Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Er ikke interisert i å kjøpe splitter ny båthenger...

 

Så lenge du er klar over hvilken potensiell risiko du løper så gjør du det på en måten du ønsker. Ville bare gjøre deg klar over at det kan foreligge en betydelig risiko, ikke sikkert alle er klar over det, og vi har allerede sett både produsenter og forhandlere gå over ende. Frykter for at disse ikke er de siste i så måte!

 

Om du ikke de facto tar båten ut porten og tilbake igjen på en henger så kan du jo i allefall ordne det praktiske arbeidet og papirarbeidet slik at det vil være tydelig at båten er din dersom hvis og i fall?

 

ps

en båthenger sparer man raskt inn ved å gjøre mye verdlikeholdsarbeid selv samt oppbevaring hvis man har et egnet sted til dette! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Tredals 22-2300, som sikkert er overkill til din båt (den er meeer enn stor nok til vår).. Fornøyd med den - MEN rullene av typen som Tredal bruker ser jeg lager striper i bunnstoffet, noe som irriterer meg en smule. Ikke dype riper, men nok til å irritere... En kompis har lik båt vår (dvs 615 BR) med denne hengeren:

 

http://www.bkhengeren.no/produkter/bat/p1422t.html

 

Virker som om disse hjulene er mer skånsomme... Jeg ville satset på en henger med slike hjul - sikkert flere som levere dette.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Okay... kan jo hende jeg får lånt en henger der jeg kjøpte båten, slik at jeg får satt den på bukker hjemme i hagen. Da har vi hele vinteren på og få tak i en henger. Evt. så kan vi jo leie en henger..

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hmm. det ville nå være greit om det lot seg gjøre å la den bli stående hos forhandleren, og samtidig sørge for at du ikke kan tape mye penger. Betaler du nå, selv om båten ikke leveres før til våren? Kan ikke skjønne at risikoen er veldig høy hvis du betaler ved levering.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hmm. det ville nå være greit om det lot seg gjøre å la den bli stående hos forhandleren, og samtidig sørge for at du ikke kan tape mye penger. Betaler du nå, selv om båten ikke leveres før til våren? Kan ikke skjønne at risikoen er veldig høy hvis du betaler ved levering.

For å få båten til en god pris måtte jeg betale 50.000,- nå og resten i januar-februar mnd.

 

Nettopp forde dem måtte registrere det som salg, før dem kunne gi meg rabatter.

Jeg kunne gjerne ventet med all betaling til våren, men da kunne dem ikke gi meg den rabatten. Rabatten var på 15%

Men det kan nok hende jeg henter den hjem når jeg betaler resten.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei igjen `Bjerknez`, nå vet jeg ikke hvilket firma du har handlet av, men jeg ville betalt og hentet båten så snart den var klar for levering. Som `Mouche` nevner kan det være en potensiell risiko at en useriøs forhandler kan gå overende i mellomtiden. Dette er ment som et godt tips i et urolig båtmarked. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

*snip*

3. Navmann 6500 kartplotter m/kart.

*snip*

Vet ikke hvordan det er med smartcraft instrumenter i pakka di.

Men siden du har valgt den plotteren, så kan du kjøpe en NAVMAN Smartcraft Gateway og koble til på motoren.

Og får da fram samme informasjon som jeg viste deg på min SC-monitor, på plotter-skjermen din.

Link to post
Share on other sites

Hei Kenbjork!

 

Jeg spurte han om akkurat dette, og han sa at Askeladden og Uttern leverte den funksjonaliteten du har i den "boksen" som viser snittforbruk etc. som standard. Denne informasjonen vises i ett digitalt display i de analoge klokkene.

Jeg sa at jeg kjente en som hadde Bella 530 og måtte kjøpe en slik boks utenom, og da sa han at Bella ikke blir levert med dette som standard på sine båter.

 

Men som sagt... dette skal sef. være med :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Som `Mouche` nevner kan det være en potensiell risiko at en useriøs forhandler kan gå overende i mellomtiden. Dette er ment som et godt tips i et urolig båtmarked. :yesnod:

 

Med tanke på de utsiktene for båtforhandlere som fremkommer her på forumet så er det all grunn til å regne med at også en del seriøse forhandlere vil gå over ende i løpet av høsten/vinteren! :yesnod:

 

Båthenger: En god regel er; kjøp ikke brukt, lån aldri bort! Selv kjøper jeg nytt når det er gode tilbud ute og går og selger de brukt etter en del år og det er på høy tid å ha en skikkelig service på hengeren. Solgte en båthenger i fjor som da var 10 år gammel og hadde ikke brukt en krone på den. Fikk halv pris av ny hvilket betyr at mitt tap iberegnet renter og avskrivning var det samme som prisen på å leie en tilsvarende henger en helg på våren og en helg på høsten så resten av året inkl. vinterlagring var "gratis". Lar båten stå på hengeren om vinteren, men jekker opp hengeren og lar denne vile på Leca-blokker for å avlaste fjæring og for at ikke hjuene skal bli "firkantete". Utrolig deilig å ha den fleksibiliteten som en egen henger gir! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Smart-craft er standard på nye Askeladden båter. Du får de runde analoge innstrumentene som har en liten digital skjerm nederst i innstrumentet. Der får du all den informasjon du har bruk for + litt til.

Lovely! :cheers:

 

Kenbjork:

Ja det er slike klokker du hadde bilder av der ja, bortsett fra at bakgrunnen i klokkene på askeladden er hvit da.

Rett skal være rett... hehe.

 

Slik:

78_-1899304598.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei,

og gratulerer med båtkjøp (omsider!). Tror du helt sikkert får det mye gøy med den båten.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe en slik SmartCraft Gateway slik at du får motorinformasjonen inn på plotteren.

 

Jada, du har mye av funksjonaliteten allerede på de bittesmå displayene på klokkene dine. Med en slik gateway får du i tillegg muligheten til å lage deg skikkelige forbrukskurver, mye bedre presentasjon av tankmåler/forbruk/gjenværende/osv., samt mye bedre informasjon om evt. motorfeil som oppstår. Se bildene nedenfor for eksempler på screenshots.

 

200HP-17P-metric.jpg

RIMG0278.jpg

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Gratulerer

Tror nok ikke det var noe ufornuftig valg du endte på der :smiley:

 

Var jo ikke Yamaha :cool: da men...

Får håpe det går bra likevel :lol:

 

tror ikke jeg hadde hverken turt eller greid å vente til våren med å ta den ut jeg heller :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...