Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Ingeborgimedvind, vil gjerne høre dine synspunkter på båtenes egenskaper, det ødelegger vel ikke denne tråden så lenge vi holder oss til det seiltekniske.

Hei!

Ingeborg og båten vi lånte (Patchouli, 385 Dufour grand large 2006) er jo svært like, både med hensyn til layout, finish, bokomfort og seilegenskaper. Ingeborg er imidlertid satt opp med rullestorseil, mens Patchouli hadde trespilet stor.

 

Ingeborg har vi bare seilt i Hellas, og har fått erfare stresset med Meltemi og hårete fortøyningssituasjoner. Patchouli er hjemmehørende på Martinique, og her lå vi for det meste på svai eller bøye. Vinden var jevnere, stort sett rundt 20 knop, bortsett fra et par runder med kraftige tropiske lavtrykk og storm/orkan.

 

Det virket som Patchouli holdt noe bedre høyde, og det var også lett å manøvrere henne i trange havner - vi har fått baupropell til Ingeborg nettopp pga erfaringene fra greske havner, og da er ikke manøvreringen noe stort problem. Diameteren på de to rattene på Patchouli er noe mindre enn rattet på Ingeborg, og jeg rattet nok mer i sommer enn jeg var vant til fra Ingeborg.

 

Som nevnt et annet sted - vi kunne ri av en storm der det i tillegg var en halv time med 65 knop + (grad 1 orkan), etter å ha fått ganske mye juling av krapp sjø og motvind før den ikke- Patchouli (Dufouren) tålte det med glans, og vi (skipperne pluss en skokk med unger og barnebarn) følte oss veldig trygge etter at vi erfarte å ha mestret den opplevelsen.

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Det jeg er på jakt etter er et seil som fyller hullet mellom 110% fokk og spinnaker, dvs. at jeg vil ha et seil jeg kan stå så høyt som mulig med i lette vinder - under ca 4 m/s, og som jeg kan seile skarp slør med. Dette seilet må ikke heve LYStallet på båten. Så må det være så rimelig som mulig selvfølgelig....

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel,

 

ang. baugspyd er jeg ferdig med erfarings perioden med prøving og feiling der.

Spinnakerbommen holder ikke som spyd, vanlig baugplattform holder ikke og selv om du lager egen plattform etter dagens designe.

 

Men denne holdt og holder enda, den er ikke noe pen å se på. Og under start, liker konkurentene spyde mitt lite og viker først unna noen ganger :lol:

 

En blir forbauset over hvor sterke sideveis krefter som er i sving, når en seiler med seil som "flying" festet i CL på spyd eller baugplattform.

 

Her bilde på bloggen min:

http://trondaasvoll.seilmagasinet.no/11742...augspyde_t.html

 

for å få fram flere bilder, klikk på katogorier til venstre på Diverse eller Sailing,Shorthanded :sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

SuperNova,

Det må bli en 1A og 4S eller 5S, flat gennaker og en svær dyp spinnaker?

 

LYSklasseregelen sier at det er ikke noen begrensninger på antallet gennaker og spinaker ombord.

Men, for hvert seil en har med ekstra ut over 2 stk spinnaker eller gennaker eller valget, en av hvert. Blir det hundredeler pluss pr. seil ekstra ombord, ut over denne bestemmelsen med 2 stk tillatt?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

vi som har en cm for lang spinnakerbom får tillegg. :crazy:

 

En skal ikke mange cm lenger fram en tillatt lengde, for det blir lettere å seile med gennakeren og spinnakeren. Og at den har lettere for å stå, altså det blir mindre jobbing og pæs med trimming. Spesielt på lavere vindvinkler.

Og sikkerhetsmessig mye sikrere å seile med, som det er.

 

LYS bryr seg mye om at det skal være sikkert å seile med båten.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel,

 

ang. baugspyd er jeg ferdig med erfarings perioden med prøving og feiling der.

Spinnakerbommen holder ikke som spyd, vanlig baugplattform holder ikke og selv om du lager egen plattform etter dagens designe.

 

Dette var interessant, jeg har store planer om å investere i baugspyd. Min Hanse ble levert uten feste for gennakerspydet jeg hadde kjøpt og fått med. Så nå diskuterer jeg med Nelson hvordan vi skal løse problemet. Pt er det snakk om å få "særdeles god pris" på baugspyd. Jeg velger selv hva jeg vil ha. Har sett for meg en baugplattform ala denne:

 

GPT 14042 baugsyd, wa_609581.jpg

 

Det er slikt du mener ikke er godt nok?

 

Takk for andre tips forresten, har ikke hatt så mye tid til å se gjennom tråden, men den er midt i blinken for meg som har tenkt å få enda mer fart på cruiseren min. Hels til en så rimelig penge som mulig i disse ulvetider...

 

Slik jeg forstår Nelson anbefaler de heller en avtagbar peke sak fra Selden, men denne løsere ikke problemet vi har når vi skal entre baugen på denne båten, det er nesten umulig med baugrullen helt fremme og faktisk utenfor baugen fremme så du må trø rundt denne og det er jo svært så vanskelig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg laget selv en med samme designe, med tykkere rør uten ankerrullene på. Brukte samme skrogfestene til den på bilde. Resultate, på den typen var at røret knakk og bøyde seg på lesiden. Røret på lesiden bøyde seg oppover og innover mot lo, da den begynte å gi etter.Og da gav travers jernene etter i samme runden. Og hele konstruksjonen vride seg tilslutt som en korketrekker. Jeg gav opp den type designe. Lurer på om vist det hadde vært en hel plate sveiset helt rundt inni konstruksjonen, så mulig hadde den holdt. Den på bilde har 2 stk traverser, jeg hadde 3 stk, men det blei for svakt.

 

Til crusing seiling holder denne typen baugplatform i massevis. Det er når du seiler over 8-9 ms med "flying seil"og båten viser tendens til å vil gå inn i broacher. Da er det belastningene begynner å gjelde på baugfeste ditt. :smiley:

 

Selden peket, viser seg og holde til slik røffere seiling og er mye brukt på Shorthandedbåtene her til lands.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd en broach med max mål gennaker seil festet i den, i litt mere vind. Bunnsolid ? :confused: eller var det Bomsolid?

 

Jeg tør mene, at baugplattformen ikke er dimensjonert for seilbåter som seiler på grensen, og som har seilføring for båter som er noe mye større en 37 fot.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor båt har du da DeCåsta? Denne skal jo være for båter fra 33 fot til 45 fot. Min er 35, dog med muligens litt større gennaker enn mange cruisere (91 kvm).... Det er jo klart det blir enorm forskjell om jeg hadde satt den samme på en Hanse 430 og 150 kvm gennaker eller hva nå den bruker. Har veldig lyst på en slik og jeg tror det holder for min del, men det er kjiipt å ha ting som ikke holder når det går galt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

38 fot.

 

Redigerte inn i innlegget over.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Dette er kun informasjon til dem som vil tune opp båten, med max mål på seil, og vil seile helt på grensen til før broachene.

Volvo Ocean båter bruker ikke slik design og ikke J båtene og andre heller. :smiley:

 

Til cruising seiling holder dem i massevis, baugplatformene. Dem er ikke konstruert og beregnet for neppe mere en 60 m2 Genaker.

En må opp i en betydlig større dimensjon på rørdimensjon, vist en skal ha noe som holder.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Min Hanse ble levert uten feste for gennakerspydet jeg hadde kjøpt og fått med.

Snåle greier. det er jo til og med laget en kjekk baugstige for baugpekefestet Hanse brukte. Jeg har likevel vært en smule bekymret for hva den pinnen egentlig er god for. En annen ting er at noen av riggene har blitt satt opp med gennakerfallet feil i forhold til Sparcrafts spesifikasjon.

 

Jeg tror nok jeg ville vurdert en konstruksjon i stil med peken til De Cåsta for regattabruk og som fotfeste/stigefeste.

 

Min er 35, dog med muligens litt større gennaker enn mange cruisere (91 kvm)....

Størrelsen på gennakeren har sammenheng med hva slags vind den er beregnet for. Størrelsen Hanse oppgir som maks gennakerstørrelse er for en lettvindsgennaker.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er tykkelsen på duken som bestemmer hvilken vindstyrken seile er beregnet for, ikke alltid størrelsen på gennakeren. Noen har mashead- og noen brøkdelsrigg.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Spyd/peket på Siw Bonita fungerer på svai som plattform? For ungene 7 år og eldre ja. Kona og meg, delvis uten stige. For hunden, nei.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Takk for andre tips forresten, har ikke hatt så mye tid til å se gjennom tråden, men den er midt i blinken for meg som har tenkt å få enda mer fart på cruiseren min. Hels til en så rimelig penge som mulig i disse ulvetider...

Hanse er blant dem som leverer nokså elastiske fall (eller strikk som noen kaller det). En første forbedring du kan gjøre er å bytte ut standard fall og selvslåerskjøte med Dyneema eller Spectra. Da kan du også gå ned en størrelse. Om du gidder kan du gjøre noe tilsvarende med bomløftlina, bare for å spare litt vekt. En annen enkel modifikasjon er å bytte akterstaget med noe avansert fiber.

 

Med hensyn til gennaker/spinnaker i pose så er dette noe du gjerne kan heise for hånd, og da kan det være en tanke å montere en avlaster på masta (f.eks. Spinlock XTS for liggende montering) og la spinnakerfallet løpe gjennom denne.

Link to post
Share on other sites

Her er Siw Bonita sin konstruksjon. Legg merke til dimensjonen og den lange brede innfestingen til skroget. Spydet er helt etter LYS sin siste regel om lengde av gennaker/baugspyd.

 

Jeg vurderte Selden sitt opplegg også. Men den gjorde det slik at jeg måtte montere den vekk for hver gang jeg skulle ned i ankerbrønnen til ankerkjettingen.

 

Med anker i ankerrullen, er den fra før vinklet til siden. Så ankeret ligger pent på siden og under spydet.

 

 

p1310091.jpg

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Snåle greier....

 

En annen ting er at noen av riggene har blitt satt opp med gennakerfallet feil i forhold til Sparcrafts spesifikasjon.

 

Størrelsen på gennakeren har sammenheng med hva slags vind den er beregnet for. Størrelsen Hanse oppgir som maks gennakerstørrelse er for en lettvindsgennaker.

 

Det ble påstått at beslaget til 350en var for svakt til å ha denne som er på 370en og oppover. Derfor skulle ankerholderen kunne brukes, men denne bøyer seg bare du går på den. Så nå har jeg visst feil type ankerholder. I stedenfor å få ny slik har jeg bedt om skikkelig pris på noe som er mer fleksiblet.

 

Blir jo litt skeptisk siden jeg nok ikke bare har tenkt å seile kose seiling med dette oppsettet, selv om vi pt lar være å sette gennaker i mye vind så blir vel fristelsen for stor snart. Problemet er at det jo er en turbåt som er utrolig vanskelig å entre via baugen med barn og grill og det hele, det holdt på å gå skikkelig galt i sommer.

 

Ser vel egentlig tre løsninger:

 

1. Velge en kortere baugplattform enn maksmålet til min båt (det er 4,2*0,2) altså 84 cm fra forstaget. Det blir jo noen enorme krefter av festet sålangt fremme. Velger jeg en plattform som f.eks bare går 40 cm ut, ser ut som Enzo har noe slikt? Den er vel ikke noe særlig lengre? Problemet er at gennakeren ikke har optimalt festepunkt, men jeg vil tror det skulle holde bra

 

2. Droppe baugplattform og velge Selden løsningen som heller ikke er så veldig kostbart

 

3. Kombinere 1 og 2, dvs at jeg kjøper en baugplatform som gjør at det går ann å entre baugen og ha stige som da ikke trenger å være så lang og så Selden oppå... Problem: jeg driter ikke penger ...

 

Dette med feil spinnakerfall har jeg hørt om, må sjekke med Nelson, det kommer ut rett over feste til forstaget og kan ikke tro at det er så feil, hvor skulle det ellers komme ut? Det må vel være om en velger å tre det ut i toppen?

 

Hanse er blant dem som leverer nokså elastiske fall (eller strikk som noen kaller det). En første forbedring du kan gjøre er å bytte ut standard fall og selvslåerskjøte med Dyneema eller Spectra. Da kan du også gå ned en størrelse. Om du gidder kan du gjøre noe tilsvarende med bomløftlina, bare for å spare litt vekt. En annen enkel modifikasjon er å bytte akterstaget med noe avansert fiber.

 

Med hensyn til gennaker/spinnaker i pose så er dette noe du gjerne kan heise for hånd, og da kan det være en tanke å montere en avlaster på masta (f.eks. Spinlock XTS for liggende montering) og la spinnakerfallet løpe gjennom denne.

 

Fallene har jeg tenkt på, men jeg syns ikke de strekker så veldig, det var verst i starten. Virker som de har strekket seg litt "ferdig" nå..., men det er muligens slik at jeg ikke ser at noe av potensiell fart forsinner fordi fallene gir seg og strekker seg tilbake når vinden avtar igjen? Pt er det iallefall ikke noe problem at storseilet må etterstrammes slik det måtte i begynnelsen. Fokka må etterstrammes av og til, men der har jeg nok ikke strekt det like mye opp som på storsilet

 

Dette med spinnlock på riggen var selvsagt smart. Det har jeg ikke tenkt på, himla spetakkel i dg da jeg må tilbake i cockpit å dra sokken opp og så frem å dra opp sokken. Kunne også hatt god bruk for den ledige spincloken i cokpit som feks til cunningham som jeg skal sette opp og også rev 3... Bra tråd dette... Nå må jeg jobbe litt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser vel egentlig tre løsninger:

 

1. Velge en kortere baugplattform enn maksmålet til min båt (det er 4,2*0,2) altså 84 cm fra forstaget. Det blir jo noen enorme krefter av festet sålangt fremme. Velger jeg en plattform som f.eks bare går 40 cm ut, ser ut som Enzo har noe slikt? Den er vel ikke noe særlig lengre? Problemet er at gennakeren ikke har optimalt festepunkt, men jeg vil tror det skulle holde bra

 

2. Droppe baugplattform og velge Selden løsningen som heller ikke er så veldig kostbart

 

3. Kombinere 1 og 2, dvs at jeg kjøper en baugplatform som gjør at det går ann å entre baugen og ha stige som da ikke trenger å være så lang og så Selden oppå... Problem: jeg driter ikke penger ...

 

Det finnes et alt 3 til som jeg har gått for (driter heller ikke penger). Selden genakkerpeke + løs baugstige.

 

Eneste aberet jeg ser med Seldenvarianten er at den spærrer for ankerluken, men jeg har ikke behov for tilgang til ankerluken under seilas. Igrunn digg å ikke ha lengre båt enn nødvendig i trange havner. Og løsninngen med halseskjøtet på denne er optimalt.

 

Baugstigen (tror det er en Plastimo) kan vi vinkle i noen grad utover slik at det blir enklere å komme til land. Marte på 3 bruker denne som turnstativ når hun går ombord alene ..... :eek: du har vel og barn som snart er i "klare selv" alder.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...