Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Se på restene av den faktiske adelen her i landet da. Mille Marie Treschow. Har gjerdet inn tomta si. Og på innsiden har de sluppet rådyr og hjort. De som skal taes ut merkes med et tydelig kryss på buken.

 

Så kan adelen tre inn i sine østerriske nikkers, tjenerskapet legger ut en kvast med godsaker til dyrene, ordne med champagnen på stammplass osv.

 

Alle syns vel det er greit at adelen gjerder inn svære områder med skog i ett pressområde for å drive med tull? Det er viktigere att nikkershagen får slakta noen tamme hjort enn at tusenvis av beboere frå bruke skogen?

 

Og det verste er jo at de tuska til seg halve Hardangervidda ++ ved overgangen fra Danmark til Sverige. Da gikk områdene over til privat eie. Galskap! Adelen representerte Norge, og de "var" Norge. Men når adelen ble avskaffet sammen med unionen med Danmark så fikk de inn i avtalen att de skulle beholde all den eiendommen de eier i dag.

 

Det er lenge siden, men resultatet er jo flott. Norge gir vekk halve kongeriket i den tro at representantene fra adelen er folk som vil forvalte det med ærbødighet. Spør hvilken som helst bonde/jordeier i området hva de syns om Treschow.

 

Og nå har verdens mest usympatiske matvarebutikkeier fått en hånd på roret.

 

Fordeler gitt gjennom adelskap burde trekkes tilbake til staten. Å leke baron og baronesse, prinsesse og prins, konge og dronning er godt nok som selkapsleker, men ikke noe mer.

Link to post
Share on other sites

Og når bønder med store eiendommer (med elver og vann) leier ut sine fiskerettigheter for noen hundretusener for noen dager eller tilsvarende beløp for en elgjeger eller to, er de da bønder eller "adel"?

 

Og når denne lille "hytta" http://www.finn.no/finn/realestate/object?...mp;WT.svl=Bilde skal selges så er det vel ikke akkurat inntekten av gårdsdriften som danner grunnlaget for verdien/prisantydningen?

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel ikke Mille Marie som gjerda inn godset.

De gjerdene har vært der så lenge jeg kan huske, og jeg er nesten like gammel som Mille Marie.

 

Den hjorte jakta er ikke noe som min kjære venninne Mille har startet med. Har fåregått de siste 100 år.

 

Aner jeg ett lite snev av missunellse her????

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Den hjorte jakta er ikke noe som min kjære venninne Mille har startet med. Har fåregått de siste 100 år.

 

Aner jeg ett lite snev av missunellse her????

 

 

:lol: Jeg er ikke noen jeger, men om jeg var så ville jeg nok ordnet med hjortejakt på vestlandet. For det er jakt.

 

Slakt av tamme dyr innenfor et gjerde er vel henimot trist. Men kanskje et greit substitutt i en hektisk hværdag? (ironisk nå). Dog har jo butikkmannen tid til, og råd til, å dra jorda rundt for å skyte "de fem store". Pene bilder blir det også. :lol:

 

Det går jo en historie på "folkemune" at selveste gamlingen var 304 år, eller deromkring, når han skjøt sin siste hjort. Etter hva historien sier så var hjorten tjora godt fast, gamlingen i rullestol (sikkert tjora fast han og) osv. Jaja..

 

"Misunneligargumentet" er nok skivebom i dette tilfellet ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

quote :

Og det verste er jo at de tuska til seg halve Hardangervidda ++ ved overgangen fra Danmark til Sverige. Da gikk områdene over til privat eie. Galskap! Adelen representerte Norge, og de "var" Norge. Men når adelen ble avskaffet sammen med unionen med Danmark så fikk de inn i avtalen att de skulle beholde all den eiendommen de eier i dag.

 

Det er lenge siden, men resultatet er jo flott. Norge gir vekk halve kongeriket i den tro at representantene fra adelen er folk som vil forvalte det med ærbødighet.

 

Fordeler gitt gjennom adelskap burde trekkes tilbake til staten.

 

 

Interessant tankespill. Hva synes folket her om forslaget i siste setning?

 

Jeg vet mange hater ordet ekspropriasjon, men her ble kanskje ikke landet kjøpt, som f.eks en strandtomt på 60-tallet.

Noen som kan sin historie, hvordan endte adelen opp med disse store landområdene, hvilke avtaler forelå osv ?

Og hvem er det snakk om ?

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva synes folket her om forslaget i siste setning?

 

Etter hva jeg kan forstå så er de familiene det her er snakk om meget langsiktige eiere som tydelig viser respekt for de verdier de forvalter og i stor grad oppfører seg ordentlig i forhold til samfunnet/er sitt samfunnsansvar bevisst. Å begynne å nøste tilbake to hundre år (!) for å endre eierforholdene? :eek:

 

Noen eksempler;

 

http://www.lfossum.no/

 

http://www.lovenskiold.no/

 

http://www.fritzoe.no/

 

http://www.bogstad.no/

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jarlsberg_hovedg%C3%A5rd

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Glad vi slipper alt styre det kan med føre. Vi har hytte i et område med få besøkende og de som kommer de er familie eller bekjente. Hytta ligger et halv steinkast fra sjøen godt skjult i en liten skog og eneste fremmede turisten jeg har sett i sommer er Hurtigruta men det ser ut til at hun også tar kvelden. Og når jeg er ute med båten og legger til en plass, da er det jo ikke noen hytter i nærheten, snakk om griseflaks :cool:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Noen som kan sin historie, hvordan endte adelen opp med disse store landområdene, hvilke avtaler forelå osv ?

Og hvem er det snakk om ?

 

Grevskapet oppsto som en posisjon for en uekte sønn av kong Fredrik den tredje.

 

Har ikke oversikt over dagens eiendommer, men hvilke det var tidligere fremkommer i teksten under. Den danske kongen solgte grevskapet i 1817, dvs noen år etter oppløsningen av Norge-Danmark. Det gikk da over til private eiere, noen lokale forretningsfolk som ble kalt "Grevlingene" på folkemune. Treschow overtok i 1835. Treschow er en dansk slekt, og navnet er ganske forståelig "treskomaker".

 

Min "innvending" er jo det at danskekongen aldri skulle ha fått privat eiendomsrett på områdene ved unionsoppløsningen. Dette var eiendom som fulgte den danske tittelen/grevskapet, som ble avskaffet samtidig som unionen ble oppløst.

 

Men det er jo en stund siden da, og lite å gjøre med i dag :lol:

 

 

 

Fra Wikipedia:

 

Larvik grevskap ble opprettet i 1671 for kong Fredrik 3s uekte sønn Ulrik Frederik Gyldenløve (1638 - 1704). Året før hadde Gyldenløve kjøpt hovedgårdene Brunla, Fritsø og Halsen, samt Fritsø jernverk, av Nils Langes barn. Han fikk også anledning til å innløse tidligere krongods. Dessuten fikk han med seg mye kirkegods og mye selveiergods.

 

Greven fikk også en stor del av kongens inntekter fra Brunla amt. Han ble også amtmann.

 

I 1704 gikk grevskapet over til grevene Daneskjold-Laurvigen og senere til grevene Ahlefeldt. I 1805 ble grevskapet kjøpt av den danske konge, som 1817 solgte det til private, av folkevittigheten kalt "grevlingene" (amtsforvalter Michael Falch, kjøpmann Mathias Sartz, prost J. F. Sartz og kasserer Børre Gether). Disse klarte ikke å betjene gjelden på eiendommen, så siden 1835 har størstedelen av det tidligere grevskapets eiendommer vært i familien Treschows eie. Det var etatsråd/generalfiskal Frederik Wilhelm Treschow som kjøpte eiendommen av danskekongen.

 

------------------------------

Fra lokalhistoriewiki.no

 

Laurvigen grevskap, eller Grevskapet Larvik, ble opprettet i 29. september 1671 da Brunla amt ble gjort om til grevskapet Laurvigen. Grevskapet omfattet nåværende Larvik, Sandefjord og Tjøme kommuner samt mesteparten av Kodal sogn i Andebu. Noen få gårder i Porsgrunn kommune som ligger vest for Farris og som fram til 1964 var en del av Hedrum kommune, var også en del av grevskapet.

 

I 1821 ble grevskapet slått sammen med Jarlsberg grevskap til Jarlsberg og Larvik amt, det senere Vestfold fylke.

Grever av Laurvig

 

* Ulrik Fredrik Gyldenløve (1671 - 1704) som ikke selv brukte grevetittelen.

* Grev Ferdinand Anton Danneskiold-Laurvig (1704 - 1754)

* Grev Frederik Ludvig Danneskiold-Laurvig (1754 - 1762)

* Grev Christian Conrad Danneskiold-Laurvig (1762 - 1783)

* Arvetvist (1783 - 1785)

* Grev Christian Ahlefeldt-Laurvig (1785 - 1791)

* Grev Frederik Ahlefeldt-Laurvig (1791 - 1805)

* Kongen av Danmark-Norge (1805 - 1817)

 

 

--------------------------------

 

Teksten er fra boka "Byen mellom elvene" av Odd Bjerke:

 

Den siste greven, Frederik Ahlefeldt-Laurvig, var også en ødsel mann. Derfor ble grevskapet på nytt satt under administrasjon, men grev Frederik fortsatte å stifte gjeld slik at han til slutt måtte kvitte seg med det ene av sine to grevskaper (det andre lå på Langeland i Danmark).

I 1805 ble Larvik grevskap solgt til kongen for 920 000 riksdaler. Selv om kongen bare erstattet greven, og privilegier, forbud og påbud fortsatt stod ved lag, gikk grevskapet nå inn i en overgangsperiode. Det ble først styrt av amtmannen i et naboamt, fra 1813 av en egen amtmann med bopel i Larvik. Oberinspektørembetet ble nedlagt. I forbindelse med atskillelsen fra Danmark i 1814 ble kongen fratatt sin grevelige myndighet selv om han fremdeles hadde eiendomsretten.

Først i 1817 solgte kong Frederik 6. sine eiendommer i Larvik grevskap. Grevskapstiden var ugjenkallelig slutt

Link to post
Share on other sites

Og når denne lille "hytta" http://www.finn.no/finn/realestate/object?...mp;WT.svl=Bilde skal selges så er det vel ikke akkurat inntekten av gårdsdriften som danner grunnlaget for verdien/prisantydningen?

:rolleyes:

Bare av overskuddet på årets statsbudsjett Mouche kan en kjøpe 12500 slike eiendommer. Har disse eiendommene i gjennomsnitt en strandlinje på en km. som den hytta du refererer til har, kan vi på denne måten frigjøre 125 mil 1250 mil med strandlinje til nytte for deg og meg og folk flest.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis det var så enkelt hadde det sikkert blitt gjort for lenge siden Rem.

Problemet er vel at man ikke kan bruke såpass mye midler for å skaffe gratis parkering til en beskjeden gruppe av båtfolket. (De som ikke klarer å innfinne seg med det som finnes av tilbud i dag er tross alt noen ganske få individer).

 

Kanskje vi skulle se litt på båtfolkets fritak for å betale avgift ved privat eierbytte før vi deler ut flere goder.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en "beskjeden gruppe båtfolk" jeg snakker for Ole Petter. Det er de store befolkningsgruppene som er bosatt rundt oslofjordområdet, faktisk innpå halvparten av Norges befolkning. Disse er blitt fratatt verdigfulle rekreasjonsområder langs fjorden pga hodesløs hyttebyggin i etterkrigstida og fram til i dag. I utlandet er slike områder statsalmenning, og jeg synes det er på høy tid at vi også her i landet ser på muligheter til å utytte disse verdigfulle områdene bedre, slik at hele befolkningen kan dra nytte av de, og ikke bare et fåtall hytteeiere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle se litt på båtfolkets fritak for å betale avgift ved privat eierbytte før vi deler ut flere goder.

 

Kanskje best hytteeierene gjør opp tomteleien først. Hytteeierene har fått en betydelige oppgradering av verdien på hyttene sine. De er ikke villige til å dele med grunneier .

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2696107.ece

Link to post
Share on other sites

som den hytta du refererer til har, kan vi på denne måten frigjøre 125 mil 1250 mil med strandlinje til nytte for deg og meg og folk flest.

 

Hvorfor sløse bort fellesskapets midler slik? Når felleskapet allerede har tilgang på mye av denne eiendommen, utmark/ landskapsvernområde? Jeg har spilt fotball på en sump på denne øya.....uten å treffe noen grinete folk av den grunn. Jeg vil anbefale et besøk i dette området f.eks i fellesferien, det er ikke vanskelig å finne usjenerte bukter og holmer dersom en ønsker det :

 

p7050205.jpg

 

 

Ja, jeg setter pris på å bo midt i eldorado for båtliv......

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde ikke at det var så mange misunnelige mennesker på dette nettstedet.

 

En nevnte at det er manko på arealer og legge seg til eller bruke i indre Oslofjord. :confused: Utrolig at noen med båt ikke klarer finne steder å ligge, det må skorte på mangel på gangsyn etter min mening. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

:-)

hvis man reiser til kragerø , og ser rundt seg, ser man omtrent hytter over alt. spes øyer og kreppa området og utover mot jomfruland. å si at ikke hyttene tar opp mange fine uthavner er tull . men selvsagt kan vi trenge oss sammen i skutvika eller langeidkilen . men det er helt klart ett hytteparadis etter mitt syn. jada , jeg vet mange har stått der siden før jeg ble født.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når misunnelsen hos voksne menn er større enn seksualdriften har han et problem. Desverre er det slik for mange.

 

Gjør som meg lad hagla å skrem faenskapet unna. Når naboen er så frekk at han først legger seg til å fiske utenfor hytta mi, for så å bli så vettaskremt av ei hagleskur, at han etterpå begynner å drikke opp konjakken min, mangler det vel barte at kjærringa mi må trøste ham å. Nei naboer å venner er noe dritt. Får ikke ha noe i fre lenger. :drink::drink::drink: Best å ta noen av dem å dra ut på sjøen istedet. ikke for det. Nå er jo det hersens Norske maktapperat ute etter å bure oss inne bare fordi vi :drink: litt. Æsj. noen vil bestandig ødelegge moroa.

Link to post
Share on other sites

hvis man reiser til kragerø , og ser rundt seg, ser man omtrent hytter over alt. spes øyer og kreppa området og utover mot jomfruland. å si at ikke hyttene tar opp mange fine uthavner er tull . men selvsagt kan vi trenge oss sammen i skutvika eller langeidkilen . men det er helt klart ett hytteparadis etter mitt syn. jada , jeg vet mange har stått der siden før jeg ble født.

 

Du har helt rett i at det er mange hytter i det området og rem har også helt rett i at det ble bygget mange/for mange hytter der i området etter krigen, men det ble bråstopp i 1964 da strandloven ble innført. Å hevde noe annet er bare tull og basert på manglende kunnskaper. Jeg har selv bodd i akkurat det området på forskjellige hytter (leid og til slutt kjøpt) siden 1960. Disse hyttene ble bygget i en periode da tomtene var billig og det er høyst vanlig med tomter på 5, 10, 15 og 20 mål slik at det er god plass mellom hyttene, også for folk med båt, og det helt uten å være til sjenanse for hytteeierne.

Siden dette er utelukkende øyer/hytter uten fastlandsforbindelse så finnes det ingen annen måte å komme seg rundt på enn med egen båt (Taxi-båt), det finnes ingen veier eller stier, kun uberørt natur med en god del hytter.

Jeg har i sommer tilbudt flere deltagere på forumet en omvisning i området og gitt tips om steder man kan legge seg og etter mitt ringe syn er de mange og at det kun er steder som Skuteviken og Langeidkilen å legge seg vitner om manglende kunskap til området, men for all del hifo, Skagen er fint det også om enn ikke så folketomt? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...