Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Forde jeg jobber en del, og skal ut å reise i to uker i mai måned.

Det er også ett lån som skal fikses før den tid.

 

Været er det ikke noe å utsette på her i Østfold heller, så båtsommeren blir nok maksimal i år :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Bjerknez; gratulerer med ny båt. Bra valg. Jeg ser du er opptatt av farten... Jeg har Optimax 135 på min 525 Excel og den gjør 47,7 GPS knop under optimale forhold med en Ballistic 21". Bare sørg for å få heiset motoren litt fra forhandler så klarer du nok å bikke over 40 vil jeg tro. Men jeg kan love deg at du hadde kost deg med 3 sylindere ekstra.

 

Lykke til med båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke målt nøyaktig. Men du har svart på en tråd jeg hadde om dette tidligere og der finner du bilde. Etter å ha byttet plugger og gearolje samt alle filtere så var det som å få ny motor og heisingen er helt perfekt og jammen noen knop ekstra også. At jeg ikke byttet de brød-delene i fjor; får dårlig samvittighet av mindre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Bjerknez; gratulerer med ny båt. Bra valg. Jeg ser du er opptatt av farten... Jeg har Optimax 135 på min 525 Excel og den gjør 47,7 GPS knop under optimale forhold med en Ballistic 21". Bare sørg for å få heiset motoren litt fra forhandler så klarer du nok å bikke over 40 vil jeg tro. Men jeg kan love deg at du hadde kost deg med 3 sylindere ekstra.

 

Lykke til med båten!

Takk skal du ha Jimpec!

 

Forhandler TRODDE jeg burde klare opp mot 42 knop.

Men han var veeeeldig forsiktig med å love noe, da dem har brent seg på dette før.

 

Han understreket veldig tydelig at dem garanterer den farten som står oppgitt i Askeladdens brosjyrer, men ikke noe mer.

Men han sa også at disse tallene er veldig forsiktige og at jeg kunne regne med hastigehter opp mot 42 knop hvis forholdene er rette.

 

PS! Kun tre dager igjen nå :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

I morgen tidlig er den store dagen! :)

 

Føler meg litt som en liten barnslig drittunge når jeg leser denne tråden... hehe.

Helt utrolig at det går ann å glede seg så sinnsykt til ny båt.

 

Uansett... bilder og tekst kommer så fort testkjøringen er unnagjort og båten fortøyd for kvelden :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

He he he, så lenge det er oss invidde som leser denne tråden så møter du full forståelse for din barnlige glede. Pass for all del på å ikke vise tråden fram på jobben, til svigermor e.l :lol:

DU får ha lykke til med den store dagen i morgen. Tror du blir veldig fornøyd med både båt og motor :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer at du legger ut et representativt bilde! Gjerne i 42 knop med damer i baugen.. ;-)

Det krever en fotograf på land (eller i en annen båt) tidlig en fredag morgen hvor de fleste av oss har en jobb, så dette lar seg nok ikke gjøre nå... hehe.

Når det gjelder to damer i baugen så hadde det tatt seg dårlig ut for min samboer... hehe.

 

Men bilder av båt blir det masse av... det lover jeg!

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du er heldig med været i morgen. Sol fra skyfri himmel. Husk fartsbegrensningene som gjelder så blir nok dette moro !

(motoren har vel 10 timers innkjøring før du kan teste skikkelig)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne skal sef. kjøres inn helt etter boka :)

 

Lurer på hvordan kartplotteren virker altså.... (navmann 6500)

Har faktisk aldri brukt en kartplotter før....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Som et tips i innkjøringen er min erfaring at det er bedre med lett gange i variabelt turtall (trenger ikke max dog) fremfor å la den gå tungt (høyt moment) i vannet på lavt turtall for å være forsiktig. Stempler, sylindere og lagre osv må jo bli kjent under de rette forutsetningene.. Optimaxen justerer jo oljebehovet etter behov også så det skal nok gå veldig bra.

 

Leve Optimax!

Link to post
Share on other sites

Dere kan vel snart danne "Optimax-Klubb"....jaggu mange av dere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Blir nok lite søvn på meg i natt ja... hehe

 

Ervel som med innkjøring av en ny bil egentlig... Motoren bør gå "lett" uten å "jobbe" for mye unødig....

Innkjøringen skal nok gå greit :)

 

Kanskje klarer jeg ti timer i løpet av uken :)

 

Optimax klubb ja!

Ikke så dumt...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Nei.. har ikke kjøpt det.... (så sant ikke dette ble montert hos forhandler)

Mulig jeg kjøper det etterhvert.... men foreløpig så synes jeg at jeg har brukt nok penger... hehe

 

En tusenlapp der og en hundrelapp der... blir fort penger av slikt. Ja.. faktisk..ehm... 1100 kr. :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Lykke til i morgen, Bjerknez :flag:

 

Blir vel ikke mye søvn på deg i natt tenker jeg :sleep:

Kjenner jeg gutta på Båt-Holm rett kommer overtagelsen til å gå rimelig smertefritt slik det skal være. Ser ut som du ikke kunne fått det noe bedre værmessig heller, så dette blir nok helt 100 :seeya:

 

Gleder meg til fyldig rapport og ikke minst bilder i morgen kveld.

Skal kanskje sette ut jeepen i morgen om jeg får tid. Monterte Ballistic'en i kveld og polerte den så blank og fin at jeg ikke helt vet om jeg har hjerte til å putte den i vannet... :lol:

 

 

 

 

IMG_0952.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...