Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Her er en link til Suntec i Tvedestrand som jeg brukte da jeg bestilte targa i fjor. Forøvrig de som lager targa til Saga 315.

De er raske, har biltransport til Oslo ukentlig og er rimelig på frakt.

Visit My Website

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Targabøyle prosjektet har ikke kommet noe videre enda.

Så i mellomtiden holder jeg på med og lage til batterirom, så da må styrbord tak ofres. Den sang på siste værset, og det gjør nok babord tank også. Så den skal byttes til en i plast litt senere i vinter.

 

Var godt og få denne vekk ja

 

styrbord_tank1.jpg

 

styrbord_tank2.jpg

 

Her blir det god plass til batterier :smiley:

Skal bare male opp så det blir trivelig der, samt montere en lampe eller to

 

batterirom1.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tittet på båten din, og tenkte; den ser gammeldags ut.

Så prøvde jeg å se for meg, hva er det som gjør at den ser gammeldags ut?

 

Dersom du hadde skiftet alle vinduer til litt større, tettsittende med aluminiumslister i mellom, så hadde den sett ut som den var 10-20 år nyere i designet.

 

(men, dette er sikkert ikke noen billig ide)

 

Tenkte bare på hvor forskjellig en f.eks. Sollux 24 med brunt dekk og vinduer som sitter i gummilister ser ut, i forhold til en med helhvitt skrog og overbygg og vinduer i alulister ser ut...

 

Ellers, lykke til videre med Sagen 30! Jeg liker dette bedre enn gammel trebåt! :sweat::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jo, gummilistene er modne for utskiftning om ikke så lenge og jeg har vurdert alulister.

Ville blitt mye penere da.

 

Nå er det tett det som er og utskifting blir ikke i år.

Er oppussing på uteplassen som er aktuelt dette året.

 

Gjør meg ferdig på styrbord side og muligens skottet mellom kabin og uteplass nå frem mot sommeren.

Så tar jeg babord side til høsten, der skal det bygges nytt pentry.

 

Nye dørker skal også legges

 

Her er en Sagen 83 modell, med alulister. Min er forøvrig en 77-78 modell.

 

18_2093748649.jpg

Link to post
Share on other sites

Hmm, jo, så jo litt nyere ut... jeg så mer for meg at dersom alulistene hang sammen slik at vinduene ble mer "et stykke" uten synlig glassfiber i et stykke.

 

Men, plasttrær råtner jo ikke, så du har bedre tid med denne flotte båten enn med st. hansbå..., jeg mener trebåten din. :wink:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Først gratulerer med ny båt igjen,hakke fått med meg detta jeg .Men du må vel nesten kaste den jakka di som det står nautica på kansje (veit du kan være medlem uten trebåt ) , du som aldrig skulle ha sånn plast dritt . Hehe ,å nå har du 2 stykker .Tipper du får høre en komentar eller to i Nautica klanen :wink: men skjønner deg godt jeg. Det er kansje en micromulighet for at vi ser det på treffet til sommer'n nå da eller, ifjor blåste det for mye da var båten for liten .Nå har du så stor båt ,at så dårlig vær kan det ikke bli mellom Horten og Holmestrand . Så blir jo artig at du kommer sjøveien for første gang ,du veit det er mange som har venta på det :flag:

Lykke til med ny båt ,husk ikke skru alt fraværandre alt med en gang .morro å bruke båten litt også .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg får henge en bunt med tjærehamp i salongen, da går det bra :wink:

 

Joda, nå er det enklere og komme seg på treff.

Også er det både dass og kokemuligheter ombord som gjør båtturer litt enklere.

 

Tar bare litt småtteri av gangen når det gjelder og pusse opp, sånn at jeg kan bruke båten samtidig.

Den største jobben, som jeg holder på med hele tiden er det elektriske anlegget.

Her har jeg begynt fra scratch, men ser det er en del ledninger til som skal byttes ut.

 

Båten er helt grei, og motor jo en 91 modell så jeg har fått litt for 65 lapper :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har fått mye båt for pengene det, det er helt sikkert. Jeg fikk jo faktisk mer for min Sagen 730 (24 fot) da jeg solgte den for tre år siden! Det var forresten en 1979 modell, med sjøvannskjølt Sabb 2H.

 

Jeg hadde aluminuiumslister rundt vinduene på min. Kanskje din kan være en selvbygger? Ser det ofte er gummilister på selvbyggerbåter, det er billigere og enklere å gjøre selv....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er jeg ett stykke videre i batterirommet.

 

Ordnet meg gummimatte på jobben, det ble ikke så værst.

 

batterirom5.jpg

 

Måtte prøve batterikassene, får fint plass til enda 2-3 stykker hvis jeg trenger det.

 

batterirom6.jpg

 

Laderen ble også prøvet, dog noe provisorisk. Den står ikke tilkoblet slik nå, bare så det er klart :wink:

 

batterirom7.jpg

 

lader.jpg

 

Fikk endelig flyttet batteriet fra motorrommet, ledninger er ikke tilpasset sålangt da det skal inn flere batterier.

 

lader2.jpg

 

Vurderer også og fjerne denne vanntanken, da jeg har en identisk en på babord side. Har også vanntank i baugen.

 

styrbord_tank3.jpg

 

Gjenstår litt snekring, og lage en luke over batterirommet.

Blir nok bare og legge nautolex eller noe foreløbig.

Så blir det teakdørker til neste vinter tror jeg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...