Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Selv om jeg har skrevet bare noen få innlegg i denne laaaange tråden har jeg fulgt litt med i den. Jeg ser fremdeles ikke det helt store problemet som noen ROPER SÅ HØYT over skjønt jeg ferierer ikke med båt på strekningen Oslo-Kristiansand og jeg har heller ikke hytte på samme strekning. Men når jeg selv er ute og koser meg med båten ønsker jeg å ha det fredelig og gjerne være litt for meg selv sammen med egen familie. Da er det SISTE vi oppsøker områder nær hytter eller hus med fastboende.

 

Selv ser jeg ingen forskjell i antall meter avstand fra et hus med fastboende kontra en hytte med hensyn til den private sfære. Bør det være 20 meter fra et hus bør det også vanligvis være 20 meter fra hytta (bare to båtlengder :lol: ). Hvorfor skal folk ha mindre rett til privatliv på hytta enn hjemme? Jeg ville tro mange har forventninger om at det skal være tvert i mot. Det er nok mange som føler de bor så tett inne i byen at de ønsker å slappe av med å dra på hytta for å få litt mer fred og ro og være mer for seg selv. Jeg ser slett ikke noen grunn til at det bare skal være på fjellet man skal kunne oppnå denne roen. Men samtidig så kjøper man seg vel ikke en hytte med en godt og tydelig opparbeidet sti bare 6 meter fra hytteveggen dersom man vil være mest mulig for seg selv på hytta!

 

Ja, så var det dette med fornuftig minsteavstand for den private sfære? I den artikkelen HG nettopp henviste til står det blant annet en minsteavstand for å slå opp telt på 150 meter. Hadde ikke hatt noe problemer med den avstanden jeg. Gir denne avstanden noen hint i retning av hvilken avstand som er den private sfære? Hvor står det at man skal kunne gå eller oppholde seg bare 7 meter fra hytteveggen? Dersom noen man slett ikke kjenner (ikke naboer, ingen man har hilst på før) sitter ute i hagen sin og spiser middag synes det lite hensynsfullt å komme traskende forbi bare 7 meter unna gjennom hagen til disse hyttefolkene. At det enkelte plasser er gamle opparbeidede stier ganske nær enkelte hytter kan kanskje anses som at det over lang tid er opparbeidet hevd på stiene. Så lenge eier ikke har protestert på dette fra starten av for lenge siden kan ikke nødvendigvis bare noen nye eiere stenge av for dette. Men så kjenner ikke jeg til de sakene eller avstandene det er snakk om i disse tilfellene som det er henvist til.

 

Det blir veldig feil å sammenligne alle hyttetomter med de svære tomtene på mange mål som noen relativt få hytteeiere har og som det flere ganger er henvist til her. De fleste "vanlige" hyttetomtene er vel på "bare" ca 1 mål +/-, noen kanskje ned mot 1/2 mål og tomter som er så små som 1 mål eller mindre vil det nok i det fleste tilfeller være naturlig å anse hele tomten som "hagen" (innmark) til hytta. Da vil vel i de fleste tilfeller tomta strekke seg typisk 10 til 15 meter fra hytteveggen. Ikke lengre enn en cabincruiser det :lol: Når tomta er flere mål vil nok mye måtte anses som utmark. :yesnod:

 

Men som sagt har jeg ikke enda klart å se de store problemene her og i hvert fall ikke med hytteeiere flest, hverken de i strandsonen eller de andre steder. Selv har jeg til gode å møte en eneste grinete hytteeiere og har jeg også til gode å møte en grinete båteier. Uvettige båteiere (blant annet den sorten som legger igjen søppel som engangsgriller i uthavner og de som kjører over 20 knop i havneområder med 5 knops grense) har jeg imidlertid støtt på en del av.

 

En relativt liten prosentandel hytteeiere har urettmessig tatt seg til rette og det er slett ikke bra og dette slår heldigvis myndighetene ned på når dette oppdages. Men det store flertall av hytteeiere er da vel hyggelige og har ikke tatt seg urettmessig til rette - og hvorfor hause opp stemningen mot disse som en felles gruppe med de relativt sett få "bad guys" blant hytteeierne? Det er nemlig det flere hissigpropper her i denne tråden gjør :nono: På samme måte er da fritidsbåteiere flest også hyggelige og fornuftige mennesker. Men der er det sannelig også noen få som ødelegger for de mange. Det var en her som nevnte en lang liste over ting han ikke satte pris på at folk hadde gjort ved hans hytte. HG bare fleipet det hele vekk med "nå tuller du". Men det er det vel ganske sannsynlig at han ikke gjorde. Jeg kom nå nettopp ned til mitt hus ved sjøen på høstferie. Hva møtte meg ute på den over 100 år gamle stein-/betongbrygga? 3 tomme ølflasker lå spredt utover brygga (heldigvis ingen knuste denne gang), et par bløte røykpakker lå slengt utover og flere snus-klyser. Dette var så langt fra første gangen. Jeg har ingen ting imot at hyggelige og fornuftige folk bruker min brygge jeg, men setter pris på om de spør først når vi selv er på stedet. Det bidrar imidlertid slett ikke til å øke lysten om å være hyggelig når folk griser til på brygga. Tidligere har folk til og med satt igjen stappfulle søppelposer og knust glass/flasker der vi gjerne vil kunne gå barbeint på varme sommerdager. Slik oppførsel fra båtfolk og muligens også andre bidrar til å gjøre hytteeiere (og forsåvidt fastboende) mer restriktive med å slippe folk innpå seg og være hyggelige.

 

...og når man er så uheldig å møte en sjelden en av arten grinete hytteeier eller grinete båteier... hva med å vende det andre kinnet til i steden for å bli grinete selv :flag:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et forslag.

De som er så nyfikne på hva hytteeierne gjør på tomtene sine kan jo kle seg ut som en sau. Da står jo utvilsomt den sosiale intelligensen i forhold til kostymet i alle fall. :lol:

 

Metoden anbefales dog ikke i Trøndelag da jeg har hørt det er mye bjørn i området. Likeledes anbefales ikke metoden i det området hvor Motor oppholder seg, for han kan være ruset på Cognac og har hagle under sengen. :drink: Det er ikke sikkert Motor har Cognac nok sent på kvelden til å rense sårene etter en haggelskur. Ta derfor med litt pyriseptvann bare for å være sikker

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ååååå tenk å få sitte på fanget til hytteeieren eller prøvesitte godstolen på plattingen... og til gjengjeld kan hytteeieren få sitte på flyen i 3. etasje i blokka å styre å gasse litt...

 

Nei dette blir ille kos.

 

Håper det blir like godt for begge to... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#
Et forslag.

De som er så nyfikne på hva hytteeierne gjør på tomtene sine kan jo kle seg ut som en sau.

 

Så redde som hytte-eierne er for å bli sett av noen når de er på hytta så hadde jeg aldri kledd meg ut som en sau.

 

For det må være svært tvilsomme greier som skjer blant busker og trær...

Link to post
Share on other sites

En litt morsom sak i lokalavisen i dag (Budstikka) hvor en person ble meget fornærmet over å ha fått en parkeringsbot på 1000 kroner for å ha parkert i veikanten på en skogsbilvei. Det var skiltet i området. Bileier er meget iritert og synes både boten og beløpet er helt på trynet. En lang og forvirret ringerunde ender hos Samferdselsdept., med et tålelig klart svar;

Ja, grunneier har rett til å kreve kontrollavgift av feilparkerte turgåere. Dette er ingen formell bot, men en form for sanksjon grunneieren kan iverksette når noen bryter parkeringsforbud på hans private eiendom, sier seniorrådgiver Espen Rindedal. Vilkårene og konsekvensene er listet opp på forbudsskiltet.

Dette står ikke skrevet i noen lov, men domstolene har gjennom sin rettspraksis vist at de aksepterer at privatpersoner skriver ut slike sanksjoner.

I prinsippet er det faktisk ingen grense for hvor mange tusenlapper du kan kreve av naboen når han parkerer på plenen din, for dette er heller ikke regulert av dagens lover og regler.

 

Så herved er dere advart; til sommeren vil jeg sette opp skilt og nåde den som benytter min private bøye eller legger til på min private brygge eller fortøyer på min innmark da skal jeg love dere at tusenlappen vil flagre, og det fort!

 

Hilsen en sur grunneier!

 

:boxing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv ser jeg ingen forskjell i antall meter avstand fra et hus med fastboende kontra en hytte med hensyn til den private sfære.

Ja, så var det dette med fornuftig minsteavstand for den private sfære? I den artikkelen HG nettopp henviste til står det blant annet en minsteavstand for å slå opp telt på 150 meter. Hadde ikke hatt noe problemer med den avstanden jeg. Gir denne avstanden noen hint i retning av hvilken avstand som er den private sfære? Hvor står det at man skal kunne gå eller oppholde seg bare 7 meter fra hytteveggen? Dersom noen man slett ikke kjenner (ikke naboer, ingen man har hilst på før) sitter ute i hagen sin og spiser middag synes det lite hensynsfullt å komme traskende forbi bare 7 meter unna gjennom hagen til disse hyttefolkene.

¨

 

I byggefelt skal avstanden fra bolighus til tomtegrensen være 7 meter. En terrasse kan bygges inntil 3 meter fra tomtegrensen til nabo. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan overholde den private sfære i byggefelt med de avstandene hytteeierene påberoper seg. Jeg kan heller ikke forstå at en turgåer kan forstyrre hvis man passerer 7 meter fra husveggen og passeringen tar 10 sekunder. Telting er en helt annen sak og her er det fastsatt avstander.

 

Kan hytteeiere lide av forfølgesvannvidd når de gjerder inn ulovlig og skriker at de blir plaget av uvedkommende. Folk viser hensyn i den grad de er pålagt å gjøre det. At de tar seg inn på eiendommer og forsøpler er tull. Det er like tullete som å si at alle hytteeiere er grinete. Det finnes noen blide også :lol:

 

Våre svenske venner har nok et mer naturlig og avslappet forhold til hytter og strandsone.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6274594

Link to post
Share on other sites

Dette var avstander da jeg bygde. Kan sikkert variere fra kommune til kommune .

 

PS en garasje kan plasseres nær tomtedele så lenge takutbygg er over egen tomt. Jeg tror hytteeierene hadde steilet og fått hjerteatakk hvis de hadde fått en garasje i tomtedele.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våre svenske venner har nok et mer naturlig og avslappet forhold til hytter og strandsone.

 

Har en venn som nettop kom tilbake fra en helg i Sverige, slottsopphold med spa og hele pakka. Det var veldig bra, men hun var mest opptatt av å fortelle om den store forskjellen på Norge og Sverige mht hus og gjerder ute på landet; Overalt i Sverige, også langt ute på landet, så var det store porter/gjerder inn til alle eiendommer, mens dette er et heller ukjent fenomen i Norge, og det er vel riktig?

 

Men for all del, hvis alt er bedre i Sverige, ja så er det jo bare å "gjøre noe med det"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette var avstander da jeg bygde. Kan sikkert variere fra kommune til kommune .

 

Plan- og bygningsloven er en grei kilde til slikt.

2. Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kap. VI eller VII, skal bygning ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til bygningens halve høyde og ikke under 4 meter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har en venn som nettop kom tilbake fra en helg i Sverige, slottsopphold med spa og hele pakka. Det var veldig bra, men hun var mest opptatt av å fortelle om den store forskjellen på Norge og Sverige mht hus og gjerder ute på landet; Overalt i Sverige, også langt ute på landet, så var det store porter/gjerder inn til alle eiendommer, mens dette er et heller ukjent fenomen i Norge, og det er vel riktig?

 

Gjerder har til alle tider blitt brukt til å holde husdyrene på plass eller verne dyrene mot rovdyr. Godseiere benyttet høye gjerder med skarpe spyd for å holde uvedkommende unna eiendommen sine. Eiendomskulturen har gjort gjerder mer vanlig de senere årene.

 

Bygg gjerne gjerde og stengsler på boligtomten din Mouche. Denne retten har du ikke i strandsonen . Her skal prinsippet om fri ferdsel opprettholdes, slik det var før i tiden .

Link to post
Share on other sites

kan jeg spørre dere med hytte : hvorfor er det plagsomt hvis noen av og til skulle forvirre seg inn på deres innmark?ville gjerne skjønt det hvis det var påtrengende folk , som ikke lot dere som spiser eller spiller krokket være i fred , men at noen krysser de usynlige grensene for innmark og utmark av og til , dan da ikke betegnes som annet enn normalt i dagens samfunn.

 

Så lenge de som kommer forbi er usynlige da er mye gjort. Problemet er at de er gjerne ikke det. Det er da problemet dukker opp.

 

Hunder, søppel, skriking og skråling er gjerne stikkordet. Dessuten liker jeg å tasse ut og ned på stranden naken iført en Cognac og sigarr og gjerne tilsvarende blondine som anstand. Da passer det seg ikke og bli forstyrret av ubudne gjester. :wink:

 

Husk, båter kan flyttes det kan ikke hytter, her er det vesentlig forskjell. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hva Contraband måtte like og ikke like er her uvesentlig, nær sakt selvfølgelig. Oppholder, eller ferdes man på områder med fri ferdsel, kan det vel ikke komme som noen bombe, selv for Contraband, om man skulle treffe på folk, hunder som driter og skrikende og skrålende unger. Det har de sin fulle rett til.

Det en derimot ikke har rett til er å hangle rundt splitter naken i halvfylla og åpenlyst innta alkohol. Dette støter den alminnerlige bluferdighet, og dette har vi lovverk mot.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bygg gjerne gjerde og stengsler på boligtomten din Mouche. Denne retten har du ikke i strandsonen . Her skal prinsippet om fri ferdsel opprettholdes, slik det var før i tiden .

 

 

Gjerder på boligtomten min tror jeg faktisk jeg er pålagt å ha (!), men jeg har det ikke, ikke naboen/e heller! Gjerder og stengsler på tomten i strandsonen har jeg heller ikke, har ikke behov eller ønske om det, men har heller ikke noe ønske om besøk av båtturister som ikke skjønner og/eller har noen forståelse for privatlivets fred og ikke kan/vil/ønsker å respektere at hva som tilhører andre, ja nettop tilhører andre. Dine tanker/meninger rundt dette har jeg forlengst fått med meg og kan ikke annet enn riste på hodet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I byggefelt skal avstanden fra bolighus til tomtegrensen være 7 meter.

I slike tilfeller har man gjerne IKKE det jeg vil kalle noen privat sfære på den 7 meter smale stripen mellom husveggen sin og nabotomten. Men det er man vel da også innstilt på inne i slike litt trangere boligfelt. Du vil jo kunne ha folk så tett på deg som noen svært få meter og litt avhengig av hvilken situasjon man befinner seg i (fra å luke ugress eller spise middag til å sole seg halvnaken) på den 7 meter smale stripen så er vel ikke dette akkurat noe "privat sfære".

 

Jeg kan heller ikke forstå at en turgåer kan forstyrre hvis man passerer 7 meter fra husveggen og passeringen tar 10 sekunder.

Om jeg og familien sitter og spiser middag ute i hagen (ved huset hjemme eller ved feriehuset er uten betydning) på et sted vi har sånn ca 7 meter mellom husvegg og tomtegrense så sitter vi i praksis (de av oss som sitter lengst unna huset) faktisk bare noen få meter fra tomtegrensen (eksempelvis 3 til 4 meter). Da er det ikke mye til privatliv å ha "vilt fremmede" som går 3 - 4 meter fra middagsbordet vårt. Det har vi heller ALDRI opplevd. Folk flest er heldigvis hensynsfulle! At en av naboene en sjelden gang stikker innom midt under middagen/utemiddagen i godvær hender og det faller naturlig på en helt annen måte enn fremmede tilfeldige forbipasserende.

 

 

Telting er en helt annen sak og her er det fastsatt avstander.

Synes ikke det er så stor forskjell jeg. Teltere kunne glatt få slippe nærmere feriehuset mitt enn 150 m, i hvert fall om det ikke var et flere uker langt "beleiringtokt" de var ute på :lol:

 

At de tar seg inn på eiendommer og forsøpler er tull.

Like fullt er det noen som gjør det og på den måten ødelegger en del hytteeieres tolmodighet med de for dem fremmede som "stikker innom".

 

Det finnes noen blide også

Halleluja :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...