Jump to content

Hvordan tune en cruiser seilbåt for å oppnå bedre seilegenskaper


Framtia

Recommended Posts

Skjønner ikke hvorfor du kverrulerer på at det ikke holder.

De Cåsta har jo både opplevd at det har røket og beskrevet hvordan det har røket i innlegg i denne tråden.

 

Spørsmålet er vel hvor ekstremt DeCåsta egentlig seilte når det røyk... Det lurer jeg også på.

 

Mulig det er forklart bra uten at jeg har fått det helt med meg... Tenker på hvilken type duk forresten som ble benyttet den/de gangene dette ble bøyd? I min enkle verden har jeg tenkt at min 0,75 duk ikke kan klare å ødlegge noe før den ryker selv, men den er kanskje sterkere enn jeg tror?

 

Vi fikk en broach på en regatta der gennakeren blafret vilt og så tok det tak igjen, følte oss nesten som en lekebåt som ble løftet ut av vannet og satt ned igjen... Jeg er garantert sikker på at det er båtens raskeste akselerasjon fra si 1-2 knop og til 8. Det gikk ikke mange sekundene...

 

At mitt provesoriske feste i ankerholderen holdt er jeg litt overrrasket over, at gennakeren i 0,75 duk holdt er jeg også overrasket over. Var nok heldig, det må ha vært på grensen.

 

Det finnes et alt 3 til som jeg har gått for (driter heller ikke penger). Selden genakkerpeke + løs baugstige.

 

Hos meg står baugrullen nesten foran baugspissen, det er derfor en utfordring bare å komme fremfor forstaget, det er derfor jeg tror jeg burde hatt et kort spyd med stige og så denne i tillegg... Ankerholderen har jeg jo så det kunne kanskje passet bra. Med den lange saken må jeg antakelig ta av ankerholderen, da står jeg igjen med en bunke hull jeg skal få tettet og ikke minst det skal være pent... Hmmm.. Trengs litt tankevirksomhet dette...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er det jeg trener og tuner opp båten for. Fikk ikke anledning til å delta 2008. Men båten og jeg har vært med helt fra starten av.

Og det er ganske ekstreme forhold seilasen går under, både dag og om natta.

 

Trenings seilasene foregår i tilnærmet i like forhold og i samme området.

 

Tykkelsen på Genakeren o,96 oz. :smiley:

 

Vist en har anledning til å se på båtene i havnene der båtene går inn på seilasen. Er det mange tips å hente på disse båtene?

Det er Cruising og performance båter som har vært med alle årene, og er tilnærmet perfekte "tunet up". For lett seilhandtering, og dimensjonert riktig opp og som er sikkerhetsmesig forsvarlig utstyrt. Det er med noen regattabåter også, som er gøy å se på.

 

http://www.simrad-onestar.com/id/24536.0

 

her noen film klipp:

http://www.simrad-onestar.com/id/27199.0

og en fin en her med surfing:

http://www.simrad-onestar.com/id/24524?showfilm=289

 

For dem som er intressert i å komme et hakk opp, blir det diskutert mange nyttige ting her. Noen av mine konkurenter holder til her på denne siden:

http://www.blur.se/2007/08/06/simrad-onest...er-tva-etapper/

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk bøyet og sveist en lik en i større dimensjon 38mm rør med tykkere vegger i rørene. Laget 3 stk traverser som blei sveiset sammen. Brukte Båsystem sine fester (ser hullene enda på bilde etter dette feste, 2 stk hull). Og brukte tilsvarende rør ned i baugen. Festene i skroget holdt. Lengden på konstruksjonen var 1.20m. TPS var noe lengre den gangen. Tror det var tillatt den gangen med ca 1,4m.

 

Jeg prøvde med uten påsveiset traverser også, første gangen, og som holdt i ca 15minuters seiling med gennaker seiling.

 

En tester slikt utstyr, med å fremprovosere broacher på båten for å se om det holder. Viktig å få fram i denne diskusjonen

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nettopp.

Litt mer forklaring.

Min er også 38 mm syrefast, med 25 mm syrefast som vaterstag. Under bøylen er det to syrefaste vinkeljern. Teaken er skrudd fast i vinkeljerna og tilpasset rundt baugen slik at de vil stoppe en bøyning til siden.

De øvre festene sitter i fotlista, slik at fotlista må røskes løs før det flytter på seg.

Det nederste festet sitter i det området aramidfibrene overlapper hverandre, med diger plate på baksida.

Men tiden vil vise.

Link to post
Share on other sites

Le side bøyde seg opp og til siden. Midt på i lengderetningen. Det gjorde det slik at traverjernene fikk knekk. Og til slutt vridde seg helt.Jeg brukte tykkere vegger i rørene. Godt mulig det tynne teakstavene gjør sitt. Men ikke til mitt bruk. Jeg tok ikke noen slik risiko på å få en avbrekk på noen seilas, pga en ny slik situasjon. Med anker rulle inni dette systemet, svekkes det ytterlig, er jo mitt syn. Men hver seiler, sin erfaring :smiley::sailing:

 

Noen bilder av utvekslingen på skinna,storseilskjøtet.Mangler bryteblokker som står på ønskelista til kommende sessong.Og bilde til høyre med barberhal til fokka og 100% forseilet.

tune_up_016.jpgtune_up_017.jpg

 

Slenger på bilde med baugspyd med anker påmontert. Jeg har slengt på en utveksling til på storseilskjøte, men er fremdeles i snaueste laget. Skulle ha hatt en utveksling til?

tune_up_019.jpgtune_up_020.jpg

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Vi planlegger og noen oppgraderinger for båten ila vinteren, da vi skal på langtur om noen år men skal seile litt turregatta i mellomtiden så prioriterer vi ikke bare performance, men også holdbarhet, sikkerhet og pris.

Med turregatta mener jeg Hovan-Skagen, Færdern, Onsdagsregattaer, Hollenderen ol., mer seriøs regattaseilng synes jeg igrunn er morsommere med entypebåter (men jeg ser jo at "LYS-tall tuning" kan være en artig (men dyr og tidkrevende) hobby).

 

I dag har vi på vår Bav42:

- Standard Elvstøm Genoua som følger med skuta (2007 mod) (hva er stadndard størrelse 140%???), spectrafall på genoua

- Konvensjonellt fullspilet Dacron Elvstrøm storseil (2007) (sydde inn fullspiler i standardseilet i år), polyesterfall på stor

- 2G Genakker på baugspyd

- blykjøl, større vinsjer enn vanlig, foldeprop osv

 

Erfaringer fra årets 100 dagers seilas er at båten med dagens rigg seiler bedre enn ventet i de fleste forhold, i 7 ms vind vi knuste tilogmed en x412 med laminatseil på kryss utenfor Danmark i sommer :smiley: . Det vi imidlertid ikke er førnøyd med er bidevindegenskapene når det blåser på.

 

Vi får ikke genouan til å stå skikkelig på kryss i over 8-9 ms det blir kraftig bus i den, og om vi rever den så blir det enda værre (+at akterliket slår etter reving). Dette gir oss unødvendig mye krengning og lite motvindrettet kraft når det blåser f.eks. 10 ms (det ideelle da ville vært å satt et rev i både genoa og stor, men vi ender oftest opp med 1 rev i storen og ingenting eller velig mye i genouan). Med fullspiler i storen syes jeg dett står bra i de fleste vinder. I lite vind står fosåvidt genouan bra og i vinder over 15 ms så rever vi såpass mye at den ikke er stor nok til å få noen utblåst form.

 

I og med at vi skal seile litt turregatta til neste år så ser vi på det å oppgradere til ny genoua som den riktigste investeringen. Enig? (seilbåtmessig that is....)

Men hva slags materiale bør vi gå for? Både performance og slitestyrke er viktig.

Og hvor stor bør vi velge? Forstår jeg det riktig at om vi går for 110% så får vi 0,01 mindre i LYS tall? (vi vil ikke velge for liten da vi ser for oss å montere kutterstag før vi drar på langtur). Er redd for at 110% blir for lite som ensete genoua.

 

Kommer nok og til å montere spectrafall på Storen - er lei av at den sagger.+ montere kulelager på ledepunktene til furlexlina

Andre oppgraderinger vi bør tenke på? Kunne godt tenkt meg 56 istf 48 genouavinsjer, men dette blir fort litt dyrt

 

Vi har enda ikke seilt den skikkelig på slør med genakker i over 10 ms (men seilt endel i mye vind på rommere kurser) og ikke presset båten hardt nok til å oppleve noen dramatiske braocher (unga har vært med hele tiden). Så det er mulig vi finner noen nye oppgraderingsbehov når vi får presset båten litt hardere når vi seiler alene.

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LYS tall tuning kan bli dyrt, vist en ikke tar med erfaringe til det gutta som har prøvd dette tidligere. det gjelder seil, type fall etc.

 

Jeg har aldri tørt å melde meg på med LYS med bare Fokka, ikke overlappende, med 1 hundredel mindre. Det er 135% genoaen som har avgjort seilasen til slutt. Det er den som er virkelige maskinen til all round bruken.

 

På regatta bruker ikke jeg rullen på forstage i hele tatt. Alle mine seil er tacket i dekk. Har valgt dette pga å få mere høyde, trimme muligheter og mere stabilitet. Seilskifte går veldig greit alene med 2 spor i forstaget. Skifter seil slik. Seil som skal ned, står oppe, men det nye går opp i Lo side på den som skal ned.Så slår jeg til ny halse, når det nye er oppe. Går det andre ned, i Lo pga at jeg har slått(bautet). Enkelt?

 

Kutterstag gjør at ting blir vanskelig å seile med, og mere å passe på. Det er faktisk nok som det er.

Valg av seil, da hadde jeg tatt en mere utdypende prat med seilmakeren som en har blitt fortrolig med. Nå er det så mye å velge mellom at prisen er det som avgjør dette.

Skal en på langtur bør en velge noe som går 20 000nm og lengre, og som holder formen lengst.

 

Genoa problemet ditt, lurer på om forlike ditt stopper i toppen på forstaget. Pga fallet til svivelen ikke klarer å stramme den lengre opp på forstaget? Er falle litt for slakt får en aldri ut busen. En tanke som slo meg..

 

Er det ikke gøy å klare å seile fra Xbåter og andre hotte båter med en Cruiser :yesnod:

 

Jeg må ha hjelp til å svare på synspunktene dine her, kunne ha vært greit med en bredere diskusjon her, hva en burde ha tunet opp til en langtur og mere regatta fart i båten?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Kutterstag gjør at ting blir vanskelig å seile med, og mere å passe på. Det er faktisk nok som det er.

Ja dette er noe vi kommer til å montere like før langturen og er kun egnet for (lang)turseilas og er således ikke et tema for regatta. Med riktig trim på en kryssfokk på kutterstag så tror jeg dog båten vil krysse bedre.

 

Genoa problemet ditt, lurer på om forlike ditt stopper i toppen på forstaget. Pga fallet til svivelen ikke klarer å stramme den lengre opp på forstaget? Er falle litt for slakt får en aldri ut busen. En tanke som slo meg..

 

Det er mulig, jeg skal se om jeg får forstørret opp noen bilder fra i sommer og se hvordan det ser ut i toppen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal være konkurransedyktig i lys, må du nok til med 2 forseil. Det du har kan sikkert brukes som lettvindsseil. Først må du ha en 110%. Hvis du får den sydd til rullen, kan den doble som turseil i trangt farvann. Du må sørge for spiler både horisontalt og vertikalt slik at du kan bruke seilet med de stående spilene når du seiler tur og liggende når du seiler regatta. Lag også barberhal slik som de cåsta viser i sitt bilde. Disse trekker skjøtevinkelen innover i båten slik at du får ordentlig høyde. Etter dette vil du se hvor mye høyde du taper på den orginale genouaen og det ender nok med at du kjøper en ny slik også. Den anbefaler jeg at du setter i dekk utenom rullen. Da blir den mere effektiv. Så benytter du det gamle seilet eller 110% fokka når du er på tur. Som du sier er bav 42 en meget gunstig båt på kryss i mellomvind. Hvis du får den til å gå bra i lite og mye vind i tillegg, vil det snart drysse edelt metall over dere :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På regatta bruker ikke jeg rullen på forstage i hele tatt. Alle mine seil er tacket i dekk. Har valgt dette pga å få mere høyde, trimme muligheter

Etter min ringe oppfattning er det kun det De Cåsta her skriver ,som duger når det gjelder regatta og forseil.

3stk forseil: ener.2er og 3er, som skiftes,og kjøres i forstagsprofilen utenom rulla. :yesnod:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Dette er litt utenom tråden, men kan ansees som å tune up mannskapet. :smiley:

 

 

Bruker å få noen spørsmål ang sikkerhetskurset og bestemmelsen rundt dette, for seiling i shorthanded kat 1 og 2. Det er alltid noen som går og funderer på hvordan en setter i gang med dette sirkuset. Dette finner en underOffshore Special Regulation 6.01. Og den sier at 30% av mannskapet inkl skipper skal ha bestått teoretisk og praktisk sikkerhetskurset og minimum 2 av mannskapet skal ha avlagt dette:

 

http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2008_Complete-[4325].pdf

 

Og kursene finner du her, som går i Norge. Vist NSF klarer og oppdatere listen her. Jeg bruker å mase litt på dem nå og da om dette.

 

http://www.seiling.no/utdanning/kurs/Sider...erhetskurs.aspx

 

Det koster noen få kroner og en må bruke noen få dager på dette. En lærer faktisk noe nyttig der og er verdt å gå dette selv om en ikke skal seile regatta. Men selv om en skal på en lengre seilas i kat 0.1 eller 2. er kurset meget nyttig og lærerikt.En Atlanterhavsseilas er i kat 0. over Skagerrak fra Sørlandet til Danmark i kat 2.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

runes

 

Stikk ut til Lunde båt i helgen. Tilbud på 54 wincher.

 

Jeg klippet gjærne ut fra diverselista fra mailen jeg fikk fra Lundebåt:

 

One Touch vinsjehåndtak: Kr. 890,-

 

Lewmar 54 vinsj STC: (2 stk.) Kr. 16.600,-

 

Lewmar 50 vinsj STC: kr. 13.700,-

 

Lewmar 16 vinsj STC: Kr. 3.300,-

 

Harken 40 vinsj STC: Kr. 7.200,-

 

Harken vinsjhåndtak Power Grip: Kr. 750,-

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke gøy å klare å seile fra Xbåter og andre hotte båter med en Cruiser :yesnod:

 

Jeg må ha hjelp til å svare på synspunktene dine her, kunne ha vært greit med en bredere diskusjon her, hva en burde ha tunet opp til en langtur og mere regatta fart i båten?

Evt går det jo an å kjøpe en båt som er rask i utgangspunktet og så bruke energien på å bli en bedre seiler i stedet for mekking.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Finnes det en lettfattelig oversikt over hvilken kategori regattaene i norge er ?

Skagen race , færdern ,W2S , Simrad one star osv osv

 

Tror dem ikke har satt opp en slik liste over katogorier. Begynner med Simrad OneStar. Den har vært tidligere i kat.2, men i år pga forandringene på legene, ble den i kat 3. Men det var det ingen som viste i det dem hemligholdt leg,ene for konkurrentene til dagen før seilasen. Dette er ikke bra mener jeg, og dem bør forandre denne taktiken med hemlighold. Selv om det var været som hadde et innspill her i år.

 

Det samme skjedde med Ws2S, tidligere i kat 2, men havnet i kat 3 pga forandringer av legene. Årsak dårlig vær.

 

Skagen race kat 3.

Færdern må jo være i kat 4 mener jeg.

Flødeseilasen og Doyle-Lyngør shorthanded kat 4.

Seilmakeren dobelhanded er på grensen til kat 3

 

1000miles race er eller har vært på grensen til kat 1 etter som hvor skipperen har lagt seile leg,en sin hen fra Ijmuiden til Bergen, men den går i kat 2.

Pitstop har blitt forandret hvert år her også. Så den lengste leg,en er kortet ned fra Skottland? til Bergen. Denne seilasen var meget tøff med 5 døgn med kryss lengste leg den gangen.

 

Jeg har seilt alle disse seilasene over, bort sett fra Doyle-Lyngør dobbelhanded som gikk på samme helg som Færderen. Det var ikke noe farlig for jeg fikk med meg en vinner team caps fra den seilasen på færdern :cool:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

SunFlyer, har ikke du doble avlastere på fallene og varme i gulvet for at ikke mannskapet skal stivne helt på regatta? :smiley::smiley::wflag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nivåsenking eller ikke; det må være lov å stille spørsmålet. Når man bytter ror, rorlagre, løygang, støper nye spant, skifter alt av tauverk, bygger baugspyd, skifter avlastere og winscher; Da er det gått såpass langt at man etter min mening burde vurdert en annen båt i utgangspunktet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

min mening burde vurdert en annen båt i utgangspunktet.

 

Bav 42 Cruiser fantes ikke på det tidspunktet. Da er 38 en god erstatning. :lol:

 

Hvorfor ikke style en cruiser. Man starter ett sted, så har man vekstpotensiale. Det går greit så lenge utgangspuktet er bra.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

"utgangspuktet" er at veldig mange seilbåttråder ender i debatter om folks valg av seilbåt, og håpet var at denne tråden kunne holde fokus mer på det tekniske om hva man kan gjøre for å gjøre sin egen båt et hakk hvassere, fremfor å begynne å argumentere om at folk har valgt feil båt.

 

Jeg synes det hadde vært kjekt om vi ikke diskuterer båtvalg her...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...