Jump to content

Dystre tider i båtbransjen

Jan Rune

Recommended Posts

Det er interessant blant annet fordi det indikerer at verdens lystbåtindustri er i dyp krise. Jeg snakket med en italiener her om dagen som er ansatt hos Azimut i Italia. Han fortalte at det ligger kilometervis med ferdige båter på lager. Det dreier seg om en hel årsproduksjon for italienske båtbyggere som er avbestilt eller ikke solgt.

Nå går det vel ikke så mange Azimuter :cool: i Norge heller, men likevel... Den som tror at denne krisen er over kan lett ta feil. Jeg tror vi får en ny og enda verre bølge når vi ikke lenger kan holde varmen ved å pisse i buksa (sette ned renten og bevilge krisepakker) og arbeidledigheten slår inn for fullt. Håper jeg tar feil!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Feretti er du eksempel på lånefinansiert oppkjøp og hvordan dét kan gå. Et engelsk investerings selskap kjøpte 50,1% at Feretti for 1mrd €. Nå har ikke Feretti kontant strøm til å betjene gjelden fra oppkjøpet. Gamle eieren redder selskapet med ny kapital. Kapital han fikk da han ble kjøpt ut ;-). Jeg blir ikke overrasket om dét samme skjer med feks Bavaria Princess reduseres bemanningen med 450 pers. Lest i siste MBY.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det største problemet for industrien/næringslivet er at både investorer og staten/myndighetene ved flere og flere anledninger innser at det ikke er nok å sprøyte inn mer penger, ei heller er det løsningen isolert sett. Men som midler for å la bedriften gjennomgå omstilliger for å kunne overleve i et mindre marked kan det være redningen for mange tusen arbeidesplasser.

Ingen kan se inn i krystallkulen og spå hvor lenge denne finanskrisen vil vare, hvor mange arbeidsplasser som vil gå tapt eller hvor mange nye arbeidsplasser og ny industri som blir skapt som følge av denne krisen.

• 2 uker senere...

Fra artikkelen:

Tidligere var Askeladden-båtene prerigget for Mercury-motorer gjennom Brunswick som var inne på eiersiden i konkursselskapet, men det nye selskapet har nå stått fritt i valg av motorsamarbeidspartner. Brunswick er likevel en av de to aktuelle samarbeidspartnerne som Askeladden nå er i forhandlinger med, og som de håper å kunne lande en avtale med i beygnnelsen av mai.

Noen som vet hvem den andre aktuelle motorlevrandøren er??

Mvh. SAP

Fra artikkelen:

Tidligere var Askeladden-båtene prerigget for Mercury-motorer gjennom Brunswick som var inne på eiersiden i konkursselskapet, men det nye selskapet har nå stått fritt i valg av motorsamarbeidspartner.

Jeg skal aldri aldri aldri ha mercury igjen. Den 60hesteren som stod på min 475 gav meg lite annet enn problemer. Kanskje det likevel blir ny Askeladden på meg??

Sweden’s Hallberg-Rassy may have to lay off another 45 workers, leaving the company with 100 employees at its main factory in Ellös and 45 workers at the mould factory in Kungshamn.

The company and the workers’ union are currently in discussion over the fate of 99 employees who have already been forewarned of layoffs.

“The workers’ representatives are unwilling to look at the employees’ competence,” says Magnus Rassy, managing director of Hallberg-Rassy.

“We’ve not agreed on how many people whose competence the company really needs to meet the production plan for the year to come. The result may be that we have to hire external companies to get the right competence.”

The situation needs to be solved as soon as possible and Magnus Rassy, says the employees’ representatives, are to blame.

“We’ll solve this, but this situation takes so much energy that we need for other things.”

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

The company and the workers’ union are currently in discussion over the fate of 99 employees who have already been forewarned of layoffs.

“The workers’ representatives are unwilling to look at the employees’ competence,”

The result may be that we have to hire external companies to get the right competence.”

The situation needs to be solved as soon as possible and Magnus Rassy, says the employees’ representatives, are to blame.

Dette er rett og slett trist at fagforeningen skal kunne holde på slik :nonod: ..... og jeg er helt enig med M.Rassy at dette er noe som fagforeningen må ta ansvar for...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Slik som den fagforeningen holder vil i verste konsekvens bety at de sier opp enda fler enn planlagt , om de sier opp 100 og fagforeningen forlanger at de siste 100 ansatte må gå uten å få velge i kompetansen og Rassy mener at han dermed mister f.eks 20personer som han trenger da kan det vel ikke være utenkelig at han sier opp 120 istedet og leier 20 til de jobbene han trenger å få utført for å få lønslettelsen på 100 til å få effekt

uff uff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...