner jeg hytteeierene rett vil de jakte på folk som låner bøyene.

Inntil holmen som beskytter søndre del av havna bruker det å ligge ganske mange båter.

De gangene jeg har vært på Lauer på sommeren de siste årene (jeg har bare bodd på Kirkeøy i knapt 22 år, så jeg er riktignok ganske fersk), har jeg ikke hatt inntrykk av at innsiden av den norde moloen har vært full av båter.

Hva slags avtale havneadministrasjonen i kommunen har med de seks bryggeløse hytteeierne aner jeg ikke, og sjøl om jeg eventuelt kunne få se avtalene, så ville jeg ikke hatt noe med å offentliggjøre dem, men som jeg skrev har de fått tildelt en plass, og for i år har de (eller de fleste av dem) fått leie en plass til. De er vel antakelig av dem som har vært med å bruke nettopp innsiden av moloen tidligere også.

Gjestene på kystledhytta er vel en del av allmennheten?

Og merk at det ikke er hytteeiere som nekter folk å fortøye inntil hyttetomta si, det er havnemyndigheten som gir brukere plass i havnemyndighetens anlegg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Båtplass er kanskje en nødvendighet når man har hytte på Lauer?

 

Det eneste jeg kan garantere deg er at enkelte her ikke kan, vil eller evner å ha, eller vise, forståelse for denne for de fleste av oss ganske enkle logikk! :yesnod: Selv det at jeg "tillater" meg å fortøye min egen båt på min egen tomt/brygge (kjøpt og betalt for beskattede penger!) i skjærgården faller enkelte her meget tungt for brystet. Men vi lar oss ikke irritere oss over slike bagateller, gjør vi vel? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kan garantere deg er at enkelte her ikke kan, vil eller evner å ha, eller vise, forståelse for denne for de fleste av oss ganske enkle logikk! :yesnod:

 

Den enkle logikk er ikke alltid så enkel for en båteier. Båtplass er ingen selvfølge.

 

Havneguiden bør kanskje skrives om ? Det er ingen plasser ved moloen på nord. . Man kan ikke ligge i havna på sterk nordavind

 

http://www.seilmagasinet.no/id/29069?havn=11

 

På Nordre Lauer finner du en god havn; Lauerhavna. Molohavnen er trygg i all slags vær. Det er god plass både i havnens sørlige og nordlige del.

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet?

Jeg har hverken hytte eller båtplass på Lauer,

men har aldri hatt problemer med å finne plass der.

Er dette et konstruert problem?

 

Er det dårlig vær og nordavind fra øst og vest, er det plass til absolutt alle, også i bukta hos meg.

Skal du kun bade i godvær eller grille med engangsgriller rett på treverket på brygga utenfor hytta hos meg,

vil jeg helst ha havemøblene og treverket for meg selv.

Sørlandskysten er romslig nok for alle likevel.

 

Jeg har ofte vært i Hvalerskjærgården,

og har aldri hatt problemer med å finne egnet sted for ly og landligge, heller ikke i nærheten av eller på Lauer.

Hva er problemet?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den enkle logikk er ikke alltid så enkel for en båteier. Båtplass er ingen selvfølge.

 

Havneguiden bør kanskje skrives om ? Det er ingen plasser ved moloen på nord. . Man kan ikke ligge i havna på sterk nordavind

 

http://www.seilmagasinet.no/id/29069?havn=11

 

På Nordre Lauer finner du en god havn; Lauerhavna. Molohavnen er trygg i all slags vær. Det er god plass både i havnens sørlige og nordlige del.

Havneguiden bør kanskje skrives om ? Det er ingen plasser ved moloen på nord. . Man kan ikke ligge i havna på sterk nordavind

Havna trenger da ikke holde seg til den tilstanden en havneguideforfatter beskrev for et bestemt tidspunkt.

Her er et sjøkartutsnitt (fra Kystverkets kartside):

lauerkart.jpg

(Landet nord for Lauersvelgen er Kirkeøy.)

 

"Sterk nordavind" er ikke det som preger havna eller hele distriktet mest i båtsesongen. Dessuten ligger Kirkeøy og skjermer for nordavind.

 

Men vi er vel litt utafor tråden "Grinete hytteeiere" nå?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Havna trenger da ikke holde seg til den tilstanden en havneguideforfatter beskrev for et bestemt tidspunkt.

 

"Sterk nordavind" er ikke det som preger havna eller hele distriktet mest i båtsesongen. Dessuten ligger Kirkeøy og skjermer for nordavind.

 

På våren og forsommeren snur ofte vinden på nord om morgenen. Den får godt tak i Lauer og det er ikke trivelig å ligge på sør i havna.

Moloen har ,,tilhørt,, båtfolket i alle år, men nå skal et titalls hytteeiere få leie disse plassene. Hvis det er inntektene som er avgjørdende kunne man satt opp en pengeboks hvor båteierene kunne betalt leie. Hytteierene kunne fortøyd båtene som de gjør idag.

 

Ligger man på sør har man ikke tilgang til Lauer, hvis man ønsker å se øya og utsikten. Det er en dyp kløft som stenger. Lauer er en perle som bør deles med alle. Utsikten på toppen er formidabel . Her kan man se havet, Koster, svenskekysten , Torbjørnskjær, Færder og Vestfold .

 

Det er en kamp for å ta tilbake skjærgården så jeg finner denne avgjørelsen underlig.

Nå vet jeg ikke om Jan T er talsmann for hytteeierene , Hvaler kommune, Staten eller båtfolket ?

 

På toppen er det en krakk hvor man kan nyte utsikten Er denne perlen tapt for båtfolket ?

 

p9220756cb9.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...