Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Trenger tips ang grunning/rustmaling på rustflekker inne i kjølen under vannlinje. Hva er bra og bruke?

 

Kan jeg gni over litt med stålbørste for og fjerne løs rust, så ha på par lag arcanol,ferrobet, corroless. Ol? Hva er best? Erfaringer?

 

Tips mottas med takk.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg stålbåt, så jeg skal vokte meg vel for å si hva som er best. Men en ting jeg har funnet ut at fungerer bra er tokomponent epoxyprimer. Slip området så rent som mulig, vask rent med såpevann for å få vekk salter, avfett med aceton, sett på en varmevifte som gir litt varme i stålet, og påfør noen strøk med grunning. Har du på tilstrekkelig mange strøk trenger du ikke toppstrøk av annen maling.

Link to post
Share on other sites

Tenkte mest på hva jeg kan ha rett på rust? Har lest litt om owatrol. Og det virker bra. Toppstrøk kan alt brukes. Dette er innvendig i kjøl.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Er den malt med 1-komp eller 2-komp maling?
En bør fortsette med det samme som er brukt ( les 1 eller 2 –komp).

2 komp oppå 1 komp kan koke.

 

Er ikke tilhenger av å male under vannlinjen på vannet (lett for at det er dugg på stålet)

Owatrol et greit valg til du kommer på land og får tempratur i stålet, for videre behandling.

.

Har brukt 2 komp under vannlinjen inne og ute  over alt,.

 

har brukt dene over vann linjen inne. til flekking. Etter at  et spann med en slags sort tjæremaling tok slutt (fikk en skvett på et skips-verksted en gang i tiden)

sikkert det samme som er originalt over vannlinjen like bra enda der jeg sjekker.( påført i 1977)

nå denne.

http://www.jomatrading.no/category/industrimaling/power-coat-3-i-1/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nei, fordi det er ei stållegering og ikkje berre reint jarn, som er eit grunnstoff. Du kan kalle din for stålklumpen, det er meir rett om ein skal være pirkite, men betyr ingenting. Men i din båt består stållegeringen av desidert mest jarn so kanskje det passar likevel.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger tips ang grunning/rustmaling på rustflekker inne i kjølen under vannlinje. Hva er bra og bruke?

 

Kan jeg gni over litt med stålbørste for og fjerne løs rust, så ha på par lag arcanol,ferrobet, corroless. Ol? Hva er best? Erfaringer?

 

Tips mottas med takk.

 

Jeg bruker Owatrol rustolje, eller som det heter nå Respect rustolje. (Samme sammensetrning som Owatrol) Den er meget penetrerende, og herder slik at du kan male rett på når den er tørr. :thumbsup:  Det beste er å påføre den med en høytrykkdyse når du skal bruke den i kjølsvinet. Meget drøy i bruk, og effektiv mot videre rust. Jeg har tlf.nr. til en fyr som selger den rimelig i 5 liter dunk hvis du er int. :smiley:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, men har kun noen få rustflekker, så jeg trenger nok ikke så mye. Handler hos fargehandelen.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Montert gulvvarme på badet i dag, radiator under dørken. Og koblet til fra vannvarmeren. Ble ca 40 grader på oversiden av 15mm kryssfiner. Veldig behagelig og sitte på dass med varme på beina.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...