Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

men for all del hifo, Skagen er fint det også om enn ikke så folketomt? :lol:

Det fine og sjarmerende med store deler av Danmark, England, Irland, Holland osv er at de praktisk talt er uten bebygging i strandsonene. Strandsonen er her hellige friområder til fri avbenyttelse for hele befolkningen, ikke bare et fåtal (grinete) hytteeiere som hos oss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det fine og sjarmerende med store deler av Danmark, England, Irland, Holland osv er at de praktisk talt er uten bebygging i strandsonene. Strandsonen er her hellige friområder til fri avbenyttelse for hele befolkningen, ikke bare et fåtal (grinete) hytteeiere som hos oss.

 

Du mener altså at ingen har bygget på de tusenvis av holmer og skjær på utsiden av fastlandet... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvilket problem ? Jeg vil fortsatt rusle på stien nær hytta. Jeg er ikke til fortrengsel for eieren , jeg kommer fra et møblert hjem , er pen i tøyet og forstyrrer ikke privatlivets fred.

 

p7270332xt9.jpg

Vel, rusler du langs husveggen på denne hytta du har tatt bilde av, er det opplagt for de fleste at du nå er på det som kalles innmark. Jeg sier det igjen: Lær deg forskjellen på innmark og utmark og hold deg unna innmarka om du da ikke med vilje vil bryte loven og plage hytteeieren. Kan du forstå det, Havgapet?

Link to post
Share on other sites

Hei Rem.

Kan det tenkes at noen land er liberale med hensyn til bebyggelse i strandsonen men at det av praktiske grunner ikke er så enkelt å få det til. Jeg er sikker på at du ville fått tillatelse mange steder i UK men at de ville ledd av deg. Du måtte i så fall laget en vanntett hytte og bare brukt det ved lavvann.

 

Så nevner du Holland. Har du vært der?

Jeg tror det er best å forholde seg til Norge i denne saken, for Norge er et av de stedene båtbruk er unik.

 

Vet du hvorfor de fleste båtene i verden har ankerspillet i baugen mens vi i Norge har ankerspillet montert bak?

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer tilbudt flere deltagere på forumet en omvisning i området og gitt tips om steder man kan legge seg og etter mitt ringe syn er de mange og at det kun er steder som Skuteviken og Langeidkilen å legge seg vitner om manglende kunskap til området, men for all del hifo, Skagen er fint det også om enn ikke så folketomt? :lol:

klart man kan finne andre plasser. men mange fine plasser tror jeg man skal slite med. snakker da om området rundt kreppa. lurer og litt på den mursteinen som ble bygget nylig i kreppa. var der en hytte før? utrolig stygg og malplassert er den hvertfall . funkishytte???

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei Hifo.

I min hyttekommune praktiseres regelverket for hyttefelt i LNF områder med unntak av at man ikke får bygge nye hytter. Det vil si at man gjennom et strengt regelverk kan få tillatelse til å bygge ny hytte der den gamle hytten var.

 

I noen tilfeller kan man riktignok få tillatelse til å få flyttet hytten slik at den blir mindre synlig. Det stilles krav til en rekke ting, blant annet om at utedo ikke er tillatt, at hytten må males i en farge som gjør den lite synlig, at det ikke kan legges inn vann etc.

 

Vi må nesten søke om dispensasjon for å slå i en spiker, og denne dispensasjonen koster 5000 kr. i tillegg til den ordinære byggesøknaden. Ja helt riktig. Skal jeg lage en platting opp fra bakken koster tillatelsen mer enn materialene.

 

Slike ting varierer nok fra kommune til kommune, men hvis du mener hytteeiere har frie tøyler så tror jeg ikke dette er riktig.

Som Mouche nevner så er det magiske årstallet 1964, og jeg tror ikke det er stor fare for at fortøyningsplassene ut over det som finnes i dag okkuperes av hytteeiere i fremtiden.

 

Du og de andre får bare glede dere over tilstanden for det er neppe noen i dette land som får noe regulert til en så stor fordel slik som båtfolket.

Link to post
Share on other sites

da misforstår du meg hvis du tror jeg mener hytteeiere har frie tøyler. det har jeg aldri trodd. jeg bare lurte på den hytten som sagt ble bygd nå nylig . jeg antar der sto hytte før , men jeg kan ikke huske det ( som alt annet ) derfor ville jeg få bekreftelsse på det av mouche :-) eneste jeg ikke er veldig enig i er at det myldrer av fine uthavner omkring kreppa og utover mot jomfruland. sikkert mange , men det er garantert flere hytter enn der er uthavner\fine liggeplasser. for meg betyr ikke dette allverden , men diskuterer litt for diskusjonen sin skyld også da :-) DET ER LOV.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vel, rusler du langs husveggen på denne hytta du har tatt bilde av, er det opplagt for de fleste at du nå er på det som kalles innmark. Jeg sier det igjen: Lær deg forskjellen på innmark og utmark og hold deg unna innmarka om du da ikke med vilje vil bryte loven og plage hytteeieren. Kan du forstå det, Havgapet?

 

:lol: :lol: Du er pinadø rar du. Bodde i Helgeroa fra jeg var 17 til 23. Vi gikk da akkurat hvor vi ville mellom hyttene, og det er hytter overalt. Det samme i Nevlunghavn.

 

Tror det må være en himmelvid forskjell på folk som eier hytter og folk som faktisk bor der hyttene står. Det er ingen som gidder å gå svære omveier rundt ei tom hytte, hvorfor skulle man gjøre det?

 

Man går som man vil mellom hytter.

Link to post
Share on other sites

Synes du det, Pinkvin?

 

Hva hvis hytta var den eneste hytta på holmen og holmen var opå 10 mål?

Hva hvis det lekte unger på tunet her og man hadde grillfest?

 

Litt irriterende å få en masse folk som ikke sjønner begrepet innmark traskende over tunet?

Jeg ville bli veldig irritert, ville ikke du om du var mitd i grillingen?

 

Trasker det folk gjennom hagen din hjemme?

Link to post
Share on other sites

Litt irriterende å få en masse folk som ikke sjønner begrepet innmark traskende over tunet?

Jeg ville bli veldig irritert, ville ikke du om du var mitd i grillingen?

 

Trasker det folk gjennom hagen din hjemme?

 

Glem det med hjemme. Nå er vi ute i skjærgården og der er det andre regler. Joda jeg sitter ofte å griller ved båten og det kommer stadig folk forbi. Vi hilser og slår av en prat men jeg kan ikke huske at det var irriterende.

 

Ja jeg går ofte mellom hyttene siden jeg ikke er til fortrengsel for eieren. Jeg betaler da skatt og er norsk statsborger. Og jeg inviterer gjerne deg Lotus til å gå på bryggene på marinaen vår mellom båtene, selv om det er privat område. Ja det skulle ikke forundre meg om du tar deg en tur uten å spørre om lov også. Vi båteiere er ganske rause av oss.

Link to post
Share on other sites

Hæææ??? Havgapet som båteier er ganske raus av seg, men likevel vil du elge deg inn på tunet til hytteeieren. Og det fordi du betaler skatt og er norsk statsborger???

 

Men hva med begrepet innmark da? Har du ingen respekt for loven som sier at du ikke har lov tråkke rett gjennom grillfesten til hyttefamilien? Kan du ikke klare deg med resten av den private holmen som hytteeieren velvillig stiller til din disposisjon og der du lovlig kan fortøye båten din, bade, grille og ha det fint uten å absolutt måtte rase rundt langs hytteveggen til eieren av holmen? Er du bare en bølle som ikke eier respekt for andre, ikke respekt for lover og regler og ikke har respekt for normal folkeskikk?

 

 

 

PS: Du er for øvrig velkommen til å gå langs bryggene på vår marina også uten at det har noen med saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Synes du det, Pinkvin?

 

Hva hvis hytta var den eneste hytta på holmen og holmen var opå 10 mål?

Hva hvis det lekte unger på tunet her og man hadde grillfest?

 

Litt irriterende å få en masse folk som ikke sjønner begrepet innmark traskende over tunet?

Jeg ville bli veldig irritert, ville ikke du om du var mitd i grillingen?

 

Trasker det folk gjennom hagen din hjemme?

 

 

Om man har en hytte og ikke tåler at en/noen av lokalbefolkningen, eller andre, trasker forbi når man har grillfest, ja da er det jammen ikke de som går forbi sitt problem :crazy:

 

Om man har en 10 mål øy som tomt så blir man vel neppe noe særlig plaget av andre, med mindre man bruker ferien på å beskytte reviret sitt da.

 

Hos meg så stikker naboene, og andre i nabolaget, gjerne innom midt i grillingen, det er koselig det. Det hender tilogmed at de blir værende en god stund, blir påspandert noen pils og gode greier. Nå ligger ikke boligtomta min sånn til at det faller naturlig at noen "forviller" seg dit, men om det skulle dukke opp noen under grillinga, eller når barna leker, ja hva gjør vel det? Om vi hadde strandlinje ville vi selvsagt måtte akseptere mer "trafikk".

 

Hvis du har vært i feks Helgeroa så er det flere stier som går rett foran trappa til ferieboliger, dvs tvers gjennom hagene osv. Ettersom "Oslofolk" etterhvert kjøpte opp disse feriehusene prøvde de å stenge av disse stiene, kommunen grep inn og sørget for at disse gjennomgangene ble skiltet og holdt åpne.

 

Du kan feks gå "Klaragangen" i Helgereoa, en fin smal sti mellom feriehusene. Det er mange slike stier, og grunnen til at de er der er at det vil være en unaturlig omvei å gå rundt.

 

I hagen til foreldrene mine går det en tilsvarende gang. Det er port på hver side av hagen. "Gamlingene" pleide å bruke denne stien når de hadde vært på bedehuset osv, da slapp de å gå rundt huset/tomta.

 

Nå er "gamlingene" daue og ingen bruker stien lengre, men portene står der enda :yesnod:

 

På hytta på Finnskogen går "svenskeleden" over tunet. Dvs at det dukker folk opp en gang i mellom, men allikavel ikke særlig ofte, det er hyggelig det også.

-----------------

Egentlig, hva plager det folk når de ikke kan utstå synet av andre mennesker? :sweat: Skulle jo tro at folk fikk fira ned skuldrene noen hakk når de var på hytta, men det virker jo nesten som om de er i ferd med å gå helt av hengslene. Tikkende bomber med sterkt behov for å markere revir.

 

Er det en Oslomentalitet som kræsjer med en normalmentalitet "på landet"?

Link to post
Share on other sites

jeg inviterer gjerne deg Lotus til å gå på bryggene på marinaen vår mellom båtene, selv om det er privat område. Ja det skulle ikke forundre meg om du tar deg en tur uten å spørre om lov også. Vi båteiere er ganske rause av oss.

 

Fint at du ber Lotus på besøk. Viser som du sier at båteiere er rause mennesker. At dette er privat eiendom som du ikke eier, og at eieren av marinaen eventuelt har hengt opp ett skilt som sier at uvedkommende ikke har adgang til bryggene er jo ikke noe å bry seg om med bakgrunn i det du tidligere har skrevet.

Så da er det nok bare enkelte av oss strandbaronene som respekterer skiltet over og lar være å gå på brygga.

 

Båtbaroner har tilgang overalt, står over privat eiendomsrett, det være seg til marinaer eller annet f&%skap i nærheten av vann, og kan invitere andre til også å krenke den private eiendomsretten. Så enkelt kan det gjøres... :cool:

 

Tror nok aldri man kan oppnå noen form for "enighet" i denne tråden, men det er jo artig å se hva alle mener.

 

Ha en fortsatt fredfylt høst :wink:

Link to post
Share on other sites

Det fine og sjarmerende med store deler av Danmark, England, Irland, Holland osv er at de praktisk talt er uten bebygging i strandsonene. Strandsonen er her hellige friområder til fri avbenyttelse for hele befolkningen, ikke bare et fåtal (grinete) hytteeiere som hos oss.

 

Har du lagt merke til at det også er visse forskjeller på strandsonen i f.eks Danmark og Norge og at det er noe flere øyer/skjærgård i deler av NOrge, sågar mere enn i Danmark, England, Holland osv osv?

 

Har du noen gang lurt på hvorfor det finnes hus på Norges lange kyst på nesten hver eneste odde i det ganske land og at disse ble bygget som fastboendehus og ikke hytter, men bebodd av fiskere fiskebønder, loser og etterhvert deres barn og barnebarn? Hva synes du om alle disse gamle sjarmerende hus som ligger i de beste lune viker hele veien fra svenskegrensen til Oslo, nedover kysten, rundt neset og oppover vestlandet. Riv bare ned hele rukkelet? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke klare deg med resten av den private holmen som hytteeieren velvillig stiller til din disposisjon og der du lovlig kan fortøye båten din, bade, grille og ha det fint uten å absolutt måtte rase rundt langs hytteveggen til eieren av holmen?

 

Er du så sikker på at hytteeieren VELVILLIG stiller dette til disposisjon for andre da?

Link to post
Share on other sites

Riv bare ned hele rukkelet? :rolleyes:

Ikke ta helt av nå Mouche. Jeg for min del er opptatt av hodesløs hytte(ned)bygging og da i tilknytting til befolkningstette områder, les Oslofjorden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Om man har en hytte og ikke tåler at en/noen av lokalbefolkningen, eller andre, trasker forbi når man har grillfest, ja da er det jammen ikke de som går forbi sitt problem :crazy:

 

For å sette ting på spissen: selvfølgelig er det de som går forbi sitt problem. Loven setter noen grenser enten man liker det eller ikke. Hvordan noen ønsker å innrette seg på sin egen eiendom er noe de får bestemme selv, så får jeg forholde meg til det.

Link to post
Share on other sites

Ikke ta helt av nå Mouche. Jeg for min del er opptatt av hodesløs hytte(ned)bygging og da i tilknytting til befolkningstette områder, les Oslofjorden.

 

 

Dette er et meget viktig påeng.

Hvor jeg ferdes er dette ikke noe problem. Det er jo nesten bare hyttefolket selv som er der, enten på egen eiendom eller ute på fjorden. Uten hyttefolket ville flere utkantgrender vært fraflyttet og områdene ligget brakk. Derfor er denne strandsoneloven som regulerer mye av hyttebygginga den mest ødeleggende lov i forhold til de fleste komuner nord for Dovre.

Link to post
Share on other sites

Hvordan noen ønsker å innrette seg på sin egen eiendom er noe de får bestemme selv, så får jeg forholde meg til det.

Dette er jo helt elementært, men alikevel, du kan ikke gjøre og oppføre deg som du selv vil om det er din egen eiendom aldrig så mye. Har du ikke fått med deg det har du et stort problem.

At mange hytteeiere allikevel oppfører seg som om de kan gjøre som en vil på egen eiendom er en helt annen sak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Derfor er denne strandsoneloven som regulerer mye av hyttebygginga den mest ødeleggende lov i forhold til de fleste komuner nord for Dovre.

 

Hvilken lov er det, da? "Strandsoneloven"? Helt ukjent lov.

Plan- og bygningsloven, derimot - § 17-2 som setter forbud mot bygging nærmere sjøen enn 100 meter unntatt i regulerte områder, i områder satt av til byggeområde i kommuneplanen, og i tettbygde områder. Og den bestemmelsen gjelder ikke bare hytter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

På Kragerø kommunes hjemmesider står følgende;

 

Det er i alt 495 øyer og holmer i skjærgården som til sammen dekker et areal på 36 km². Ca. 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer er sikret for allmennheten. Det er ca. 4.000 fritidsboliger i kommunen.

 

Rem - hvis du ikke klarer å legge deg til for dagen/natten et eller annet sted på 6.500 dekar skjærsgårdspark samt et enda større antall dekar område som ikke er skjærgårdspark, men som på alle sett og vis er tilgjengelig for deg, ja da tror jeg faktisk problemet ikke er tilgjengelighet av natur, men viljen til å bruke denne?

 

Lurer også på hva folk i kommunen mener om "verdien" av 4000 hytter samt noen titusener sommergjester på egen hytte, leiet hytte, camping og hotel/pensjonat samt de som kommer per båt. En kollega av meg som er fra byen mener det hadde betydd mørke vinduer i byen og fraflytting som man eller må til nordligere lansdeler for å se maken til, men hva bryr det "båtfolk"?

 

Rem - regner ellers med at du har sett oppslaget i Budstikka i dag (s.12 i del 1) "Hedret for kyststien" -det skjer mye postivt rundt, synd om man ikke kan glede seg over noe av dette, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hytteeieren kan med loven i hånd nekte deg gå over hans innmark. Det er faktisk udiskutabelt.

Man plikter derfort å holde seg unna innmarka. Den som tror han bare kan traske inn på tunet og late som om man bor der, som McEwan sier, ja han bryter loven. Det er ikke hensynsfullt å bryte lover selv om Pinkvin synes at det er helt greit at hvem som helst tusler over tunet når som helst.

 

Dette handler ikke om at hytteeieren kan gjøre hva han vil på sin eiendom. Det handler om at enkelte båtfolk tydeligvis tror at de kan tillate seg hva som helst på annen mann innmark. Det er ikke tilfelle. Loven sier så. Og de båteiere som ikke skjønner dette bør snarest lære seg hvordan loven fungerer eller alternativt selge båten sin.

Link to post
Share on other sites

Hvilken lov er det, da? "Strandsoneloven"? Helt ukjent lov.

Plan- og bygningsloven, derimot - § 17-2 som setter forbud mot bygging nærmere sjøen enn 100 meter unntatt i regulerte områder, i områder satt av til byggeområde i kommuneplanen, og i tettbygde områder. Og den bestemmelsen gjelder ikke bare hytter.

 

 

Legger meg panneflat. Håper budskapet likevell ble forstått. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Strandloven som ble innført 25.juni 1965 eller strandplanloven som den vel het, inngår nå i plan og bygningsloven § 17-2, forbudet mot bygging og fradeling i 100-meters beltet langs sjøen, som jeg forstår det.

 

En midlertidig strandlov fra 1954 ga kommunene mulighet til å vedta byggeforbud i områder der hyttebygging truet viktige friluftsinteresser. Året etter ble det vedtatt byggeforbud i 100-metersbeltet i Hvaler kommune, seinere også i deler av Skjeberg og Berg (Halden). Den midlertidige strandloven ble avløst av friluftsloven i 1957, og med bygningsloven av 1965 kom det en ny midlertidig strandlov med et generelt byggeforbud i 100-metersbeltet langs sjøen.

 

Plan- og bygningsloven § 17-2 slår fast et generelt forbud mot bygging i strandsonen.

Strandsonen er definert som området innen 100 m fra kystlinjen må lt i horisontalplanet ved alminnelig høyvann.

Forbudet gjelder ikke i tettbygd strøk eller i områder som omfattes av reguleringsplan eller strandplan, områder som i arealdelen av kommuneplanen er lagt ut til byggeområder eller områ der for råstoffutvinning. I tvilstilfeller avgjør Fylkesmannen om et område skal anses som tettbygd strøk.

 

Et søk på Strandloven viser at dette er et begrep som fortsatt brukes aktivt i dag, også i kommunale papirer fra diverse kommuner landet rundt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...