Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

Bruk det du har! Har ratt med ring, kald om vinteren, om sommeren glovarm hvis jeg har holdt samme kurs lenge så ringen har vært i sola! Kan vel ikke skifte kurs hele tiden pga. dette....

Hilsen Sindre.

Man kan surre inn ringen i flaggline, da er men kvitt problemet med varme og kulde på rattet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I dag har den lokale glasspusheren vært nede og tatt ut det sprukne glasset.

Han teipet en plast over det som nå er åpent, men bør vel ta en tur ned og sjekke.

 

Om en ukes tid eller så kommer nytt glass, handlet herdet da dette bare ble rundt en hundrings dyrere i forhold til vanlig glass.

Med arbeid, nytt glass og paking kommer det på 1500 pluss/minus, er vel ikke så gæli det trur jeg

 

Har også løst targabøyle problemet.

Kom over at SeaSea har en del rørforbindelser i aluminium bla.

Kjøper rør hos den lokale stålforhandleren.

 

Skrur alt sammen, og en helt enkel bøyle kommer da på rundt 1000 lappen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jammen godt jeg har fulgt med i tråden til mister Haaby, før jeg skulle bytte olje.

For da slapp jeg og prøve den jallapumpa, som jeg handlet tidligere i år.

 

Handlet meg vakumpumpe i dag, og det var godt og slippe søl ved oljeskift ja :yesnod:

 

Filter var det værre og få tak i, men det løste seg tilslutt det også.

Blir dårlig med tur på fjorden i helga antaglig, men det kommer flere dager

Link to post
Share on other sites

Ble ikke særlig effektivt i dag, men fikk nå på plass påfylling slangen.

Lufteslangen blir montert snart.

 

nytank6.jpg

 

Ikke lett og montere den ivendige svingeren heller, er betong overalt.

Hadde tenkt og montere den under dørken i kabin, men neida...

Skal sjekke under dørken i toilettrommet, tror ikke betongen går hel ut dit

 

doerkkabin1.jpg

 

Noen som vet om det finnes overgang til giverkabel fra gammel svinger til ny skjerm?

Det sitter nemlig en gjennomgående svinger, til ett eldre Humminbird lodd.

Giveren der er antaglig ikke kompatibel med den nye skjermen min Humminbrid 717 (727?)

Den gamle skjermen het 3d wide eller noe slikt

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det finnes overgang til giverkabel fra gammel svinger til ny skjerm?

Det sitter nemlig en gjennomgående svinger, til ett eldre Humminbird lodd.

Giveren der er antaglig ikke kompatibel med den nye skjermen min Humminbrid 717 (727?)

Den gamle skjermen het 3d wide eller noe slikt

Om begge loddene har samme Khz skulle da det gå, man bytter da bare pluggen. I kabelen er det gjerne 2 ledere + skjerm, koble lederne sammen og passe på at skjøten blir skjermet med skjermen + folie.

Redigert av Spinnaker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir penere også med ett eller annet surret rundt.

Hva med dette?

57_1248507239.jpg

 

Om begge loddene har samme Khz skulle da det gå, man bytter da bare pluggen. I kabelen er det gjerne 2 ledere + skjerm, koble lederne sammen og passe på at skjøten blir skjermet med skjermen + folie.

 

Hvordan har det gått med loddet/giver?

Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet videre med giveren enda. Skal ned i båten i ettermiddag og titte litt.

 

Fordelen med den gamle er at den er gjennomgående bronsegiver.

Den nye er for innvendig montering, men er det plass under toalettdørken monterer jeg den der.

Da er det kort kabelstrekk også

 

Det rattet så bra ut forresten, blir noe slikt antaglig

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Fælt og tia flyr når man holder på, jeg startet kl.09.00 i dag på Bilextra.

Handlet radioantenne og 25 meter med høyttalerkabel.

 

Samtidig som jeg skulle begynne og montere antenna kom jammen H-glass og skulle sette inn ruta mi.

Den passet ikke optimalt, men ble satt inn provisorisk. Dette er da snakk om herdet glass, så de har nok klippet ut malen på feil side av streken.

Dem bytter den ut med laminert glass, som er mye bedre sa´n. Jeg ble overbevist, og da skal jeg etterhvert bytte alle til laminerte glass.

 

Den som blir byttet ut med laminert nå, er selvsagt kostnadsfritt

 

Kjekt med glass igjen, og for de med godt syn ser antenna mi til høyre for pipa.

Var kjekt og få montert antenne, får nå endelig inn alle kanaler

 

 

Tok tid og montere høyytalere, må demontere alle platene under benken for og få ut den jeg skulla skjære høl i.

Også skulle det jo strekkes kabel, de ligger skjult bak polstring. Og selvfølgelig så var det jo rustne skruer så de bet ikke i glassfiberen igjen.

Så panelene må få noen ny skruer.

Irriterer meg grønn over at tidligere ikke har brukt syrefaste skruer i båten, og ikke minst lakkert over skruehoder på listverk :headbang:

 

Vel, det ble nå lyd til slutt. Og sitte gruppen ute her skal shines opp til vinteren igjen

 

utehoeytalere1.jpg

 

Fikk montert skipperstolen også her om dagen

Det var veldig kjekt og få på plass

10 liters oljekanne passet perfekt som fothviler :tongue:

 

skipperstol1.jpg

 

Da er bare en hel haug igjen og gjøre, men det kommer etterhvert :tongue:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Fikk montert skipperstolen også her om dagen...

 

Hmmmm...

Det første jeg tenker når jeg ser den stolen, er at det bør ikke bli mye sidesjø når du sitter der. Du har ikke noe særlig å holde deg fast i - annet enn rattet - hvis båten girer? Misunner deg all den plassen du har i Sagen 30! :yesnod:

 

 

Dette blir en flott skute, Per Christian!

Link to post
Share on other sites

Ja, den er utolig romslig. :smiley:

Det er utrolig kjekt

 

Lurte på det samme selv, med den stolen.

Jeg kan feste ett handtak i hardtoppen kanskje, også kunne jeg vel tenkt meg armelener på stolen der.

Blir det for mye sjø, så kan jeg til nød stå og føre skuta

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det, blir mere og mere fornøyd med båten.

Gjenstår fortsatt en hel haug med ting og gjøre, men har ikke dårlig tid og tar det som det kommer :yesnod:

 

Var en tur nede i båten nå, og det kan se ut som kalesjen trenger en impregnering.

Bør vel ta en runde med grønnsåpe vann først, greit og få av møkka etter vinteren.

 

Oppdaget også noe steinsprut i gelcoaten på hardtoppen, antaglig etter veibrøyting i vinter :sad:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kommet videre med giveren til loddet.

Skjærte meg ett hull i dørken på toalettet, men det var jammen betong der og :headbang:

 

doerktoalett1.jpg

 

Så da måtte jeg alikevel plassere giveren lenger bak i båten, hvor det sitter noen andre givere fra før av.

Bla en gammel innvendig svinger, og en fartslogg?

 

Langt der nede er den limt fast i hvit epoxy.

 

humminbirdgiver1.jpg

 

Jeg har jo også etterlyst luftfilter i en annen tråd, ser ut til at jeg kan glemme ett luftfilter foreløbig.

Det er visst ikke plass til det alikevel, da må jeg i såfall fóre på dørkbjelkene med ett par cm, og det blir ihvertfall ikke på denne siden av sommeren.

 

Kan heller tre over en flunetting som stripses fast, som en midlertidig løsning

 

innsug2.jpg

 

Så får jeg heller håpe på at det blir gjort mere i morgen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått prøvemontert kverna til toilettet også, gjenstår og legge opp strøm og slanger skikkelig.

Bråker fælt den kverna, nesten som en pysevisp :giggle:

 

 

Skal bytte septiktank, som skal legges under køya i kabin. Må ha litt mere armslag på toilettet.

 

Også lurer jeg på om det kan monteres trimflaps på båten.

Må stå paralelt med kjølen, eller kan peke ut litt til hver side?

Båten graver en del, derfor tanken om trimflaps

 

Kan være at jeg ikke har riktig propell også selvfølgelig, at det er derfor den graver en del.

Båten gjør (etter gps) 7 knop, det er kanskje ikke mere og hente?

Motoren er på 81 hk, gearet har utveksling på 2,94:1 (mener jeg det var). Propellen vet jeg ikke noe om som sagt

 

Blir det noe greie på og montere flaps på denne hekken?

 

akter.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...