Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

South Atlantic Chase 2015

 

Race starts: May 05th 18:00 UTC / 20:00 LT

 

Praktisk i kveld kl. 20:00 LT

 

Men så var det jo bateriet som må ut av Bessie før i morgen. Trustern må jo få sitt da den er ganske moro å bruke under seiling. Og før noen begynner med mobbing :nonod: så må jeg si at den T'en sto i Bessie mange år før jeg overtok henne.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg(Teeny) bestemte allerede lenge før Amasonas at jeg skulle gå langt vest, og peilet meg inn mellom Haiti og San Juan. Selv om jeg følte en trygghet med å ha både Svein, rumskip og Viking enda lenger vest enn meg, valgte jeg å trekke meg. Angrer nå.

Den største utfordringen jeg har, føler jeg, er tålmodigheten, det bør helst være action hele tiden.

Kanskje jeg ringer Snåsamannen for å høre hvordan det går! :giggle:

 

Du seiler bra Zitt. Fortsett med det. :thumbsup:

 

Det er stor usikkerhet i hvilken rute som er raskest, og årsaken ser du her:

 

bilde

 

Lavtrykket har presset Bermuda High sørøstover og samtidig er det etablert en høytrykksrygg langs østkysten av USA. Prognosene sier at det vil etableres et lavtrykk som vil presse høytrykket utenfor South Carolia i øst-sørøstlig retning.

 

Spørsmålet er hvor fort og i hvilken retning. Ruteren hopper mellom en nordvestlig (hvit rute) og en mer direkte  (rød rute) ved hver wx. Siste wx anslår en marginal forskjell på et par timer. Selv satser jeg på den korteste enn så lenge.

 

Og det betyr at du ligger brukbart an Zitt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg må bruke natten og sove på det, men tror jeg holder omtrent den kursen jeg har nå til i morgen tidlig.

Jeg er ikke så dreven at jeg vet å bruke alle hjelpemidler som kan anvendes. Foreløpig sitter jeg her med en kalkulator og passer, og prøver å beregne så godt jeg kan.

Du har hatt brukbar vind i noen timer nå, Viking, og det er like før jeg har deg i kikkerten.

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Da nærmer det seg linja for denne gang au.  Denne gangen gikk det ikke helt etter planen til endel.  Syns det er flott og se at disse WR  progm, ikke altid gjør noen til vinnere.  Og været kan ingen gjøre noe med,  Flott at noen andre ligger i vinner toppen,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja da er siste rest på gang
forsov meg litt i dag og kom litt ut av kurs :giggle:

Men blir nå ferdig med dette legget i dag blir sikkert siste i WT iår da tiden ikke strekker til
Var jo litt moro å være med litt igjen da ....

 

Snakkest folkens en dag .......... :thumbsup:
 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Siden det viktigste er å slå Jawik,  så ligger eg godt an denne gangen au,

Både Jawik og meg , vet at Vinne løpet gjør vi ikke,  så derfor intern konk.

 

Jeg seiler også i VOR løpet,  og der er jeg rett før å krysse linja,  tiltross for at båten var uten styring i 3 døgn,  gikk på land og gikk mer bakover en frem mot målet,  lå på 47..9  (noe slikt)  når eg begynnte å styre igjen,  nå rett uner 4000 plass.

VOR har hatt mer vind i sine værmeldinger,  farten på båten har vært større.

 

Nå er det en liten pause før neste legg.  Tar det vi har tid til. Og styrer når vi har tid, Men har jeg tid til å lese posten eller avisen,  så har eg au tid til og styre litt her.   :yesnod:  :pray:  :thumbsup:

 

Vi ses på neste legg.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så mye positivt å komme med for min del. Lå brukbart an for en liten uke siden, men gjorde noen store bomerter i avgjørende faser. Jeg nevnte tidligere at jeg hadde pekt ut sundet mellom Den Dominikanske Republikk og Puerto Rico, men trakk meg i siste liten. Tre stykk, såvidt jeg vet, gjorde nettopp det nemlig aner59, bonknhoot og FastFlo og nå ser vi hvordan det gikk med dem. Ja, tenk om! :giggle:

Careka hadde et ønske om 4 norske båter blant topp 100.

Mer enn 100 båter har nå kommet til mål, og blant topp 100 finner vi følgende nasjoner:

Italia 6 båter

Sveits 1

Belgia 3

Portugal 2

Peru 1

Tyskland 2

USA 16

Canada 3

Finland 3

Sverige 17

Brasil 1

Australia 5

New Zealand 5

Storbritannia 10

Hellas 3

Estland 1

Frankrike 4

Paraguay 3

Russland 3

Albania 1

Spania 2

Afghanistan 1

Polen 1

Slovenia 1

Nederland 1

Armenia 1

Sør-Afrika 1

Norge 3

I tillegg har jeg 2 båter jeg ikke finner nasjonaliteten til: Exmeromotu(nr 7) og Team Sailing(nr 80). Kan noen hjelpe meg med det?

Gratulerer Sverige med seier i lagkonkurransen!

Link to post
Share on other sites

Aha, på Wikipedias liste over nasjonalflagg fant jeg selvfølgelig ikke hverken Bermuda eller Puerto Rico, så takk for hjelpen!

Det er også riktig, som du skriver, at TeamSailing ble nr 24. Jeg forvekslet med Carezza(80) fra Afghanistan, som på en måte imponerer med sin interesse for seiling. Afghanistan har ingen kystlinje og knapt en eneste skikkelig innsjø.

Link to post
Share on other sites

Carezza er ikke nødvendigvis bosatt i Afganistan, men seiler med sitt nasjonalflagg. Slik som mange av oss på SOL som ikke nødvendigvis er "hjemme" - det bare ser slik ut i disse digitale wifi tider :lol:

 

Gammelt Kinesisk ordtak: "Ligg lavt i terrenget så storebror ikke ser deg"

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var for å forbedre mine kunnskaper om seiling er jeg med, men forløpig er jeg storfornøyd med snekken min.

Jeg har vært ombord i seilbåt 2 ganger i mitt liv, en gang i regatta med min bror(for hundre år siden) og 1 gang en transportetappe på 1 time for motor.

På Sailonline er det bare konkurranseinstinktet som blir pleiet litt, men jeg er en god taper heldigvis!

Link to post
Share on other sites

Tror du er en sjel i feil båt   :giggle:  :pray:   Tror du blir vekka,  skikkeligt hvis du er med på en regatta til i en virkelig båt.

Noen østafjells burde tatt deg med.

Kom ut av skapet   :lol:    Det bor en skapseiler i deg   :thumbsup:  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det finnes en vordende Trawler-eier i en hver seiler også Careka  :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klart filmen gir mersmak, Jawik!

Første gang jeg så filmen var uten lyd, og da hørte jeg lyden av Satchmo's "What a Wonderful World"!

Men nå har det seg slik at vi er 4 stykker i husstanden, jeg har 1 stemme, 2 hunder har hver sin stemme og fruen har 1 stemme+vetorett. Da er det sjeldent det går min vei. :pray:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  Senker skuldrene og gir en annen opplevelse av å være på vannet. Du tenker ikke lengre så mye på hvor du er/skal bare du er om bord  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er når det i praksis er så godt som vindstille man virkelig vet hvem som kan seile. Samme kan sies når det blåser 20+ m/s. Begge deler skiller kaffeklassen fra de som vet hva de driver med.

 

Jeg skal ikke si hvilken kategori jeg er i  :blush:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ikke vær så beskjeden Herman. Med rette båt og rette seil kan de fleste få til dette :smiley:

 

Alle båtfolk burde få oppleve dette minst en gang i livet. I smuglerfart hvor en får følelsen av å sveve på vannet uten noe bestemt endepunkt som bare forstyrer seilasen. Denne følelsen av å sveve over vannet er ikke enkelt å beskrive, men når det skjer er ihvertfall denne karen solgt. Og har en tur så følger tumleren en i samme fart og da er alt komplett. En trimmer seilene for å få best resultat ut av disse, men er varsom slik at en ikke forstyrer det magiske i opplevelsen. En blir ett med naturens fantastiske skue og lever lenge på dette. Og er kursen på toppen av dette satt inn i solnedgangen og natta trekker seg over en til månen og stjernene kommer opp er en solgt som seiler.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis aldri seilt en langturlastet 33 foter fra 70-tallet med utblåste seil... Deplasement uten last er 6 tonn. Når det blåser så lite som i den videoen går den bare rundt og rundt for eget forgodtbefinnende.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...