Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

"utgangspuktet" er at veldig mange seilbåttråder ender i debatter om folks valg av seilbåt, og håpet var at denne tråden kunne holde fokus mer på det tekniske om hva man kan gjøre for å gjøre sin egen båt et hakk hvassere, fremfor å begynne å argumentere om at folk har valgt feil båt.

 

Jeg synes det hadde vært kjekt om vi ikke diskuterer båtvalg her...

 

Helt enig. Det er jo å optimalisere den båten man har som er det interessante, uten å få høyere lystall.

Link to post
Share on other sites

Hvilket nivå har man som utgangspunkt her ? :flag:

Nivået er etter min mening hevet fra en evig Bavariahets,som "er trøttsom" for de fleste båtentusiaster :cheers:

Det må da være viktigere å skrive om seiling generellt,seilkunnskap,trimming mm ennbare slenge dritt om ting man tror ,men ikke vet :confused:

Det er etter min ringe oppfattning i allmen innteresse at "nybegynnere",og dem er det mange av i seilbåtnorge(positivt ment) hever sitt nivå,slik at at alle får større seilglede? :sailing: Eller er det "drittslenging,faren min er sterkere enn din,barnehavemetaliteten som er det overskyggende her på dette forum? :confused:

Håper ikke det :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg svarer ganske enkelt på dette, det er for å beholde det lave LYStallet. Og for at båten skal bli enda sikrere og lettere å seile med.

 

Går en over på mere hotte båter, er det så høyt Lystall at det krever så mange mannskap på ripa for å klare å seile opp til Lystallet på den båten. Og det er oftest farligere og tyngre seilhandtering på båter med veldig høye Lystall, ved shorthanded seiling og cruising seiling. ser bort i fra Open 40 og lignende båter som er designet for shorthanded seiling.

 

Dette har gjennspeilet seg, alle årene på SimradOneStar. Der har det også vært med "open" båter som har ramlet helt nede på listen.

 

Når en studerer resultatene der, årene oppover. Forteller det veldig mye om båtene. Så alle stiller på likt der ang vekt på ripa. Eldre båter med lave tall, har kommet høyt oppe på listen der. Det forteller at det er en bedre stabilitet på slike båter også, en det med høye tall. Også en god grunn til å tune up litt på den gamle (nye) båten som en har? Tar selvfølgelig ikke alle båtene under samme kammen, men mange er det.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nivåsenking eller ikke; det må være lov å stille spørsmålet. Når man bytter ror, rorlagre, løygang, støper nye spant, skifter alt av tauverk, bygger baugspyd, skifter avlastere og winscher; Da er det gått såpass langt at man etter min mening burde vurdert en annen båt i utgangspunktet.

Ditt innlegg,Sun Flyer,bekrefter formeg(gjentar formeg) at du ikke helt har fattet denne tåden.At man jør alle de oppgraderinger(noen kaller det tune up) du ramser opp,er helt ekstremt,og etter min ringe oppfattning helt unødvendig i forhold til vanlig turseilas+ ferder-onsdagsregattaer.mm.

Det er absolutt ikke nødvenig og gjøre alt det De Cåsta har gjort.Det grenser til det extreme.Båtens standardutstyr er mer enn bra nok til "normal seilas" :smash:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Nivået er etter min mening hevet fra en evig Bavariahets,som "er trøttsom" for de fleste båtentusiaster :cheers:

Det må da være viktigere å skrive om seiling generellt,seilkunnskap,trimming mm ennbare slenge dritt om ting man tror ,men ikke vet :confused:

Det er etter min ringe oppfattning i allmen innteresse at "nybegynnere",og dem er det mange av i seilbåtnorge(positivt ment) hever sitt nivå,slik at at alle får større seilglede? :sailing: Eller er det "drittslenging,faren min er sterkere enn din,barnehavemetaliteten som er det overskyggende her på dette forum? :confused:

Håper ikke det :cheers:

mvh

fem@il

 

Viser til mitt forrige svar til Fremtia. :smiley:

Link to post
Share on other sites

fem@il,

er enig at det er ekstremt. Men har lærer veldig mye om båt også, ikke bare om seiling. Men du verden, så mye gøy jeg har hatt det på banen. :smiley:

og noooen nedturer :sad:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri tørt å melde meg på med LYS med bare Fokka, ikke overlappende, med 1 hundredel mindre. Det er 135% genoaen som har avgjort seilasen til slutt. Det er den som er virkelige maskinen til all round bruken.

På regatta bruker ikke jeg rullen på forstage i hele tatt.

Er det ikke gøy å klare å seile fra Xbåter og andre hotte båter med en Cruiser :yesnod:

Jeg må ha hjelp til å svare på synspunktene dine her, kunne ha vært greit med en bredere diskusjon her, hva en burde ha tunet opp til en langtur og mere regatta fart i båten?

Er det ikke 96 timers regelen som gjelder lenger? Hadde tidligere (8-år siden sist)en typisk slørbåt som gikk veldig bra på "slakk i skjøtene ",og spekulerte i værmeldingen på kortere seilaser,påmelding uten spinnaker - 0,03, og det er mye.

Når detgjelder å seile fra båter man fysisk ikke skal kunne seile fra,er det utrolig "skøy".

Når det gjelder "broach",har jeg noen synspunkter om bruken av det ordet.Synes dette begynner å bli en stor "samlepose" for "uhåndterlighet"? :confused:

Broach er i utgangspunktet kun mulig me spinnaker (eller genua i sterk vind fra tvers og aktover),og betyr at man blir "dratt flat,tlnærmelsesvis 90 grader".Går på trynet,og blir der over tid før man retteropp båten.Og det er meget alvolig med hensyn til "trål" osv,og er en av få årsaker til seilbåtforlis.Det mange idag kaller "broach",er ikke annet en en altfor logjerrig båt av en rekke årsaker som KUN er forårsaket av skipper/rormann,og dens seilføring/kunnskaper.

mvh

fem@il :cheers_wine:

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at man kan få noen bedre seilegenskaper i dete hele tatt - dersom man bruker rullemast. Det er umulig å få et slikt seil til å stå skikkelig.

Så dersom man skal oppgradere for bedre seilegenskaper, vel så er det bare å kutte rullemasta.

 

Som det er nevnt i tråden tidligere, vil man kunne bruke sporene i rulleforstaget til å sette forskjellige forseil etter behov. men seil på rull kan aldri bli så perfekte som et tilpasset seil.

 

Videre er det vel en selvfølge at man har cunningham og bomuthal til storseilet, og en mulighet til å strekke akterstag for å stramme forstag ihvertfall på en brøkdelsrigg under seilasen.

 

Om seilene er pentex, dacron eller noe annet, er det lite hjelp om de ikke kan trimmes for forholdene .. Å tilpasse turbåten for bedre seilegenskaper handler ikke bare om "utstyr"..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at man kan få noen bedre seilegenskaper i dete hele tatt - dersom man bruker rullemast. Det er umulig å få et slikt seil til å stå skikkelig.

Så dersom man skal oppgradere for bedre seilegenskaper, vel så er det bare å kutte rullemasta.

 

Hvorfor det? Forklar dette

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at man kan få noen bedre seilegenskaper i dete hele tatt - dersom man bruker rullemast. Det er umulig å få et slikt seil til å stå skikkelig.

Så dersom man skal oppgradere for bedre seilegenskaper, vel så er det bare å kutte rullemasta.

 

Som det er nevnt i tråden tidligere, vil man kunne bruke sporene i rulleforstaget til å sette forskjellige forseil etter behov. men seil på rull kan aldri bli så perfekte som et tilpasset seil.

 

Videre er det vel en selvfølge at man har cunningham og bomuthal til storseilet, og en mulighet til å strekke akterstag for å stramme forstag ihvertfall på en brøkdelsrigg under seilasen.

 

Om seilene er pentex, dacron eller noe annet, er det lite hjelp om de ikke kan trimmes for forholdene .. Å tilpasse turbåten for bedre seilegenskaper handler ikke bare om "utstyr"..

Toref,ring eller mail f.eks Lundh sails i Sverige,og be om ref.Bl.a kan de referere til en Bavaria 36 ,som ble en helt annen båt.Når det gjelder rullemast,er jeg overhode ikke enig i din konklusjon om at de ikke kan trimmes.De er fullt trimbare,men man må ikke ha "standardseil" mednegativt akterlik. .At man ikke kan få et storseil med "vertikale spiler og positivt akterlik" til å stå skikkelig,er,etter min mening bare tull. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

fem@il,

er enig at det er ekstremt. Men har lærer veldig mye om båt også, ikke bare om seiling. Men du verden, så mye gøy jeg har hatt det på banen. :smiley:

og noooen nedturer :sad:

At jeg for endel år tilbake hadde ca.20 seilaser pr.år,inkl ferder`n,gjorde familieseilasen /båten til en trygg og morsom opplevelse for hele familien.

Savner all spenning/morro.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Oi. Tok nok litt for mye i når jeg sa at man burde kutte rullemasta for å få seilene til å stå skikkelig. Helt utrullet er de sikkert ok, bortsett fra at hvis de er ok da, så er de ikke ok under reving. Videre får du jo ikke rulla noe særlig med spiler inn i masta, og derfor har man kommet på dette med stående spiler.

 

Et seil har videre en bus som er bygget inn i seilet, denne busen kan du bare ikke regulere fortløpende ved innrulling uten at den tar andre former enn det som er optimalt. Av eksakt samme grunn bruker man heller ikke rulleforseilene på regattabåten, men foretrekker egne seil opp i sporet på profilen.

 

Videre kan man jo også anføre at den tykkere masten ikke er gunstig aerodynamisk og sist men ikke minst: Du får flyttet en masse vekt oppover i masten når seilet er revet , der du nettopp IKKE ønsker vekt når det røyner på. Bare 50 kilo mer over dekk i 10 meters høyde f.eks. gir et moment på 500 kilo krengning. Og det vil du vel ikke ha????

 

OM utgangspunktet var at vi skulle bedre seilegenskapene, og dermed få båten til å gå fortere/høyere?

 

En annen ting er jo at rulleseil er veldig enkelt og sikkert å håndtere, og langt mere praktisk enn den tradisjonelle løsningen og et ypperlig valg for oss turseilere.

Link to post
Share on other sites

Min situasjon er at båten jeg har er utstyrt med rullemast. Det var ikke mitt førstevalg da jeg byttet båt sist, men heller ikke det kriteriet som avgjorde hvilken båt jeg skulle velge. I tillegg er det enkle standardseil med negativt akterlik, og jeg har fått klare signaler fra tidligere tråder på BP, så vel som fra annerkjente seilmakere at en oppgradering til et ordentlig seil med stående spiler vil medføre en vesentlig forbedring av både fart og høyde. En alternativ oppgradering kan være å bytte hele riggen til en klassisk. Jeg antar at en slik båt som jeg har faktisk er lettere å selge brukt med rullestor enn med klassisk, og at en derfor kanskje kunne finne noen som var interessert i et bytte av rigg. På den annen side er dette en så stor sak, at jeg tenker slik at den dagen jeg gjør så store grep med egen båt da er det sikkert like greit å bytte til noe annet. Andre kan være knyttet til egen båt av et utall andre grunner som gjør at man ikke ønsker seg noen annen båt enn nettopp den man har. Og da må det jo være flott å kunne ha som hobby å teste ut forskjellige triks for å få forbedret seilegenskapene eller håndteringen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

På den annen side er dette en så stor sak, at jeg tenker slik at den dagen jeg gjør så store grep med egen båt da er det sikkert like greit å bytte til noe annet.Og da må det jo være flott å kunne ha som hobby å teste ut forskjellige triks for å få forbedret seilegenskapene eller håndteringen.

Helt enig. Blir det ekstremt mye, så skifter man båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I teksten nedenfor har jeg limt inn en liten del av teksten på en artikkel fra seilas angående den nye Beneteau First 40, prisene her er vel ikke skremmende for dem som driver med seriøs regatta, men de skremmer vannet av en ganske vanlig turseiler. Forstår godt hvorfor Beneteau Oceanis 40 selges som et alternativ, og at det kan lønne seg å gjøre små justeringer for å øke egen seilglede istedenforå velge en Performance Cruiser. Mulig det er feil å oppgradere en turbåt, men man kan bruke mye penger før båten har blitt dyrere, det er helt sikkert. Dessuten er det to forskjellige båter, og for mange kommer behovet fra dem rundt en før eget regattabehov. Kanskje derfor det er lettere å tune opp en turbåt, enn å la mor sitte trangt og enkelt nede i en regattabåt der dusj på badeplattformen er ekstrautstyr.

 

 

 

First 40 koster fra 1 359 000 med dagens euro kurs. Klasseklubben ønsker at alle skal ha like båter, og det er nok naturlig at det blir vedtatt at båtene skal ha en racing pakke med dyp T-kjøl. Det vil koste ca 240 000 ekstra. En kullfibermast er også mulig, men den koster hele 537 630.

Båten leveres med forskjelleige utstyrspakker. «Dynamic» koster 25 000 og omfatter rullefokk, kjøleaggregat i i byssa og varmtvann. Mange vil nok gå for «Ambition» pakken. Da får du avtagbare cockpitstuerom, aktertofte, cockpitdusj, gardiner samt landstrøm. Denne pakken inneholder også utstyret fra «Dynamic» pakken og koster 68 000,-

En seilpakke vil nok raskt koste over 400 000,- for regattaseiling.

I tillegg kommer elektronikk som autopilot, seilinstrumenter, plotter og VHF. Da flyr 100 000 fort. Varmeapparat koster 36 900,-. Transport til Son, bunnbehandlig, rigging og klargjøring koster 153 000,-

En regatta klar båt vil koste over to millioner.

 

http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...4325&c=4914

Link to post
Share on other sites

Fem@il, "Er det ikke 96 timers regelen som gjelder lenger?"

Og spekulere i 1 hundredel med fokka er vanskelig i shorthanded med 3 forskjellige leg i like mange døgn. Nivået er veldig høyt på seilerene og båtene der.Og 1 hundredel er mye i den klassen.

 

Ang broach, definasjonen broach blir vel mye brukt fra da den begynner med fullt rorutslag og da en ikke klarer eller vinner å trimme seilet for å unngå den. Eller forklare, at en er halveis inn i den. Og da er det vindstyrken som avgjør om en får en 100% broach. Der etter er det stabilitetskurven på båten som avgjør om du vil synke eller ikke, på en 100% broach.

Får du en kineser i tillegg (over 90 grader), er en på tur til å få en rollover, vist vær og vind er tilstede for en slik en.

 

Når en seiler bunn gass i en regatta. Er en helt på grensen til å ha for mye seil oppe og krever mye ustanselig trimming. Dette er ikke til å legge skjul på, vist en skal være i teten. Men slutter en å trimme seilene, blir båten uhandterlig. Og da er det dårlig seilhandtering. Årsaken kan være mye, fra knute på vinsjen til utmatelse av mannskapet. Eller rett og slett uvitenhet av skipper som aldri har prøvd dette før.Er vi enig?

 

En klarer vel lett å gå inn i en broach med gennaker også?

 

For at alle skal forstå hva en snakker om, også nybegynnere, er vel broach fra da den begynner i startfasen til du ligger der nede med full stopp.

 

En Lo gjerrig båt er vel et tegn på at nå må en skjerpe seg på trimmen ellers begynner en å gå inn i startfasen på en slik en. I forutsettning at båten har riktig seilsetting til vindstyrken.

 

Om ekstremt tuning. Det som er tunet på Siw Bonita er ikke værre en å ha støpet inn en baugtrøster eller en ny hekkvinsj til kaffedreggen. Og er på ca samme kostnads nivå. Og en bytter ikke båt etter en slik innvistering, da beholder en båten. :smiley: og racer videre med den.

 

Jeg må innrømme at dem har kommet langt med rullestorseil, men det blir fortsatt for mye vekt i masten ved vinder som krever reving under seiling ved race.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Seiljåtten: Alternativet kan være å kjøpe en brukt 40,7 til 940 000,- i stedet. Da får man alt ekstrautstyret. Pluss at den er gøy å seile. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14800034

 

Det du også glemmer er å skrive hva en godt utstyrt oceanis koster. Og så må man gjerne bytte vinsjer, bygge nytt ror, skifte løpende rigg, bygge baugspyd osv. Dessuten må man jo ha en skikkelig seilpakke og det koster nesten fort 300 000.....

 

Så hvis man skal sammenligne priser, bør man jo oppgi prisene på begge båtene. Eller? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nivåsenking eller ikke; det må være lov å stille spørsmålet. Når man bytter ror, rorlagre, løygang, støper nye spant, skifter alt av tauverk, bygger baugspyd, skifter avlastere og winscher; Da er det gått såpass langt at man etter min mening burde vurdert en annen båt i utgangspunktet.

Vel, er man fornøyd med skroget... :lol:

 

Spøk til side, en del gjør endringer over tid. Gjør du disse endringene over 4-5-6 år så er det vel ikke så ille, egentlig?

Link to post
Share on other sites

Seiljåtten: Alternativet kan være å kjøpe en brukt 40,7 til 940 000,- i stedet. Da får man alt ekstrautstyret. Pluss at den er gøy å seile. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14800034

 

Det du også glemmer er å skrive hva en godt utstyrt oceanis koster. Og så må man gjerne bytte vinsjer, bygge nytt ror, skifte løpende rigg, bygge baugspyd osv. Dessuten må man jo ha en skikkelig seilpakke og det koster nesten fort 300 000.....

 

Så hvis man skal sammenligne priser, bør man jo oppgi prisene på begge båtene. Eller? :wink:

 

 

Joda, men mitt poeng er vel bare at en turbåt ikke koster like mye som en performance cruiser fordi det som virkelig koster på en seilbåt er nettopp det lille ekstra som skiller performance cruiserene fra cruisere. Man bør kjøpe båt type etter behov, og jeg kjenner dem som burde seilt nettopp brukt performance fremfor ny turbåt. Grunnen er at de er så opptatt av seilegenskaper at de tømmer turbåten sin for alt som er av comfort, og tar det ikke ombord igjen annet enn i sommerferien. (kjetting,forbruksbatterier,vann,diesel,+++). Det er helt klart at slike med fordel kunne hatt en performance cruiser fremfor en cruiser. Ser ditt poeng med at når man kommer til et visst punkt, burde man valgt en performance cruiser. Poenget er bare at for enkelte er ikke det noe valg, da blir større wincher og gode seil til turbåten et greit alternativ. Turbåten er ofte en båt som eies av familier der økonomien ikke tillater at leketøyfaktoren overstiger hyttefaktoren. 100 000 i ekstra seil og utstyr er derfor lettere å få igjennom enn en turmessig mindre båt til samme pris.

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Det er jo å optimalisere den båten man har som er det interessante, uten å få høyere lystall.

 

Det er dette som er intressant, og klarer en å spekulere ned LYStallet samtidig uten å miste for mye m2 seil på seilsettingen på båten.

Uten at en føler, at en har ødelagt båten og at det koster for mye?

 

Seilkostnadene er et eget kapitel for seg selv der, mener jeg. En kan ha crusing seil på en performance båt og f.eks.

 

Jeg mener at den 38 ac jeg seiler, har klart å få maximal betalt for dette nå. Og samtidig oppnådd optimalisert til det båten tåler???? Helt til Lyskomiteen lager en ny regel, som en må innrette seg etter.

Shorthanded Lys m Assym.CL 1.17 Vanlig Lys 1.18 på 38,eren, det er ikke dårlig?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er intressant, og klarer en å spekulere ned LYStallet samtidig uten å miste for mye m2 seil på seilsettingen på båten.

Uten at en føler, at en har ødelagt båten og at det koster for mye?

 

Seilkostnadene er et eget kapitel for seg selv der, mener jeg. En kan ha crusing seil på en performance båt og f.eks.

 

Jeg mener at den 38 ac jeg seiler, har klart å få maximal betalt for dette nå. Og samtidig oppnådd optimalisert til det båten tåler???? Helt til Lyskomiteen lager en ny regel, som en må innrette seg etter.

Shorthanded Lys m Assym.CL 1.17 Vanlig Lys 1.18 på 38,eren, det er ikke dårlig?

 

Det er slett ikke dårlig. Du er vel i Bergen med egen båt da 27. mai ?

Link to post
Share on other sites

Får se hva det blir til, hadde vært gøy.

 

Det er en lang transport ettappe dit?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...