Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Hmm. Dette ser absolutt ikke bra ut. Det utvikler seg et kraftig høytrykk ved Kapp Horn. Dette bremser opp lavtrykksbanene samtidig som de svekkes. Plutselig har jeg et virvar av mulige ruter, alle med stor usikkerhet. Dette blir skikkelig bingo! Her må man få med seg hver eneste wx for å finne en god rute. Og det har jeg ikke tid til. :sad:

 

Får håpe situasjonen bedrer seg i løpet av uken. :pray:

 

bilde

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
  moosewine skrev On 23.3.2015 at 13.52:

Det er heldigvis likt for alle ;-)

Nei, det vil jeg ikke si. Det favoriserer de nordlige båtene som solaris, NOR_stigt og amatore kraftig. Plutselig har de barbert 24 timer på sin ETA Kapp Horn. Eller retttere sagt, sydfarerne har fått lagt på 24 timer på sin ETA.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post

OK. Nå går vi inn i denne leggens vanskeligste fase. Vi kommer inn i en transisjonssone med lavere vind. Den som takler den best vil nå Kapp Horn først. Jeg har to hovedalternativer på rutevalg. Den røde ser ut til å være raskest slik det ser ut nå. Men det er på håret, og den har svært høy risiko. Jeg går for den noe safere blå, selv om den er lenger. I hvert fall enn så lenge. Ser at det er ulike strategier ute og går. Bildet viser posisjonen fram i tid for de to rutene like før de møtes (rød og blå firkant).

 

Forøvrig ser det nå ut til at Neuroman har tatt over ledelsen. Du ligger heller ikke så verst an Careka. :smiley:

 

bilde

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
  Herman skrev On 24.3.2015 at 9.40:

Viking: Det værkartet du viser her, hvor har du hentet det? Det ga en veldig grei oversikt for oss som ligger i kaffeklassen.

Det er en del av qtVlm, som er en av ruterne jeg kjører. Jeg bruker den stort sett til visualisering og animering av været. Til styring bruker jeg BWR. De har litt ulike strategier for ruting, og jeg har best erfaringer med BWR. qtVLM er den enkleste å bruke og har også som sagt animering av ruten, som forteller meg hvordan jeg ligger an i forhold til været.

 

For å få med lufttrykket må jeg bruke en værfil som er litt ulik den vi seiler etter på SOL. Ikke mye fordi de bruker samme kilde, men litt pga ulik interpolering av vinden. Helt uvestentlig i IRL-seiling (da bruker jeg qtVLM), men avgjørende når det kommer til SOL-seiling. Her stemmer BWRs interpolering bedre med SOLs interpolering etter min erfaring.

 

Les mer om qtVLM her.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
  moosewine skrev On 25.3.2015 at 15.01:

Hva er det som er galt med avstanden de forskjellige har igjen til mål? teeny ligger 100nm bak meg på kartet, men på rankingen ligger han 1500 nm bak meg...det samme med Jawik, Gunga og Kornelia...?

En annen ting som er rart er at du holder sikkert tre ganger så stor hastighet som meg, selv om jeg ligger i et område med mer vind. Du raser ifra meg, men det er faktisk motsatt på kartet.

Link to post
  moosewine skrev On 25.3.2015 at 15.01:

Hva er det som er galt med avstanden de forskjellige har igjen til mål? teeny ligger 100nm bak meg på kartet, men på rankingen ligger han 1500 nm bak meg...det samme med Jawik, Gunga og Kornelia...?

http://blog.sol.hmm.iki.fi/2013/01/dtf-calculation-problems-near-polar-area.html

 

Sett passeren på rundingspunktet og mål avstanden hhv. til deg og til teeny. Da ser du at han er ca 50 nm bak deg.

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post

Beklager sen tilbakemelding, har holdt på med bunnsmøring! :giggle: Trodde det skulle hjelpe med flybensin på tanken også, men det hjalp bare fra mandag til tirsdag, da jeg gikk fra plass 199 til 74. Etter det har det bare gått nedover. :nonod:

Imidlertid har jeg holdt mellom 17 og 20 knop i hele dag.

Håper vi lærer så lenge vi lever.....og lever lenge! :pray:

Link to post
  Zitt skrev On 25.3.2015 at 19.03:

Beklager sen tilbakemelding, har holdt på med bunnsmøring! :giggle: Trodde det skulle hjelpe med flybensin på tanken også, men det hjalp bare fra mandag til tirsdag, da jeg gikk fra plass 199 til 74. Etter det har det bare gått nedover. :nonod:

Imidlertid har jeg holdt mellom 17 og 20 knop i hele dag.

Håper vi lærer så lenge vi lever.....og lever lenge! :pray:

 

Det hjelper ikke å seile fort hvis det går fort i feil retning. :wink: Det er farten mot Kapp Horn, også kalt Velocity Made good to Course (VMC) som teller.

 

Men slapp av Zitt. Siden sist jeg målte har du tatt inn ytterligere 10nm på moose og er nå bare 40 nm bak. Fortsetter det slik er du jo godt foran ved runding... :giggle:

 

Rankingen kan du se bort fra. Den er som sagt riv ruskende gal så nært Sydpolen, som altså ikke er målet på dette strekket, som noen synes å tro. :lol:

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post

Vel en tit før jeg går på arbeid og en titt etter jeg kommer hjem. og litt hele kvelden, Går fint så lenge vi er i havet, blir værre når vi må krysse og forandre hver gang nytt vær er ankommet.

Men hvis jeg klarer top 100 så er det bra. ( Og slå Jawik, det er et must :pray::giggle::lol: )

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  moosewine skrev On 28.3.2015 at 1.41:

Alle har jo begynt å følge etter Viking...shame on you!

Hehe. Det er da mange som ikke gjør det. Vanskelig å beregne riktig bane mot hornet, noen tar en kortere vei med mindre vind, andre en litt lengre vei med bedre vind. Og så har vi et vindhull som hopper og spretter litt som gir det ekstra karakter av bingo.

 

Jeg vil bare minne deg om VMC, moose. I øyeblikket beveger du  deg med 3 knop mot Kapp Horn, mens jeg ligger på 17 knop i VMC. Det blir avstander av slikt... :wink:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...