moosewine Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Bare artig å være i posisjon for en gangs skyld...men det går nok nedover herfra, drar på jobb og ferie de neste 3 ukene så da blir det å fullføre racet med mobilklienten... Sitér dette innlegget . Link to post
Herman Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Det var da voldsomt som vinden dreide i natt! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Viking.1 Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) Hmm. Dette ser absolutt ikke bra ut. Det utvikler seg et kraftig høytrykk ved Kapp Horn. Dette bremser opp lavtrykksbanene samtidig som de svekkes. Plutselig har jeg et virvar av mulige ruter, alle med stor usikkerhet. Dette blir skikkelig bingo! Her må man få med seg hver eneste wx for å finne en god rute. Og det har jeg ikke tid til. Får håpe situasjonen bedrer seg i løpet av uken. Redigert 23.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Det er heldigvis likt for alle ;-) Sitér dette innlegget . Link to post
Viking.1 Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) Det er heldigvis likt for alle ;-) Nei, det vil jeg ikke si. Det favoriserer de nordlige båtene som solaris, NOR_stigt og amatore kraftig. Plutselig har de barbert 24 timer på sin ETA Kapp Horn. Eller retttere sagt, sydfarerne har fått lagt på 24 timer på sin ETA. Redigert 23.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Viking: Det værkartet du viser her, hvor har du hentet det? Det ga en veldig grei oversikt for oss som ligger i kaffeklassen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Viking.1 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) OK. Nå går vi inn i denne leggens vanskeligste fase. Vi kommer inn i en transisjonssone med lavere vind. Den som takler den best vil nå Kapp Horn først. Jeg har to hovedalternativer på rutevalg. Den røde ser ut til å være raskest slik det ser ut nå. Men det er på håret, og den har svært høy risiko. Jeg går for den noe safere blå, selv om den er lenger. I hvert fall enn så lenge. Ser at det er ulike strategier ute og går. Bildet viser posisjonen fram i tid for de to rutene like før de møtes (rød og blå firkant). Forøvrig ser det nå ut til at Neuroman har tatt over ledelsen. Du ligger heller ikke så verst an Careka. Redigert 24.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Viking: Det værkartet du viser her, hvor har du hentet det? Det ga en veldig grei oversikt for oss som ligger i kaffeklassen. Det er en del av qtVlm, som er en av ruterne jeg kjører. Jeg bruker den stort sett til visualisering og animering av været. Til styring bruker jeg BWR. De har litt ulike strategier for ruting, og jeg har best erfaringer med BWR. qtVLM er den enkleste å bruke og har også som sagt animering av ruten, som forteller meg hvordan jeg ligger an i forhold til været. For å få med lufttrykket må jeg bruke en værfil som er litt ulik den vi seiler etter på SOL. Ikke mye fordi de bruker samme kilde, men litt pga ulik interpolering av vinden. Helt uvestentlig i IRL-seiling (da bruker jeg qtVLM), men avgjørende når det kommer til SOL-seiling. Her stemmer BWRs interpolering bedre med SOLs interpolering etter min erfaring. Les mer om qtVLM her. Redigert 24.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hva er det som er galt med avstanden de forskjellige har igjen til mål? teeny ligger 100nm bak meg på kartet, men på rankingen ligger han 1500 nm bak meg...det samme med Jawik, Gunga og Kornelia...? Sitér dette innlegget . Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hva er det som er galt med avstanden de forskjellige har igjen til mål? teeny ligger 100nm bak meg på kartet, men på rankingen ligger han 1500 nm bak meg...det samme med Jawik, Gunga og Kornelia...? En annen ting som er rart er at du holder sikkert tre ganger så stor hastighet som meg, selv om jeg ligger i et område med mer vind. Du raser ifra meg, men det er faktisk motsatt på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Hva er det som er galt med avstanden de forskjellige har igjen til mål? teeny ligger 100nm bak meg på kartet, men på rankingen ligger han 1500 nm bak meg...det samme med Jawik, Gunga og Kornelia...? http://blog.sol.hmm.iki.fi/2013/01/dtf-calculation-problems-near-polar-area.html Sett passeren på rundingspunktet og mål avstanden hhv. til deg og til teeny. Da ser du at han er ca 50 nm bak deg. Redigert 25.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 En annen ting som er rart er at du holder sikkert tre ganger så stor hastighet som meg, Jeg har en hjelpemotor igang ;-) gjør ca 17 knop jeg, er du nede i 6? Sitér dette innlegget . Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Beklager sen tilbakemelding, har holdt på med bunnsmøring! Trodde det skulle hjelpe med flybensin på tanken også, men det hjalp bare fra mandag til tirsdag, da jeg gikk fra plass 199 til 74. Etter det har det bare gått nedover. Imidlertid har jeg holdt mellom 17 og 20 knop i hele dag. Håper vi lærer så lenge vi lever.....og lever lenge! Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Beklager sen tilbakemelding, har holdt på med bunnsmøring! Trodde det skulle hjelpe med flybensin på tanken også, men det hjalp bare fra mandag til tirsdag, da jeg gikk fra plass 199 til 74. Etter det har det bare gått nedover. Imidlertid har jeg holdt mellom 17 og 20 knop i hele dag. Håper vi lærer så lenge vi lever.....og lever lenge! Det hjelper ikke å seile fort hvis det går fort i feil retning. Det er farten mot Kapp Horn, også kalt Velocity Made good to Course (VMC) som teller. Men slapp av Zitt. Siden sist jeg målte har du tatt inn ytterligere 10nm på moose og er nå bare 40 nm bak. Fortsetter det slik er du jo godt foran ved runding... Rankingen kan du se bort fra. Den er som sagt riv ruskende gal så nært Sydpolen, som altså ikke er målet på dette strekket, som noen synes å tro. Redigert 25.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg var så "fortvilet" her en stund at jeg la båten ut for salg på finn.no, men nå har jeg trukket annonsen tilbake. Målet nå er å nå Itajai før de slukker lyset og går hjem! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Jeg er bare på tur, nå i uka, får bare sjekka morgen og kveld. Mye jobbing. Og ennå laaaannnngt igjen :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
LALUNA II Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) @Careka ikke så veldig på tur ser jeg henger godt med i toppen Jeg blir borte i helgen så da blir det minimalt med online trafikk Redigert 26.Mars.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Careka Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 (redigert) Vel en tit før jeg går på arbeid og en titt etter jeg kommer hjem. og litt hele kvelden, Går fint så lenge vi er i havet, blir værre når vi må krysse og forandre hver gang nytt vær er ankommet. Men hvis jeg klarer top 100 så er det bra. ( Og slå Jawik, det er et must ) Redigert 26.Mars.2015 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 så var det helg igjen, og vi kan seile litt mer. Merkelig hvor sammla alle er. nesten på linje. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
moosewine Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Alle har jo begynt å følge etter Viking...shame on you! Sitér dette innlegget . Link to post
Zitt Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Det er kanskje ikke så rart, for alle har jo samme målet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 stakkers Kornelia, ser ut som han sovnet over rorkulten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Viking.1 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Alle har jo begynt å følge etter Viking...shame on you! Hehe. Det er da mange som ikke gjør det. Vanskelig å beregne riktig bane mot hornet, noen tar en kortere vei med mindre vind, andre en litt lengre vei med bedre vind. Og så har vi et vindhull som hopper og spretter litt som gir det ekstra karakter av bingo. Jeg vil bare minne deg om VMC, moose. I øyeblikket beveger du deg med 3 knop mot Kapp Horn, mens jeg ligger på 17 knop i VMC. Det blir avstander av slikt... Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 ...men nå kommer jeg... Sitér dette innlegget . Link to post
Viking.1 Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Se der, ja. Der spratt du jo opp i 8 knop. Du styrer kanskje litt hardt opp i vinden. Disse båtene liker dårlig en TWA på mindre enn 45. Men du må vel kanskje det der nede på Sydpolen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.