Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Er det noen som har tenkt og begynne med vår pussen allerede, eller er det alt for tidlig.

 

jeg har et par små prosjekter skal ha på lakk eller olje på teaken ombord,har 15 grader i båten ved minus 2 ute, samt at jeg har luftavfukter ombord er det for dårlig premisser for laken eller olja.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Med tunge båter, så må man ha solid utstyr. Lagde bergkile i dag. 80x10mm gods. I syrefast. Da burde det holde

bilde

bilde

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

hørtes godt og varmt ut er det fra dieselvarmer eller elektrisk varme

 

jeb

Hadde potte brenner som jeg ikke var fornøyd med, det luktet diesel og måtte fylle dagtank på 15liter ofte.

 

Så jeg byttet til eber d5kw vannvarmer, da har jeg varmtvann når jeg vil og 3stk defrostere som blåser varmluft. Samt radiator under badegulvet slik at jeg ikke fryser på beina når jeg sitter på dass. Har kjøpt inn håndkletørker til varmtvann også. Blir spennende om jeg får plass til håndkletørker. Viktig og ha samme komfort som i heimen. Da bruker man jo båten mer. Hilsen ivrig

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Slik som vanligvis henger på veggen i gamle bygg. Liten type, ca 50cm lang og 30cm høy. Tynn type. Blir godt og varmt oppå 15mm vannfast finer. Selv om kjølen er kald. Vanntemperatur er ca 1-2grader nå.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vannbåren varme er flotte greier, jeg har også montert en D5 vannvarmer. Den forsyner tre stk konvektorer,dvs,radiatorer med ribbeelementer som gir stor overflate og da trenger jeg ikke vifter.

Eneste problemet er støy fra brenneren, den to meters slangen som fulgte med demper lite lyd.

Det er forhåpentlig ei ekspospotte å få tak i. Noen som har erfaring her?

 

Hilsen Flexima

Link to post
Share on other sites

De konvektorene du har, er det slike fra seatronic? Hvor store bør man ha? Jeg tenkte og ha flere radiator for og unngå støy

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Den 2meters røren du nevner, er jo eksosdemper slange på 2.25meter. Og den demper eksosen bra. Man hører godt hvis noen ikke har kostet på seg slik. Hadde lik eksosdemper på d4 luftvarmeren min, og den bråket ca likt på utsiden av båten. Det som bråker mer på vannvarmeren trur jeg er selve brenneren og vifta til brenneren. For når den starter opp så girer den seg skikkelig opp. Mulig man kan isolere litt rundt selve varmeren. Men da trur jeg den trenger kjøling, for det blir godt og varmt rundt varmeren min. Den står i motorrommet og jeg får nok 20grader i motorrommet fra varmeren og slangene som kommer fra varmeren. Motorrommet er 3x3meter

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Med tunge båter, så må man ha solid utstyr. Lagde bergkile i dag. 80x10mm gods. I syrefast. Da burde det holde

bilde

bilde

Fin kile! Men jeg tror det er lurt å spisse den litt. Om du har tilgang på autogen kan du smi den litt, da slipper du å slipe. Om du ikke har tilgang til fres da.

Link to post
Share on other sites

Tenkte og spisse den med tynn kappeskive. Da blir det bra. Lagt opp voltmeter for og ha oversikt over batteri nivå på forbruk og startbatteri i dag.

bilde

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt den lange slangen som følger med som lyd demper,men jeg synes lyden utvendig er ubehaghelig når jeg ligger ved siden av andre. Innvendig er det greit.

Jeg tror ikke du får gjort så mye mer med dempingen, trøst deg med at "alle" med dieselvarmere har slik støy. Vet noen bavaria sport er levert uten eksosdemping, og da høres det ut som et fly tar av. Ikke mulig og sove med vinduet åpent som nabo da hvertfall. Usikker på om jeg hadde turt og montere på mer potte uten og spurt servicemann fra eber først.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som har opplevd et smell /dunk når det begynner og regne? Lurer veldig om slik lyd kan komme av at metallplater blir raskt nedkjølt, og forandrer /krymper eller liknende. Og derfor lager lyd. Erfaring noen?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei 

 

Er det vanlig att det kondenser veldig i stålbåt ved -grader ute, eller er det jeg som har fått lekkasje på ett vann rør,

 

har kjørt dieselvann varmer  9 kw til radiatorene, nå i ca 1 uke godt og varmt inne, kjører også i tillegg avfukter for mindre kondens, kan det være den som gjør at jeg får

mye vann i kjølen.

 

håper noen har et forslag til  dette problemet.

 

jeb

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Vært i skauen, fem minutter før jerntorturen.

 

I bånn ligger naturloven som sier at varm (energirik luft) holder mer vann enn kald luft. Altså absolutt fuktighet, ikke relativ fuktighet. Når din varme luft treffer kaldt jern, reduseres luftens evne til å holde på vannet, og vannet utfelles på stålet= kondens. Glem dette med dif.sperre, den sperren er stålskroget. Du kan legge inn en sperre til= mugg og sopp. Så er det saken med brutt kuldebro. Kunsten er å legge denne broen midt inne i isolasjonen. Dermed 'forsvinner' den, og det er slik jeg har gjort det i Hulda, og alle andre båter som er korrekt isolert, og hus, kjøleskap og alt annet. Jeg har inspisert båter som har vært isolert med isopor. Fantastisk god isolering. Innmari brannfarlig. Og hvis isoporen ikke ligger inntil skroget uten luftspalte, er faren for heftig korrosjon til stede. Og jeg har sett stålbåter som har måttet sveise inn plater på grunn av dette.

 

For å hindre kondensering, skal det ikke mye til. På en plastbåt jeg hadde var første eier overbevist om at noen vinduer ikke var tette fordi skroget vred seg. Vi kjøpte båten og fant at produsenten ikke hadde brukt Dynivicell rundt vinduene, kun enkelt skrog. Brukte kontaktlim og limte på vanlig 10 mm liggeunderlag, problem solved.

 

Steinull etc. som ikke trekker vann er helt sikkert OK. Bare det ligger helt inntil skroget. Du kan også sjekke ut nicket 'Gregor' her på baatplassen. Han har vært gjennom etterisolering av sin seilbåt.

 

På Hulda er det skumisolasjon rundt hele veien til minst 1/2 meter under vannlinjen.

 

Det kan bli helt utrolige mengder vann ut fra kondensering, desto bedre gjennomlufting, dess mer vann. Dess høyere 'delta T', dess mer vann.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda.

jeg ser at isoporen oss meg ikke ligger helt inn på stålet men ligger liksom løst, dette er da ikke bra, ser i akter kabinen att det er lagt inn 

steinull matter ca 5 cm disse ligger mer inntil stålet en for eksempel isoporen,

det jeg tenker att jeg skal gjøre nå er og fjerne all isoporen og erstatte de med steinull. dette gjelder kun skroget fra dolbordet og ned. på under siden av dolbordet er det heller ingen isolasjon skal jeg også lime fast isolasjonen der også ,skal jeg legge den helt ned til bunnen eller stoppe litt før , eller gjør det ikke noe om jeg legger dette et godt stykke utover i bunnen, den har en liten v bunn denne båten

når det gjelder isolering av vegger i oppholdsrom er platene limt på stålet med noe under som ser ut som sølv papir er dette et isoleringslag eller bare for å 

holde platene på veggen, takene er nok isolert med ett eller annet har ikke sjekket ennå men med fyring i båten i vinter så var det forsatt is på takene.

jeg har også veldig mye kondensering rundt vinduslistene også, dette kommer kanskje av at det ikke er termopan vinduer  dette er det vel ingen ting og gjøre noe med 

jeg følger med i tråden din og leser alt du foretar deg, jeg leste om målingen din av passive anoder er det en metode jeg kan utføre på min båt også.

Det er bra vi har noen vi kan spørre på baatplassen så vi som er grønne kan bli litt klokere .

 

jeb

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...