Jump to content

Erfaring med V900 GSM Remote camera/alarm/overvåking!


Ulv I

Recommended Posts

SIM kortet funker i mobilen. Med deaktivering av PIN koden, mener du da å ikke sette denne inn igjen etter avbrytelse. Altså før en må anvende PUK, så er dette gjort.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ved deaktivering av PIN koden, så mener jeg at du må sette kortet inn i mobiltelefonen, skru den på, taste pin kode og gå inn i menyen til sikkerhet elns.

Der er det et valg som heter "deaktiver SIM kontroll" eller noe slikt, aktiver den og tast inn pin koden for å bekrefte dette.

Du skal nå kunne skru av mobilen, og skru den på igjen uten å måtte trenge å taste pin kode. DA kan kortet settes i kameraet.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jaja, i helga ble jeg f**n meg utsatt for litt hærverk også.

Noen hadde brutt opp låsen til et oppbevaringsrom og følgelig ødelagt et beslag og en luke. Det var ingenting av verdi omord i båten så de hadde tilsynelatende nøyd seg med å titte.. MEN, i havna er det flere overvåkningskameraer som vedkommende tilsynelatende hadde ignorert. I tillegg forstår jeg ikke at hvis man først skal ta seg inn i en båt, så velger man den eldste og minste båten i havna... Trodde i det lengste jeg var trygg, men tilsynelatende er det kun min båt vedkommende har vært ombord i....

Link to post
Share on other sites

Trist når dette skjer. Trodde også at disse kaninene gikk etter kvalitetsbåter. Men en får nok sette opp noe som kan få de til å gå forbi.

 

Hadde vært greit med et klistermerke "Kameraovervåket / Alarm"

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

Har hatt dette GSM-kameraet en god stund og vil bare komme med mine erfaringer.

Jeg har også over tid vært plaget med at kameraet ikke svarer eller går i "heng" og må

resettes for å få det på nett igjen og fått alle beskjeder om "network busy" og "Fail to send photo" etc..

Ble til slutt dritlei av å drive på å resette det hele tiden.

Jeg har prøv alle mulige løsninger som å bytte SIM kort, nytt SIM kort, forandre nettverkseinstillinger, flytte kameraet til bedre dekning osv osv.

Når dette ikke virket, bestemte jeg meg for å åpne kameraet og se om SIM kontakten eller annet var feil.

SIM kortet har god kontakt og sitter helt fint i (det ser bare ut som SIM kortet ikke går helt inn og er skjevt).

Men, jeg så fort at GSM antennen inne i kameraet er av en heller elendig konstruksjon. Antennen sitter på fremsiden

over selve linsen og er kun en tynn metallfilm med to fjærende kontakter mot seg. Ikke rart det mister dekningen.

Men, på baksiden av kretskortet inne i kameraet, sitter selve GSM enheten på to plugger. På denne igjen er det en meget liten antennekontakt som er

til for å koble på en ekstern antenne. Jubel!! :-) Jeg bestilte en kabel med plugger hos ELFA og en liten antenne, boret

hull i kameraet for antenneledningen og skrudde på antennen. Problemet herved løst! :-) Dette er en enkel operasjon som

jeg tror alle får til. :-) Bare husk å fjern de to fjærende kontaktene eller riv ut antennefilmen slik at det ikke er tilkoblet 2 antenner samtidig.

Kameraet skrus opp ved kun å skru ut det to skuene bak (den ene sitter under den hvite tapen). Deretter er det bare å dele kameraet i to fra

undersiden først.

 

Jeg har forøvrig mitt kamera montert inne i en vanntett boks med gjennomsiktig front, og det står ute hele året. Virker helt fint også

ned i 15-20 minusgrader. Antennen har jeg skrudd fast gjennom boksen slik at den står på utsiden. Har også montert laderen inne i boksen slik

at jeg har strømkabelen rett inn i boksen.

Antenne og ferdig kabel med plugger til antennen, kan bestilles hos www.elfa.se (norsk butikk) og koster totalt ca 200 kroner.

Her er partnumrene hos ELFA: Antenne: 78-401-39, Kabel med plugger: 46-146-73.

 

Håper dette hjelper! :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan selvfølgelig legge ut noen bilder, men åpner du kameraet, så ser du lett hva jeg mener.

Kameraet er enkelt å åpne, ingen løse deler som ramler ut heller. En helt kurant oppgave.

 

Sku ut de to skuene bak, del kameraet i to fra undersiden først, sku ut de to/tre skruene som holder

print kortet, snu kortet, koble av batteriet, riv av antennen som er festet med dobbeltsidig tape øverst, bor hull

i kamerasiden til den nye antennekabelen som du kjøper på ELFA (ca. 3mm hull), tre gjennom den nye antennekabelen i hullet,

klikk antennepluggen på GSM kortet som sitter over batterikontakten, sett kameraet

sammen igjen (husk å koble på batteriet) og sku på den nye antenna. Lim deretter antenna fast bakpå kameraet eller noe, så er man oppe på nett igjen.

 

Nå faller nok garantien bort når man demonterer det, men kameraet er i mine øyne ubrukelig slik det er.

Slik disse er konstruert, hjelper det lite å levere det tilbake å få sendt ett nytt i retur, alle er jo lik.

 

Tror nok dette er den eneste løsningen som hjelper visst man vil ha ett billig GSM kamera på nett.

For når det fungerer er det jo suverent!

 

Bilder fra GSM kameraet har jeg forøvrig lagt ut HER !

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er av dem som må ha ting inn med dråpeteller.

 

antenneelfaalarmkamera.jpg

 

Dette er Elfa antenna med nr 78-401-39.

 

 

kabelelfaalarmkamera.jpg

 

Dette er Elfa kabelantennetilkoblingskabel nr 46-146-73.

Jeg forstår det da slik at antenna kobles til kabelen. Videre kobles kabelen til antennepluggen på GSM-kortet.

Formoder at dette betyr at Elfakabelen har plugg som passer inn på GSM-kortet.

Prisen på antenna er kr. 94.20. Prisen på kabelen er kr. 81.40.

Kanskje jeg også bør modifisere dette på CO GSM alarmen min?

Link to post
Share on other sites

Ja, man må bruke litt kraft for å løsne de to delene fra hverandre.

Det sitter to "haker" øverst på kameraet.

Det er bare å dele det fra undersiden først så kommer de to delene løs.

Printkortet er skrudd fast i selve bakdelen.

 

Antennekabelen fra ELFA passer rett på den pluggen som sitter på GSM kortet.

GSM kortet er sikkert ett "standard" GSM kort som brukes i flere enheter, derfor

er det en plugg der for ekstern antenne.

Det er mulig man kan skru antennekabelen fast i selve kameraet for kabelen

er ment for chassismontering, men vet ikke om det er plass.

Jeg har mitt kamera som sagt montert inn i en vanntett boks og antennen

har jeg montert på utsiden av denne gjennom boksen.

 

Mitt kamera har virket som smurt etter at jeg satt på denne antennen.

Ikke rart at det datt ut av nettverket med den antennen og konstruksjonen som var

der fra før.

 

God helg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - har du modifisert kameraet ditt?

 

Jeg har fått igjen kameraet fra Ulv1. Det funket der han bor - men hos meg sliter jeg med å få kontakt med kameraet. Jeg får sms'er fra det - men ikke mms'er

 

Jeg erfarer nå at når jeg setter kameraet i vinduskarmen med vinduet åpent så får jeg sms og mms fra det.

 

Angående delene fra Elfa - er det noen andre antenner som kan brukes? Kunne tenkt meg en liten bordantenne eller noe sånt jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei - ingen er modifiserte.

Begge kameraene fungerer nå. Jeg mottar daglig flotte bilder fra båten.

De skal modifiseres i løpet av et par uker.

Kanksje mens jeg ligger på festivalen ved Sykehuskaia i Horten til uka.

Skal høre om noen kan kjøpe komponentene og ta med til treffet.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å inkludere to sett for mine kameraer i din bestilling.

Jeg kan ta den praktiske delen av monteringen.

Det kinkige for meg nå om dagene er at alarmsystemene ombord tar omlag 1 Ah, dvs 24 Ah i døgnet.

Dette jobber jeg med.

Den enkleste håndteringen er at jeg nå starter aggregatet 2 ganger i uka.

Link to post
Share on other sites

Det går selvfølgelig helt fint å bruke andre antenner også.

Det er bare å bestille en antenne med SMA kontakt på antennen eller kabelen slik

at de passer på den kabelen som skal inn på GSM kortet i kameraet.

Har man en bedre antenne får man også bedre forsterkning på signalet og bedre mottak.

De har flere GSM antenner i ELFA.

 

Her er en med 5m kabel og magnetfot:

d71f6da09c2f11dd8f28005056b94d7a.jpg

Den har partnummer : 78-401-66 og koster 105,- + mva.

 

Eller denne som er en glassantenne til å feste på vinduet:

340f26107bb411dc94df0019bbdf5d02.jpg

Partnummer: 78-401-84, koster 105,- + mva.

 

:smiley:

Redigert av S.I.K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Symptomene jeg har hatt på dette kameraet (det har allerede vært på verksted hos Ulv1 for bytting av SW) var at jeg fikk sms'er fra kameraet - men svært begrenset med MMS'er - oftest fikk jeg bare melding om nettverksfeil og at MMS ikke kunne sendes. Heldigvis var det bedre dekning i båten enn hjemme så kameraet har vært på vakt de siste dagene. Dog måtte jeg redusere antall bilder ved alarm fra 5 til 2 for at kameraet skulle få sendt MMS'en. Til lading bruker jeg en 12V sigarettenner med USB utgang som gir samme V og Ah som 220V laderen som følger med kameraet.

 

Det er første gang jeg handler fra Elfa og deres web shop fungerte utmerket. Delene kom i posten i dag og da var det sporenstreks ut til båten og hente kameraet. Delene fra Elfa ble behørig pakket opp. Ettersom jeg kjøpte samme antenne som S.I.K var min ambisjon å få den montert på kameraet. Om det ikke var plass til å skru den fast tenkte jeg at den kan limes fast med Aralditt bakpå kameraet.

 

Det jeg brukte av verktøy var dette verktøysettet fra CO som jeg har hatt i mange år.

gsm_kamera_modifikasjon_018.jpg

 

I tillegg brukte jeg batteridrill og 6,5 mm skarpt metallborr. Metallborr ble brukt da jeg har erfaring med at det er lettere å kontrollere det borret i plast når borret går gjennom materialet. Kontakten på antenneledningen var i hht mitt skyvelær rett i overkant av 6 mm i diameter.

 

To skruer på baksiden av kameraet løsnes. Ene skruen sitter under et waranty klistremerke (der gikk den reklamasjonsretten :wink:)

gsm_kamera_modifikasjon_001.jpg

 

Det er plastklemmer mellom de to skalldelene hele veien langs kameraet. Disse løsnes forsiktig med en rett skrutrekker. Press trekkeren forsiktig inn og vri delene fra hverandre. Det krever ikke mye kraft.

gsm_kamera_modifikasjon_002.jpg

 

gsm_kamera_modifikasjon_003.jpg

 

Så er kameraet åpent og kretskortet synlig. GSM enheten og batteriet sitter bak kretskortet. Kretskortet er festet med to skruer i hhv øvre venstre hjørne og nedre høyre hjørne - rett innenfor hovedbryteren til kameraet. I tillegg er det en tynn styrepinne i øvre høyre hjørne.

 

gsm_kamera_modifikasjon_004.jpg

 

Skruene løsnes - bak ser man da batteriet med ledninger tilkoblet og GSM enhenten. På tegningen har jeg satt navn på de sentrale deler

gsm_kamera_modifikasjon_0062.jpg

 

 

Batteriet ble løsnet fra kretskortet. Den grønne "kretskortfilmen" øverst på kameraet er GSM antenna :rolleyes:

gsm_kamera_modifikasjon_007.jpg

 

Her sees antenna etter at den er tatt av - den er enkel å ta løs.

 

gsm_kamera_modifikasjon_019.jpg

 

Etter litt prøving fant jeg ut at det antakelig er plass til å montere antenna på toppen av kameraet. Jeg målte så godt jeg kunne og borret et 6,5 mm hull.

 

Her har jeg klemt på plass antennekabelen i mikro kontakten på GSM enheten. Det var så smått at jeg brukte et forstørrelsesglass for å se på begge kontaktene før jeg brukte kraft på kontakten. Kontakten ble presset på plass med en liten nebbtang. Det skulle ikke så mye kraft til i tanga før kabelen klikket på plass med et bestemt klikk.

 

gsm_kamera_modifikasjon_009.jpg

 

Så ble batteriet koblet til. Også her er kontaktene små. Det er en liten lås på batterikontanten som skal inn i et spor på hundkontakten på kretskortet. Jeg brukte forstørrelsesglass også her.

 

Antennekabel ble montert i hullet jeg borret - som dere ser er det trangt mellom kretskortet og den sorte delen av antennekabelen. Mine erfaringer at at hullet nok kunne vært 1-2 mm høyere oppe. Derfor må jeg bøye den sorte, litt stive delen antennekabelen bak kretskortet.

 

gsm_kamera_modifikasjon_010.jpg

 

Her er utgangen på antennekabelen før antanna ble satt på.

gsm_kamera_modifikasjon_015.jpg

 

Her er antanna montert - klart for testing :eek:

 

gsm_kamera_modifikasjon_011.jpg

 

 

Nå kom det spennende øyeblikket som jeg gruet og gledet meg til. Var det bare å kaste kameraet eller var det på tide å ta bølgen? Kameraet startet i hvertfall med sine røde blink så batteriet var rett koblet. Så etter litt lenger tid enn jeg var vant til kom det lange pipet som indikerte GMS dekning :yesnod::cool:

 

Frem med mobilen #3#1# ble sendt og bilde kom. Så ble #01# sendt og alarmen gikk og 2 alram bilder kom. Da var det i hvertfall ikke dårligere enn det hadde vært :lol: Kameraet ble satt der det tidligere ikke fungerte - nå fikk jeg både SMS og MMS fra det.

 

Litt fikling med antennekabelen fikk jeg satt på kretskortet igjen . Viktig at antennekabelen ikke kommer i klem mellom plastlokkene

gsm_kamera_modifikasjon_014.jpg

 

 

Kameraet ble lukket. Slik ser det ut nå

gsm_kamera_modifikasjon_016.jpg

gsm_kamera_modifikasjon_017.jpg

 

Totalt tok det hele ca 1/2 time kan jeg tenke meg (det tok dobbelt så lang tid å legge innlegget inn her :smiley:)

 

Resultatet:

Kameraet kan nå sende MMS der jeg før fikk feilmelding. Jeg får 5 bilder på hver alarm. Virker som om jeg har mye bedre dekning.

 

Eneste ulempe jeg ser med denne antenneplasseringen er at kameraet ikke kan henges på veggen - så for de som ønsker det er kanskje de antennenen S.I.K viste over et bedre alternativ.

 

 

(Ulv1 - vi kan diskutere opphavsretter og pris for denne instruksjonen over en øl en gang :wink:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av 23."automatically cancel defense". Før ombyggingen satte jeg den til 1 for ikke å overlaste kameraet. Default er vel at denne ikke står på. Noen som har erfart at det blir for mange alarmer for det lille minnet i kameraet om den ikke er aktivert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...