Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg er ikke grinete hytteeier (jeg er ikke hytteeier i det hele tatt), men jeg er båteier og (overrasket nå?) jobber i kommunen. Derfor kunne jeg også lett love å finne ut av hva som var bakgrunnen.

Ta, som jeg skrev, konkrete spørsmål rundt dette opp med havneforvaltningen; jeg jobber ikke der.

 

Friluftsloven gir rammer for utøvelse av allemannsretten. I enkelte havner (har jeg sett; eksempel Brattestø) er det dessuten tinglyste avtaler om fremmede fiskeres rett, f eks til å dra på land båter og redskap.

 

Jeg vet ikke hva slags forhold (-- reference to evil site removed --) har til Lauer, men dersom han har tinglyst rettighet til ett bestemt båtfeste, så kan han jo utøve den rettigheten. For bolter og ringer (og bøyer) for øvrig, så gjelder adgangen og begrensningene som følger av friluftslovens § 7, uansett om jeg som skriver dette er kommunekæll eller båtmann eller utøver av friluftsliv og allemannsrett.

Men dersom noen føler seg skvisa ut, er det jo fritt å gå til domstolene, så får man fastslått hva som er rett og galt.

 

De seks hytteeierne hadde ikke båtplass fra før, fortalte havneadministrasjonen da jeg spurte.

 

Det skal være framkommelig fra friluftsområdet på holmen i sør og til hele Nordre Lauer, sier lokalkjente jeg har snakket med.

 

nlauer.jpg

 

(det med pengeboks var jamen en god idé! Skal jeg fortelle det til havnefolket? Kanskje de leser BP de også, forresten)

(red: lagt til ortofoto)

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det skal være framkommelig fra friluftsområdet på holmen i sør og til hele Nordre Lauer, sier lokalkjente jeg har snakket med.

 

 

 

(det med pengeboks var jamen en god idé! Skal jeg fortelle det til havnefolket? Kanskje de leser BP de også, forresten)

(red: lagt til ortofoto)

 

Skal man ta seg frem til nordre Lauer må man klatre ned en fjellkløft. Den er nærmest igjen grodd og anbefales ikke for ukjente.. Fra vest kan man ikke legge til fordi havet står på. . Sør er det et grunt sund og hytter stenger ferdsel ( plener krakker osv) Fra øst er det bratte fjell . Moloen på utsiden består av klippeblokker og egner seg ikke. Inne i havnen er det private brygger eller reserverte båtplasser . Kun 2 plasser er tilgodesett båtfolk i nordenden.

 

Hvis det er slik at en båteier skal ha et tinglyst båtfeste for å ligge i en gammel nedlagt fiskehavn som er overtatt av folk fra hovedstaden, kan man like godt gi opp og samle seg på Skjærhalden alle mann . Det blir som å ligge sild i en tønne. Forøvrig har jeg benyttet Lauer jevnlig siden 1981 og det er ikke bygd en eneste ny hytte, så det er vanskelig å forstå at de trenger flere plasser.

Link to post
Share on other sites

Det burde uten tvil blitt tatt større hensyn til båtfolket langs kysten for tross alt tilhører vel kysten båtfolket? Private fortøyningsplasser burde kanskje vært helt forbudt over alt.

 

At en hytteeier kanskje må finne seg en tilfeldig fortøyningsplass på motsatt side av øyen hvor hytta ligger er tross alt en bagatell. Vet han eller hun om dette på forhånd så er det jo bare å tilpasse båtbruken etter dette. At noen hyttefolk praktiserer at den ene lager middag og den andre kommer kjem etter en fisketur til et avtalt tidspunkt for å spise burde de slutte med. Middagen kan jo tross alt varmes opp igjen.

 

Nei hyttefolk, dere kan ikke bare komme her og komme her for dere må vise hensyn.

 

At vi båtfolk har faste plasser i hjemmehavnen vår har dere hyttefolk ingen ting med. Dere må ikke glemme at vi må ha en fast plass der hvor vi har parkert bilen. Vi skal jo kanskje hjem til middag på et avtalt tidspunkt.

 

Ja det er vel slik vi vil ha det. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det burde uten tvil blitt tatt større hensyn til båtfolket langs kysten for tross alt tilhører vel kysten båtfolket?

 

Og hvem eier ditt hus og hage, fotfolket?

 

Forståelsen for eiendomsretten i dette landet vårt bør nok innføres som obligatorisk opplæring i grunnskolen? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ortofotokartet jeg viste er tatt opp i 2002. Man ser hvor båtene ligger: i sør (bortsett fra de private bryggene på vestsida av bassenget)

Det er lett å se hvordan det var på fotograferingsdagen i 2007, bare slå opp kommunens karttjeneste, zoom inn på Lauer, og velg karttype ortofoto 2007. Det var nok en dag med lite båtliv. Bare få båter både i moloen og langs holmen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

.....................fritidsbåtfolket mener å ha suverenitet 100 meter opp på land ..........

 

Nå skal du ikke være hel urimelig for det finnes en del alreit båtfolk også, men at enkelte av disse ser ut til å ha røyka mere enn bare sokkene sine når det kommer til forståelse for "mitt og ditt", ja det kan det nok ikke herske noen særlig tvil om? Eller kanskje disse tilhører kategorien "folk i båt" selv om de stadig prøver å påpeke at så ikke er tilfelle, hva enn dette egentlig betyr!

 

Ellers så er det hyggelig å se at "min" kommune nå har inngått en frivillig avtale med grunneieren på Merraneset på Løkeneshalvøya som innebærer at grunneier får bygge boliger på tre tomter mens det til gjengjeld blir åpnet et 15 måls stort område for allmenheten. Området må anses som forholdsvis attraktivt og vil ha Røkke som en av de nærmeste naboene. Hvor attraktivt det er har jeg ingen sterke meninger om, men budre borge for at statusfaktoren er høy nok. Dette er selvfølgelig en attraktiv strandtomt og vil gi gode bademuligheter for "folket" og det åpnes også for at det skal kunne bygges en rampe ut i sjøen med tanke på rullestolbrukere. Området vil selvfølgelig ikke bli beskjemmet med brygge. Avtalen har selvfølgelig tverrpolitisk støtte og har kommet i stand på basis av et privat initiativ og viser at det ikke nødvendigvis er behov for kommunal eller fylkeskommunal eller statlig overstyring.

 

Sikkert flere båtfolk her på forumet som er hjemmehørende i Asker som også vil dele jubelen med meg for denne avtalen? :rolleyes:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hehe Phoebe jeg tror du sørrær nå. Kan det være 20 år siden sist du var ombord i en båt ?

 

Forrige helg, (-- reference to evil site removed --).

Jeg innser jo at vi har totalt forskjellig syn på verdensproblemene,

noen annen rasjonell forklaring finner jeg ikke.

 

Vel... så har vi den geografiske forskjellen da...

du er østfolding og jeg vestfold,-

mulig det er den iboende forklaringen på hvordan vi oppfatter horisonten rundt oss ?? :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havgaapet, du nevner den fine krakken på toppen av Lauer. Er det en båteier eller en hytte-eier som har satt den der tror du. Forstår at du legger beslag på den hvis det er en hytte-eier som har satt den der. Hvis en eller annen båt-eier har dratt den med hjemmefra forstår jeg at du av respekt for båt-eiers eiendom heller setter deg på fjellet ved siden av :lol:

 

Du nevner også dette krattet som har vokst opp og som gjør forseringen umulig fra Sør. Venter du på at noen hytte-eiere skal rydde sti for deg kanskje.. :wink:

 

Til helga lurer jeg på om jeg skal ta meg en tur ut på hytta, rusle ned på min strand, kanskje sitte litt på min benk på min brygge, følge bølgenes rolige dans rundt min bøye.. og tenke litt over at det faktisk ikke er en båt å se på fjorden... ahhh, endelig høst.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi var tre båter som dro innerleia ved Daftø for et par år siden. Etter å ha passert campingen på Daftø sørover kommer vi til det lille åpne vannet. Før det blir smalt igjen ligger det noen hytter på styrbord side. Vi ankret opp ca.100 meter fra land og tok et deilig bad. Da kom en ilsk svenske ned fra hytta og ba oss forsvinne. Han kunne ikke skjønne at vi tilot oss å ta et bad ved hans hytte. olkene på hytta vaket frem og tilbake og var tydlig urolig for vårt opphold ute i sjøen.

Ikke laget vi spesielt støy heller. Men han hørte nok oss prate for det ganske lytt på sjøen som dere vet.

 

Vi har krysset av i kartet for den ilske svensken. :wink:

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Havgaapet, du nevner den fine krakken på toppen av Lauer. Er det en båteier eller en hytte-eier som har satt den der tror du. Forstår at du legger beslag på den hvis det er en hytte-eier som har satt den der. Hvis en eller annen båt-eier har dratt den med hjemmefra forstår jeg at du av respekt for båt-eiers eiendom heller setter deg på fjellet ved siden av :lol:

 

Du nevner også dette krattet som har vokst opp og som gjør forseringen umulig fra Sør. Venter du på at noen hytte-eiere skal rydde sti for deg kanskje.. :wink:

 

Til helga lurer jeg på om jeg skal ta meg en tur ut på hytta, rusle ned på min strand, kanskje sitte litt på min benk på min brygge,

 

Nå minner du meg om en liten gutt som frykter for gotteriene sine , Honduras.

 

Hytteeierene krever respekt for eiendommene sine og jeg krever respekt for fellesområder og allemannsretten . Jeg krever at jeg kan ferdes fritt i strandsonen uten å bli bortvist av en eller annen uhøflig hytteeier.

 

Jeg forlanger ikke at hytteeiere skal rydde stier for meg ,men forventer at de skal stille i køen ved offentlige brygger og moloer. Moloen på Lauer ble neppe bygd for hyttefolket. Den bør være til fri benyttelse for allmenheten.

 

 

PS bildet viser flest båter i sør. Jeg gir en forklaring. Når det blåser fra sør ligger båtene i sør. Når det blåser fra nord ligger alle båtene ved moloen.I fellsferien er det fullt både ved moloen og i sørenden. Det er vel ingen bombe at båtene flytter etter vinden ?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moloen på Lauer ble neppe bygd for hyttefolket. Den bør være til fri benyttelse for allmenheten.

Moloene på Lauer, Tisler, Brattestø, Skjærhallen, Vikerhavn, Utgårdskilen (sikkert mange flere også) ble bygd av Staten for fiskerne.

Som sagt, mener du havnemyndigheten har handlet feil, bør du ta det opp med havnemyndigheten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

I min hyttekommune oppfordres hytteeierne om å gå sammen og søke om fellesanlegg til båtene sine. Dette på grunn av at strandsonen skal være fri for spredte private enkeltbrygger.

Dette er vel et av verktøyene kommunene har for å sikre fri ferdsel i strandsonen best mulig.

Hytteeierne kan søke kommunen om å få leie et kommunalt område på lik linje med slik det gjøres i mange båtforeninger i byene.

 

Jeg kan ikke helt se den store forskjellen på dette og de fellesanleggene båtfolket i by nære strøk har ordnet seg. Det må da være tillatt også for hytteeiere å ha båt på hytten. At disse anleggene bygges hvor det skjermes mot vær og vind er vel forståelig også for de som har båt uten tilknytning til hytte.

 

Hvis det er så viktig for båtfolket å ligge i en marina så kan man jo tilbringe ferien i egen hjemmehavn eller i en gjestemarina.

 

Jeg synes denne tråden til tider er grinete.

Link to post
Share on other sites

Nå minner du meg om en liten gutt som frykter for gotteriene sine , Honduras.

 

Hvor leser du at jeg frykter noe som helst? Nei, jeg er en liten gutt som KOSER meg med gotteriene mine. Og jeg deler gjerne med folk som oppfører seg. Jeg vet hva som er mitt, og jeg vet hva som ikke er mitt for å si det sånn. Kommer noen og slår seg til på svaberget nedenfor hytta kommer ikke jeg til å bry meg, for de har rett til å ligge der.

Dersom de som legger seg til oppfører seg dust med flaskeknusing og andre idiotiske sysler, forbeholder jeg meg retten til å påtale DET. Å be folk reise til H&%te legger aldri en demper på gemyttene, så det er helt uaktuelt.

 

Jeg har ikke protestert på at enkelte hytte-eiere oppfører seg som duster, og jeg vil anta at det finnes slike blandt båt-eiere også. Jeg reagerer på at alle blir dratt over samme kam. For jeg kan ikke se at jeg eller naboene her holder på på den måten, og vil ikke bli satt i samme bås.

 

Forøvrig forbeholder jeg meg også retten til å sette ting på spissen, slik du gjør.. :wink:

Link to post
Share on other sites

I min hyttekommune oppfordres hytteeierne om å gå sammen og søke om fellesanlegg til båtene sine. Dette på grunn av at strandsonen skal være fri for spredte private enkeltbrygger.

Dette er vel et av verktøyene kommunene har for å sikre fri ferdsel i strandsonen best mulig.

 

Likeledes har mange kommuner gjort "bytte" med grunneiere, hvor grunneier avstår fra areal som som blir frigjort til almennheten.

Som motytelse i avtalen får grunneier lov til å føre opp ny brygge på egnet sted eller får tinglyst rett på båtplass i anlegg som oppføres av kommunen (slik som på Lauer). Dette er en form for makeskifte, hvor kommunen overtar utmarksareal mot tinglyst rett til bryggeplass/ adkomst via kommunale/ offentlig bryggeanlegg.

Dette er en byttehandel til beste for begge parter.

Uten at jeg kjenner til historikken på Lauer, ser jeg ikke bort fra at båtplassene der kan ha opphav i en slik avtale om

areal-avståelse fra grunneierne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er svært sannsynlig at det er riktig det du skriver Phoebe.

Det har seg slik at rettigheter har en kroneverdi som styres av markedet. Det er ikke fint å stjele fra noen og dette må også gjelde for kommunene. Skal lovlige brygger fjernes eller gjøres tilgjengelige for alle så bør noen frikjøpe rettighetene som finnes.

 

Det ville ta seg dårlig ut om kommunene plutselig skulle kreve ubetinget bruksrett til fri benyttelse for alle over alt uten å ta hensyn til verdiene grunneierne sitter på av rettigheter.

 

Det er sågar noen grunneiere som har solgt rettigheter videre til andre i form av tinglyste båtfester.

 

Ingen ville likt om kommunene krevde bruksrett for alle badeplattformene på fritidsbåtene for å gjøre en skjev sammenligning.

 

Så litt om hvordan vi tenker.

Jeg har hytte og betaler for en renovasjon jeg ikke kan benytte og betaler grunneieren for en båtplass. Søppeldunkene vi betaler for er alltid fulle og vi må ta med oss bosset hjem. Dere kan jo tenke dere hvem som benytter søppeldunkene våre.

 

Dette betyr ikke så mye for meg men jeg har jo lov å spørre om hvor mange båteiere som er villige til å betale for noe de selv ikke får goden av?

At noen hytteeiere kan grine litt når andre bruker et båtfeste de har betalt for har jeg full forstelse for. At båteiere er grinete fordi de ikke kan benytte alt i denne verden vederlagsfritt har jeg ingen forståelse for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...