Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg snakker med en grunmneier som har hytteeierene tett innpå livet. Han har ønsket å utvikle området ,men hytteeierene har vært effektive bremseklosser. Alt hytteierenes Velforening har fått til på 20 år er å legge ned en badestrand og stenge to veier. Hytteiere er kanskje ikke så positivt for kommunen og de bofaste som Mouche vil ha det til likevel?

Link to post
Share on other sites

Hytteiere er kanskje ikke så positivt for kommunen og de bofaste som Mouche vil ha det til likevel?

 

Både ja og både nei, jeg er uansett en grinete hytteeier, og stolt av det!

 

ps

ville denne grunneieren bygge ut flere hytter og kanskje sågar i sjønært område til hinder for både båtfolk og fe?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ville denne grunneieren bygge ut flere hytter og kanskje sågar i sjønært område til hinder for både båtfolk og fe?

 

Helt motsatt. Han vil bygge ut for allmenheten , fordi hytteeierene legger igjen lite penger i området. De lager sin egen mat , handler matvarer hos den lokale Rema-butikken i hjembygda og lager et helv*** hvis grunneier legger på festeavgiften fra kr 1000 til kr 1500 i året for leie av tomt. Det blir jo en enorm prisforhøyelse

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er forskjellige synspunkter om dette emnet hvor i landet vi bor. Langs oslofjorden er det trangt om plassen der det bor desidert mest folk.

Kommer du på vestlandet og nordover, er det nesten ikke folk å oppdrive i strandsonen.Jeg har selv nøst og 70 meter kai og har opplevd flere ganger at det ligger båter der å koser seg med bading o.s.v. Å tjuvlåne kaien i 1 til 2 dager gjør ingenting, men utover det hadde jeg bedt dei til å dra..

Litt sosialt samvær må vi tåle en gang iblandt.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Snakk om å ta seg til rette, handle på REMA er det tydeligvis også enkelte hytte-eiere som drister seg til.

 

Eneste trøsten for bli at de sannsynligvis ikke har strand-eiendom, men holder til litt lenger bak i skauen sammen med myggen... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er på tide å gi den tråden sitt rette navn; Grinete båteiere!

 

Når båteiere klarer å bruke energi på irritere seg over at hytteeiere opptrer lojalt mot sin egen kjøpmann på sitt hjemsted og i tillegg har den frekkhet å lage sin egen mat på sin hytte, ja da må vel grensen for dumskap være nådd? Du milde himmel! :eek:

 

Husker en sketsj med Stuttum fra "gamle dager" hvor han mente at han hadde bidratt med nok her i samfunnet siden han hadde gått til innkjøp av en holmenkollski til den nette sum av kroner en!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror det er på tide å gi den tråden sitt rette navn; Grinete båteiere!

 

Når båteiere klarer å bruke energi på irritere seg over at hytteeiere opptrer lojalt mot sin egen kjøpmann på sitt hjemsted og i tillegg har den frekkhet å lage sin egen mat på sin hytte, ja da må vel grensen for dumskap være nådd? Du milde himmel! :eek:

 

Argumentene dine er jo at du mener hytteeiere er en viktig ressurs for næringslivet. Jeg sammenligner hyttefolket med bla tyske bobilturister. De fyller bilene med mat og diesel i utlandet og tømmer søpla i Norge ( toalettene i grøfta). De fisker ut fjordene og tar fisken med seg hjem. Hytteeierene fortrenger befolkningen og tar seg til rette. Bråker med myndighetene og belaster rettsvesenet.

 

Vi båteiere åpner derimot lommeboka og kjøper dyre båter , betaler hk-avgifter og kjøper avgiftsbelagt drivstoff. Når vi kommer til Kragerø blir vi fortrengt opp i et hjørne for at hytteeierene skal få de beste bryggeplassene i tilfelle de skal kjøpe billig fiskegrateng på tilbud. Er det rart at man kan bli forbanna ?

 

Nei det må være lov å legge til ved ei privat brygge eller låne ei bøye for å noe tilbake, siden man er med på å sponse velferden til rike utakknemlige hytteeiere.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KOM IGJEN FOLKENS!!! Litt sosialt må vi ha det, har selv vært på båttur der jeg har blitt avvist, og en av dei få gangene var i blindleia. Må få lov å si at dei er en egen folkeslag!!! :discuss: Men dei fleste plasser som vi tar turen er vi velkommen innom. Kan ikke glømme når vi tok turen fra hamresanden og skulle til lillesand, den lille holmen utenfor kristiansand som eies av egen motorbåtforening vinket til oss og vil ha oss inn, vi hadde det kjempe hele natta.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Når vi kommer til Kragerø blir vi fortrengt opp i et hjørne for at hytteeierene skal få de beste bryggeplassene i tilfelle de skal kjøpe billig fiskegrateng på tilbud.

 

Det er da jamen bare rett og rimelig at vi får noe igjen for eiendomsskatten vi betaler til kommunen og sommerrenovasjonen vi må betale pga alle folkene i båt som legger igjen dritten sin over alt? :rolleyes: Og hvorfor tror du polet i Kragerø er det polet i Norge hvor den største andelen av varene som selges er dyr vin eller brennevin? Kjiiiipe folk i båt? :lol:

 

Forøvrig kan du legge til akkurat de samme stedene som alle andre hvis du bare skal handle der for det er ingen spør om du er båtfolk, folk i båt eller bare en grinete hytteeier når du kommer til byen per båt! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klart det blir trangt om plassen når hytteeiere skal ha en båtplass på land , en båtplass på hytta, handleplass for båten i Kragerø , parkeringsplass for bilen på brygga og i byen , hvis de finner ut at det er praktisk å bruke bilen engang i blandt.

Velforeningene står fram og forlanger mer og mer. De har overhodet ikke forståelse for at de fortrenger allmen ferdsel i skjærgården.

 

 

Mange hytteeiere bor på hytta hele sommeren og reiser fram og tilbake på jobb. Man kan ikke rasere skjærgården fordi noen skal bo to steder og ha det like bekvemt som hjemme?

 

http://www.krageronett.no/news.php/a1979.html

 

En deler skjærgårdbefolkningens synspunkter knyttet til manglende kapasitet når det gjelder fortøyningsmuligheter for småbåter i nærheten av Kragerø sentrum. De seinere års utbygging i skjærgården, samt det faktum at både fastboende og hytteeiere stadig får flere og større båter, har medført at kapasitetsproblemet stadig tiltar.

Link to post
Share on other sites

akkurat "parkeringsmulighetene" i kragerø er jeg faktisk noe enig med havgaaapet i.. ikke lett for en "livredd" fersking som med med strak aksel og stort vindfang å trykke seg inn i den ene ledige halve plassen som befinner seg innerst i myldret av båter.. (i ferien) har ofte måtte ligge å svive ute (i taxibåtterritorium )mens kjærringa er inne og hamstrer øl og røyk ++ til meg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Eller gjøre som jeg gjør hvis jeg på liv og død må inn til Kragerø, stå opp tidlig da går det greit å få plass! Mangel på båtplass i Kragerø er et problem, ingen tvil, men det er ikke noe mindre problem for den ene(hytteeieren) enn for den andre (folk i båt)! Og når de aller fleste hyttene i Kragerø befinner seg på øyer uten veiforbindelse eller annen offentlig kommunikasjon, så har man faktisk ikke noe valg annet enn å benytte egen båt.

 

Og kanskje det da er like greit (-- reference to evil site removed --) at vi grinete htteeiere handler hos vår hjemlige Rema-butikk ( en slik finnes også på brygga i Kragerø til din orientering!) slik at vi ikke belaster Kragerø by og opptar båtplasser for folk i båt, du har jo klart å kritisere hytteeiere for det også (!) så jeg tror egentlig at i dine øyne kan en hytteeier ikke gjøre noe riktig? Vel med mindre han river hytta og legger ut tomten til folk i båt, og det selvfølgelig vederlagsfritt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

så jeg tror egentlig at i dine øyne kan en hytteeier ikke gjøre noe riktig? Vel med mindre han river hytta og legger ut tomten til folk i båt, og det selvfølgelig vederlagsfritt?

:yesnod::yesnod::yesnod: skulle bare mangle .. litt kan dere "bemidlede" ofre for samfunnet. dere kunne jo også for samvittighetens skyld , satt opp et partytelt eller to. ( gjerne med bevertning og øl servering )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hyttefolket har nå en mulighet til å anlegge nye flytebrygger å unngå loven ved å plassere en påhengsmotor ytterst på brygga og kalle det en båt. Kan vi fangstfolk, som elsker å fiske for å skaffe mat til familien, gå ut i ,,båten,, å fiske fra brygga eller kan vi risikere å bli slått helseløse fordi vi har brutt noen regler hytteeierene har bestemt ? Vi har vel lov til å fiske fra brygger i utmark ... eller er vi på hellig grunn da også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...