Jump to content

Prosjekt: Sagen 30


M/S Bastard

Recommended Posts

I dag ble det nok en veldig lang dag i båten, rundt 10-11 timer brukte jeg for og henge opp en vhf.

Først måtte det fjernes en det del gammelt ledningrukkel, og når det var borte måtte det strekkes nytt.

Demontering av listverket oppunder hardtoppen måtte til for og få skikkelig opplegg

Da alt detr var nede la jeg også opp nye ledninger til radarskjermen og en lampe i hardtoppen.

Mangler og strekke nye ledninger til vinduspussere, og topplanterne, men de skal strekkes på motsatt side, da det ikke er mere plass der jeg nå har strekt kabel.

 

Det som ble strekt i dag ble også ferdig koblet i strømskapet :yesnod:

 

Nå håper jeg det snart kommer noe ferievær :diving:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

konsollmorse10.jpg

Konsollen til gear/gass ble meget bra og ser profft og helhetlig ut - men pass på og ikke få fingrene i klem mellom rattet og konsollen... :giggle:

 

 

 

...rundt 10-11 timer brukte jeg for og henge opp en vhf. Først måtte det fjernes en det del gammelt ledningrukkel, og når det var borte måtte det strekkes nytt.

Kjenner meg igjen, med det å strekke kabler. Det tar utrolig lang tid, synes jeg også. Folk flest har ikke begrep på hvor mye jobb det er å legge opp alt elektrisk i en båt på nytt. Mye mikk, og en del som må demonteres før man kan strekke selve ledningen. Så skal det festes / klamres skikkelig alle steder for å unngå gnissning / slitasje / svakheter i kobberet. Mye å ta hensyn til, syn nå jeg!!

 

Men, det blir bra til slutt, Per Christian!

:seeya:

 

 

P.S.: Godværet pleier å komme når fellesferien er slutt, Per Christian... :wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir skikkelig bra Per :yesnod:

 

Ps: Voltmeteret jeg kjøpte av deg funka bra!

 

Mvh Kjell

 

Takk for det, fint at voltmeteret gjør nytte for seg :yesnod:

 

Walter;

 

Rattet skal flyttes noen centimeter mot babord, slik at det blir mere sentrert på midterste ruta.

Så da unngår jeg at fingra går i klem :wink:

Det er igrunn ikke noe problem nå heller, da jeg stort sett bruker sveiva på rattet.

 

Ble fornøyd med konsollen, jeg skal også flytte stoppspaken til den, samt montere 2-3 brytere.

Så det elekriske er på langt nær ferdig.

Har jo ikke lagt opp noe i forkabin enda, bortsett fra en lampe og stereoanlegg

 

Masse igjen og henge fingrene i, men skal ned igjen nå snart og jobbe litt.

Nå ser det ut til at det blir ok vær, mulig jeg tar en tur og fisker i stedet...time vill sjåv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glemte og oppdatere i går, etter en lang økt.

 

Nå skulle endelig skapdørene på plass, hyller gjenstår fortsatt :rolleye0012:

Jeg limte rammene

 

pentry019.jpg

 

Skrudde på hengsler

 

pentry020.jpg

 

Og monterte slike snepperter som lås, om de er noe tess får tiden vise

 

pentry021.jpg

 

Nå venter jeg på de to siste dørene som skal inn på babord.

 

Vhf montert , kablingen skal legges opp penere.

Det blir gjort når listverket er pusset ned og oljet/lakket opp igjen

 

vhf1.jpg

 

Det blir stadig noe verktøy, skruer,beslag tiang og tang som handles inn etterhvert.

Da er det kjekt med disse plastkassene og godt med stueplass

 

stueplass1.jpg

 

Noe mere ledning ble lagt opp, men nå må jeg antaglig bytte kabelkanalene i strømskapet.

De er overfylt allerede

 

bilde fra batterirommet

 

trikkeroer4.jpg

 

Må legge inn en ordre på Elfa snart også, begynner og bli tynt med koblingsmatriell

 

kabelskosortiment1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ble ikke noe fjordtur i dag, regn og blåst som vanlig :diving:

 

Så da ble det tømt en kannekaffe og mengder med rullings :tongue::smoking-030:

Fikk dog unna en liten milepæl for meg i dag da, men først måtte stopphendelen flyttes.

 

Obs. mobilbilder

 

stoppbryter1.jpg

 

Og, dette har jeg virkelig sett frem til

 

stroemskap3.jpg

 

Den store plate skal det kappes ut en stor dør i, slik at jeg slipper og skru ned hele greia når jeg skal inn der.

Videre vurder jeg og ha strømskapet inne på toalettet, for da blir det en del større plass der.

Om man tenker seg at jeg setter opp en skråvegg fra trappa og bord til hjørnet av toalettveggen

Blir cira en halv kvadrat ekstra plass, minuset blir litt mere kronglete tilgang til strømskapet

 

Her sett ovenfra

 

toilett4.jpg

 

Også har jeg litt problemer med salongen ute, hvor jeg skal ha ett bord.

Poblemet er egentlig at dette bordet blir voldsomt stort.

Hvis bordplaten bare skal være til og legge ned mellom benkene, så blir målene som på bildet

 

salongutemed_maal1.jpg

 

Spørs om jeg ikke må rette inn benkene litt, da kan det f.eks lages stuerom i ryggen

Link to post
Share on other sites

...min skipshund død...

Det var leit, Per Christian! :o|

Man må neste ha hund selv for å skjønne hvor knyttet man blir til slike "kompiser". Har en slik selv som er med meg alle steder, også ombord i båten.

Jeg føler med deg.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Leit med skipshunden, Per Chr. har mistet et par slike vi også, man blir utrolig knyttet til dem.

 

Eller leser jeg trofast tråden din, og tar med meg tips og erfaringer, som du vel har sett her inne så har jeg kjøpt meg masse arbeid.

 

Vi og prosjektet ligger nå værfast i Arendal, kikker på baatplassen og gjør ymse småplukk ombord.

 

Er imponert over arbeidet ditt på Sagen--dette blir rene luksusfartøyet!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Lurte på hvor du har kjøpt disse håndrekkene (bøylene) hen, Per Christian.?

radar4.jpg

 

Smart måte å lage en "mini-targabøyle" på.

 

 

...

stroemskap3.jpg

...minuset blir litt mere kronglete tilgang til strømskapet

 

salongutemed_maal1.jpg

Spørs om jeg ikke må rette inn benkene litt, da kan det f.eks lages stuerom i ryggen

 

Når det gjeleder det og bygge in strømskapet, så kan du jo gjøre det ETTER at du er ferdig med å strekke alle kabler og slikt. Da trenger man jo ikke og rote inni der mer. Bare av og til, og ved eventuell feilsøking. En annen ting du kan gjøre er og hengsle den nye do-døra på venstre siden (når du går inn) så kan du jo stå med døren oppe og jobbe inne i sikrings-skapet. Har du hengslet på høyre siden, må du først inn på do, så lukke igjen døra for å komme til sikrings-skapet - det blir tungvint!

 

 

Når det gjelder å finne en løsning på et bord i midten av den benke-gruppen akterut, så har du en utfordring, ja! Sånn går det når man kjøper båt, et nummer for stort! :lol:

'

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann, takk for oppmuntrende ord.

 

Det er spennende og følge turen oppover Jan S

Ser og frem til og følge prosjektet, litt av skute deu har skaffet deg der :smiley:

 

Walter, de håndrekkene kjøpte jeg av Tante her på forumet, men de fåes også på Maritim.

Jeg slapp med noen få hundrelapper på den løsningen kontra en bøyle på mellom 5-8 store lapper :yesnod:

 

Det var lurt tenkt og henglse dodøra på venstre side, da blir det grei tilgang.

Ja, det med bordplate er ikke enkelt, det spørs om ikke hele sittegruppen bak blir bygd om til vinteren. Bare sånn for og lage litt arbeid ut av det :wink:

Link to post
Share on other sites

Fikk til en ørliten tur på fjorden i dag, mens solen skinte. Og det varte jo ikke så lenge, så da bar det inn til havn.

 

Funderer litt på og plassere 2-4 av de mest brukte bryterne ved kontrollspaken.

 

brytere3.jpg

 

brytere2.jpg

 

Også måtte jeg sjekke litt om det gjør seg og bygge ut toilettrummet litt, er ikke sikkert dette blir så galt.

 

toilett5.jpg

 

Beklager dårlig bildekvalitet, glemte fotoapparatet hjemme

Link to post
Share on other sites

Disse "Carling-switch'ene" er stilige, Per Chr.

 

Ja, det er ikke dumt å ha de 2-3 (4 i dett tilfelle) mest benyttede - og viktigste - brytere nær der hvor hånda er. Har selv også lagt navigasjonslys, lyskaster forover og horn direkte til høyre ved styreposisjon, mens resten er plasser bak ryggen min (når jeg sitter og styrer).

 

toilett5.jpg

Se der, ja! 2 fluer i ett smekk, eller 2 rum med 1 dør. Hvorfor ikke? Dørkplassen på do blir jo også større, det kan jo være greit.

 

Og så har du noe spennede å se på mens du sitter "på ramma"....! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Får passe på og ha mulitmeteret liggende, slik at jeg har noe og fordrive tiden med når jeg først sitter der :giggle:

 

Må snekres inn skapet da.

Lurer bare på hva jeg skal kle "veggene" på toilettet med, for jeg tanke og ta ned teakplatene der for og bruke de ut mot kabinen.

Teakfiner er jo svinedyrt, så tenkte og ungå handel av teakfiner plater.

 

Malte flater er uaktuelt, så må finne på noe lurt der :confused:

Link to post
Share on other sites

Blir ikke like mye oppdateringer når man har begynt og jobbe igjen, men må jobbe for føden også.

 

Ble noen uproduktive timer i båten i dag, kjekt det også.

Hadde besøk av Slagskibet i dag, takk for besøket :seeya:

 

Hentet ett par skuffefronter i dag, men har bommet litt på målene.

Vet ikke om jeg kan klare og demontere ramma, og skjære den og fronten ned litt.

 

Man ser problemet her, mulig det ikke er så stort problem men alikvel.

Hva ville dere andre gjort med dette som vises på bildene

 

Hvis jeg skal ha skuffen der jeg vil ha den, dekker jeg hjørnet av beslaget

 

pentry022.jpg

 

pentry023.jpg

 

Alternativet er og flytte skuffen til venstre, men da flukter den ikke med døra. Det er enda mindre pent syns jeg.

 

pentry024.jpg

 

Eller uten ramme, ikke spesielt pent det heller

 

pentry025.jpg

 

Ellers fikk jeg montert brytere i konsollen, de 3 som er greiest og ha innen rekkevidde

 

konsollmorse14.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok i alle fall forsøkt å ta en runde med overfresen på ramma slik at den flukter med ramma under. Om den kommer litt opp på det blanke beslaget gjør ingen ting.

 

Eventuelt må du bite i det sure eple og sende det tilbake. Skulle være fort gjort for produsenten å redusere størrelsen. (Antar at det er custom made.)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg kalibrert turtelleren, og lurer på om noen syns motoren vibrerer mye på 690 omdreininger.?

 

 

Hva mere kunne jeg finne på i dag, jeg fant ut at jeg kunne strekke nye ledninger til babord og styrbord lanterne.

Begynte på styrbord siden, men når jeg skulle skru ut ledningen i kontakten så datt den av.

Tok ut pæra også for og sjekke om det lost seg gjøre og fikse, men der datt jammen den ene holderen for pæra også av :lol:

 

Så da måtte jeg til og bytte lanterner i dag, jammen kjekt at jeg stadig handler noe når jeg får saker rimelig.

Litt større disse nye i forhold til de gamle, men blir ikke så værst.

 

Her ett bilde før resten datt fra hverandre, også blir jeg jævlig irritert over at folk ikke bruker syrefast.

Fordi noen skal spare noen ører så blir det masse arbeid senere engang :headbang:

 

lanterner1.jpg

 

Litt forskjell er det jo, de gamle var muligens for små i forhold til båten.

Uansett har jeg nå glass og fornikla deksel til styrbord lanterne og en komplett Babord lanterne om noen trenger de.

De er av merke Alfa

 

lanterner2.jpg

 

Nå er det jo ikke bare og bytte lanterner heller, skott osv må skrues ned for og få strekt kabel.

Her fra toiletten, men har skal det uansett bygges om. Skal legge opp trikkerrør her også for kabelstrekk.

 

skotttoalett1.jpg

 

Her må det trekkes om også :cryin:

 

skotttoalett2.jpg

 

Litt greit er det jo og rive litt også, da dukker mye rart opp av koblinger :rolleyes:

Tvinna skjøt med teip over

 

skotttoalett3.jpg

 

Da var styrbord lanterne på plass, ikke koblet opp enda da.

 

lanterner3.jpg

 

Da måtte jeg jo hive meg over babord lanterne også :yesnod:

Her var det ikke bare og fjerne plata på skottet nei, her måtte det demonteres rund danskebyssa og bokhylla måtte ned.

Etter litt arbeid var plata fjernet, og da blir det jo litt rot

 

rotikabin1.jpg

 

rotikabin2.jpg

 

Her har jeg fjernet metervis med gammel ledning, den typen man bruker i hus :rolleyes:

La opp trikkerør, det blir så mye bedre

 

trikkeroer5.jpg

 

Babord lanterne ble montert og ledninger strekt, gjenstår og koble til.

Hvordan lettes og penest koble 4 lanterner til en bryter?

Tips ønskes

 

 

Har litt bilder fra forrige uke også jeg kan ta med.

Skal montere ny takluke, men under avsskraping av lakksøl så måtte jeg demontere hengslene på luka.

Syrefast og aluminium er noe herk. Lar det seg gjøre og bore ut disse skruene og gjenge opp på nytt, eller bør jeg rett og slett bore de helt ut, og heller bruke gjennomgående bolter.

De skruene her er ikke store, vil tippe maks 2-2,5 mm diameter.

 

Her sees den jeg må bore ut to skruer i, samt en nylonbolt som er knekt.

Hva kan brukes som ny bolt?

 

kabinluke02.jpg

 

Tror denne luka vil bli ok, uansett penere enn den gamle "bussluka"

 

kabinluke01.jpg

 

Har også endelig fått på plass halegatter forut

 

halegatter1.jpg

 

Lurer på om jeg skal ha en eller to lyskastere her

 

Blir kanskje penest med en midt på

 

lyskaster1.jpg

 

Eller handle en til og få en ved hver vindustolpe her, eller blir det helt Harry :lol:

 

lyskaster2.jpg

 

Også lurer jeg på om dette er helt krise, tror dette må være messing, bronse blir vel ikke så full av irr?

 

rorhylse1.jpg

 

Som man ser så er hylsa støpt inn, så lekasje i hylsa vil ikke føre til vannlekasje i båten

 

rorhylse2.jpg

 

Ellers treng det vask og litt maling under dørken, muligens også under den grønne dørken.

Den plata er lagt i før det er snekret reisverk til dørken opp, så jeg fikk ikke kikket under der

 

rorhylse3.jpg

 

Skal også montere rorindikator :cool:

Kjekk duppeditt, må bare lage til ett stag mellom giver og roret.

 

rorindikator1.jpg

 

rorindikator2.jpg

 

Også skal etterhvert en ankervinsj monteres, så jeg har nok og henge fingra i

 

ankervinsj1.jpg

 

Det var vel det hele tror jeg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Tok ut pæra også for og sjekke om det lost seg gjøre og fikse, men der datt jammen den ene holderen for pæra også av lanterner1.jpg+ skotttoalett2.jpg

 

Er det ikke morsomt når slike ting kommer til synet? :tongue:

 

2

Hvordan lettes og penest koble 4 lanterner til en bryter? Tips ønskes

Jeg tenkte som så:

Hvis sikringen til lanternene går - midt på natten når det blåser og slingrer som værst - så har man et problem! Derfor har jeg splittet mine lanterner på 2 kurs, med hver sin bryter.

 

Bryter 1 = Navigasjonslanterner farget = Styr- og babord

Bryter 2 = Navigasjonslanterne hvit = Topplanterne og akterlanterne

 

På den måten så har jeg alltid noe å vise om natten hvis en av kursene går. Det skal vel mye til for at begge kursene går samtidig.

 

Bare en tanke, altså!

:o)

 

3

Den plata er lagt i før det er snekret reisverk til dørken opp, så jeg fikk ikke kikket under der

rorhylse3.jpg

 

Utrolig hvor teite enkelte er og tenker kun frem til sin egen nesetipp! Der har du en sjelden utfordring, Per Christian!

 

 

 

4

...Det var vel det hele tror jeg

Den har jeg også hørt før - den tror du ikke på selv en gang!

:tongue:

 

Lykke til med resten!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var det hele for denne gang, skulle jeg skrevet :wink:

Jeg er langt ifra ferdig med noe som helst.

 

Den grønne dørkplata er lett match, Fein saga :cool:

 

Ja, jeg tenkte tidligere på to kurser for lanterner.

Jeg kjøpte jo bare en lanterne bryter (som sitter lett tilgjengelig) blir rart og ha to av den egentlig.

Ankerlanterne skal selvsgat på egen kurs, og denne vil fungere som en rundtlysende lanterne hvis de andre skulle svikte.

 

Så da må jeg ha tips om hvordan koble 4 lanterner til en bryter, hva er vanligst måte og koble dette på. Evt den beste måten og koble dette på.

 

Ting som kommer til synes ja, er ikke så skremt lenger etter og ha ryddet bort det gamle el-opplegget :lol:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ville lagt en plussledning fra bryteren med god kvadrat til en "pluss-bus"/koblingskinne plassert høvelig, som fordeler pluss til alle lanternene.

 

Samme med minus. Men minus trenger vel ikke gå tilbake til bryteren om du har enpolt anlegg. Skulle tro minus på akterlanternen ikke trenger å gå til samme samleskinne om du har den på hekken. Kanskje du bare kan koble den til et godt minuspunkt bak der om mulig.

 

ellers ville jeg ikke brukt trekkerør, men kjøpt 2 ledere til lanternene, side og topp. Ihverfall om du skal la dem gå i innredningen. Om du isolerer får du en slik ledning under isolasjonen uten at det vises.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene, jeg har faktisk en slil 6 punkt fra BEP liggende.

Jeg skal titte litt på dette til uka.

 

Hvorfor ikke trekkerør?

Jeg syns det er og og bruke, særlig om man må trekke nye ledninger en gang.

Slik det var så måtte jo platene på skottet skrues ned for og strekke ny kabel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...