Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Det kan godt være at dept. tar imot uttalelser til dette spørsmålet fremdeles, nå som denne loven er under omarbeiding. Men kanskje det er litt sent.

I det som pr i dag ser ut til å bli ny lov er det heller innskjerping enn letting (sett fra byggeinteressertes side) - kommuner som gir "for mange" dispensasjoner for nybygg risikerer å miste adgangen til å gi dispensasjon fra 17-2 (eller hvilket nummer den bestemmelsen nå enn kan få i ny lov).

 

I tillegg til vurderinga om at bestemmelsen er "mest ødeleggende for kommunene" finnes også vurderingene om at den frie og enkelte steder helt ville byggevirksomheten nær sjøen i etterkrigstida og fram til for tretti-førti år siden var "mest ødeleggende". Og da snakker vi ikke om bygging av boliger, fiskebruk og slikt, men om fritidshus.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg sier det igjen: Lær deg forskjellen på innmark og utmark og hold deg unna innmarka om du da ikke med vilje vil bryte loven og plage hytteeieren.

Det finnes ingen god og entydig definisjon på hva som er inn og utmark. Og påstå noe annet er tøv. Det er jo nettopp dette faktum som er grunnlaget for de mange konflikter og rettsaker vi leser om i media.

Imidlertid er det tillagt den sk. " utøveren av allemannsretten" altså deg og meg som turgåere og båtbrukere, å vurdere om et område er å annse som utmark etter lovens bestemmelser. Det er altså ikke nødvendig for meg som turgåer eller båtturist å innhente opplysninger på forhånd om privatretslige eiendomsforhold. Ei heller er det nødvendig å spørre grunneier på stedet om feks en strandparsell eller en skogeiendom er å annse som utmark. Vurderer du det selv som utmark er det utmark.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hytteeieren kan med loven i hånd nekte deg gå over hans innmark. Det er faktisk udiskutabelt.

Man plikter derfort å holde seg unna innmarka. Den som tror han bare kan traske inn på tunet og late som om man bor der, som McEwan sier, ja han bryter loven. Det er ikke hensynsfullt å bryte lover selv om Pinkvin synes at det er helt greit at hvem som helst tusler over tunet når som helst.

 

Man kan vanskelig se forskjell på inn og utmark når eiendommen ikke er inngjerdet. Lyngen, blomstene, fjellet, stien er lik på begge sider av den forbudte grense. I en boligblokk anses den private sone mellom balkonene på ca 3 meter. På hvor lang avstand må jeg passere hytta di Lotus hvis jeg ikke skal være en lovbryter og ikke være til sjenanse når du har haveparty ?

 

jeg kan være villig til å øke avstanden fra 3 til 7 meter. Man vil da ikke være til fortrengelse eller i utilbørlig nærhet .

 

 

 

http://www.dagbladet.no/pds/2000/08/27/216848.html

 

 

Byfolk tar ofte med seg byens oppfatning av privat eiendom til hyttene sine ved sjøen - og tror at de har rett til å hindre folk i å gå over området de har kjøpt. Men da tar de feil.

 

I friluftsloven skilles det i stedet mellom innmark og utmark. Innmark kan riktignok være ei hustomt, men dette begrepet tilsvarer ofte ikke hele eiendommen (hyttetomta). Høyesterett fastslo i den sentrale Sandefjorddommen i 1998 at innmark skal oppfattes som bare den private sonen rundt bolighuset.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imidlertid er det tillagt den sk. " utøveren av allemannsretten" altså deg og meg som turgåere og båtbrukere, å vurdere om et område er å annse som utmark etter lovens bestemmelser. Det er altså ikke nødvendig for meg som turgåer eller båtturist å innhente opplysninger på forhånd om privatretslige eiendomsforhold. Ei heller er det nødvendig å spørre grunneier på stedet om feks en strandparsell eller en skogeiendom er å annse som utmark. Vurderer du det selv som utmark er det utmark.

 

Litt for enkelt REM. Dersom du vurderer at det er utmark, er det ikke nødvendigvis det.

Det du blir bedt om å gjøre er å vurdere om området ETTER LOVENS BESTEMMELSE er utmark. Så da må du liste opp kriteriene som sier at området er utmark, og SÅ kan du vurdere om det er utmark eller ikke.

Og det er ikke noe som samtidig sier at ditt skjønn er riktig. Dersom det blir påtalt at det er feil, og særlig gjennom en rettsavklaring, så må du forholde deg til det.

Link to post
Share on other sites

DET han mener er vel at det man tror\har grunn til å tro er utmark , kan man krysse med mindre det er skiltet eller man blir nektet.

hva om vi vimser rundt en plass som tilfeldigvis etter loven er innmark. man er da ikke kriminell selv om vi tok feil. får vi besked om at dette er innmark , ja da vil man vel bryte loven hvis man ikke forlater åstedet. tror jeg. (høres logisk ut for meg.)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Litt for enkelt REM. Dersom du vurderer at det er utmark, er det ikke nødvendigvis det.

Det du blir bedt om å gjøre er å vurdere om området ETTER LOVENS BESTEMMELSE er utmark. Så da må du liste opp kriteriene som sier at området er utmark, og SÅ kan du vurdere om det er utmark eller ikke.

Og det er ikke noe som samtidig sier at ditt skjønn er riktig. Dersom det blir påtalt at det er feil, og særlig gjennom en rettsavklaring, så må du forholde deg til det.

 

Den allmenne ferdselen i skau, mark og strandområder må kunne foregå enkelt og greit uten unødige hindringer. Det er ingen logikk i at turgåere skal gå rundt og gjøre vurderinger som dette.

 

Om grinete hytte-eiere gjør dette til en kampsak vil de gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det vil garantert føre til endringer i lov-verket i deres disfavør. Selv FRP vil sørge for dette når de ser at de kan få flere velgere ved å gjøre det. :wink:

------------------

Forresten mange som legger ord i munnen min, eller rettere, bokstaver i meldingene. Jeg mener ikke at noen kan spasere inn på tunet til noen og late som de bor der. Det er noe helt annet enn å gå forbi ei hytte.

 

Og igjen, er dette en Oslomentalitet/urbanmentalitet som møter motstand når den kommer "på landet" og møter normale tilstander? Trangbodde byfolk som har samme revir på hyttetomta som i leiligheten sin?

Link to post
Share on other sites

Ikke ta helt av nå Mouche. Jeg for min del er opptatt av hodesløs hytte(ned)bygging og da i tilknytting til befolkningstette områder, .

 

 

At mange hytteeiere allikevel oppfører seg som om de kan gjøre som en vil på egen eiendom er en helt annen sak.

 

Jeg må si det er bekymringfullt at du ikke har respekt for privatlivets sfære ei heller at du er i stand til å sette deg inn i en situasjon der folk har investert på lovlig måte i rekrasjons steder. Hytte eiere i det store og hele gjør ikke hva de ønsker, der er det også begrensning i loven.

 

For å provosere litt så er situasjonen som følger.

 

Kjøper en hytte ønsker en gjerne litt mere privat rom. I båt er vi mere sosiale og kanskje til tider litt like de i campingvogn om vi liker det eller ikke :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
da kan de kjøpe hytte på fjellet :wflag:

 

Finne seg et hyttefelt med små tomter og en høy skigard rundt hele veien. Da kan man sikkert få port med kamera og fingeravtrykkleser.

 

Da blir det akkurat som hjemme da :lol:

 

Ingen sjenerende turgåere som vaser rundt i bushen uten oversikt over hvem som er grunneiere og hvordan de tolker diverse lover. Og uten kunnskap om det er normale folk på hyttene, eller grinete typer med sosialangst, høyt blodtrykk og sterkt behov for å markere revir.

 

Flere hyttefelt nå! Best å få samla greiene på avgrensa områder slik at normale folk på tur slipper å komme i konflikt. Et høyt gjerde rundt hele greia, så er alt under kontroll. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvor har det blitt av vanlig høflighet og folkeskikk?

Havgapet har akkurat strekt seg fra hyttevegg via 4 meter til 7 meter og mener at han derfor kan tillate seg å gjøre hva han lyster utenfor 7-meters beltet. Han er nok en vrang person.

 

Pinkvin mener han kan spasere rundt hytta som han vil, men er enig i at man ikke kan spasere inn på tunet til folk og nærmest late som man bor der.

 

Fint. Ikke nærmere enn 7 meter og ikke inn på tunet.

Ikke bruke hyttedassen og ikke bruke terrassen.

Ikke bruke brygga. Ikke bruke bøya.

 

Det begynner absolutt å komme seg. :smiley: ..... men det er langt fra nok i lovens forstand!!

 

Kanskje noen burde bruke kardemommeloven?

Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill og for øvrig kan du gjøre hva du vil.

 

Det innebærer å holde seg på utmarka!!

Er man i tvil om hva som er utmark? Ja da er du for nærme!!

 

Hvor vanskelig kan det egentlig være å unngå å være plagsom???

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Lotus og desverre ser vi alltid overalt at det er folk som hverken ser forskjell på mitt og ditt, meg og deg, vi og oss andre. :wink:

 

I Norge er vi litt over 4,5 mill mennesker, en av verdens lengste kyststriper og selv da finner vi ikke plass uten å plage de stakkars hytteeiere som med svette og tårer har tjent seg opp i almuen interesse og kjøpt seg en strandtomt til rekrasjon og blir pålesatt av gamle misunnelige gubber som trenger lesebriller for å finne den enkleste holme. Det blir patetisk men så er vi også den siste sovjetiske stat med nisselue og matpakke :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

kan jeg spørre dere med hytte : hvorfor er det plagsomt hvis noen av og til skulle forvirre seg inn på deres innmark?ville gjerne skjønt det hvis det var påtrengende folk , som ikke lot dere som spiser eller spiller krokket være i fred , men at noen krysser de usynlige grensene for innmark og utmark av og til , dan da ikke betegnes som annet enn normalt i dagens samfunn.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvor har det blitt av vanlig høflighet og folkeskikk?

Havgapet har akkurat strekt seg fra hyttevegg via 4 meter til 7 meter og mener at han derfor kan tillate seg å gjøre hva han lyster utenfor 7-meters beltet. Han er nok en vrang person.

 

Hvor lang avstand forlanger du at vi skal vi holde for å være høflige og ha folkeskikk Lotus. ( ute av syne?)

 

PS bøya kan vi bruke ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PS bøya kan vi bruke ...

 

Skal båteiere være like pedantiske i tolkningen av loven som hytte-eiere så må båteiere bruke bøya.

 

Alle båteiere må bruke bøyer som ikke er merket med "all bruk forbudt".

 

Da følger alle reglene og de grinete hytteeierne kan til enhver tid forutse hva som vil skje når andre mennesker, og båter, nærmer seg faretruende.

 

Da sier vi det sånn. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vurderer du det selv som utmark er det utmark.

 

Hele denne diskusjonen koker egentlig ned til denne lille setningen! For meg er det innmark hvis jeg er usikker, for deg er det hva som passer deg best i den aktuelle situasjonen og da snakker vi ikke jus, men holdninger! Holdninger og respekt for andres eiendom og privatliv, og når disse synes å være noe mangelfulle så blir det klart konflikter, intet rart med det, etter mitt syn!

 

Enda morsommere blir det jo når enkelte her skal gå på tur med målebåndet sitt! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Enda morsommere blir det jo når enkelte her skal gå på tur med målebåndet sitt! :lol:

 

Får jo sånne lasermålere nå. Da kan man måle avstand til hytteveggen uten å "tråkke over", med risiko for å bli utsatt for sivil arrestasjon av hytteeier i adrenalinrush. :lol:

 

Så om hytteeier får røde laserprikker i panna er det bare turgåere på vei forbi som sjekker sikkerhetsavstand. :cool:

Link to post
Share on other sites

For meg er det innmark hvis jeg er usikker, for deg er det hva som passer deg best i den aktuelle situasjonen og da snakker vi ikke jus, men holdninger! Holdninger og respekt for andres eiendom og privatliv, og når disse synes å være noe mangelfulle så blir det klart konflikter, intet rart med det, etter mitt syn!

 

Enda morsommere blir det jo når enkelte her skal gå på tur med målebåndet sitt! :lol:

 

Jeg tror du må ta innover deg Mouche at den private sone er innskrenket i forbindelse med hytter. Du må forstå at ferie og fritid ikke handler om privatliv i den grad det gjør i eget hus. Det står klart at den private sone rundt hytter er innskrenket og det må du forholde deg til og ikke prøve å late som om at det er mange som mangler folkeskikk og oppførsel. Noen hytteeiere har dårlige holdninger og mangler folkeskikk i forhold til besøkende og fastboende. Jeg kan nevne to saker ,Terje Kristiansen og Ulrichsesaken. Begge tapte sakene .

 

Vi får håpe at allemannsretten kan bli enda sterkere i fremtiden, slik at presset fra nyrike hyttekjøpere avtar og vanlige folk kan ta tilbake strandsonen og arvinger kan arve hyttene igjen. Ser gjerne at de nyrike kjøper hytter i strandsonen i utlandet hvis de finnes

 

Privat sone er veldig forskjellig. I boligblokker er det bare 3-4 meter. Nå spør jeg Mouche og Lotus: Hva er akseptabel avstand for en hytteeier ?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk tilstanden er slik du og alle andre ønsker Havgaaapet, og at de tilfellene du viser til er noen få unntak som myndighetene ordner opp i etter hvert.

 

Hvis du tenker deg om så tror jeg at faktisk du kan se deg selv i situasjonen og da blir villig til å ta noen ekstra skritt i det du runder hyttetomtene for å vise deg selv fra din gode side.

 

For meg som har hytte virker det som om alle andre håndterer dette eksepsjonelt bra, båteiere inkludert.

Link to post
Share on other sites

Hver morgen stiller alle blankt, og man velger selv hvem man skal være resten av dagen, uavhengig av om man eier Hytte, Hytte + båt eller båt eller bare lever med drømmen.

 

Man kan velge å være en innpåsliten alternativt mannevond kranglefant, eller man velger å møte andre med respekt, forståelse og ett lyst sinnelag.

Så lenge begge "parter" har valgt alternativ to, blir det ikke grunnlag for en actionfylt tråd på BP... :wink:

 

Du som leser dette har allerede valgt hva du skal være i dag, men du kan jo tenke over hvordan du skal starte morgendagen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hver morgen stiller alle blankt, og man velger selv hvem man skal være resten av dagen, uavhengig av om man eier Hytte, Hytte + båt eller båt eller bare lever med drømmen.

:

 

Ååååå tenk å få sitte på fanget til hytteeieren eller prøvesitte godstolen på plattingen... og til gjengjeld kan hytteeieren få sitte på flyen i 3. etasje i blokka å styre å gasse litt...

 

Nei dette blir ille kos.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...