Capitaine Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Ref. innlegg nr. 516 og 526 i denne tråden. Jeg gjengir her linken i innlegg nr. 539 da det så ut til å løse seg for Ferettigruppen: Båtgiganten Ferretti redder seg selv. Etter intense forhandlinger om en refinansiering av Ferrettigruppen, ser det nå ut til å ende med at Norberto Ferretti kjøper alt tilbake. Nå ser det ut til at faren for Ferretigruppen ikke er over likevel: Giganter på utrygg grunn - Refinansieringen av Ferettigruppen kan være låst og Bénéteau - gruppen kan si opp 700. Begge gigantprodusentene sliter tungt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Ferretti er 1 av svært mange bedrifter rundt om i verden som går konkurs. Men, hvor mange Ferretti'er går det her i landet tro? Hvor interessant er det for oss nordboere? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Det er interessant blant annet fordi det indikerer at verdens lystbåtindustri er i dyp krise. Jeg snakket med en italiener her om dagen som er ansatt hos Azimut i Italia. Han fortalte at det ligger kilometervis med ferdige båter på lager. Det dreier seg om en hel årsproduksjon for italienske båtbyggere som er avbestilt eller ikke solgt. Nå går det vel ikke så mange Azimuter i Norge heller, men likevel... Den som tror at denne krisen er over kan lett ta feil. Jeg tror vi får en ny og enda verre bølge når vi ikke lenger kan holde varmen ved å pisse i buksa (sette ned renten og bevilge krisepakker) og arbeidledigheten slår inn for fullt. Håper jeg tar feil! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Capitaine Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Ref. innlegg nr. 552. Feretti ser nå ut til å kunne bli berget fra konkurs med tilførsel av frisk kapital og ettergivelse av gjeld: Feretti berget på overtid. Feretti får likevel lov av kreditorene til å gjøre et forsøk på å få frisk kapital inn i det enorme lystbåtkonsernet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 (redigert) Feretti er du eksempel på lånefinansiert oppkjøp og hvordan dét kan gå. Et engelsk investerings selskap kjøpte 50,1% at Feretti for 1mrd €. Nå har ikke Feretti kontant strøm til å betjene gjelden fra oppkjøpet. Gamle eieren redder selskapet med ny kapital. Kapital han fikk da han ble kjøpt ut ;-). Jeg blir ikke overrasket om dét samme skjer med feks Bavaria Princess reduseres bemanningen med 450 pers. Lest i siste MBY. Redigert 12.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Ja, utfordringen er at selv om selskapet skulle gå med overskudd så er det ikke stort nok for eieren til å betale hans forpliktelser. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
nimbuster Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Det største problemet for industrien/næringslivet er at både investorer og staten/myndighetene ved flere og flere anledninger innser at det ikke er nok å sprøyte inn mer penger, ei heller er det løsningen isolert sett. Men som midler for å la bedriften gjennomgå omstilliger for å kunne overleve i et mindre marked kan det være redningen for mange tusen arbeidesplasser. Ingen kan se inn i krystallkulen og spå hvor lenge denne finanskrisen vil vare, hvor mange arbeidsplasser som vil gå tapt eller hvor mange nye arbeidsplasser og ny industri som blir skapt som følge av denne krisen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Er ikke uenig i dette. Men for vår del frykter jeg at de arbeidplassene som måtte bli skapt av denne krisen ikke blir å finne i Norge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jan Rune Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Askeladden klar for juniproduksjon Allerede i juni satser de nye eierne av konkursrammede Askeladden på å starte opp igjen produksjonen av nye båter Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Jan Rune Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Scand Boats: - Starter produksjon mandag Allerede mandag blir det aktivitet igjen ved konkursrammede Scand Boats lokaler på Haslatangen i Fevik. Da starter nye eiere, med Terje Bårdsen i spissen, opp igjen båtproduksjonen. Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Askeladden klar for juniproduksjon Fra artikkelen: Tidligere var Askeladden-båtene prerigget for Mercury-motorer gjennom Brunswick som var inne på eiersiden i konkursselskapet, men det nye selskapet har nå stått fritt i valg av motorsamarbeidspartner. Brunswick er likevel en av de to aktuelle samarbeidspartnerne som Askeladden nå er i forhandlinger med, og som de håper å kunne lande en avtale med i beygnnelsen av mai. Noen som vet hvem den andre aktuelle motorlevrandøren er?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Capitaine Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Volvo Penta må kutte over over 100 årsverk. Volvo merker finanskrisen. Totalt må Volvo si opp over 1543 personer. 108 av disse er ansatt i Volvo Penta, som leverer deler og motorer til båtmarkedet. Kanskje kan finanskrisen også føre til at det blir mindre rom for å reklamere på motorene innenfor garanti- og reklamasjonstiden? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Slutt for Arendal Båtsenter - Fra plusstall i toppåret 2007 ble fjoråret et mareritt for Arendal Båtsenter. Onsdag meldte daglig leder oppbud og fem ansatte mistet jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Da er det vel bare KSK Båthuset igjen der da? Og de går godt, eller? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Noen som vet hvem den andre aktuelle motorlevrandøren er?? Nei man jeg håper det begynner på Y Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Fusebox Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Nei man jeg håper det begynner på Y Hmh, visste ikke at Yang Dong hadde begynt med utenbordsmotorer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Tero Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Viksund må selge http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...57?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 46 millioner i kortsiktig gjeld, 1,2 millioner i EK. Høres ut som om Viksund har brukt leverandørene som finansiering, eller at de har vært kortsiktig bankfinansiert. Sales and lease back av bygget kan sikkert være mulig for å firgjøre kapital om det er noen som er villige til å kjøpe i disse tider. Sitér dette innlegget Link to post
ASi Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Fra artikkelen:Tidligere var Askeladden-båtene prerigget for Mercury-motorer gjennom Brunswick som var inne på eiersiden i konkursselskapet, men det nye selskapet har nå stått fritt i valg av motorsamarbeidspartner. Jeg skal aldri aldri aldri ha mercury igjen. Den 60hesteren som stod på min 475 gav meg lite annet enn problemer. Kanskje det likevel blir ny Askeladden på meg?? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Seilbåtsalget skyter fart Vi selger båter så det griner, både nytt og brukt, endelig er det skikkelig bevegelse i markedet Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Sweden’s Hallberg-Rassy may have to lay off another 45 workers, leaving the company with 100 employees at its main factory in Ellös and 45 workers at the mould factory in Kungshamn. The company and the workers’ union are currently in discussion over the fate of 99 employees who have already been forewarned of layoffs. “The workers’ representatives are unwilling to look at the employees’ competence,” says Magnus Rassy, managing director of Hallberg-Rassy. “We’ve not agreed on how many people whose competence the company really needs to meet the production plan for the year to come. The result may be that we have to hire external companies to get the right competence.” The situation needs to be solved as soon as possible and Magnus Rassy, says the employees’ representatives, are to blame. “We’ll solve this, but this situation takes so much energy that we need for other things.” Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Capitaine Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Tap på 20 millioner euro for Beneteau - Båtprodusenten hadde 35 millioner euro i negativt driftsresultat de siste seks månedene, over 60 millioner ned fra samme periode i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 The company and the workers’ union are currently in discussion over the fate of 99 employees who have already been forewarned of layoffs. “The workers’ representatives are unwilling to look at the employees’ competence,” The result may be that we have to hire external companies to get the right competence.” The situation needs to be solved as soon as possible and Magnus Rassy, says the employees’ representatives, are to blame. Dette er rett og slett trist at fagforeningen skal kunne holde på slik ..... og jeg er helt enig med M.Rassy at dette er noe som fagforeningen må ta ansvar for... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Slik som den fagforeningen holder vil i verste konsekvens bety at de sier opp enda fler enn planlagt , om de sier opp 100 og fagforeningen forlanger at de siste 100 ansatte må gå uten å få velge i kompetansen og Rassy mener at han dermed mister f.eks 20personer som han trenger da kan det vel ikke være utenkelig at han sier opp 120 istedet og leier 20 til de jobbene han trenger å få utført for å få lønslettelsen på 100 til å få effekt uff uff Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Hanse kjøper Delher www.seilas.no Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.