Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

En fast flaps bakpå der burde hjelpe! festes i høyde med kanten i skroget akterut, som en forlengelse av denne. Om du går ut ca 20cm på midten, og ca1,5m bredde, så burde du kunne få et par tre knop ekstra samt mye finere gange i sjøen! 3-5 trekantformede forsterkninger i overkant , og skråskårne bakre hjørner så har du en tilsvarende flaps som jeg har. Jeg topper på 11 knop, samme båt og motor uten flaps kommer ikke opp i åtte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Snakker du da om støpt flaps i glassfiber?

 

Hadde jo vært flott om jeg kunne oppnådd 7 knop som marsjfart, har 5,5 nå som er mest behagelig.

 

Jeg tenkte på faste trimflaps som ofte er på planende båter, men det er kanskje helt uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg lagd meg en enkel liten targabøyle.

 

Består av 2 stk handrekker på 90 cm, samt 4 rørklammer og finérplate.

Ble en rimelig sak.

 

Da fikk jeg også montert radaren.

 

Vel, måtte løsne litt på takplatene oppunder hardtoppen først.

Disse skal fóres ned 10-15mm slik at jeg kan ha skjult kabelstrekk bak disse

 

radar1.jpg

 

Etter mye måling frem og tilbake så fikk jeg montert handrekkene

 

radar2.jpg

 

Radaren montert på rørklammer og finérplate

 

radar3.jpg

 

Ble ikke så værst, syns jeg da!

 

radar4.jpg

 

radar5.jpg

 

Da gjenstår kabeltrekking og montering av skjermen.

Nå har jeg også en liten targa til og feste annet stæsj på, bla vimpelstenger :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er det ihvertfall viktig og sette radaren i standby om du/noen er/skal på fordekket ellers kan det vel ende med stråleskader.. :eek:

 

Men synes bøylen ble ganske bra jeg, og enkelt og billig var det jo også! :smiley:

 

Forøvrig, hva slags radar er det du har?

Link to post
Share on other sites

Du Per Christian!

 

Jeg har utrolig sans for det elektriske anlegget ditt. Oversiktlig og ryddig. Og så har du jo satt av en del plass til det også. :yesnod:

stroemskap1.jpg

Skal snart til å gjøre noe av det samme på <MALAIKA> men på noe mindre plass (mindre båt gir mindre plass til sikrings-skap).

 

Det jeg lurer på er disse grå "hakkete" skinnene - øverst og til høyre i bilde - som gjør en bra jobb med å fordele ledningene målrettet, ryddig og dermed bevarer oversikten.

- Er det plast eller stål?

- Hvor kommer de i fra?

- Har du kjøpt disse i en "vanlig" butikk?

- Hva koster de eventuell?

 

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Heisann Walter

 

Jo, de kabelkanalene er veldig kjekke. De fylles dog fort opp, så jeg burde ha handlet en større type.

Uansett, de er av plast og fåes kjøpt på Elfa for en rimelig penge

 

Søk på "Slitsad kabelkanal" på siden til Elfa så finner du disse.

De leveres i lengder på 2 meter, og kappes fint med baufil

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke fått tak i stor nok fastnøkkel enda, men fikk alikevel løsnet kontramutteren på pakkboksen.

Skrudde så alt jeg maktet på pakkboksen for hånd , og dro til kontramutteren igjen.

Trykket ett par pump på fettstpryta og hylsa er nå tett

 

I den forbindelse lurer jeg litt på bevegelse i fettkoppen, altså den gummislangen som sitter imellom hylse og fettkopp beveger seg litt sideveis når propellen går rundt.

 

Er det normalt?

Akslingen min har en diameter på rundt 45mm, skal vel litt til og få kast i denne?

Kan evt stevnlageret være dårlig? (Cutless lager?)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har ikke fått sett noe mere på dette med pakkboksen enda, men tar en nærmere titt i ferien nå til uka.

 

Har fått handlet inn noe stash som skal på plass etterhvert, det ble superswitch brytere fra nettbaat, (Carling etterligning?)

Rimelige var de også :smiley:

 

brytere1.jpg

 

Gjenstår og lage en konsoll for bryterne, men aner ikke hvordan jeg vil ha det enda.

 

Hornet bør også monteres, så snart jeg finner en vettug plass for dette

 

kompressorhorn1.jpg

 

Har en hel masse som skal gjøres, bla og gjøre pentryet ferdig.

Fortsettelsen av arbeidet kommer an på været. Blir det bra vær blir det ingen jobbing, men heller late dager på sjøen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Per Chr.!

 

Tenkte også en gang på disse Carling etterligning (eller original som jeg ikke har råd til...) switch'ene en gang. Hvordan skjærer du ut hullet til disse???? Det er ju firkanta høl du må lage, er det 30x15mm? Blir en del saging det.... :eek:

 

Jeg satser på bryter med runde høl, lettere å ta hullsaga og kjøre på drillen enn å sage 4-kanta.... :crazy:

 

Ellers ser dette hornet gromt ut! Kompressor og greier! Sikkert bra lyd i den.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Supert prosjekt,gleder meg selv til å komme inn i båten og begynne med innredning,elektrisk,etc. etc.

Og alle de pakkene med godsaker en kan da kose seg med.

Men jeg er også opptatt av det samme som Walter_S hvordan skjærer du fikantet hull, med Fein Multimaster?

Link to post
Share on other sites

Hei

Det finnes jo midt og endepanel til disse bryterene. Dermed kan en koble flere slike etter hverandre og kun sage et langt hull for montasje:

brytere og endepanel

 

Mvh Beertrip

 

 

Beertrip kom med svaret.

 

Mulig jeg skal ha ett par brytere i enkelt rammer, da blir det vel og bore hull, og deretter bruke den elektriske stikksaga med smal blad.

Feinsaga blir nok litt for grov til dette.

Mulig jeg kan bruke Dremel med freseforsatsen til dette.

 

Jeg vurderte også brytere det kunne bores runde hull til, men syns ikke vippebrytere er så pene.

Kunne kanskje brukt de forkromma uttrekksbryterne.

 

Det ble superswitch til slutt alikvel, de ser jo litt mere eksklusive ut :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk monter hornet i dag, men ikke koblet til enda.

 

Obs. mobilbilder

 

kompressorhorn2.jpg

 

Jeg må/bør fóre ned den takplata, hvis ikke så må jeg få tak i ett 90 bend og montere ett messingrør.

 

kompressorhorn3.jpg

 

Slangen til kompressoren legges bak teaklistene, ned til kompressoren som er montert ved pentry.

 

kompressorhorn4.jpg

 

Hadde egentlig tenkt meg utpå etter at hornet var montert, men arbeidslysta slo til :cryin:

 

Så da plukket jeg opp ett par løse tråder i arbeidet med pentry.

Monterte disse 2 platene, disse er skrudd slik at de lett kan demonteres for og komme til for kabelstrekk.

 

pentry018.jpg

 

Dette tok jammen hele dagen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Horn er kjekt og ha, når det skal tutes for og ta ned flaggene :wink:

Neida, bare kjekt og ha innimellom.

 

Også prøver jeg og strekke det jeg kan av kabel o.l underveis.

Kjedelig og oppdage i etterkant at man ikke har lagt til rette for strekking av kabel.

 

Det er i hovedsak pentry jeg skal ha ferdig, med hyller og slikt nå.

Der skal det også legges opp trikkerør, vann osv så ting tar tid

Link to post
Share on other sites

Nok en lang dag i båten, ble mest farting rundt for og skaffe deler.

Det var en del bortkastet tid, hos bla Tess som ingenting har :rolleyes:

 

Kom igang til slutt med og montere opp den doble filterholderen.

Bestemte meg for og montere denne da jeg ikke har klart og få vannutskilleren tett, så her har jeg dratt inn luft i systemet.

 

Kom over en kjekk sak fra Hengst, så nå har jeg pumpe mellom tank og filtere. Mye enklere og lufte nå.

 

Først måtte det lages til noen braketter, da er det kjekt med en liten skrustikke og Dremer til og kappe med.

 

dieselfiltere1.jpg

 

Her er ferdig montert, slangen mellom tanken og pumpa burde vel veært kortet inn noe mere..

 

dieselfiltere2.jpg

 

Lurer på en ting, er det vanlig med en del luft i sjøvannsfilteret?

 

sjoevannfilter2.jpg

 

Bærer av sted yil båten i morgen også, for og plukke opp noen flere løse tråder som henger igjen

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Lå på gjestebrygga i Holmestrand natt til i går, og gikk meg en runde for å titte på båter etter frokost - og gjett hva jeg så! En Sagen 30 m/Båtplassenvimpel! Det måtte jo være deg! Stod lenge og så på båten, men som du sier var du nok rundt for å skaffe deler. Så kalesjen var rullet opp på begge sider, så du var nok ikke langt unna!

 

Vi var eneste seilbåt som lå der natt til mandag - og i tillegg kun 2-3andre båter litt lenger ute. Er det alltid så stille i Holmestrand?? Hvor er alle menneskene?? Så bare en 2-3 stylede BMW 5serie E34 som passerte stripa en 5-6 ganger i løpet av kvelden!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Heisann, var dumt jeg ikke var tilstede da.

Jo, det er ganske rolig i Holmestrand ja. Ikke så mye som skjer nå.

Lekteren er vel ikke klar for servering enda heller tror jeg, men håper det er på gang slik at det blir litt liv på bryggekanten

 

 

Dagens økt ble laber;;

 

Har for det meste rota i dag også, ble også litt betenkt når jeg så det ene motorfeste.

Fikk øye på dette da jeg skulle til og sjekke impeller.

 

Var da voldsomt til bøy tenkte jeg, ihvertfall der og da.

Nesten all arbeidslysta ble borte :unsure:

 

motorlabb1.jpg

 

Har nå sett på bilde en stund, og det ser kanskje ikke så ille ut alikvel.

Eller?

 

Særlig hvis man sammenligner med det andre feste

 

motorlabb2.jpg

 

Hvis disse er blitt bøyd over tid, burde de vel ha bøyd seg inne ved motor?

Jeg ble litt betenkt over dette, har jeg grunn til det?

 

Bør jeg sjekke oppretting av motor?

 

 

Ellers er jeg litt i gang med konsoll for kontrolleren, skal flikke mere på dette i morgen så får vi se om det blir noe greie på i det hele tatt.

Kontolleren må flyttes, for kablene stikker for langt ut i sikringskapet, og da får jeg ikke på veggplata der.

Den veggplata ville vært bra og få på plass, for den flyttes rundt på hver gang jeg skal gjøre noe

 

konsollmorse1.jpg

 

konsollmorse2.jpg

 

Skal gjøres en del med dashen, men måtte bare begynne ett sted.

Link to post
Share on other sites

Dæsken, brukte mange timer på konsollen i dag. Forbannet meg på at jeg ikke skulle hjem før jeg hadde lakket ett strøk.

Er jo ikke så mye annet og finne på i dette været heller, så da kan man jo like gjerne jobbe litt.

 

Luftfilteret prøvemontert, men jeg må lage til en konsoll i dørkplata for filteret blir for høyt.

 

luftfilter2.jpg

 

Konsollen snart ferdig, blir ikke så værst tror jeg.

Mangler to lakkstrøk til, og en del listing da :rolleyes:

Fronten skal jeg lage til i morgen, den skal være til og fjerne.

 

Noen bilder fra dagens økt

 

konsollmorse3.jpg

 

konsollmorse4.jpg

 

konsollmorse5.jpg

 

konsollmorse6.jpg

 

Skal lage en liten luke på siden her, det trengs for og koble på vaierne

Konsollen kan nå utvides til styrbord med kartbord og greier.

Til vinteren igjen kanskje :rolleyes:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konsollen er ferdig sålangt, mangler 2 strøk med lakk på frontplata. Listinga tar jeg senere en gang.

 

Funderte litt på hvordan jeg skulle lage til denne, for det beste er om man kan fjerne hele fronten.

Løsningen var enkel, men ett par tillagde knekter på baksiden

 

konsollmorse8.jpg

 

Slik blir fronten

konsollmorse7.jpg

 

Ble rimelig fornøyd med konsollen

 

konsollmorse9.jpg

 

konsollmorse10.jpg

 

konsollmorse11.jpg

 

Kablene montert på spaken, og der hadde jeg flaks gitt. Tenkte ikke på om spaken vill slå i dashen der :rolleye0012:

 

konsollmorse13.jpg

 

konsollmorse12.jpg

 

:smoking-030:

 

Senere blir det en oppfriskning av instrumentpanelet, som kanskje blir omtrent noe som dette

 

instrumentkonsoll1.jpg

 

Og kanskje kartbord ala dette

 

kartbord1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...